Jump to content

Nocturnes

dick jansen
 Share

Recommended Posts

Bent u liefhebber van pianomuziek en weet u een nocturne op waarde te schatten, spoedt u dan naar de drogist die zich niet alleen bekommert om onze kwalen maar ook oor heeft voor de noden van de klassieke-muziekliefhebber.

Aldaar verkrijgbaar een doosje met 4 cd's, volgespeeld door Bart van Oort. Een schat aan muziek van Chopin, Field (de "uitvinder" van de nocturne) en contemporaine componisten als Kalkbrenner, Alkan, Glinka enzovoort.

Aardig is dat alles ten gehore wordt gebracht op piano's uit de tijd van de componisten, dus hopelijk zoals het is bedoeld en zoals de componist in kwestie het zelf gehoord moet hebben.

Uitstekende muziek voor deze dagen met vroeg invallende duisternis en windvlagen rond het huis.

En dat alles tegen wederom een vriendenprijs, 6,99 euro.

Grijp uw kans :)

Met opgewekte groet,

Dick,

Zijn deze nocturnes de moeite waarde - qua uitvoering en opnames - om mijn inmiddels al immense klassieke CD-verzameling mee uit te breiden?

Het repertoir is natuurlijk overbekend.

Groet,

Theo

Dick,

Zijn deze nocturnes de moeite waarde - qua uitvoering en opnames - om mijn inmiddels al immense klassieke CD-verzameling mee uit te breiden?

Het repertoir is natuurlijk overbekend.

Groet,

Theo

Beste Theo,

Laat ik het zo zeggen, ik heb alles van Chopin en Field, althans op nocturnaal gebied. Ik ben een lichte nocturnofiel, vandaar.

Toch heb ik er geen spijt van dat ik ze heb gekocht. Om twee redenen: er wordt gespeeld op oude instrumenten en op de vierde cd staat onbekend werk.

Als ik dan ook de prijs in aanmerking neem, heb ik drie redenen.

En mocht het jou toch tegenvallen, wel, dan heb je een leuk presentje voor de eerstvolgende verjaardag :D

Overigens, wat versta jij onder een immense verzameling?

Met opgewekte groet,

Dick,

Dat "immens" valt wel mee. Sommigen vinden mijn aantal van +/- 1750 CD's erg veel, maar ik heb ook vrienden en kennissen met een veelvoud van dat aantal. Van die 1750 Cd's is denk ik 80% klassiek. Ik heb dus al veel, maar bij echt mooie uitvoeringen en/of opnamen schroon ik niet een 2de, 3de, 4de versie te kopen. Vandaar mijn vraag aan jou.

Als ik even een linkje mag leggen naar een ander draadje (audiofiel), dan herken ik ook wel wat: 51 jaar, uitstekende baan, wel een relatie, ingetogen, kan uitstekend in mijn uppie genieten van muziek. Maar ....... veel te weinig tijd om te draaien vanwege mijn drukke en uitdagende baan.

Groet,

Theo

Henrie,

Letterlijk betekent het "avondmuziek". Hieruit mag je afleiden dat het veelal hele rustige, ingetogen muziek betreft (piano solo dus), die bijvoorkeur in klein gezelschap of alleen, bij een knapperig haardvuur, met een goed glas wijn, vervuld van serene en contemplatieve gedachten genoten kan worden.

Iets voor jou?

Henrie,

Letterlijk betekent het "avondmuziek". Hieruit mag je afleiden dat het veelal hele rustige, ingetogen muziek betreft (piano solo dus), die bijvoorkeur in klein gezelschap of alleen, bij een knapperig haardvuur, met een goed glas wijn, vervuld van serene en contemplatieve gedachten genoten kan worden.

Iets voor jou?

Geen idee. Ben niet of nauwelijks bekend met klassieke muziek. Maar ik vind piano op zich wel mooi. Hoewel, alleen piano...? Kweenie. Maar om de een of andere reden was m'n aandacht getrokken door het woord Nocturne... :)

Dick (of Theo), wat is een Nocturne?

Dag Henrie,

Een goede nocturne is een revelatie van toonkunst en dient derhalve niet te worden beluisterd, doch te worden gesavoureerd.

En dan bij voorkeur in de schemering, alleen met een goed glas wijn, of in mijn geval, een versgestopte, geurige pijp.

Ultiem genieten, komen tot onvermoede, mooie gedachten, op wolken van gelukzaligheid het Elysium binnendrijven.....

Niet te vergelijken met, euhh, nou kom, laten we zeggen.... euh...The Gathering :lol::lol::lol::lol:

Met groet,

Dick,

Ik zie dat onze "afdronk" van nocturnes nauwelijks divergeert.........

Groet,

Theo

Proost dan maar... :D:D

Maar hebbie ze nou al gekocht?

Met als immer opgewekte groet,

Nou Dick, zo snel gaat dat niet. Ik ben van 06:45 uur tot 19:00 uur door de week niet in staat een kruidvat te bezoeken. Maar.... de vrije dagen naderen.

Beste Theo,

Laat me dan even weten wat jij er van vindt. Anders heb ik het idee dat ik mijn bericht voor Jan Boterletter heb geschreven.

Met dank en groet,

Dick,

Is goed. Inmiddels heb ik even in mijn eigen database gekeken wat ik heb aan uitvoeringen van de nocturnes van Chopin. Het zijn: Ts'Ong (compleet op Sony) en verder losse nocturnes door Pires, Lipatti, Solomon, Argericg, Horowitz, Katin, Rubinstein en Biret.

Van Field heb ik slechts een pianoconcert. Om die reden zou de aanschaf alleen al de moeite waard zijn.

Jij vindt de uitvoeringen voldoende "concurrerend" t.o.v. de grotere namen?

Groet,

Theo

Dick (of Theo), wat is een Nocturne?

Dag Henrie,

Een goede nocturne is een revelatie van toonkunst en dient derhalve niet te worden beluisterd, doch te worden gesavoureerd.

En dan bij voorkeur in de schemering, alleen met een goed glas wijn, of in mijn geval, een versgestopte, geurige pijp en een van tevredenheid spinnende kat op schoot.

Ultiem genieten.

Met groet,

:lol:

Dag Henrie,

Dag Dick :)

En dan bij voorkeur in de schemering, alleen met een goed glas wijn, of in mijn geval, een versgestopte, geurige pijp.

Ik houd niet van wijn en ook niet van pijp roken. Tenminste, dat denk ik, want sigaren en sigaretten vind ik smerig. Ergo, rook is smerig en dus ook dat van een pijp... denk ik...

Ultiem genieten, komen tot onvermoede, mooie gedachten, op wolken van gelukzaligheid het Elysium binnendrijven.....

Elysium... hmmm... zoeken we op (net als savoureren trouwens)... ;)

Niet te vergelijken met, euhh, nou kom, laten we zeggen.... euh...The Gathering :lol:  :lol:  :lol:  :lol:

Ik zou niet durven. Die staan op eenzame hoogte, en dan kan zo'n Nocturne alleen maar tegenvallen... :D:lol::blink:

Aldaar verkrijgbaar een doosje met 4 cd's, volgespeeld door Bart van Oort. Een schat aan muziek van Chopin, Field (de "uitvinder" van de nocturne) en contemporaine componisten als Kalkbrenner, Alkan, Glinka enzovoort.

Ik geniet er al enige dagen van, overigens ook van het doosje van Helene Grimaud in het bijzonder van haar Brahms interpretaties, mede geholpen door de altijd fraaie Denon opnamen in de Leidsche stadsgehoorzaal.

Seed,

Je hebt gelijk: de doos van het Kruidvat met Helene Grimaud is helemaal om van te smullen. Deze francaise is grandioos. Nooit heb ik de Ballade nr 1 van Chopin beter horen spelen!

Helaas had ik haar Ravel/Rachmaninov pianoconcerten ooit al eens (full price) op Denon gekocht, maar die kan ik een keer als kadootje weggeven.

Inmiddels heb ik ze in huis en heb ik wat indrukken opgedaan van de Field nocturnes en de 1ste CD met nocturnes van Chopin. Ze klinken inderdaad zowel qua uitvoering als qua opname niet slecht, integendeel zelfs.

Leuk ook die uitvoering op die verschillende historische instrumenten.

De opnamen zijn even wat moeilijker te beoordelen, omdat ik net mijn CD-speler (Meridian 508.24) verkocht heb en nog wacht op mijn nieuwe CD-speler, ook weer Meridian, nu de nieuwe G08. Ik behelp me even met mijn combi-player de Philips DVD 963SA, die CD's toch heel veel minder weergeeft dan Meridian.