Jump to content

ruststroom afstellen

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

welke waardes staat in de service manual en je meet het met een multimeter (hoe voorspelbaar)

Je kunt het instellen met een potmeter en daarna vervangen door een vaste weerstand indien gewenst

Je moet erop letten dat je de ruststroom niet te hoog zet. Dat kan leiden tot meer slijtage en/of het slopen van componenten bijvoorbeeld mosfets.

Weet wel waar je aan begint. Menigeen heeft zijn versterker zo al tot rookgenerator omgebouwd of helemaal naar de eeuwige jachtvelden geholpen door uit te schieten met een meetpen.

Wees hier dus HEEL erg voorzichtig mee !!!!!

En waarom zou je zoiezo aan de ruststroom willen draaien? Is iets niet in orde dan?

;)

Een potmetertje is een weerstand die variabel is. Ze bestaan in verschillende versies.

Voorbeelden

3.jpg

Dat ding met het schroefje, afstellen door aan het schroefje te draaien. Goed te gebruiken in versterkers enzo maar dan zijn ze wat kleiner

potmeter.gif

Afstellen door aan het staafje te draaien. Wordt niet gebruikt voor de ruststroom maar bijvoorbeeld te gebruiken voor het volume in goedkopere voorversterkers (iets andere versie maar het gaat om het idee)

En dan nog plastic uitvoeringen maar daar heb ik geen plaatje van.

Als je geen potmeter in de apparatuur hebt (zou kunnen) das is die vervangen door een vaste weerstand

O ja niet aan kloten als je er geen verstand van hebt!!!!!!

Transistorversterkers zijn nogal gevoelig en branden door zonder eerst een waarschuwing te geven.

Lijkt me trouwens wel een leuk gezicht een rokende ML :ph34r:

o ja verkeerde slachtoffer :)

Natuurlijk is het leuk om ergens verstand van te krijgen. Ik leer het een beetje door veel te lezen en zelf proberen te bouwen.Zelf zit ik ook niet vaak aan de ruststroom omdat het per ontwerp verschilt en een servicemanual toch wel gewenst is. Bij oudere apparaten durf ik het wel aan.

Voorbeeldje van een service manual Service manual Yamaha DSP A5

Beste,

Zonder behoorlijke ervaring en weten wat je doet is het niet raadzaam om aan de ruststroom te gaan draaien. Hoe en wat staat juist beschreven in dat servicemanual (als het goed is). Daar staat waar je moet meten en aan welk potmetertje je moet draaien.

Als je hier geen ervaring mee hebt laat het dan over aan iemand met wel de nodige ervaring en kennis (en ook weet wat ie doet) ;) Tenzij je dol bent op russische roulette natuurlijk :lol::P

Weet wel waar je aan begint. Menigeen heeft zijn versterker zo al tot rookgenerator omgebouwd of helemaal naar de eeuwige jachtvelden geholpen door uit te schieten met een meetpen.

Daar kan sherwin over mee praten :D

Lekker belangrijk :blink:

Andr

Nog even een serieuze vraag.

Is het de bedoeling dat door de instelling van de ruststroom de beide kanalen exact hetzelfde vermogen leveren?

Ik heb namelijk een klein verschilletje tussen de beide kanalen gelukkig heb ik wel een balansregelaar.

Hans

Beste Hans,

Idealiter is de rustroom instelling voor beide kanalen gelijk. In de praktijk is dit nooit het geval. Al regel je het exact af, na een week verschillen beide kanten alweer. Dit is niet zo'n ramp, als de verschillen maar niet enorm zijn.

Qua gain heb je geen verschillen per kant, wel zal het kanaal met de laagste rustroom sneller uit het A gebied raken, en theoretisch dus relatief meer x-over vervorming laten horen.

Groeten,

Bas

Beste Guido,

Dat blijkt :D, terwijl Breem wel een van de weinige is op dit forum die echt verstand van electronica, en in elk geval de basis (en veel meer) begrijpt.

Groeten,

Bas

Dit pleit niet voor jou Bas,

Het is meer in de catagorie:

"In het land der blinden is