Jump to content

ruststroom afstellen

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

zet je twee versterkers van een verschillend merk naast elkaar , en ze zijn beide klasse A en hebben beide plus 100 watt aan vermogen , dan hoor je niks geen verschil !!

Dan wordt het simpel. Alle fabrikanten samenwerken en een std productie lijn maken waarbij je alleen de kast hoeft uit te zoeken

beste guido ,

er is ook weinig klankverschil tussen versterkers .

ik heb op mijn acoustat esl,s vier versterkers gehad .

de koda kd 269 ;)

de pioneer m22 2 keer 30 watt(klasse A)

de quad 606

en nu de MF a 370 2 keer 185 watt (klasse A)

qua klank is er zeer weinig verschil !

wel qua rust en dynamiek .

de koda is een beetje rauw en geeft een wat futloos geluid

de pioneer m22 was een hele lekkere versterker om naar te luisteren, maar leverde net iets te weinig vermogen (merkte je alleen bij erg luide passages in de muziek )

de quad had best wat in zijn mars , maar klonk weer wat ingeblikt .

de MF is weer net ietsjes beter dan de quad .(een rustig en ingetogen geluid , en zeer veel dynamiek .)

dus best wel verschil ja !

maar , dat heeft volgens mij alleen te maken met het feit dat de

Overigens verandert de versterkingsfactor van een buis wel met de ruststroominstelling, evenals de plaatweerstand en de transconductance (weet iemand het nederlandse woord?)

Het verschil in versterkingsfactor is meestal niet groot maar in een set met hoge resolutie is bij afwijkende ruststroom wel een balansafwijking te horen evenals een verschil in klankbalans, derhalve is het erg belangrijk om de ruststroom goed af te regelen!

Ik raad iedere nitwit wel aan om niet zomaar aan de ruststroom te klooien (als het geen autobias is), je kan er je buizen mee stukmaken als je niet weet wat je doet.

Groeten,

Volgens mij besteft de vraag van Ome Henk en Erik een torrenbak. Maar wat je zegt Stefan bij buizenversterkers komt het ook nauw en met name bij buizenversterkers zonder tegenkoppeling.

Een goed nederlands woord voor transconductantie m.b.t. buizen is "steilheid".

;)

Volgens mij besteft de vraag van Ome Henk en Erik een torrenbak. Maar wat je zegt Stefan bij buizenversterkers komt het ook nauw en met name bij buizenversterkers zonder tegenkoppeling.

Een goed nederlands woord voor transconductantie m.b.t. buizen is "steilheid".

;)

Beste,

Stefan denkt alleen in buizen :D Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat zelfs Stefan's wekkerradio een buizen exemplaar is :D

nixie_largeweb.jpg

Een klant van mij heeft de echte Nixie tube clock staan. Echt heel erg stoer!

Groeten,

Bas