Mr.Dynaco Posted 22 december 2003 Report Share Posted 22 december 2003 Beste allemaal, Wie heeft de Mill tweeter aangeschaft of hem gebruikt in zijn setup, wat zijn hiervan je bevindingen. Dit ivm mogelijke aanschaf als upgrade van de T25 Met een kerst groet aan iedereen Mr.Dynaco Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 23 december 2003 Report Share Posted 23 december 2003 Dan mag je het scheidingsfilter ook gaan aanpassen, zomaar drivers gaan swappen is niet de methode. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr.Dynaco Posted 24 december 2003 Author Report Share Posted 24 december 2003 Beste LAMA Hoezo filter aanpassen,er zit nu een exel t25 in dit is de voorloper van de Millenium naar wat ik heb kunnen vinden aan specs is hij kwa imp en filtering gelijk. Dus heb ik nog geen andwoord. Mr.Dynaco Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 24 december 2003 Report Share Posted 24 december 2003 Ten eerste is de gevoeligheid van de millenium 2dB lager. Daar moet je voor compenseren in je spanningsdeler, In het ergste geval heb je niet de speelruimte omdat de rest van het systeem luider speelt. De Re (gelijkstroomweerstand) verschilt ook en de impedantie-curves van beide tweeters ook, zou opzich niet zoveel problemen hoeven geven. Als je naar de frequentieplots kijkt dan valt de millenium veel minder snel af, m.a.w. geeft veel meer output onder de 2kHz, en zal daardoor een ander cross-over punt opleveren dan je huidige configuratie. En meer output in het middenbereik. Tevens zou de subjectieve match met de overige componenten negatief kunnen uitvallen. Niet iedere tweeter klinkt op zijn best met iedere middentoner/midbas. Er moet synergie zijn tussen de gekozen componenten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 24 december 2003 Report Share Posted 24 december 2003 De gevoeligheid van de Millenium is met 88 dB wat lager dan die van de T25 (90 dB), je zult het filter toch moeten aanpassen. Misschien is het zelfs helemaal niet mogelijk hem te gebruiken als de gevoeligheid lager ligt dan die van de woofer. Ook is de inbouwopening wat groter dan bij de T25. (LaMa was me net voor) Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 24 december 2003 Report Share Posted 24 december 2003 Tevens zou de subjectieve match met de overige componenten negatief kunnen uitvallen. Niet iedere tweeter klinkt op zijn best met iedere middentoner/midbas. Er moet synergie zijn tussen de gekozen componenten. En waaraan kun je dat zien? Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 24 december 2003 Report Share Posted 24 december 2003 Tevens zou de subjectieve match met de overige componenten negatief kunnen uitvallen. Niet iedere tweeter klinkt op zijn best met iedere middentoner/midbas. Er moet synergie zijn tussen de gekozen componenten. En waaraan kun je dat zien? Goede vraag, Het hangt mi veelal af van ervaringen in het verleden. En door goed te kijken naar combinaties die fabrieks-speakers gebruiken. Sommige ontwerpers kiezen ervoor om voor bijvoorbeeld basdrivers alleen een hard inert materiaal als kevlar te kiezen omdat deze subjectief een betere basperformance geven dan polypropyleen. Of een alu mid combineren met een alu dome, om de materiaal afhankelijke klankeigenschappen zo goed mogelijk gelijk te houden. Andere combinatie die je veel ziet is een midbas van behandeld papier icm met een softdome. Je kan ook kijken naar het verschil in acceleratiefactor (kracht/massa dus B*l/Mms) Uiteraard begeef ik me met bovenstaande uitspraken op glad ijs, het zijn zomaar wat dingen waar je op zou kunnen letten en derhalve geen wetmatigheden En luisteren zal altijd doorslaggevend moeten zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 24 december 2003 Report Share Posted 24 december 2003 Luisteren is de beste methode ja, maar ze geven je niet zomaar even wat tweeters mee om te testen. Ik ben dus al tijden bezig om te bepalen welke tweeter ik wil gaan gebruiken icm de 18W8545 bas/mid. Maar het zal wel een softdome worden (een van de duizend types ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 25 december 2003 Report Share Posted 25 december 2003 Zou ik ook doen, ik zou geen thiel c2-12 tweeters nemen met vies NEP hoog... Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 25 december 2003 Report Share Posted 25 december 2003 Dit topic gaat over excel tweeters. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 25 december 2003 Report Share Posted 25 december 2003 Dit topic gaat over excel tweeters. nu weer ontopic graag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 25 december 2003 Report Share Posted 25 december 2003 Dit topic gaat over excel tweeters. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr.Dynaco Posted 25 december 2003 Author Report Share Posted 25 december 2003 Volgens mij gaat het topic nog steeds over de EXEL tweeter Als jullie dit haantjes gedrag nou eens in de zandbak voortzetten en de mensen die wel wat over het topic te melden hebben niet weg jagen,dit puberaal gedrag is geen info die welke muziek dan wel audiofiel liefhebber graag ziet. Sorry MR DYNACO Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 25 december 2003 Report Share Posted 25 december 2003 Beste sherwin, het ging hier over de excel tweeters, waarom jij de c2 12 erbij haalt is mij een raadsel. Als je ruzie met mij hebt, prima, maar laat dit topic er dan buiten. Niemand heeft wat aan jouw gezeik. En je bent niet voor niets gebanned lijkt me. mn excuses aan mr dynaco, enige wat ik kan doen is mijn offtopic berichten weghalen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 december 2003 Report Share Posted 25 december 2003 Beste Dynaco, Weet je waar het overuit gaat? Kijk, Jasper heeft vannacht een hoop lariekoek hier neer gezet waardoor ik uit mijn sloffen schoot.. en dat heeft ie toen ik ben gaan slapen weer allemaal veranderd waardoor ie nu erg achterbaks bezig is, en het net lijkt alsof ie braaf is geweest. En wie word er weer smerig aangekeken.. JUIST Mvgr, Koop dan grotere sloffen of lijm ze vast maar laat dit wellis nietus gedoe achterwege a.u.b. En al zou Jasper hier lariekoek neergezet hebben geef dan tenminste een goede uitleg waar ie wat aan heeft. Het is maar hobbie hoor .... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hoeperdepoep Posted 28 december 2003 Report Share Posted 28 december 2003 Beste sherwin, het ging hier over de excel tweeters, waarom jij de c2 12 erbij haalt is mij een raadsel. Als je ruzie met mij hebt, prima, maar laat dit topic er dan buiten. Niemand heeft wat aan jouw gezeik. En je bent niet voor niets gebanned lijkt me. mn excuses aan mr dynaco, enige wat ik kan doen is mijn offtopic berichten weghalen. Hoi met de buurman van Jasper, Ik heb 2 dage geleje even marmeren ploatje op de kop kenne tikken, exact de afmetinging van Jasper z'n zolder-raampje.. da kletst wel met oud en niej Groente, de buurman van Jasper Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr.Dynaco Posted 28 december 2003 Author Report Share Posted 28 december 2003 Beste mede forumers Jongens en meisjes het is net kerst geweest en nu is er al weer een nieuwe oorlog aan de gang,laat een ieder in zijn of haar waarde en probeer het nou eens uit het oogpunt van die ander te zien.Iedereen ventileert hier zijn of haar kunnen of wetenschap,hier kunnen andere mensen wat van leren of verder komen met deze verschrikkelijke leuke hobbie.Als iemand onjuist heden of onzin verteld valt deze vanzelf door de mand. Niemand is alwetend en laten we aub iets toleranter zijn tegen over elkaar,daarmee zeg ik niet dat je het eens moet zijn met de dingen die sommige mensen vertellen,maar deze verder te doorgronden!!! Sorry dat ik dit even kwijt moest maar zo ben ik teminste die nare toon kwijt,die hier en daar op het forum heerst. Lieve vrienden een heel gezond en luisterrijk(liefst met buizen) 2004 toegewenst door:: Mr.Dynaco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts