Jump to content

Een nieuwe website!

Matt
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal,

als muziekliefhebber heb ik de afgelopen periode gewerkt aan een website voor de verkoop van muziekdragers. Omdat ik zelf een dergelijke site een beetje miste en omdat ik het leuk vond om te bouwen.

Nu staat de boel online en zou het leuk vinden als jullie er eens naar willen kijken.....

En misschien wel gebruiker willen worden??

Het gebruik van de website is gratis.

Je kan hem vinden op BaiBai.nl.

In ieder geval bedankt!

Met vriendelijke groet,

Matthias Beindorff.

Nu staat de boel online en zou het leuk vinden als jullie er eens naar willen kijken.....

En misschien wel gebruiker willen worden??

Leuk initiatief en gelukkg een site ontwerp waarvoor je geen zonnebril nodig hebt. Redelijk rustig.

Een paar persoonlijke opmerkingen over de opzet/layout:

- Waarom moet ik me registeren? Wat voegt het toe? Hoe kan ik mezelf uit de database verwijderen als ik dat wil?

- De meeste vervolgpaginas zijn voor mij niet zichtbaar, ze hebben namenlijk "adv" in de pagina naam en die worden door mijn persoonlijke proxy (junkbuster / privoxy) gefiltert.

- Hotlinks mogen van mij van de voorpagina verdwijnen, evenals de login / tegisteren boxen. Een twee kolommen layout maakt m.i. de site nog rustiger en het legt de nadruk daar waar het om gaat.

- een kleine inconsistentie, vanuit de "laatste advertenties" tabelletjes kan men direct naar het item springen. In nieuw kan dit niet.

De volgende opmerkingen worden over het algemeen niet erg serieus genomen, maar onder muziekliefhebbers is een meer dan gemiddeld aantal slecht zienden:

- Het is niet mogelijk om de tekstgroote te veranderen via de daarvoor gebruikelijke menuopties in IE.

- Het past niet in een 640-480 resolutie

- De kopteksten zijn plaatjes. In een text-only of braille browser heb je dus geen idee waar het over gaat.

- Kijkende naar de bron, denk ik een gebruiker van een textbrowser er zowiezo de nodige problemen mee zal hebben.

Een paar persoonlijke opmerkingen over de opzet/layout:

- Waarom moet ik me registeren? Wat voegt het toe? Hoe kan ik mezelf uit de database verwijderen als ik dat wil?

Het grote voordeel van registreren is dat de "persoonlijke pagina" dan een overzicht kan weergeven van al je advertenties. Deze kan je hier dan ook wijzigen... (met in het achterhoofd: liefhebbers bieden vaak meerdere items staan.)

Een stuk handiger dat het marktplaats systeem waarbij je voor iedere advertentie een mailtje krijgt.

Voor bezoekers van de site heeft dit als voordeel dat zij in de detailweergave van een advertentie kunnen kiezen voor 'alle advertenties van deze verkoper'.

kan je in

Ik zal eens kijken of dit te veranderen is. Is dit algemeen voor deze proxy?

Junkbuster en afgeleide proxys als Pryvoxy gebruiken allerhande "regular expression" achtige regels om bepaalde links te blokkeren, voornamelijk om allerhande ongewenst advertentie materiaal te weren. Verder worden op wens cookies, popups, java en javascriptys, geanimeerde gifs en afbeeldingen met bepaalde afmetingen geblokt. Ook referrers en andere info die een browser verstuurt kunnen gemanipuleerd worden.

Al deze zaken kunnen per site gedeblokkeerd worden. Maar om even op een site te kijken doe je dat niet, pas als je weet dat het zinvol is wat er geboden is duik je in de tekstbestanden om e.a. optimaal te tunen.

],23 Dec 2003, 22:06:29]

kom op zeg!!! Be real!!! <_<

Ach ja, 'k wist wel dat er iemand zo zou reageren en eerlijk gezegd Game, vindt ik het tamelijk arrogant en onbetamelijk. Het zelfde gaat wat mij betreft op voor de figuren die concequent geen artiest naam en album titel bij de plaatjes in de diverse draden wensen te plaatsen.

Heb je de argumentatie bij de betreffende opmerkingen gelezen ?

Simpel voorbeeld, een collega van mij is slecht ziend. Zij gebruikt een 21" monitor op 640-480 resolutie, omdat dat de enige wijze is om te garanderen dat alle applicaties zich fatsoenlijk gedragen en dat ze het internet kan gebruiken. Probeer maar eens in Windows de lettergroote voor applicaties op 64 punts o.i.d. te zetten. Als dat al lukt zul je zien dat de knoppen niet mee schalen. Teksten worden dan na de tweede of derde letter afgebroken. En dat geld voor ieder GUI-OS!

Rest een commandline georienteerd OS. Heb je de HEAR site wel eens met een browser als Lynx bekeken? Als het nu een site was die zich alleen met grafische zaken bezig hield was het nog tot daar aan toe. Maar het is een audio site. En laat dat nu die andere hobby zijn die je vaak met gesloten ogen beoefend ...

BAH!

],23 Dec 2003, 22:06:29]

kom op zeg!!! Be real!!! <_<

Ach ja, 'k wist wel dat er iemand zo zou reageren en eerlijk gezegd Game, vindt ik het tamelijk arrogant en onbetamelijk. Het zelfde gaat wat mij betreft op voor de figuren die concequent geen artiest naam en album titel bij de plaatjes in de diverse draden wensen te plaatsen.

Heb je de argumentatie bij de betreffende opmerkingen gelezen ?

Simpel voorbeeld, een collega van mij is slecht ziend. Zij gebruikt een 21" monitor op 640-480 resolutie, omdat dat de enige wijze is om te garanderen dat alle applicaties zich fatsoenlijk gedragen en dat ze het internet kan gebruiken. Probeer maar eens in Windows de lettergroote voor applicaties op 64 punts o.i.d. te zetten. Als dat al lukt zul je zien dat de knoppen niet mee schalen. Teksten worden dan na de tweede of derde letter afgebroken. En dat geld voor ieder GUI-OS!

Rest een commandline georienteerd OS. Heb je de HEAR site wel eens met een browser als Lynx bekeken? Als het nu een site was die zich alleen met grafische zaken bezig hield was het nog tot daar aan toe. Maar het is een audio site. En laat dat nu die andere hobby zijn die je vaak met gesloten ogen beoefend ...

BAH!

Het is niet arrogant, seed. <_<

Maar je kan niet verwachten van ontwerpers dat ze met 640x480 px rekening gaan houden. En dat verwacht jij wel!

En dan uit je er ook nog kritiek op.

Lees je eigen betoog nog eens door, dan kom je er vanzelf achter dat je ernaast zit. Je kan argumenten niet baseren op die enkeling die afwijkt van de grote massa.

Bah!

Ennuhh, als ik een cd-hoes wil afbeelden, kan dat? :confused:

Ja hoor, je kan je cd hoes/platenhoes afbeelden. :D

Het moet natuurlijk wel een beetje leuk blijven!

De discussie over resoluties/leesbaarheid etc. was natuurlijk niet mijn bedoeling.

Maar het is natuurlijk nooit verkeerd als iemand er op wijst.

Dankjewel voor jullie reacties!

Matthias.

],24 Dec 2003, 03:29:59] Maar je kan niet verwachten van ontwerpers dat ze met 640x480 px rekening gaan houden. En dat verwacht jij wel!

En dan uit je er ook nog kritiek op.

Ik verwacht dat een site schaalbaar is. Niet alleen in resolutie / afbeeldingsmaatstaf, maar ook in opmaak, leesbaarheid en technologie (klant zijde). Iets wat met HTML/CSS uitstekend realiseerbaar is.

Ik heb 'ns even op een aantal van die zogenaamde HTML/Design instruktie sites gekeken. Een veel geziene opmerking is in de trant van: "800x600 is de meest gangbare minimale resolutie, dus daar moet je je site op afstemmen". Wat een volslagen onzin, alsof iedere gebruiker ten allen tijde z'n browser gemaximaliseerd heeft. Stel nu eens dat je met een 800x600 resolutie werkt en je halveert je browser, zit je ineens met een oppervlak van 400x300. Ja, daar kunnen we geen rekening mee houden hoor, 640x480 is ons al teveel!

Je doet alsof je iets van webdesign afweet.... :huh:

Geef mij maar eens een link van iets wat jij inelkaar hebt gezet. :(

Je kan je browser ook tot 50x50 px verkleinen.... moeten webdesigners daar ook rekening mee houden??? :confused:

800x600, dat is het minimum waar je rekening mee moet houden. Dat is geen onzin, dat is het meeste wat webdesigners voor gefrustreerde verziende mensen kunnen doen. :angry:

Game