TannoJ Posted 2 juni 2002 Report Share Posted 2 juni 2002 Hallo Forummers, De laatste jaren zijn er nogal wat technische omtwikkelingen op cd-speler gebied geweest. Van in het begin 16 bit zitten we nu op 24 bit spelers. Is het geluid hier nu echt veel beter door geworden of zijn de constante vernieuwingen gewoon bedoeld om je steeds iets nieuws te laten kopen?? Een speler als de Marantz cd12 uit 1996 legt die het bijvoorbeeld af tegen het huidige technische geweld?? Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn. Mvrgr John Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 2 juni 2002 Report Share Posted 2 juni 2002 Hoi John Er wordt al 20 jaar geprobeerd om het analoge geluid van een draaitafel te evenaren met de cd-speler. Met de komst van SACD wordt nu hard geroepen dat het bijna net zo goed klinkt als de lp! Feitelijk zijn we dus in 20 jaar geen zak vooruit gekomen en lachen de analoogfans in hun vuistje! Ik ben tot nu toe nog steeds niet overtuigd dat digitaal beter klinkt als analoog. Ik heb diverse luistersessies bijgewoond waarbij CD en SACD het overduidelijk aflegden tegen de lp! Maar goed, wat niet is kan nog komen! Ik sta er in ieder geval best voor open! Overigens zijn er best wel verbeteringen op het gebied van digitale weergave. Ik ben bijvoorbeeld al behoorlijk te spreken over de 20-bits techniek (HDCD) die al overduidelijk beter klinkt dan een gewone 16 bits cd! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 2 juni 2002 Report Share Posted 2 juni 2002 Quote Feitelijk zijn we dus in 20 jaar geen zak vooruit gekomen en lachen de analoogfans in hun vuistje! Ha die AudioPaul, yep, Helemaal mee eens! maar,...ik denk dat de reden waarom de HiFi industrie toch steeds probeert om CD-weergave te verbeteren is, omdat (schatting) 95% van de muziek/hifi liefhebbers alleen CD's draaien. Eigenlijk is 't inderdaad absurd dat een z.n "perfect" audio medium 20 jaar na introductie nog steeds niet beter blijkt te zijn dan z'n voorganger! Ik heb zelf ook nog steeds een (lichte) voorkeur voor analoog,maarja... 't probleem is 't aanbod van vinyl t.o.v CD Nu hoor ik weer vele analoogfans/vinylofielen hardop denken en mopperen:"Er is nog meer dan genoeg vinyl te krijgen!" ja,duhhh...Dat klopt! Zolang 't je niets/nauwelijks uitmaakt welke muziek er op staat en/of in wat voor staat 't verkeerd of wat de nieuwprijzen zijn,ja....DAN is er nog voldoende te vinden op vinyl. Echter,....in daily life...als ik muziek wil kopen die mij echt boeit is 't in vrijwel alle gevallen (alleen) op CD. Het gegeven dat vinyl veel voordeliger is vanwege de dumpprijzen op LP/CD beurzen en rommelmarkten gaat ook niet echt op,vindt ik Voor 1 a 2 euro heb je ook een prima kopie van om 't even welk album op CD. Nieuwe uitgaven zijn op CD vrij prijzig (gemiddeld 18 tot 22 euro) maar vallen in 't niet bij vele nieuwprijzen op LP.(26 tot 32 euro) Don't get me wrong, ik hou van vinyl en draaitafels! (en echt niet vanwege nostalgische redenen,aangezien ik al heel vroeg met digitaal begon) en ik vindt 't ook heerlijk om op beurzen rond te snuffelen,maar bovenstaande redenen houden me (vooralsnog) tegen om weer helemaal opnieuw de analoge wereld te betreden. That's it. (jemig,...en dan te bedenken dat ik een keer werd omschreven als:"Alco is altijd kort van stof." Laterrr Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 2 juni 2002 Report Share Posted 2 juni 2002 Quote Ik ben bijvoorbeeld al behoorlijk te spreken over de 20-bits techniek (HDCD) die al overduidelijk beter klinkt dan een gewone 16 bits cd! Me too! Ik heb ook een HDCD speler en ik moet zeggen, die paar HDCD's die ik heb klinken ook stuk voor stuk fantastisch. that's all, Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 2 juni 2002 Report Share Posted 2 juni 2002 Ik geloof dat dit een beetje of topic wordt maar wil toch effe reageren. Je kunt lp en cd niet echt met elkaar vergelijken. Misschien wel wat kwaliteit betreft. (Als je genoeg geinvesteerd hebt tenminste.) Maar ik zweer bij de walkman en bij de cd brander. Dit zijn dingen die het medium LP ruim over schaduwen. Heel mooi zo'n hoes en geweldig de tikjes en "echte" geluid. Maar wie zit daar nou op te wachten?? Wij zijn freaks en niet commercieel interesant. We geven duizenden guldens uit aan apperatuur maar dat valt in het niet bij een nieuwe release van de spice girls. En die mensen die miljoenen uitgeven willen geen lp. Ik zelf ga heel hard op de techniek zelf en kick dus ook op een cd speler, maar dat een plaat mooier is is voor mij niet relevant (live is nog mooier). Ik ga echt nog wel een keer een draaitafel kopen met bij behorende platen. Maar dan heb ik de rest al voor elkaar. Ik vind dat er in die 20 jaar heel wat bereikt is. Ik heb ruim 300cds onder de afstands bediening. Ik zit in de trein naar mijn favorite muziek te luisteren. En kan iedere willekeurig cd verzamelen. En de kwaliteit wordt als maar beter. Mooi toch. Een cd is gewoon 16bits informatie en dat is best krap bemeten en dat kun je wel 24bits afspelen zodat de cd speler het wat 'makkelijker' heeft maar de muziek/opname wordt er niet beter op. Misschien dat de platen maatschapijen hun werk serieuzer gaan nemen zodat de cd beter opgenomen wordt. Dan gaan de 24bits technieken ook echt wat opleveren. Sorry maar 't was weer zover Moest effe lullen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 2 juni 2002 Report Share Posted 2 juni 2002 Quote Geplaatst door Alco:Voor 1 a 2 euro heb je ook een prima kopie van om 't even welk album op CD. Nieuwe uitgaven zijn op CD vrij prijzig (gemiddeld 18 tot 22 euro) maar vallen in 't niet bij vele nieuwprijzen op LP.(26 tot 32 euro) Alco Daar heb je weer zoiets. Door de digitalisering van de audio is ook het kopieren een stuk makkelijker geworden. Nu gaan die achterlijke platenmaatschappijen, met ZoNie voorop, weer allerlei halsbrekende toeren uithalen om het kopieren tegen te gaan. Als ze nou gewoon bij de LP waren gebleven, was niemand aan het kopieren geslagen en waren ee ook geen geluidsverslechterende kopieerbeveiligingen nodig, die na verloop van tijd toch weer gekraakt worden. Het is ook van de zotte dat je met allerlei "rare" middeltjes (groene stift, olietjes, de mat etc.) een cd moet behandelen, zodat hij eindelijk zijn "volle" potentiaal vrijgeeft. Hoezo makkelijk in gebruik Ik ben van mening dat de commercie compleet de kolder in heeft, en dat al ettelijke jaren. En het wordt steeds erger. Muziek moet eerst mishandeld worden met limitters en compressors e.d. voor het bij de consument aankomt. Dit maakt het voor de apparatuur ook niet makkelijker. Steeds ingenieuzere rekenalgoritmes moet er op de 1-nen en 0-len losgelaten worden om er ook maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 2 juni 2002 Report Share Posted 2 juni 2002 Quote Geplaatst door seoman:Heel mooi zo'n hoes en geweldig de tikjes en "echte" geluid. Maar wie zit daar nou op te wachten?? Het tikken heeft meestal te maken met een mindere draaitafel en dito element + naald. Mits het geen kras is, is een LP net zo tikvrij als een cd, tenminte als hij maar niet statisch geladen is of er stofdeeltjes in de groef zitten. Quote Geplaatst door seoman:Wij zijn freaks en niet commercieel interesant. We geven duizenden guldens uit aan apparatuur maar dat valt in het niet bij een nieuwe release van de spice girls. En die mensen die miljoenen uitgeven willen geen lp. Een waar woord, maar wel erg h Link to comment Share on other sites More sharing options...
TannoJ Posted 2 juni 2002 Author Report Share Posted 2 juni 2002 Quote Geplaatst door Alco: Echter,....in daily life...als ik muziek wil kopen die mij echt boeit is 't in vrijwel alle gevallen (alleen) op CD. Toch blij dat ik kick op wat oudere muziek. Vandaag leuk lp'tje opgezet van Count Basie (opname uit 1940). Erg appart! Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 2 juni 2002 Report Share Posted 2 juni 2002 Quote Het tikken heeft meestal te maken met een mindere draaitafel en dito element + naald. Mits het geen kras is, is een LP net zo tikvrij als een cd, tenminte als hij maar niet statisch geladen is of er stofdeeltjes in de groef zitten. Ik vind die tikken echt geweldig. Als ze die op een cd zetten vindt ik het ook al goed Een vriend van mij werkte bij de free record shop. En iemand kwam bij hem een cd terug brengen. "hij is stuk, er zitten allemaal tikken op." Geweldig gewoon. Die klant heeft dus ook zijn geld terug gekregen! Daar ga je niet mee in discussie. Maar inderdaad het is eigenlijk heel erg dat de massa zo is. Groeten Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 2 juni 2002 Report Share Posted 2 juni 2002 Quote Laat ik er maar over ophouden, want ik ga me steeds meer ergeren Gooi het er uit joh. Dat lucht op!! Doe ik ook Die reken machines waar je 't over had zijn inderdaad een doorn in het oor. Een plaat moet zoveel mogelijk DBs maken bij min mogelijk volume. Anders val je niet meer op met je plaat op de radio. Video (mtv tmf e.d.) is nog erger daar verkopen ze alleen nog maar tieten. Vele cds worden zo hard op genomen dat de signalen geklipt op de cd staan. Een iets betere producer probeert 't nog binnen de perken te houden, door het signaal te normalizeren. Dat geeft ook troep. Opname technieken is een moeilijk vak. Zie je dat lucht op Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 2 juni 2002 Report Share Posted 2 juni 2002 Quote Geplaatst door seoman:Ik vind die tikken echt geweldig. Als ze die op een cd zetten vindt ik het ook al goed Als je dat leuk vindt, heb ik nog een tip voor je. De cd "the magnificent tree" van Hooverphonic heeft nog een nummer erop dat zich aanhoren alsof 't zo van platenspeler op cd is opgenomen. Dus inclusief afslag van de arm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts