Jump to content

(Zelfbouw) netkabels en netfilters.....

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

maar wat ik wel wil weten is heb jij toevallig al geluisterd naar het verschil van een vlechtkabel met en zonder afscherming, ik ben benieuwd wat jouw ervaring is.

want hoe stom dit ook mag zijn,want ik heb een paar setjes netsnoeren (verschillende)gemaakt maar allemaal met afscherming.(ik had hier even niet bij stil gestaan)

Ik heb ooit twee identieke vlechtkabels gemaakt. Daarna

maar wat ik wel wil weten is heb jij toevallig al geluisterd naar het verschil van een vlechtkabel met en zonder afscherming, ik ben benieuwd wat jouw ervaring is.

want hoe stom dit ook mag zijn,want ik heb een paar setjes netsnoeren (verschillende)gemaakt maar allemaal met afscherming.(ik had hier even niet bij stil gestaan)

Ik heb ooit twee identieke vlechtkabels gemaakt. Daarna

't zijn idd geen kleintjes :P, maar als netfilter zou ik ze niet gauw gaan gebruiken. Ze zijn voor 15A en dat is niet niks. Netfilters kun je het beste zo laag mogelijk nemen, igg net iets meer dan het apparaat waar je ze voor zet opneemt. Alles wat het netfilter meer aan kan, maakt de werking ervan alleen maar minder.

Vandaag de gevlochten netkabels eens vergeleken met die van Telefunken.

Ruud en (uiteraard) Telefunken waren hier ook bij....

Nou ja Ruud werd ziek van die kabels (tenminste dat denk ik, hij is n.l. wat eerder ziek naar huis gegaan :D )

En verder, was het weer h

Beste netkabels bouwers :)

Welke stekkers gebruiken jullie en waar komen deze vandaan??

Ik gebruik aan de wandkant rubberen bouwstekkers. Deze zijn te koop bij elke doe het zelf zaak. Aan de apparaatkant gebruik ik eenvoudige apparaatstekkers. Ik heb ze gekocht bij Ben van Dijk electronics. Deze hebben een massief koperen binnenwerk. Ook het aansluiten van de draden kan bij deze stekkers op een degelijke manier.

Telefunken haalt ze in de USA. Hieronder enkele links.

link 1

link 2

link 3

:)

Vandaag de gevlochten netkabels eens vergeleken met die van Telefunken.

Ruud en (uiteraard) Telefunken waren hier ook bij....

Nou ja Ruud werd ziek van die kabels (tenminste dat denk ik, hij is n.l. wat eerder ziek naar huis gegaan :D )

En verder, was het weer h

Het lijkt me leuk om die andere netsnoer-varianten eens naast de XTC te horen, zowel op een versterker als op een cdspeler (dac) :)

Volgens mij ben ik een van de weinige Northstar bezitters die er geen draaitafel bij heeft, dus dat valt wel mee Rob :D

Sterker nog, het zegt wel wat als iemand een Northstar CDspeler naast een mooie draaitafel 'durft' te zetten :rolleyes:

Overigens hoorde ik tijdens de nieuwjaars verplichtingen dat iemand een berg jaren 70/80 elpees wil weg doen, hij is ze nu op cd aan het overzetten.

Zeg dus nooit 'nooit' :unsure:

Zijn Akai draaitafel wil ik niet hebben, hopelijk blijven de elpees een beetje heel met dat ding <_<

Andr

doe mij maar een plezier misschien zit er wat elpee's voor mij bij.

ik probeer al een tijdje mijn cd's op plaat te kopieren maar lukt niet zo best. :D

Ik heb daar toendertijd soft- en hardware voor aangeschaft, kun je altijd van me lenen als je wilt, maar het blijft monnikenwerk.. :blink:

doe mij maar een plezier misschien zit er wat elpee's voor mij bij.

ik probeer al een tijdje mijn cd's op plaat te kopieren maar lukt niet zo best. :D

Ik heb daar toendertijd soft- en hardware voor aangeschaft, kun je altijd van me lenen als je wilt, maar het blijft monnikenwerk.. :blink:

Heb jij een platenpers Cock...???

:confused:

Maarreh, 3 man hebben verschillende netsnoeren vergeleken en ik zie geen conclusies :unsure:

Vertel eens wat meer over de opbouw van de netsnoeren en hoe het klonk, want daar ging het toch om? :)

Andr

...en dat laatste zou ik ook graag willen :rolleyes:;)

hey ome henk je gaat niet voorpiepen toch. :blink:

maar het is zoals hans heeft geschreven.

het verschil wat ik hoorde tussen de kabels van hans en van mijzelf is weinig maar toch leek het net of er iets meer kristal om het geluid zat en iets meer lucht.

maar ik zou dit toch nog een keertje serieus bij mij thuis willen uittesten maar dan op een iets andere mannier, met een ander soort muziek waar ook wat meer stemmen in voor komen.

tot nu toe is voor mij gebleken dat welke kabel je dan ook zelf maakt of het nu een conrad of maarten (platenspeler.com) of mijn eigen versie is, de muziek er altijd op vooruit gaat en dan mag je zelf invullen of je dit mooier vind of niet.

het grappige van dit verhaal is ,dat er elke keer weer forumers zijn die het maar gooien op dat dropveters goed genoeg zijn en dat het om een filterwerking gaat maar is dit nu wel zo.

maar de luidspreker bekabeling word ook meestal aangegeven dat 1a 1.5 mm genoeg is maar ze gooien er wel dikkere tussen ,dat is dan geen filter werking (versmering)

ik hoor als ik dropveters vervang voor zelfbouw varianten dat er meer puntjes op de i worden geplaats en meer dynamiek erbij krijg, maar of dit de werkelijkheid is doet voor mij niks terzake het gaat bij mij er om dat dit een verbetering is en daar gaat het om.

nou brand maar weer los,wat heb ik nu weer gelogen.

ik hoor als ik dropveters vervang voor zelfbouw varianten dat er meer puntjes op de i worden geplaats en meer dynamiek erbij krijg, maar of dit de werkelijkheid is doet voor mij niks terzake het gaat bij mij er om dat dit een verbetering is en daar gaat het om.

nou brand maar weer los,wat heb ik nu weer gelogen.

Gelijk heb je, alleen de zelfbouwkabel die meer dynamiek laat horen verzint dat er niet bij, echter de dropveter laat dat(de dynamiek)weg.

Overigens vond ik het grootste verschil gister bij Hans, dat het hoog minder puntig werd...schoner zoals je wilt :rolleyes:

Het wordt eentonig, maar wil jullie de laatste vergelijking toch niet onthouden.

Gisteravond eens vijf gevlochten kabels aangesloten op de biampset met actieve filter van m'n broer.

We zijn er nu in elk geval uit dat de rode draad (van vdH) een beter resultaat geeft dan de massieve koperen. Deze zijn n.l. nog wat opener, en dynamischer dan de toch al veel verbetering gevende massieve draden.

Ook hier uiteindelijk weer slaande ruzie..... :rolleyes: om ze weer mee te mogen nemen.

Ik zal eens snel stekkers gaan kopen en aan het vlechten gaan. Ik moet er nu al meer maken dan ik draad heb..... (Ruud.... :lol: ).