Jump to content

Aarding via CAI

Hans Gaulhofer
 Share

Recommended Posts

Mijn tuner staat aangesloten op de CAI en ook op mijn versterker.

Krijg ik nu HF rotzooi via de mantel van de coax van de CAI binnen?

Mijn installatie is niet geaard.

Heeft het zin om de mantel van de coax op de aarde van in mijn meterkast aan te sluiten?

Hans

NIET DOEN. Laat de rest maar los hangen van aarde, want alles is nu geaard via de CAI. Wil je toch de apparatuur gaan aarden, is de kans op een aardlus enorm, met als resultaat een onnoemelijke brom (op vol vermogen). Om die weer kwijt te raken zul je voor de CAI-kabel een mantelstroomfilter moeten gaan gebruiken, of de aarde van de antennekabel via 82pF aan de massa van de kabel aansluiten.

I ti ta totally agree!!!!

Niet doen.

En misschien moet je zowiezo een mantel stroom filter proberen.

Die troep die upc op de kabel zet is echt niet normaal.

Als je ook maar 1 apparaat geaard hebt zie je de vonken vliegen als je de antenne aansluit.

groeten simon

Heb je dat gemeten tov de aarde in je huis? (bv de verwarming of waterleiding)

400mv valt mee. Maar de mantel van een coax kabel geleid erg goed en dus krijg je toch veel stroom.

Verder moet je bedenken dat alle tvs en radios er aan hangen dus bijvoorkeur gescheiden houden.

Groeten Simon

Ik heb de spanning even gemeten.

Op de aarde van de CAI staat + 400 mv.

Waarom kan ik niet direct op aarde aansluiten, danben ik toch heel die spanning kwijt.

Of is het alleen voldoende om de hoogfrequente komponent af voeren via een condensatortje.

Groeten,

Hans

Volgens mij zijn dat juist de spanningen die de brom van de aardlus veroorzaken (potentiaalverschil tussen CAI- en netaarde). Als je de zaak via de aarde van het net gaat aarden, zul je dus met een condensator of mantelstroomfilter (te duur) moeten gaan werken. Of je zult de tuner uit de set moeten halen.

Ik heb de spanning even gemeten.

Op de aarde van de CAI staat + 400 mv.

Waarom kan ik niet direct op aarde aansluiten, danben ik toch heel die spanning kwijt.

Of is het alleen voldoende om de hoogfrequente komponent af voeren via een condensatortje.

Groeten,

Hans

Hans

In het algemeen is de spanning niet een probleem, maar de stroom wel (die zoekt zijn weg en als je pech hebt dwars door je electronica alwaar de klank verpest wordt)

Dus:

- stromen reduceren (mantelfilter op CAI) (waarom trouwens CAI ? de klank is hooguit beroerd.....)

- stromen in goede banen leiden (ik heb daar eens een artikel over geschreven in A&T, #59, #60 en #64)

Overigens is aarden (aan randaarde) geen must, tenzij het veiligheidsmatig moet (bv bij PC)

groet

Guido

Ik heb geneten t.o.v. de waterleiding.

Hoe bedoel je gescheiden houden?

Ik heb een antenneversterker van Casema vervolgens een verdeeldoos met ca 6 aansluitingen voor bijna alle kamers in het huis. Bovendien heb ik kabelinternet.

Dus alle rotzooi van PC tv's kan via de mantel naar mijn audio installatie gaan.

In het algemeen is de spanning niet een probleem, maar de stroom wel (die zoekt zijn weg en als je pech hebt dwars door je electronica alwaar de klank verpest wordt)

Dus:

- stromen reduceren (mantelfilter op CAI) (waarom trouwens CAI ? de klank is hooguit beroerd.....)

- stromen in goede banen leiden (ik heb daar eens een artikel over geschreven in A&T, #59, #60 en #64)

Overigens is aarden (aan randaarde) geen must, tenzij het veiligheidsmatig moet (bv bij PC)

Hallo Guido,

Ik zal eens in mijn A&T archief zoeken.

Helaas heb ik geen antenne op mijn dak.

Ik weet dat dat veel mooier klinkt.

Heeft nu geen prioriteit.

Mijn PC zit trouwens niet op aarde aangesloten.

Weer een probleem ontdekt?

Groeten,

Hans

• 5 years later...
Guest tubejack

Ik heb ook UPC en dat komt beneden in de meterkast binnen.

Dit signaal heb ik gespiltst dus verdeeld middels een stalen 4 weg splitser met

stalen F-connectoren, waar ook een aardschroef op zit.

Die heb ik direct aan de aardelectrode aangesloten, werkt perfect :)

Jack

Meterkast, wat is dat?

Nee, alle gekheid op 1 stokje, wij hebben geen meterkast, en geen aardelectrode, niks van die nieuwerwetse boel.

De kabel komt naast de voordeur uit de grond. Daar zat eerst een krakkemikkige splitter (radio/tv), en vandaaraf liepen twee dunne kabeltjes door het plafond de woonkamer op de 1e verdieping in. Toen we een LCD tv kregen (eh, nou, kregen...) heb ik de splitter weggehaald, een dikke Hirschmann kabel aangesloten op een stevige nieuwe splitter (dat is het woord vast niet) in de woonkamer. De radio is daar gesplitst voor de voorkamer, en nog hoger, mijn kamer. De kabel tussen de voorkamer en mijn kamer is in drie stukken, maar wel met goede verbindingen aan elkaar gekoppeld. Ik heb ook niks te klagen over de ontvangstkwaliteit.

Blijft over dat er in huis bijna nergens iets van aarde zit. Aan de andere kant hebben wij ook nauwelijks electrische apparaten, tenminste geen wasmachine, magnetron, vrieskist, koffiezetter, cv-ketels.

Ik heb ook geen aparte groep voor de set. Daar draaien twee wekkertjes, wat adsl-spul, een NASje en wat lampen op. En de pc. Maar die staat uit als ik

Meterkast, wat is dat?

Nee, alle gekheid op 1 stokje, wij hebben geen meterkast, en geen aardelectrode, niks van die nieuwerwetse boel.

.............................

M :ph34r: rc

Uhh, een deugdelijke aardaansluiting middels een aardpen is domweg verplicht bij ieder huis. Of dat huis nu oud of nieuw is.

;)

Meterkast, wat is dat?

.............................

Uhh, een deugdelijke aardaansluiting middels een aardpen is domweg verplicht bij ieder huis. Of dat huis nu oud of nieuw is.

;)

Ik zal het de buren voorleggen. Die zijn daar heel handig in, ze verbouwen het hele huis.

Maar ik wist dat niet.

Als we die hebben, kan de aarde dan via de kabel lopen dus.

Nou nee. Randaarde behoort gewoon met deugdelijke aparte bedrading aangelegd te zijn. Randaarde is uitsluitend en alleen bedoeld voor de veiligheid. Ieder apparaat waar van fabriekswege een randaarde stekker aan zit MOET in een geaard stopcontact om de elektrische veiligheid daarvan te garanderen. Dat stopcontact moet dan wel deugdelijk aangesloten zijn.

Geheel los van audio gerelateerde zaken: Als dat bij jou niet zo zit heb je toch een probleem met je elektrische installatie. Die is dan gewoon niet veilig met alle ernstige risico's van dien. Zou daar toch wat aan gaan doen.

;)

Nou nee. Randaarde behoort gewoon met deugdelijke aparte bedrading aangelegd te zijn. Randaarde is uitsluitend en alleen bedoeld voor de veiligheid. Ieder apparaat waar van fabriekswege een randaarde stekker aan zit MOET in een geaard stopcontact om de elektrische veiligheid daarvan te garanderen. Dat stopcontact moet dan wel deugdelijk aangesloten zijn.

Geheel los van audio gerelateerde zaken: Als dat bij jou niet zo zit heb je toch een probleem met je elektrische installatie. Die is dan gewoon niet veilig met alle ernstige risico's van dien. Zou daar toch wat aan gaan doen.

;)

Daar zien wij toch ernstig tegenop.

Dit huis zal ooit verkocht worden, en reken maar dat de volgende bewoner (net als de buren nu) de hele boel sloopt en alle moderne 'gemakken' als cv, betonvloeren, dubbele ramen, isolatie everywhere gaat aanleggen.

Maar dan zit ik in het roze bejaardentehuis hoor.

Hopelijk niet zwartgeblakerd dan, als je het op deze manier al haalt. Afijn gewoon je huishoudhandschoenen blijven aanhouden zou ik zeggen :lol:

B.t.w. meen dat de staat van elektrische installatie wel meetelde bij de waardebepaling van een huis bij verkoop.

;)

Hopelijk niet zwartgeblakerd dan, als je het op deze manier al haalt. Afijn gewoon je huishoudhandschoenen blijven aanhouden zou ik zeggen :lol:

B.t.w. meen dat de staat van elektrische installatie wel meetelde bij de waardebepaling van een huis bij verkoop.

;)

O ja, vast, en dat er nog met gaskachels gestookt wordt...

Maar het gaat er ook niet om het nageslacht te onderhouden. En tegen die tijd...

Overigens leef ik al 30 jaar in dit huis zonder van de trap gevallen te zijn.