wijkstra Posted 25 december 2003 Report Share Posted 25 december 2003 HELP iK ZAT MET VEEL PLEZIER NAAR MIJN SET TE LUISTEREN TOT DAT WE DE WOONKAMER GINGEN VERANDEREN.WE HEBBEN DE SET TEGEN EEN ANDERE WAND GEZET EN TOEN WAS ER BIJNA GEEN LAAG MEER. : HIER BAAL IK EEN BEEDJE VAN HOE KAN IK DAT OPLOSSEN ZONDER DAT IK HET WEER OP ZIJN OUDE PLAATS MOET NEERZETTEN. ALVAST BEDANKT Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steks Posted 26 december 2003 Report Share Posted 26 december 2003 Dan ga ik ervan uit dat je de speakers eerst tegen de korte muur had staan en nu tegen de lange wand. De laagtste golflengte die nog (luid) waarneembaar is nml het dubbele van de afstand van de van de speaker tot de overstaande muur. Als je dus van de korte naar de lange muur bent verhuisd qua luidsprekers is er weinig aan te doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 29 december 2003 Report Share Posted 29 december 2003 De laagtste golflengte die nog (luid) waarneembaar is nml het dubbele van de afstand van de van de speaker tot de overstaande muur. Dit is volslagen onzin! Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 29 december 2003 Report Share Posted 29 december 2003 Misschien is dit wel het juiste laag... Denk ik ook, mogelijk had je in de eerste situatie meer last van een staande golf in de kamer en was je hier aan gewend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steks Posted 30 december 2003 Report Share Posted 30 december 2003 seed7, ik heb het niet verzonnen hoor, als je wilt kan ik het voor je opzoeken. Het is gewoon zo, wil je nog lager geluid op het zelfde volume voortbregen, dan moet je die golflengtes met veel meer vermogen laten weer geven. Ben ik nou echt de enige die er zo over denkt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 30 december 2003 Report Share Posted 30 december 2003 Steks, Als de golflengte niet meer in de kamer past wordt het geluid weergegeven als drukwisselingen in plaats van lopende golven. Als het waar was wat jij zegt dan zou je met een hoofdtelefoon helemaal geen laag en midden horen maar alleen geluiden boven de zeg maar 5 kHz. Bovendien zijn lage tonen nauwelijks richtingsgevoelig, zeker niet in een woonkamer. Ik denk dat het probleem eerder moet worden gevonden in zaken als de positie van de luidsprekers en luisterplaats ten opzichte van de muren en hoeken van de kamer. Met de luisterplaats en luidsprekers dicht bij een muur heb je meer laag dan waneer beide min of meer vrij in de ruimte staan opgesteld, want bij een muur is de geluidsdruk groter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steks Posted 1 januari 2004 Report Share Posted 1 januari 2004 Ok richard ik zeg niet dat ik het volledig begrijp, maar in elk boek dat akoetiek behandelde, welke ik gelezen heb stond het zelfde en dan ook nog eens wtenschappelijk onderbouwd. Jou voorbeeld over die koptelefoon, heb je ook nooit gemerkt dat als je hem een meter van je vandaan houd dat je helemaal geen laag meer hoort? Dat werkt dus blijkbaar ook weer anders. Maar het verplaatsen van de korte naar de lange muur (of anders om) heb ik een aantal jaar geleden al een paar keer gedaan. Mijn kamer is zo'n 2,5 keer zolang als breed, dus dus een redelijk groot verschil. Er was toen een drastische afname in laag weergaven wanneer de luidsprekers aan de tegen de lange muur stonden. Dan staat de tegenoverliggende muur dus vrij dichtbij. Het voordeel was veel minder reflectie van hoog en midden via de zijmuur en een duidelijker stereo beeld. Ze staan nu weer tegen de lange muur en ik vind dat het laag genoeg gaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
wijkstra Posted 17 januari 2004 Author Report Share Posted 17 januari 2004 Hallo allemaal. ik heb het probleem niet kunnen oplossen ik heb van alles geprobeert, zoals de luidsprekers verder of dichter bij de wand te plaatsen,andere kabels geprobeert maar het hielp allemaal niks ik ben er een maand mee aan het stoeien geweest. dus er was maar 1 oplossing,we hebben de woonkamer weer veranderd alles staat weer op zijn oude plaats. ik wil iedereen bedanken voor hun reactie. vrgr wijkstra Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 17 januari 2004 Report Share Posted 17 januari 2004 Toch wel gek, als de kamer een beetje symmetisch is (rechthoekig) zou je verwachten dat bij het verplaatsen naar de tegenoverliggende wand ook de akoustische effecten (knopen en buiken van de roommodes) gewoon gespiegeld worden. Of is hier toch sprake dat in de oude situatie er meer roomsupport was (door meer in de hoek oid) of zelfs ongewenste versterking van dunne panelen? Iig wel pech dat het ook met met experimenteren niet goed meer komt. Was het overaa in de kamer zo dun en basloos. Meestal hangt dat namelijk af van de luisterplek. offtopic, dat lage tonen niet weergegeven worden in kleine ruimtes is idd een fabel (denk maar aan boombas autos). Wel schijnt het wat minder mooi te worden als het er niet meer inpast. Ik heb daar nog ergens een artikeltje over in audioXpress. Link to comment Share on other sites More sharing options...
wijkstra Posted 17 januari 2004 Author Report Share Posted 17 januari 2004 In de oude situatie en waar het nu weer staat is een scheve wand. Hier staan de luidsprekers meer in de hoek. Waar ik het neer gezet had was de lange wand met de luidsprekers vrij in de ruimte. Heeft het ook invloed gehad dat de bank [luisterpositie]nu tegen een wand staat? Had de bank met het veranderen een meter van het voorraam gezet. Groetjes Wijkstra Link to comment Share on other sites More sharing options...
A90 Posted 17 januari 2004 Report Share Posted 17 januari 2004 Je had ook eerst de handleiding "Feng Sui voor HiFi opstellingen" moeten lezen Link to comment Share on other sites More sharing options...
wijkstra Posted 17 januari 2004 Author Report Share Posted 17 januari 2004 leuk hoor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 17 januari 2004 Report Share Posted 17 januari 2004 Heeft het ook invloed gehad dat de bank [luisterpositie]nu tegen een wand staat?Had de bank met het veranderen een meter van het voorraam gezet. Jazeker, het scheelt inderdaad of je bank tegen een muur aan staat of redelijk vrij, met een meter (of meer) ruimte achter zich. Daarom zie je in luisterkamers van HiFi-zaken ook zelden de bank/stoel tegen de muur aan staan. Mijn bank staat ook tegen een muur aan (kan niet anders), maar ik merk 't al in 't laag wanneer ik wat voorover zit, op 't puntje van de bank, of gewoon relaxed met m'n rug tegen de rugleuning. Kortom, hoe dichter de bank tegen de muur, hoe meer laag. Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
wijkstra Posted 17 januari 2004 Author Report Share Posted 17 januari 2004 Dan is dat het probleem ook geweest denk ik. Maar is het dan wel het juiste laag wat ik hoor . Persoonlijk vind ik het zo het mooist groetjes Wijkstra Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 17 januari 2004 Report Share Posted 17 januari 2004 Maar is het dan wel het juiste laag wat ik hoor .Persoonlijk vind ik het zo het mooist Daar gaat 't uiteindelijk om, wat jij 't mooist vind! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robbertt Posted 18 januari 2004 Report Share Posted 18 januari 2004 Heeft het ook invloed gehad dat de bank [luisterpositie]nu tegen een wand staat?Had de bank met het veranderen een meter van het voorraam gezet. Jazeker, het scheelt inderdaad of je bank tegen een muur aan staat of redelijk vrij, met een meter (of meer) ruimte achter zich. Daarom zie je in luisterkamers van HiFi-zaken ook zelden de bank/stoel tegen de muur aan staan. Mijn bank staat ook tegen een muur aan (kan niet anders), maar ik merk 't al in 't laag wanneer ik wat voorover zit, op 't puntje van de bank, of gewoon relaxed met m'n rug tegen de rugleuning. Kortom, hoe dichter de bank tegen de muur, hoe meer laag. Groeten, Alco Willen ze juist g Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 18 januari 2004 Report Share Posted 18 januari 2004 Willen ze juist g Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robbertt Posted 18 januari 2004 Report Share Posted 18 januari 2004 IDD en daarom heb ik mijn kamer zo ingericht. Lange muur (waar de speakers tegen staan) is 8,5 meter en de korte muur (tegen overliggende afstand) is 5,2 meter En buiten heb ik een parkeerplaats, eigen parkeerplaats Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 18 januari 2004 Report Share Posted 18 januari 2004 En buiten heb ik een parkeerplaats, eigen parkeerplaats Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robbertt Posted 18 januari 2004 Report Share Posted 18 januari 2004 En buiten heb ik een parkeerplaats, eigen parkeerplaats Hallo wel een echte BMW he Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 18 januari 2004 Report Share Posted 18 januari 2004 Zoiets kamer zou ik ook wel willen dan kwamen mijn spiekers trouwens wel in de lengterichting te staan Handig, kom je de tuin niet meer in.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
wijkstra Posted 18 januari 2004 Author Report Share Posted 18 januari 2004 Als het raam nu een wand was geweest was het dan beter ? Of maakt dat niet zo veel uit. [dan kan ik er de volgende keer rekening mee houden] Kan het ook aan de speakers liggen? Ze zeggen dat ze niet moeilijk te plaatsen zijn. Het zijn de acoustic energy aesprit 309. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robbertt Posted 19 januari 2004 Report Share Posted 19 januari 2004 Zoiets kamer zou ik ook wel willen dan kwamen mijn spiekers trouwens wel in de lengterichting te staan Handig, kom je de tuin niet meer in.. De tuin kom je nog makkelijk in hoor. Heb het pas gedaan over de lengte spelen. Ik moet zeggen dat dat nog beter klinkt. Dan kunnen die speakers lekker aan het werk. Lijkt het wel. Als je goed kijkt dan heb ik een stuk muur van 80 cm naast het raam en aan de andere kant een meter geloof ik dus ruimte zat om over de lengte te spelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 19 januari 2004 Report Share Posted 19 januari 2004 Waarom doe je dat dan niet? is toch veel beter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robbertt Posted 19 januari 2004 Report Share Posted 19 januari 2004 Waarom doe je dat dan niet? is toch veel beter. We zitten nog een beetje te schuiven met onze inrichting. Dus wie weet binnenkort. Als het mooi staat dan gaan ze over de lengte. Moeder de vrouw he Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts