Jump to content

Adire Audio .. is dat een goed merk?

rinke65
 Share

Recommended Posts

Hoi allemaal.

Ik ben op zoek naar drivers voor subwoofers. Onder andere heb ik het merk Adire Audio gevonden. Ze maken grote woofers die allemaal heel geschikt zijn. Maar het is mij een geheel onbekend merk. Weet iemand of dit een goed merk is of dat het misschien bagger is?

Bedankt,

Rinke

Hoi allemaal.

Ik ben op zoek naar drivers voor subwoofers. Onder andere heb ik het merk Adire Audio gevonden. Ze maken grote woofers die allemaal heel geschikt zijn. Maar het is mij een geheel onbekend merk. Weet iemand of dit een goed merk is of dat het misschien bagger is?

Bedankt,

Rinke

Ik heb er nog nooit van gehoord, maar dat zegt over het algemeen niet veel. Misschien dat Sherw.., ehhh Yel.., ehhh Oh Yeah ze kent. Die is meer in die materie thuis

Sommige zweren erbij, anderen vinden het niet veel... De woofers zitten echt heel goed in elkaar. En zijn speciaal ontwikkeld voor echt sub laag. Dus lucht verplaatsing. De woofers zijn in staat enorme hoeveelheden lucht te verplaatsen. Geoptimaliseerd voor echte lange slagen (persoonlijk heb ik liver een kleine slag en een bak geluid).

Ze zijn geschikt voor gesloten systemen met correctie, maar voor de personen die echt MEER willen kun je zo ook super laag tunnen met BR of een passief membraam.

Zelf heb ik het nog nooit gelhoord (beleeft zou beter zijn). Maar er zijn mensen bereid deze units voor heel veel euros naar nederland te laten verschepen, puur omdat het hele exotische woofers zijn ide vooral heel veel lucht verplaatsen.

Ik denk eigenlijk dat ik er niet kapot van zou zijn. Ik prefereer een hard, strak en droog laag. De klappen moet je echt voelen. Ik denk niet dat dit met deze units gaat lukken.

Hoi,

Bedankt voor de antwoorden.

Michiel,

Met welke drivers gaat dat wat jij wilt wel lukken? Hard, strak en droog laag. Ik heb niet bepaald veel subs gehoord, dus ik weet ook eigenlijk niet eens wat je daarmee bedoelt. Is het ook in parameters uit te drukken? Q van het systeem bijvoorbeeld?

Ik wil gewoon een woofer waar ik veel mee kan. Hij is wel vooral bedoeld voor Home Theater. Als eerst ben ik van plan er een gesloten sub mee te maken met een Hypex 200 of 500. Ik denk er inderdaad over om de Tumult helemaal hier naar toe te laten verschepen.

Bedankt,

Rinke

Je kunt hem ook hier kopen (neem aan dat het gaat om de Tumult)

http://www.lsv-achenbach.de/shop2/index.htm

De dollar staat wel erg laag,maar reken maar op rond $100 transport uit de usa + 25 a 30 % import over het totaal (over $600 dus).

Denk dus niet dat je onder 560 euro (+ 15 euro of zo transport) zult komen.

Lijkt me een prima eenheid voor onder de 60 Hz. Zeker wel een zware amp gebruiken (die hypex 500 dus)

Hard strak droog doe je moet drivers die niet bedoelt zijn voor sublaag weergave en een gigantische kast.

Ik zit zelf met een Pa driver (15"), die gemaakt is om als mid/bass driver in 2 weg pa systemen te draaien. Deze zit nu in een grote hoorn kast (400 liter totaal, dus echt een bakbeest). Deze kast staat ook nog eens in een hoekopstelling. Resultaat is een hoog rendemt (halve meter voor de mond tegen de 110 dB met 1 watt).

De klank is zuper snel en droog, de impact is gigantisch. Maar echt laag komt het niet.

De beleving van de muziek is ongekent en voor mij ook nog verslavend (muziekk moet je voelen :D ).

Voor HT doeleinde ga ik binnenkort misschien aan de slag met 15" lange slag drivers in een dipole opstelling. Dit moet heel erg mooi klinken en erg diep gaan. Maar de spl is wat minder (max rond de 110 en 115 dB met 2 drivers).

De sleutel tot een "snel" systeem zijn een sterke aandrijving en lage mms. Meestal hoort daar een lage Qes bij.

Voor HT doeleinde ga ik binnenkort misschien aan de slag met 15" lange slag drivers in een dipole opstelling. Dit moet heel erg mooi klinken en erg diep gaan. Maar de spl is wat minder (max rond de 110 en 115 dB met 2 drivers).

Als je die aan beide kanten van een hoorn voorziet? Dus een soort dipoolhoorn.

Dat gaat niet werken. Dan krijg je een kast die bestaat uit twee hoorns. Die hoorns moeten geschikt zijn voor de weer te geven frekwentie's dus ze zijn een beetje groot (meter of 5 per stuk). Zo'n apparaat past niet in je huiskamer, en het dipole effect verdwijnt voor een heel groot deel, of je spl winst verdwijnt door het dipole effect (ligt er aan hoe je de hhorntjes maakt en de afstand tussen de monden).

Hoi,

Wat is dipool?

Rinke

In het geval van luidsprekers een luidspreker die zowel aan de voorkant als de achterkant geluid uitstraald. Bijvoorbeeld een elektrostaat.

Een dipool subwoofer heeft dus geen kast maar is aan de voor- en achterkant open.

Bij een dipool is het geluid aan de achterkant niet in fase met het geluid aan de voorkant.

Je hebt ook nog bipolaire luidsprekers, deze stralen het geluid aan de achterkant in fase uit met het geluid aan de voorkant, een voorbeeld hiervan zijn de luidsprekers van het Franse merk Mirage.

Omnipolaire luidsprekers stralen het geluid rondom af. MBL heeft luidsprekers van dit type.

mbl101e_black_180x495.jpg

Dat klopt, bij lage tonen zal het geluid aan de achterkant uitgestraald het geluid aan de voorzijde gedeeltelijk opheffen, deze afval is zo'n 6dB per oktaaf gerekend vanaf de frequentie waarbij de golflengte het dubbele is van de afstand tussen de voor en achterkant. Hoe groter deze afstand (hoe groter het scherm), hoe lager deze grensfrequentie.

Deze afval kun je elektronisch compenseren, hiervoor heb je zware versterkers en hoog belastbare woofers nodig. Ook is het handig om een woofer met een relatief hoge Qts te hebben, deze vallen van nature al minder snel af dan een woofer met een lage Qts.

Een voordeel van de bipolaire luidspreker is dat je veel minder last van ruimte-invloeden hebt, staande golven in de ruimte worden niet zo snel aangeslagen als bij conventionele systemen. Ook heb je minder last van reflecties tegen de zijmuren, omdat het afstralingspatroon de vorm van een 8 heeft. Wel moet je de weerkaatsing van het naar achteren uitgestraalde geluid op een of andere manier dempen of difuus laten weerkaatsen.

Dipole laag heeft een 8-vormige afstraling. Naar de zijkanten word nix afgestraald, naar voor en naar achter wel. De efficientie is niet optimaal. De max SPL ook niet. Je moet drivers hebben die flink wat lucht kunnen verplaatsen, anders word het nix.

Veel vermogen is er ook niet bij nodig. De drivers zien vrijwel geen weerstand dus de maximale slag word al snel gehaald. Met 100 watt heb je zat om twee 15"ers een hele finke slag te laten maken.

Het beste is om heel veel konus oppervlakte te hebben. Ik zou ht liefst een stuk of 4 18" in een dipole opstelling willen hebben, dan heb je ten minste nog wat spl over.

Voordelen van dipole zijn dat je veel minder last heb van je kamer. Er word imemrs geen energie naar de zijkanten en de bovenkant afgestraald.

Je kan met je subs richten waar je geluid wilt hebben.

De buren hebben minder last.

Het zou ontzettend mooi en natuurlijk moeten klinken.

Het is niet eens zo extreem groot.

Het gaat laag (tot fs van de speakers).

Bedankt voor het snelle antwoord!

Moet het een scherm zijn waarop de woofer is gemonteerd of zou je ook een constructie kunnen gebruiken die de afstand langer maakt zonder veel ruimte in te nemen? (of zonder dat het een 2 bij 2 meter scherm is zeg maar).

Rinke

Dat is niet nodig. zie hier: http://www.linkwitzlab.com/woofer.htm

Een hele berg info over dipole.

Je zit dat de woofers alleen in een frame zitten. Je zit ook dat er een soort van kamers worden gevomrt. Het effect hiervan is dat de mms omhoog gaat, en de fs omlaag.

Met een scherm creeer je een open baffle, en dan heb je geen dipole meer omdat de achterkant en voorkant gescheiden worden. Voor het laag zou je een oneindige baffle nodig hebben, en dan krijg je weer een bolvormige afstraling.

Ik heb ooit eens ergens hele mooie 3-d plaatjes gezien, ik zal straks even kijken of ik ze nog kan vinden.

Hmm.

Ik wil graag iets maken dat bij 20Hz nog 105dB kan produceren. Volgens mij wordt een dipool opstelling dan erg groot en duur. Ik zit er aan te denken om een gesloten behuizing te gebruiken. Ik wil ook graag dat de response plat blijft tot zo laag mogelijke frequentie. Daarom wil ik proberen om door middel van filtering op het line-in niveau de response recht te trekken. 2 polen bij een instelbaar punt en 2 nullen bij de resonantie frequentie van de hele box. Als de Q van de box vlak bij de 0.5 ligt moet het erg simpel zijn om het te implementeren. Ten opzichte van het line-in ingangssignaal zou de conus zich dan hetzelfde gedragen als dat hij dat ten opzichte van het versterkeruitgangsignaal doet boven de resonantie frequentie. (beweging van conus is dus 2e geintegreerde van het ingangs line signaal over het gebied met platte response).

Hoop dat dit ergens op slaat. Commentaar? Heeft iemand zoiets misschien al geprobeerd?

Rinke

Dat klopt, bij lage tonen zal het geluid aan de achterkant uitgestraald het geluid aan de voorzijde gedeeltelijk opheffen, deze afval is zo'n 6dB per oktaaf gerekend vanaf de frequentie waarbij de golflengte het dubbele is van de afstand tussen de voor en achterkant. Hoe groter deze afstand (hoe groter het scherm), hoe lager deze grensfrequentie.

Deze afval kun je elektronisch compenseren, hiervoor heb je zware versterkers en hoog belastbare woofers nodig. Ook is het handig om een woofer met een relatief hoge Qts te hebben, deze vallen van nature al minder snel af dan een woofer met een lage Qts.

Een voordeel van de bipolaire luidspreker is dat je veel minder last van ruimte-invloeden hebt, staande golven in de ruimte worden niet zo snel aangeslagen als bij conventionele systemen. Ook heb je minder last van reflecties tegen de zijmuren, omdat het afstralingspatroon de vorm van een 8 heeft. Wel moet je de weerkaatsing van het naar achteren uitgestraalde geluid op een of andere manier dempen of difuus laten weerkaatsen.

het belangrijkste van een dipool vergeet je :)

geen kastgeluiden ;)

Laag gaan betekent een grote kast voor mij. Liever geen actieve correctie. En de speaker mag geen te grote slag gaan maken. Dus je moet grpte drivers hebben, met nog grotere kasten.

Een TL of iets dergelijks is wel erg leuk voor het laag. Maar word voor 20 hz een flinke bak!

Ik ga als volgend project een dipole sub of een TL maken....

• 2 weeks later...
misschien wat laat, maar ja...

Adire wordt in de benelux verdeeld door www.orbitcaraudio.be uit Brussel.

Zelf ben ik heel tevreden met mijn brahma 15.

De tech support van Adire is h

105 dB bij 20 Hz !!!!!!! maak maar vast een afspraak bij de KNO-arts voor het aanmeten van gehoorapparaten. En waar wil je een versterker vinden die dit nog kan bij 20Hz?

Valt wel mee hoor! Dit wordt door het gehoor 'beleefd' als 70 dB, hier is niks extreems aan.

Wil je 20 Hz met 105 dB 'beleven' dan moet de woofer minstens 130 dB produceren.

En daar heeft Adire dus nu iets op gevonden, om die 130 dB te produceren op 20 Hz.

De parthenon is jullie wel bekend. Als je hem handig afbouwt, dan haal je toch een luchtverplaatsing van 450 liter.

Dat is gelijk aan..erhmmm 450 / 1.864 = 241 Peerless XLS-12 woofers :)

Groet, Joris