Guest Huub Derkx Posted 2 januari 2003 Report Share Posted 2 januari 2003 Ik vraag mij af, en ik kan me niet aan die indruk onttrekken, of het in het audiogebeuren net zo is als in de fotografie, dat fabrikanten van duurdere merken onderdelen laten make door anderen en er vervolgens een hoger prijskaartje aanhangen. Voorbeeld in de fotografie: Leica laat een 35-70 objectief door Sigma maken en laat er Leica opzetten en biedt het vervolgens met een veel hoger prijskaartje aan. Het objectief is met een Sigma 35-70 getest en beide objectieven waren exact gelijk!. Ik vraag mij namelijk af of de prijzen die gehanteerd worden ook gerechtvaardigd zijn. Loopwerken worden maar door een paar fabrikanten gemaakt evenals speakerunits. Concepten zijn bekend, er worden slechts nuanceringen aangebracht. Volgens mij zijn de prijzen van de electronica te hoog! (van software sowieso). Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gitaarwerk Posted 2 januari 2003 Report Share Posted 2 januari 2003 mee eens ga maar eens na met de kabels Die van Henno Appel of Siltech, ik weet et wel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 2 januari 2003 Report Share Posted 2 januari 2003 Fabrikanten zijn uitsluitend geld aan het verdienen, zullen ze wel moeten om te blijven bestaan. Aandeelhouders willen graag enig rendement zien, het consumenten belang staat zeker niet op de eerste plaats, kijk ook maar naar de onwaarschijnlijk grote investeringen in het " image building " het meest in het ooglopend is in dit geval een merk als Bose, enorme advertentieinspanningen moeten de markt beinvloeden. De kosten van dit soort activiteiten moeten wel door de consument worden betaald.................... Blader eens wat tijdschriften , audio en muziek door en je ontdekt er wel meer. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Huub Derkx Posted 2 januari 2003 Report Share Posted 2 januari 2003 Jitze, als ik echter naar Sony kijk, dan heb ik over die electronicagigant toch een ander idee. Ik wordt ook doodgegooid met advertenties van Sony. Toch maakt Sony betaalbare apparatuur die nog niet eens zo slecht is. Ik neem even een voorbeeld als hun cd speler XA 50ES indertijd. Als zoiets door WADIA of Mark Levinson of hoe heten al die over het paard getilde Willie Wortels, gemaakt zou worden zou die geen 1000 euro kosten maar 10.000 euro. Begrijp je? En dat terwijl die fabrikanten hooguit anderhalve advertentie zetten. In die apparaten zit voor anderhalve grijpstuiver aan onderdelen, waar zit dat geld dan in? Omdat zij maar 10 spelers maken moeten die spelers 10 x zo duur zijn? Ik dacht het niet! Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 2 januari 2003 Report Share Posted 2 januari 2003 Geplaatst door Hubertinus:... Voorbeeld in de fotografie: Leica laat een 35-70 objectief door Sigma maken en laat er Leica opzetten en biedt het vervolgens met een veel hoger prijskaartje aan. Het objectief is met een Sigma 35-70 getest en beide objectieven waren exact gelijk!. Dit voorbeeld komt wel vaker voor maar heeft soms ook te maken met tolleranties in de produktie. Je kunt je voorstellen dat de eerste duizend lenzen uit een produktielijn met een kleinere tollerantie worden gefabriceerd dan de daaropvolgende tienduizend die er uit rollen als de machines al wat zijn ingesleten. De eerste duizend worden verkocht als Leica met bijbehorend prijskaartje, de tienduizend als Sigma, de honderduizend die erna worden gefabriceerd worden verkocht onder een of ander fantasiemerk. Of een dergelijk principe ook in audio werkt weet ik niet maar bij mechanisch of optisch werkende apparatuur kan ik er me wat bij voorstellen. Richard Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 2 januari 2003 Report Share Posted 2 januari 2003 Hallo Hubertines, gerelateerd aan de totale omzet valt het nogal mee wat Sony aan reclameuitingen doet, waar ik me inderdaad ook over verbaas is het gegeven dat er merken zijn die met de meest gangbare - voordelige - componenten apparatuur bouwen en de consument dan laten geloven dat er geweldige technieken en componenten zijn toegepast. Op de een of andere manier hebben ze dan toch weten te bereiken dat ze boven de meute uitsteken, of drijven ze gewoon op het verlangen van de koper om boven de rest van de mensheid verheven te zijn ? Om aan een dergelijk imago te komen zul je toch iets moeten investeren....... Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 2 januari 2003 Report Share Posted 2 januari 2003 Of zou alleen een hoge prijs al voldoende verleiding zijn............? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Huub Derkx Posted 2 januari 2003 Report Share Posted 2 januari 2003 Voor sommigen denk ik wel. Persoonlijk wantrouw ik elk merk met exorbitante prijzen. In een enkel geval zou misschien zelfs ik zeggen: het is duur, maar het is zijn geld waard. Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henno Appel Posted 2 januari 2003 Report Share Posted 2 januari 2003 Persoonlijk wantrouw ik elk merk met exorbitante prijzen. Ieder merk cre Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blue-Eyes Posted 2 januari 2003 Report Share Posted 2 januari 2003 is het niet zo, dat zolang de consument koopt, en het dus blijkbaar acceptabel vindt, en dat de prijs goed is? Vraag en aanbod, vind je het te duur, koop je een goedkopere. Betaal je meer voor een duurdere, betere, kan je het blijkbaar missen en vind je het verantwoord. Denk maar eens aan het feit dat we de markt hierook zelf mee voeden: Het is duur, dus goed, die moet ik hebben........ Er is maar een protest tegen hoge prijzen, dat is niet meer kopen, boycotten! Dit geldt natuurlijk met name voor de niet primaire goederen, maar voor luxe goederen. Primaire goederen bepalen andere zaken je argumenten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts