Steks Posted 27 december 2003 Report Share Posted 27 december 2003 Ik vroeg me af welke voordelen SACD ten opzichte van CD heeft. En dan bedoel ik gewone CD's afspelen op een SACD speler. Ik heb namelijk gehoord en gelezen dat het beter klinkt om een CD aftespelen op SACD speler. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 28 december 2003 Report Share Posted 28 december 2003 Ik heb namelijk gehoord en gelezen dat het beter klinkt om een CD aftespelen op SACD speler. Ik sluit me volledig bij Ome Henk aan. 't is namelijk ook de eerste keer dat ik zoiets hoor. Mvg, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 28 december 2003 Report Share Posted 28 december 2003 Op een DVD-A speler klinkt een cd wel beter (tenminste bij mij). Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 28 december 2003 Report Share Posted 28 december 2003 Heb je het nu over die reclame van Correct, turtlespeed? Ik kan me niet voorstellen dat een goedkope sacd-speler beter klinkt dan een goede, duurdere cd-speler, maar ik moet zeggen dat ik het niet heb getest.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 28 december 2003 Report Share Posted 28 december 2003 Ik vroeg me af welke voordelen SACD ten opzichte van CD heeft. En dan bedoel ik gewone CD's afspelen op een SACD speler. Ik heb namelijk gehoord en gelezen dat het beter klinkt om een CD aftespelen op SACD speler. Ik denk dat je bedoeld dat b.v. de Philips DVD 963SA de CD's upsampelt. Hierdoor zou er theoretisch een beter geluid ontstaan dan wanneer de CD wordt gespeeld op 'n gewone CD speler. Mijn ervaring is echter dat een goede CD-speler beter klinkt dan die Philips. Misschien dat een modificatie daar nog verandering aan gaat brengen, maar voorlopig klinkt de Philips (met CD) met minder diepte en ruimte dan verschillende andere CD-spelers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steks Posted 28 december 2003 Author Report Share Posted 28 december 2003 Ik bedoelde natuurlijk niet een macro CD speler t.o.v. een high end SACD speler, maar beide spelers van ongeveer de zelfde kwaliteit. In mijn ogen was het ook onzin, de dac van een SACD kan een hogere sampling frequentie aan, maar ja dat staat toch niet op een normale CD. Dan blijf ik dus bij mijn stand punt dat het niks uit maakt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gitaarwerk Posted 29 december 2003 Report Share Posted 29 december 2003 filters van een goeie multibitter zijn als het goed is beter als een single bitter filter van sacd... upsampling is in princiepe mooi omdat je de nauwkeurigheid van de omzetting verhoogd,..dus wat meer natuur getrouw. Btw, upsampling naar 88.2 is praktisch beter als naar 96KHz.. 44.1 x 2 = 88.2, is gemakkelijker voor zo een daccie ik geloof dat dit een hele discussie was op hifi.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steks Posted 29 december 2003 Author Report Share Posted 29 december 2003 Ok, maar hoe kan een dac met een sampling frequentie van 96 kHz nou beter zijn voor een gewone cd, die is opgenomen met een frequentie van 44,1. En wat er niet is kan dus ook niet gebruikt worden voor de omzetting. Of heb ik het nou mis? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gitaarwerk Posted 29 december 2003 Report Share Posted 29 december 2003 daar heb je gelijk in.. maar stel nou dat er ergends een klein vuiltje op de cd zit.. stel nou dat dit in bereik van 44.1KHz zit.. deze sample neemt (even een abstract voorbeeldje) 12 deeltjes in... op deeltje 5 zit een vuiltje... nu de 96, of 88.2 KHz... 6 deeltjes per sample.. vuiltje bevind zich in deeltje 5... nu kost het maar een halve sample die van mindere kwaliteit is om te zetten dan een dubbele ik hoop dat je het een beetje vat... ik ben geen held in digitaal gebied.. maar zo zou je het kunnen benaderen, denk ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 29 december 2003 Report Share Posted 29 december 2003 daar heb je gelijk in.. maar stel nou dat er ergends een klein vuiltje op de cd zit.. stel nou dat dit in bereik van 44.1KHz zit.. deze sample neemt (even een abstract voorbeeldje) 12 deeltjes in... op deeltje 5 zit een vuiltje... nu de 96, of 88.2 KHz... 6 deeltjes per sample.. vuiltje bevind zich in deeltje 5... nu kost het maar een halve sample die van mindere kwaliteit is om te zetten dan een dubbele ik hoop dat je het een beetje vat... ik ben geen held in digitaal gebied.. maar zo zou je het kunnen benaderen, denk ik Nee, je bent geen held op digitaal gebied.. In theorie heb je misschien gelijk, maar je vergeet het correctie mechanisme, oftewel, in beide voorbeelden heb je gewoon hetzelfde resultaat. Het is wel zo dat de resolutie verschillend is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted 29 december 2003 Report Share Posted 29 december 2003 Mijn vorige speler van Sony 940QS sacd speler ( Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gitaarwerk Posted 29 december 2003 Report Share Posted 29 december 2003 daar heb je gelijk in.. maar stel nou dat er ergends een klein vuiltje op de cd zit.. stel nou dat dit in bereik van 44.1KHz zit.. deze sample neemt (even een abstract voorbeeldje) 12 deeltjes in... op deeltje 5 zit een vuiltje... nu de 96, of 88.2 KHz... 6 deeltjes per sample.. vuiltje bevind zich in deeltje 5... nu kost het maar een halve sample die van mindere kwaliteit is om te zetten dan een dubbele ik hoop dat je het een beetje vat... ik ben geen held in digitaal gebied.. maar zo zou je het kunnen benaderen, denk ik Nee, je bent geen held op digitaal gebied.. In theorie heb je misschien gelijk, maar je vergeet het correctie mechanisme, oftewel, in beide voorbeelden heb je gewoon hetzelfde resultaat. Het is wel zo dat de resolutie verschillend is. heh.. ja..tuurlijk , de correctie & oversampling (tis natuurlijk niet in 3 regels gezegd ) maar hoe minder correctie erin zit, hoe 'mooier' het geluid is.. als de foutcorrectie een hogere resoutie heeft, zal hij toch veel precieser kunnen werken..maar dat is puur afhankelijk van de schakeling ..denk ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 29 december 2003 Report Share Posted 29 december 2003 maar hoe minder correctie erin zit, hoe 'mooier' het geluid is.. Kun je mij dat uitleggen? Na correctie krijg je nl. exact hetzelfde getal.. Of bedoel je soms de evt. timingproblemen als de bits naar de DAC toe gaan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gitaarwerk Posted 29 december 2003 Report Share Posted 29 december 2003 ik zeg het heel grof.. idd, timing problemen is ook een grote.. een foutcorrectie is leuk natuulijk, en maakt nog wat van je data (pariteiten enzo.. ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steks Posted 30 december 2003 Author Report Share Posted 30 december 2003 Ja, maar wat heeft dat nou allemaal voor zin, je kan niet meer van iets maken dan dat het is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 30 december 2003 Report Share Posted 30 december 2003 Wat ik ook graag zou willen weten; Heeft het enige zin om zo'n goedkope sacd-speler te kopen voor sacd's? Bij corrupt zie ik ze voor onder de 200 euro en ik vraag me af of het wat zou kunnen zijn. Heeft iemand er ervaring mee? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 30 december 2003 Report Share Posted 30 december 2003 http://www.audioforum.be/menu/clubdagen%20...lubdag%2018.htm Belgen zijn iha minder bevooroordeeld dan Nederlanders (ahum ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 30 december 2003 Report Share Posted 30 december 2003 Dank je. De Sony viel daar dus af, en dat merk is in de aanbieding bij corrupt.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gitaarwerk Posted 30 december 2003 Report Share Posted 30 december 2003 Beetje erg cru gezegd cock, beetje alles over 1 kam scheren hahah Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 30 december 2003 Report Share Posted 30 december 2003 Beetje erg cru gezegd cock, beetje alles over 1 kam scheren hahah Misschien wel ja. Ik zeg nu ook niet dat ik geen Sony zal kopen hoor.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prutteltje Posted 30 december 2003 Report Share Posted 30 december 2003 Ja, maar wat heeft dat nou allemaal voor zin, je kan niet meer van iets maken dan dat het is. Ja en nee. De speler "interpoleert" tussenliggende samples. Na DA-conversie mag het laagdoorlaatfilter in de speler frequenties tot 44,1 kHz doorlaten (igv 88,2 kHz samples). In "normale" spelers is dat 22,05 kHz. Er is dus een minder steil laagdoorlaatfilter nodig. Volgens de up/oversample aanbieders komt dat het geluid ten goede. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 30 december 2003 Report Share Posted 30 december 2003 Beetje erg cru gezegd cock, beetje alles over 1 kam scheren hahah Misschien wel ja. Ik zeg nu ook niet dat ik geen Sony zal kopen hoor.. Misschien is een 2e hands Sony ook niet geen optie, niet dan bv SCD-555ES (niet meer dan 600 euro bieden, want ze zijn voor 700-800 verkocht in DL) SCD-333ES (mag wel 1000 kosten) DVP-NS900V (rond 400-500, ook een goede DVD speler) Of een nieuwe 3000ES. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 30 december 2003 Report Share Posted 30 december 2003 Bij dit soort apparaten met veel bewegende onderdelen en lasers ben ik een beetje huiverig voor tweede hands, dan leg ik er liever wat bij voor wat nieuws. Ik denk er nog even over na.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gitaarwerk Posted 30 december 2003 Report Share Posted 30 december 2003 die nieuwe unison research op hifi.nl cd speler.. dat loopwerk is gewoon een asus computer cd speler.. met een ebetje geluk kan je de rest aan de hand van een paar schema's nabouwen slaat ook nergends op een >1800 Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 7 januari 2004 Report Share Posted 7 januari 2004 Ik wilde voor weinig toch eens aan de gang met sacd. Tijdens mijn vakantie even naar Corrupt geweest, de koopjeskelder in. Daar stonden 2 sacd-spelers van Sony. Ik heb eerst thuis nog even gekeken op internet, en toen besloten om de goedkoopste mee te nemen, de scd-xe670, voor 179 euro. Nou vind ik het leuke en verbazende dat hij niet alleen als sacd-speler leuk presteert, maar ook nog eens als cd-speler hartstikke goed klinkt, zeker op hetzelfde niveau als mijn NAD T562 cd/dvd speler die veel duurder was. Geinig toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts