Hans Gaulhofer Posted 28 december 2003 Report Share Posted 28 december 2003 Wie kan mij de werking van dit filter uitleggen. Wat is het nut van parallel aansluiten van kleine condensatoren aan grotere waardes. Het zal wel iets met snelheid te maken hebben. Ik snap dit bij bufferelco's maar hoe werkt dit in een filter. Is het dan in een scheidingfilter ook beter om meerdere kleine waardes te gebruiken dan een groete. Mijn electronicaboer was even bang dat ik 380 V ging creeren. ???????????????? Groeten, Hans Bron:http://www.audiotweaks.com/tweaks/tweak_34.htm Construction For each filter use one 10 microfarad 400-600 volt capacitor, one .47 microfarad 400-600 volt capacitor and one .1 microfarad 400-600 volt capacitor. Solder them all in parallel with each other (twist their leads together and solder.) Make at least 6 to 8 of these. Get same number of power plugs as you made capacitor assemblies. Solder half of them from AC hot to neutral (that's the large opening on your AC outlet to the shorter opening.) On the other half, solder neutral to ground (that's the shorter slot with the round one down below.) Remember that once you take these out of the wall socket, they will be charged up and could give you a nasty shock unless you ground them first. Alternatively, solder a 100K resistor in parallel to do the draining for you upon removal from the wall. Setup Put the AC hot to neutral on the same circuit as your system. PUt the neutral to ground on other circuits throughout the house - especially at the refrigerator or anything with a heater or fan or variable resistor (light dimmers). Use Simply plug them into the walls and listen. The more, the better! Performance Much blacker background, deeper soundstage, more detail, better highs, MUCH more musical! Other ! Amendment: ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ This tweak has a serious error within the instructions. If an electrical outlet is wired correctly, the neutral wire goes to the WIDE slot, & the hot lead to the NARROW one. If the tweak instrictions are followed to the letter, fuses will be blown & the capacitors will be fully charged upon removal from the wall, leading to a possibly severe potential shock. The instructions on Magnan's site (where this tweak originates) do not specify narrow or wide slots, just hot or neutral. Anyone attempting this project should check ALL outlets for proper wiring before plugging in any of these filters. Thank you, Bart Luff. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Gaulhofer Posted 2 januari 2004 Author Report Share Posted 2 januari 2004 Ik heb het maar geprobeerd. I.p.v. 10 Uf gebruik ik 3,3 uF. Het resultaat is dat de aardlekschakelaar de stroom uitschakeld. De bedenker van deze heeft waarschijnlijk geen aardlekschakelaar. Juist de filtering van + en neutraal leek mij theoretisch het meest effectief. Ik kan ook volstaan met filtering van neutraal naar aarde. Dan heb ik het aardlekprobleem opgelost. Ik kan ook de 3,3 uF achterwege laten. Hoe gevoelig is die aardlekschakeling? Groeten Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 2 januari 2004 Report Share Posted 2 januari 2004 Ben je niet een beetje dom bezig? Volgens mij ben hier een kortsluiting aan het maken voor de wisselspanning, bovendien heb je voor dergelijke filters speciale condensatoren (klasse X en Y) nodig die niet gevaarlijk worden als ze het om een of andere reden begeven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Gaulhofer Posted 2 januari 2004 Author Report Share Posted 2 januari 2004 Ben je niet een beetje dom bezig? Volgens mij ben hier een kortsluiting aan het maken voor de wisselspanning, bovendien heb je voor dergelijke filters speciale condensatoren (klasse X en Y) nodig die niet gevaarlijk worden als ze het om een of andere reden begeven. Hoi Richard, Misschien wel , maar dat had ik graag van te voren gehoord. Ik dacht dat er nauwelijks stroom kan lopen door 3,3 +0,47 + 0,1 uF. Ik heb alleen condensatoren van minimaal 250 volt gebruikt. Bij kortsluiting zullen de stoppen doorslaan. Als dit een gevaarlijke oplossing is, zal ik een waarschuwing plaatsen bij de bron. Ik wil graag nog een second opinion. Groeten, Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 2 januari 2004 Report Share Posted 2 januari 2004 Ik dacht dat de impedantie van een dergelijke capaciteit bij 50 Hz zo'n 823 Ohm is, Met een spanning van 220 Volt gaat er een stroom lopen van 0,27 Amp Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 2 januari 2004 Report Share Posted 2 januari 2004 De maximaal toegestane waarde voor condensatoren van 230V naar aarde is 2,2nF !!! Bij een grotere waarde gaat er veel te veel stroom lopen en is dat is levensgevaarlijk! Richard heeft gelijk, je mag hiervoor alleen goedgekeurde X en Y C's gebruiken. Die kunnen overigens kortstondig (min. 1 min) zo'n 4 KV hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Gaulhofer Posted 2 januari 2004 Author Report Share Posted 2 januari 2004 Dat is goed nieuws. Het inzicht wordt weer vergroot. Daar gaat het om. Alors. Ik ga de 3,3 uF verwijderen. Misschien vervangen door 1 uf. Het doel is om alle mogelijke verstoringen van het perfecte geluid uit te sluiten. Ik houd jullie op de hoogte. Voorlopig heb ik de aarde even afgesloten. Groeten, Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 2 januari 2004 Report Share Posted 2 januari 2004 Heb je de verzekeringspolis wel bij de hand? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vigier Posted 2 januari 2004 Report Share Posted 2 januari 2004 Heeej, ik zou zeggen: klus lekker verder! Maar bedenk er dan wel even bij, dat als je huis uitfikt, en de verzekering komt kijken waar je mee bezig bent geweest, je alles uit eigen zak mag betalen! Er zijn niet voor niks X1/X2/Y condensatoren uitgevonden.... Groet, Joris P.S. Voor de serieuze zelfknutselaars: als je netgevoede apparaten gebouwd hebt: maakt dan DUIDELIJKE foto's van de binnenkant, hoe alles aangesloten is, daar heeft de verzekering wat aan, zoniet, dan hebben ze er geen problemen mee om het op jouw zelfgebouwde apparatuur te steken, en mag je zelf een flinke bom duiten investeren om te laten aantonen (onderzoeken) dat het niet jouw projectje is geweest die er voor gezorgd heeft dat de wijk uitgebrand was... Zoek anders even op diyaudio.com, daar staan enkele real-life situaties op... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Gaulhofer Posted 3 januari 2004 Author Report Share Posted 3 januari 2004 Ik dacht dat de impedantie van een dergelijke capaciteit bij 50 Hz zo'n 823 Ohm is, Met een spanning van 220 Volt gaat er een stroom lopen van 0,27 Amp Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 3 januari 2004 Report Share Posted 3 januari 2004 P.S. Voor de serieuze zelfknutselaars: als je netgevoede apparaten gebouwd hebt: maakt dan DUIDELIJKE foto's van de binnenkant, hoe alles aangesloten is, daar heeft de verzekering wat aan, zoniet, dan hebben ze er geen problemen mee om het op jouw zelfgebouwde apparatuur te steken, en mag je zelf een flinke bom duiten investeren om te laten aantonen (onderzoeken) dat het niet jouw projectje is geweest die er voor gezorgd heeft dat de wijk uitgebrand was... Zoek anders even op diyaudio.com, daar staan enkele real-life situaties op... Als je de voorwaarden van een brandverzekering even doorleest, zul je tot de conclusie moeten komen dat dit toch wel een tikkeltje overdreven is. De standaard dekkingsomschrijving luidt : Gedekt is schade die door brand is ontstaan door onverschillig welke oorzaak, ook door onachtzaamheid of nalatigheid van de verzekeringnemer of van een lid van zijn gezin of personeel, alsmede door schuld of opzet van derden. Hieruit is te destilleren dat brand door schuld of opzet van de verzekeringnemer, huisgenoten of personeel, buiten de dekking valt, echter de begrippen schuld en opzet zijn juridische begrippen die in de praktijk betekenen dat er verwijtbare zaken aan ten grondslag moeten liggen. Het komt er feitelijk op neer dat je de intentie moet hebben gehad de zaak in de fik te steken. een zelfbouwprojectje dat resulteert in een rokende puinhoop, valt hooguit onder onachtzaamheid oid. Overigens is de kans dat de gemaakte foto's tot as zijn vergaan ook niet geheel uit te sluiten. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted 3 januari 2004 Report Share Posted 3 januari 2004 P.S. Voor de serieuze zelfknutselaars: als je netgevoede apparaten gebouwd hebt: maakt dan DUIDELIJKE foto's van de binnenkant, hoe alles aangesloten is, daar heeft de verzekering wat aan, zoniet, dan hebben ze er geen problemen mee om het op jouw zelfgebouwde apparatuur te steken, en mag je zelf een flinke bom duiten investeren om te laten aantonen (onderzoeken) dat het niet jouw projectje is geweest die er voor gezorgd heeft dat de wijk uitgebrand was... Zoek anders even op diyaudio.com, daar staan enkele real-life situaties op... Als je de voorwaarden van een brandverzekering even doorleest, zul je tot de conclusie moeten komen dat dit toch wel een tikkeltje overdreven is. De standaard dekkingsomschrijving luidt : Gedekt is schade die door brand is ontstaan door onverschillig welke oorzaak, ook door onachtzaamheid of nalatigheid van de verzekeringnemer of van een lid van zijn gezin of personeel, alsmede door schuld of opzet van derden. Hieruit is te destilleren dat brand door schuld of opzet van de verzekeringnemer, huisgenoten of personeel, buiten de dekking valt, echter de begrippen schuld en opzet zijn juridische begrippen die in de praktijk betekenen dat er verwijtbare zaken aan ten grondslag moeten liggen. Het komt er feitelijk op neer dat je de intentie moet hebben gehad de zaak in de fik te steken. een zelfbouwprojectje dat resulteert in een rokende puinhoop, valt hooguit onder onachtzaamheid oid. Overigens is de kans dat de gemaakte foto's tot as zijn vergaan ook niet geheel uit te sluiten. Groet Jitze LET OP !!!! In de normgeving op dit moment (NEN1010 en NEN EN normen ) staan een x-aantal criteria's waaraan een elektrisch apparaat en/of installatie moet voldoen. Aangezien dat ik per jaar + - 7000 inspectie's uitvoer en de bovengenoemde normen behoorlijk uitspit kan ik het navolgende mededelen : Als .......stel je huis in lichterlaaie gaat door b.v. een zelfbouwproject dan is de vraag nog maar als door technisch onderzoek aan het licht komt dat de oorzaak te wijten is aan "ondeskundig knutselen van de owner "de verzekering de schade zal vergoeden. Waarom .................. Omdat elk apparaat tegenwoordig moet voldoen aan diversen keurmerken en de zogenaamde CE conformiteitsverklaring. Hierin is o.a. opgenomen dat er geen wijzigingen ect. worden uitgevoerd aan het apparaat indien dit afwijkt van het CE en andere keurmerken die van toepassing zijn. Er zijn voorbeelden genoeg van calamiteiten die de verzekeraar een voorsprong geven in het niet uitbetalen van schade ect. Als je b.v. je eigen versterkertje bouwt en de zaak gaat in de fik door een fout of wat dan ook met jouw eigenbouwsel dan zou ik nog niet zo zeker zijn dat je schade zal worden vergoed. Uit voorbeelden blijkt dat de verzekeraar vaak terug valt op regelgeving en normen die hard zijn als het eenmaal zo ver is. Je autoverzekeraar dekt al jouw schade b.v. ...........zuip eens 5 glazen bier en maak dan nog eens dezelfde brokken ................. wedden dat je verzekeraar dwars gaat liggen . Dit is ook wettelijk vast gelegd net zoals normen en regels voor elektrische apparaten en toestellen. groetjes John Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now