Jump to content

DCC-951 speler

Jan
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Ik was mijn DCC-951 speler aan het openmaken om te kijken of ik er iets aan kan verbeteren, zoals netinvoer, opamps. Nu zag ik bij/onder de voedingselco's bruine plekken van opgedroogde vloeistof.

Zou de elco,s zijn gaan lekken en zoja moet het direkt worden vervangen?

De speler doet het nog steeds.

Ik zag 2 opamps LM833 (bi-polaire ingang), kan ik die vervangen door bijvoorbeeld een OPA2604 (FET ingang)?

Bij voorbaat dank.

Jan

hoi Jan,

Als elco's scheurtjes vertonen of je bruin spul ziet dan is het tijd om ze te vervangen. De bruine substantie is hoogstwaarschijnlijk de inhoud van de elco. Er zit in ieder geval van dat soort prut in een elco. Als het spul eruit loopt dan is de waarde verlopen en moet je beslist aan vervanging denken. Als je een beetje handig bent kun je dat zelf. Belangrijk is dat de elco dezelfde waarde heeft of als de waarde niet meer bestaat, dan liever de waarde hoger dan lager. Voor het aantal volts geldt dat de nieuwe elco zeker niet minder volt mag zijn! Een beetje meer is geen probleem. Een voedings elco is een NIET bipolaire elco, dus met een plus en een min. Daar moet je bij het aansluiten (en kopen) dus wel effe op letten.

succes