Jump to content

meerdere malen wassen?

bees
 Share

Recommended Posts

hoi!

Ik heb inmiddels dus zo'n prachtige disco antistat aangeschaft en in gebruik.

Dit is ook alweer een enorme verbetering.

Nu rest mij echter een vraag.

Ik heb namelijk een lp gewassen die verder in goede conditie is, maar hij blijft nogal spetteren.... is dit nog meer vuil wat in de groeven is achtergebleven?

En is het dan dus raadzaam deze lp nogmaals te wassen?????

groet,

bas

Tja, ik kloot ook aan met een DA en idd blijft er dan wel wat achter. Meermaals wassen kan helpen, maar is geen garantie. De DA is eigenlijk alleen maar goed voor het ergste vuil (oppervlaktevuil) ervan te wassen. Zeg maar de voorwas voordat je 'm op een platenwasmachine schoonmaakt.

In sommige gevallen is de DA genoeg, maar echt goed schoon wordt een plaat met een wasmachine

maar die kosten dan ook het 30 voudige:)

maar ik hou mij aanbevolen als iemand nog van zijn vpi/clear audio wasmachine af wil?:)

maar ik hou mij aanbevolen als iemand nog van zijn vpi/clear audio wasmachine af wil?:)

Als de platen uit je DA komen, meteen droogzuigen met een waterstofzuiger. Dan ben je het meeste gespetter echt kwijt.

Ik was altijd met Glassex (borstelen op oude draaitafel.

Dit gaat echt perfect.

:)

Goed laten inweken is ook een goede optie. Het kan ook zijn dat een plaat op bepaalde punten gewoon kapot is. Dan blijft een tik een tik en daar verander je dus niets aan. Een beter alternatief voor het apparaat dat je hebt is een wasmachine met vacuum pomp. Dan wordt het vuil onder hoge kracht van de plaat gezogen en dat reinigt iets dieper.

Ik heb sinds enkele weken een platenwasmachine in huis en ben nog druk in de weer om een en ander uit te proberen. Heb wel gemerkt dat er toch platen zijn die blijven spetteren, ondanks meerdere keren wassen en schoonzuigen.

Gesteund door de positieve ervaringen van Hans van Liempd gebruik ik ook Glassex en ben hier best tevreden over (tot nog toe). Ik gebruik het wel in combinatie met Quality Service als tweede wasbeurt.

Ik krijg binnenkort Miracle Record Cleaner van Discdoctor, waar ik op het net nogal positieve verhalen over lees (helaas alleen in Amerika te bestellen). Hun filosofie spreekt mij wel aan: ze adviseren om de vloeistof met de bijgeleverde borstel flink in de groeven te borstelen. Een beetje oud of hardnekkig vuil lost m.i. niet op door wat vloeistof op de plaat aan te brengen en dat daarna zo snel mogelijk weer af te zuigen (of af te laten druipen). Het spul even laten inweken moet volgens mij ook helpen. Tot nog toe heb ik van stevig borstelen geen nadelige effecten gehoord.

Cor

Tja met zulke borstels moet het wel schoon worden. Toevallig heb ik vandaag ook een heuse echte automatische platenwasser gekocht. Ik gebruik voor de eerste wasbeurt Quality service en daarna ga ik er met audiotop overheen. Dat spul kost een hoop geld, maar levert qua klank wel de beste resultaten. Ik heb dus nu schone en goed klinkende elpee's. :rolleyes:

Iedereen die een beetje serieuze draaitafel heeft en die er het geld voor heeft of het er voor over heeft kan ik het spul van audiotop aanbevelen. Wellicht dat er in de toekomst alternaieven komen die ook nog eens beter betaalbaar zijn :blink:

Hallo allemaal,

Volgens mij is het ingebrand vuil als het blijft spetteren. Ik heb dat ook bij sommige platen en dat krijg je niet weg. Of die vloeistoffen zo'n groot verschil maken vraag ik me sterk af. Het gaat allemaal om een beetje alcohol gemengd met dubbel gedestilleerd water en een paar druppels schoonmaakmiddel. Witter dan wit kan volgens mij niet. Overigens gebruik ik Last in mijn VPI 16.5 - een goede investering die VPI.

Als de platen uit je DA komen, meteen droogzuigen met een waterstofzuiger. Dan ben je het meeste gespetter echt kwijt.

Dit gaat echt perfect.

Hallo Hans ,

Wil je dit eens even uitleggen hoe dat werkt , borstelen op een oude draaitafel ?

b.v.d.

groetjes

John

Dit gaat echt perfect.

Hallo Hans ,

Wil je dit eens even uitleggen hoe dat werkt , borstelen op een oude draaitafel ?

b.v.d.

groetjes

John

Ik gebruik een oude draaitafel (sony direct drive) als wasmachine.

1. Plaat erop.

2. Platenspeler aan op 33 toeren.

3. Drie spuitjes glassex erop (eerste keer wat meer om de borstel nat te maken)

4. Met carbon borstel (haren ingekort tot 2 mm m.b.v. een tussen de haren geplaatst kunststof profieltje) de vloeistof verdelen en de plaat enkele omwentelingen laten maken met de borstel erop.

5. draaitafel stoppen.

6. Stofzuiger op de plaat (zorgen dat er geen scherpe randen of metalen deze aan de stofzuigermond zitten (rubber is het best)).

7. De plaat met de hand langzaam ronddraaien totdat deze droog is.

8. Klaar.

Indien de plaat nog wat vochtig is deze laten drogen in een afdruiprek.

Ik was op deze manier ongeveer 15 platen aan beide zijden in 30 minuten.

Succes.

Je kunt ook na een wasbeurt je natte plaat in je boortol stoppen en met flink wat toeren rond laten draaien. Is hij zo droog. Maar wel buiten doen...

Wel effe goed je plaat vastzetten... anders wordt het een super frisbee :P:P:P

Dit gaat echt perfect.

Hallo Hans ,

b.v.d.

groetjes

John

Ik gebruik een oude draaitafel (sony direct drive) als wasmachine.

1. Plaat erop.

2. Platenspeler aan op 33 toeren.

3. Drie spuitjes glassex erop (eerste keer wat meer om de borstel nat te maken)

4. Met carbon borstel (haren ingekort tot 2 mm m.b.v. een tussen de haren geplaatst kunststof profieltje) de vloeistof verdelen en de plaat enkele omwentelingen laten maken met de borstel erop.

5. draaitafel stoppen.

6. Stofzuiger op de plaat (zorgen dat er geen scherpe randen of metalen deze aan de stofzuigermond zitten (rubber is het best)).

7. De plaat met de hand langzaam ronddraaien totdat deze droog is.

8. Klaar.

Indien de plaat nog wat vochtig is deze laten drogen in een afdruiprek.

Ik was op deze manier ongeveer 15 platen aan beide zijden in 30 minuten.

Succes.

Thanks Hans , zal dit eens gaan proberen volgende wasbeurt ;)

groetjes John

Bij het waarnemen van plaatruis en andere ongerechtigheden, speelt ook de naald een rol, afhankelijk van de afmetingen en de manier van slijpen, zal een naald meer of minder aan de oppervlakte blijven, hoe dieper in de groef hoe minder ellende en dus een kans op veel minder spetters, de meeste beschadigingen, zeker op een plaat die er best goed uitziet, zijn oppervlakkig.....................

...............en niet weg te wassen.............

Groet Jitze

Dit gaat echt perfect.

Hans,

Ik lees hier dat je glassex gebruikt om platen schoon te maken. Ik zit mij af te vragen of dat geen restanten achterlaat. Voor mijn gevoel is het net zoiets als de oude Lenco-clean, maar misschien vergis ik me?

Disco Antistat gebruik ik al 25 jaar. Het laat idd een residu achter. Dit is hoorbaar EN zichtbaar aan de rommel die aan de naald blijft hangen. Een kapotte plaat blijft trouwens kapot, het is geen tovermiddel. MAAR......de plaat wordt redelijk antistatisch en het spul verwijdert nagenoeg altijd de eventueel achtergebleven Lenco Clean. Wil je van de Disco Antistat prut af na de wasbeurt, speel de plaat na droging dan gewoon af en maak de naald enkele malen schoon tijdens die afspeelbeurt. Ik heb na die keer afspelen GEEN last meer van prut die de naald uit de groef opdiept. Hierna is de groef volkomen stil. Maar het hangt natuurlijk wel af van de mate van vervuiling van de plaat. Een plaat die door een dj voor het scratchen is gebruikt en vergeven is van de vingerafdrukken zal echt niet schoon zijn na

Glassex is prima. Maar je moet het niet met het vuil op de plaat laten opdrogen.

Even - met de groef mee - afvegen met zacht keukenpapier.

Met een waterstofzuiger wegzuigen..... (Karcher o.i.d.)

Hallo Hans,

Maakt de zuigmond dan geen krassen op de plaat? Een hard korreltje tussen zuigmond en plaat lijkt me nogal riskant...

Glassex is prima. Maar je moet het niet met het vuil op de plaat laten opdrogen.

Hallo Hans,

Maakt de zuigmond dan geen krassen op de plaat? Een hard korreltje tussen zuigmond en plaat lijkt me nogal riskant...

Ik heb van een stuk plastic buis een zuigmond gemaakt. Deze heb ik een beetje hol gemaakt, zodat hij alleen op de rand, en op het label `draagt`.

Aan m

Hallo Hans,

De krassen kun je toch weg zandstralen? :lol::lol:

• 2 weeks later...