Jump to content

subwoofer

rinke65
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Ik ben dus van plan een subwoofer te ontwerpen en bouwen en had als versterker de HS-200 of HS-500 van Hypex in gedachte. Nu zie ik opeens dat die subsone filters hebben bij ca. 24Hz en 24dB per octaaf. 24Hz leek me een beetje hoog. Mijn vraag is eigenlijk, voor welke frequenties heeft het nog zin om een subwoofer te maken? Slaat het ergens op als hij 15Hz weer kan geven of heb je daar echt niks aan? Hoe diep zou de ultieme subwoofer voor HT gebruik moeten gaan? Ik moet namelijk wel een afweging maken tussen laag geluid en efficientie.

Bedankt,

Rinke

Voor muziek heeft alles onder de 30 Hz (17 hz voor orgel) nauwelijks zin. 99.999% van de muziek zit boven de 40 Hz denk ik.

Voor films is het wel leuk 15 Hz, kun je aardbevevingen etc. voelen ... Je hebt wel een stevig huis nodig :D

Zeg, adire he:

tjek this uit:

ParthenonMotor4.JPG

De nieuwe Adire motor van een 24" unit,80 mm one way stroke...

At the 2004 CES we'll be showing a 24" square baffle unit, with a Qts of 0.72 and an Fs of 7 Hz. Flat anechoic response to 6 Hz. And capable of over 66 liters of linear air displacement! That will generate reference level (121 dB SPL) output at 20 Hz, when sitting naked in a room - no room gain, no baffle, no box required. The first true dipole driver (not sub - no baffle, remember!) that can do reference outputs. With flat output to the single digits. How's that for a driver?

http://www.adireaudio.com/Files/Dan/Parthenon/

:blink::blink::blink::blink::blink:

Mijn vraag is eigenlijk, voor welke frequenties heeft het nog zin om een subwoofer te maken? Slaat het ergens op als hij 15Hz weer kan geven of heb je daar echt niks aan? Hoe diep zou de ultieme subwoofer voor HT gebruik moeten gaan?

ik denk dat een ideale subwoofer van 20 Hz tot 80

Mijn ulitime Ht sub moet toch zeker 15 Hz kunnen doen. (je moet het kunnen voelen, en goed ook). Maar dan kom je meestal bij een boven grens van 40-50Hz uit. Dus moet je in het sub/laag gebied al voor 2 weg gaan. En dat zou ik zo doen als ik er de ruimte en het geld er voor heb. (of ik maak natuurlijk een gigantische hoorn :rolleyes: )

Laat ieder geval je sub niet te hoog doorlopen. Dit gaat nooit echt lekker. De hogere frekwentie klinken meestal minder, en je lage tonen (de echte lage dus) worden minder strak.

Voor HT moet je opzoek gaan naar een woofer die een grote xmax heeft en een lage fs. Je wilt immers op redelijk stevig volume spelen, de pieken moet zonder vervorming weergegeven worden.

Die grens is er omdat een speaker die voor het echte sub laag is gemaakt niet oed presteert in de hogere bass tonen. En je heb bij de hogere bass tonen veel meer last van je kast, wat het geluid ook weer rommelig maakt.

Natuurlijk moet je wel even kijken hoe het met je fronts zit.

En je moet gaan oppassen dat je de sub niet hoort. En dat gebeurt al snel moet ik zeggen.

Mijn ulitime Ht sub moet toch zeker 15 Hz kunnen doen. (je moet het kunnen voelen, en goed ook). Maar dan kom je meestal bij een boven grens van 40-50Hz uit. Dus moet je in het sub/laag gebied al voor 2 weg gaan. En dat zou ik zo doen als ik er de ruimte en het geld er voor heb. (of ik maak natuurlijk een gigantische hoorn :rolleyes: )

Laat ieder geval je sub niet te hoog doorlopen. Dit gaat nooit echt lekker. De hogere frekwentie klinken meestal minder, en je lage tonen (de echte lage dus) worden minder strak.

Voor HT moet je opzoek gaan naar een woofer die een grote xmax heeft en een lage fs. Je wilt immers op redelijk stevig volume spelen, de pieken moet zonder vervorming weergegeven worden.

Neem gewoon de Peerless XLS-12 van Speaker&Co, deze gaat tot 10 hz...... erg laag met veel rendement!!! Zeker als je de HS-500 gebruikt, maar de HS-200 is al ruim voldoende.

Ik heb zelf de XLS-10 op proef (gaat tot 18hz) en die ga ik bouwen. Volgens S&C is deze geschikter voor muziek dan de XLS-12 (beter impuls gedrag). De XLS-10 is trouwens ook prima voor HT (iets 'minder' geluidsdruk dan de XLS-12)

Hoi,

Dat een woofer slecht zou presteren bij hogere frequenties ligt dan zeker aan de conus zich niet meer als een geheel gaat gedragen?

Ik ken de XLS12 wel. Maar hoe kom je op die 10Hz? Volgens de fabrikant is de resonantie frequentie 18Hz.

Rinke

Hoi,

Dat een woofer slecht zou presteren bij hogere frequenties ligt dan zeker aan de conus zich niet meer als een geheel gaat gedragen?

Ik ken de XLS12 wel. Maar hoe kom je op die 10Hz? Volgens de fabrikant is de resonantie frequentie 18Hz.

Rinke

De XLS-10 zit op 18hz. Ik meen ergens gelezen te hebben dat de XLS-12 op 10hz zit, kan het zo snel niet vinden.

Het lijkt mij echter sterk dat je voor de prijs&afmeting van de XLS-12 een sub vindt die lager komt......

Het kan best dat de room gain er voor zorgt dat de xls'en lager komen als ze eigenlijk kunnen komen. Maar dat gebeurt bij elke speaker.

Denk niet dat de xls iets voor mij is. Heb op de een of andere manier iets tegen deze drivers, maar weet niet precies wat. Zal waarschijnlijk zijn doordat deze driver massaal naar voren word geschoven zonder dat ie echt bijzonder is. Ik ben ook kei hard tegen heineken bier. :D

Binnenkort ( a 2 maandjes) ga ik wat expirimenteren met een stel dikke 15"ers. Onder anderen dipole en gesloten, misschien nog een TL.

Ik ben altijd al een voorstander van grote kasten geweest. Als je laag wil ten minste. Ik denk niet dat de xls kwa klank in de buurt kan komen van een scan speak 10" in 140 liter kast. En die gaat toch wel tot onder de 20 Hz. Alleen niet zo hard (maar daar is ie ook niet voor).

En een klein kasje dat ik vanmiddag even de xls'en ga beluisteren in roterdam.

En waarom een subje een bovengrens heeft kan ik niet recies vertellen. Maar telkens merk ik dat een laag gefilterde sub beter klinkt dan een hoog gefilterde sub. Ben niet 1 uitzondering tegen gekomen.

Het kan best dat de room gain er voor zorgt dat de xls'en lager komen als ze eigenlijk kunnen komen. Maar dat gebeurt bij elke speaker.

Denk niet dat de xls iets voor mij is. Heb op de een of andere manier iets tegen deze drivers, maar weet niet precies wat. Zal waarschijnlijk zijn doordat deze driver massaal naar voren word geschoven zonder dat ie echt bijzonder is. Ik ben ook kei hard tegen heineken bier. :D

Binnenkort ( a 2 maandjes) ga ik wat expirimenteren met een stel dikke 15"ers. Onder anderen dipole en gesloten, misschien nog een TL.

Ik ben altijd al een voorstander van grote kasten geweest. Als je laag wil ten minste. Ik denk niet dat de xls kwa klank in de buurt kan komen van een scan speak 10" in 140 liter kast. En die gaat toch wel tot onder de 20 Hz. Alleen niet zo hard (maar daar is ie ook niet voor).

En een klein kasje dat ik vanmiddag even de xls'en ga beluisteren in roterdam.

En waarom een subje een bovengrens heeft kan ik niet recies vertellen. Maar telkens merk ik dat een laag gefilterde sub beter klinkt dan een hoog gefilterde sub. Ben niet 1 uitzondering tegen gekomen.

Iedereen zijn smaak, mij wist de XLS-10 te overtuigen doordat ik hem thuis heb geprobeert bij mijn reference monitors. De combi voldoet erg goed (basgitaar, contrabas en pauken prima)!! Natuurlijk zal het best wel weer beter worden, maar dan wordt het ook weer groter etc.

Natuurlijk heeft een sub een bovengrens, anders is het lastig combineren met de hoofd speakers. Ik gebruik het scheidingsfilter van de HS-200 voor de monitors.