Jump to content

cd

G. Kuiper
 Share

Recommended Posts

Dat moet je gewoon horen. Het is wel zo dat sommige labels een veel betere reputatie hebben dan andere labels qua opnames. Een voorbeeld hiervan bij klassieke muziek is bv Reference Recordings.

Helaas,.... of een CD goed is opgenomen is niet van 't hoesje af te lezen.

Eingelijk wel jammer dat er nogal wat kaf tussen 't koren zit, qua opnamen.

Voor 20,- a 22,- euro zou je naar mijn mening wel een goede opname mogen verwachten.

Er zijn inderdaad wel labels die geweldige opnamen hebben, maarja... de muziek is er dan soms wel naar.

(vaak nogal steriel audiofiel gepingel, beetje jazzy of fusion achtig)

Zoals: GRP, DMP, ECM.

Kortom, je komt er pas achter bij 't luisteren...

De afkortingen AAD of DDD zegt ook weinig over de opnamekwaliteit.

Mvg,

Alco

je kunt inderdaad niet van tevoren zien of een opname goed is of niet. maar ik vind het hele verhaal over slecht opgenomen CD's wel vaak overtrokken. tuurlijk worden er wel eens CD's verklooid door veel te hard opnemen, ken ik een blamage van een nummer dat gewoonweg veel te snel op CD is gezet, of klinkt er hier en daar een CD erg matig. maar zijn maar erg weinig CD's die ik niet graag afluister omdat ze echt niet klinken.

De enige cd die ik niet meer draai om zijn geluidskwaliteit is de cd Greatest hits van de Eurythmics, de rest is meestal wel te pruimen.

In de Audio&Techniek heeft ooit een artikel gestaan over de opnamekwaliteit van cd's m.b.t. de uitsturing, zelfs gerenomeerde label's hadden vaak beroerde resultaten.

Dit verschil in opnamekwaliteit is vaak duidelijk herkenbaar, de debuut-cd van La

Als ik een indeling van al m'n CD's zou moeten maken qua opname kwaliteit, dan zou 't er ongeveer zo uit zien:

70% goede opname

20% matige opname

10% slechte opname

Groeten,

Alco

Hey Alco,

Ik vind een matige CD nog wel te pruimen B)

Klinkt misschien wat minder verfijnd, maar het leeft nog steeds.

Er valt me trouwens iets heel raars op in dit topic. Had misschien in ieder topic kunnen gebeuren. Alco heeft gebruiksnummer in de vijftig. Theo in de 150. Ik zo in de 400 en de junior member in de 11.000 :blink:

Hey Alco,

Ik vind een matige CD nog wel te pruimen B)

Klinkt misschien wat minder verfijnd, maar het leeft nog steeds.

Er valt me trouwens iets heel raars op in dit topic. Had misschien in ieder topic kunnen gebeuren. Alco heeft gebruiksnummer in de vijftig. Theo in de 150. Ik zo in de 400 en de junior member in de 11.000 :blink:

Ik heb een hele boel CD's die nergens naar klinken, maar dat kan aan mijn set liggen :P. Het valt me wel op dat vooral de kleinere labels meer werk van een cd maken en dat deze, op enkele uitzonderingen na, allemaal goed klinken. Het feit dat Alco 70% goed scoort, ligt er volgens mij aan dat de muziek waar hij van houdt meestal op de kleine labels verschijnt en Singer/Songwriter meestal al wat beter klinkt, vanwege de minimale bezetting.

Dat Dhr Kuiper gebr.nr. 11838 heeft, komt volgens mij omdat hij zich pas na de vernieuwing van het forum heeft aangemeld.

Het feit dat Alco 70% goed scoort, ligt er volgens mij aan dat de muziek waar hij van houdt meestal op de kleine labels verschijnt en Singer/Songwriter meestal al wat beter klinkt, vanwege de minimale bezetting.

Van al m'n CD's is 't singer/songwriter gedeelte echter maar zo'n 20/25%,

maar 't is inderdaad wel zo dat muziek met kleine bezettingen vaak al goed klinkt.

(vandaar dat dat ook vaak op HiFi-shows wordt gebruikt)

Groeten,

Alco

Msschien dat ik tussen "verschijnt" en "en" een ";" had moeten plaatsen :P. Ik beweer niet dat het gros van je collectie uit singer/songwriter bestaat. Ook de gasten die blues en blues/rock speler (Paladins etc) zitten niet bij de grote labels ;)

Msschien dat ik tussen "verschijnt" en "en" een ";" had moeten plaatsen . Ik beweer niet dat het gros van je collectie uit singer/songwriter bestaat. Ook de gasten die blues en blues/rock speler (Paladins etc) zitten niet bij de grote labels

O zo, op zo'n fiets B)

De Paladins CD's klinken bijna allemaal voor geen meter.

De meeste CD's die richting (alt)country gaan,

klinken schitterend, (daar zitten ook mijn meeste HDCD's tussen btw)

net als bijvoorbeeld Alison Krauss.

Daarenetegen heb ik ook wel CD's van bands waarvan hun meeste albums van goede opnamekwaliteit zijn, en toch zit er dan wel eentje tussen die niet/minder klinkt.

Zoals de Nits, Steve Earle, Mavericks, Sting.

Ook heb ik meerdere CD's van 1 artiest/band die allemaal goed klinken, waaronder: Jewel, Chris Isaak.

Enkele CD's die op de grote commerciele labels zitten en gemixed zijn door ene Bob Clearmountain klinken ook prima.

(o.a. Bryan Adams, Deacon Blue)

Oja, het grote label MCA klinkt ook vaak erg goed, is mijn ervaring!

Maar goed, over 't algemeen is er weinig van te zeggen, of een CD goed is qua opname.

Groeten,

Alco

De meeste CD's die richting (alt)country gaan,

klinken schitterend, (daar zitten ook mijn meeste HDCD's tussen btw)

net als bijvoorbeeld Alison Krauss.

Inderdaad, de CD's van Alison Krauss op Rounder Records klinken allemaal fantastisch! Ook de muziek is heel aardig.

De live dubbel CD klinkt fenomenaal en is ook op DVD video en SACD verkrijgbaar.

Wie kijkt er wel eens naar de beoordelingen (geluidstechnisch) in de muziekreviews van diverse audio bladen (ook online)? En klopt dit dan ook?

Wat zijn goede bronnen?

Yep ........ik bekijk ze elke maand van de bladen Audio en Stereo, meestal komen ze ook nog uit .

Echter persoonlijk vind ik dat de "meeste cd-opnames"matig zijn , zo heb ik onlangs de laatste van Bonjovi aangekocht. Een lekker album echter het "plakt aan de speakers. Prijs van deze was

Daar ben ik 't wel mee eens, dat mainstream (top-40) pop vaak te wensen overlaat qua opnamekwaliteit.

(ben ik effe blij dat ik daar niet echt van hou :P )

Ik heb 't idee dat bij veel pop-CD's de bas nogal flink word aangedikt, omdat veel jeugd daar nogal van schijnt te houden.

Blue-Note is inderdaad echt weer zo'n label met louter super-opnamen.

Groeten,

Alco

In de jaren 70 en 80 werden platen nog opgenomen met professionele geluidstechnici etc. Opnamen uit die tijd zijn naar mijn mening vaak goed, ook de top 40 muziek en de platen van grote(re) labels.

Sinds massaal gebruik gemaakt wordt van computertechniek kan iedereen muziek op een CD zetten. Dit is wel te horen in de opname"kwaliteit" van veel top 40 muziek.

Labels als blue-note besteden nog wel veel aandacht aan de opnamekwaliteit.

Het remasteren van oude opnames (veel toegepast om nog maar eens te kunnen cashen met oud werk) geeft niet altijd een verbetering van de geluidskwaliteit. Er wordt zo geremasterd dat de muziek goed klinkt op de doorsnee setjes (minisetjes met melkpakboxjes). Regelmatig is de oude, ongeremasterde CD beter van kwaliteit.