Jump to content

Luidsprekers

Steks
 Share

Recommended Posts

Hoi, ik was eerst van plan om de bedrading van mijn 801's te vervangen, voorlopidg laat ik dit gewoon zo zitten.

Ik wil eerst wat gaan experimentern met mijn oude zelfboeuw luidsprekers, simpel drieweg systeempje van Tonsil (ooit bij conrad gekocht) was lekker goedkoop en klonk wel redelijk (en nu helemaal als ik ze aansluit op mijn nieuwe versterker). Ik wil gewoon het een en ander proberen, maakt mij niet echt uit als ik iets beschadig (aan de speakers wel te verstaan). Ik zit eraan tedenken om wat dingetjes met het filter uittehalen. ik zou er graag een varibel filter inzetten, das toch te doen door een variabele weerstand er op te zetten?

Nu zag ik op de spoelen op het filter de letters mH staan, weet iemand waar dit de eenheid van is? En hoe kom je dan achetr de weerstand? Want als ik het me nog goed herinner van mijn electronica lessen was een scheidingsfilter te maken van een weerstaand en een condensator.

Ik vraag me namelijk af waarom in luidsprekers voor thuis de woofer tot ca 450 Hz gaat, en wil hier wat mee experimenteren. In car hifi stopt hij vaak bij ca 150 hz en daarboven neemt een kleiner en sneller membraam het over. Ik wil nu gaan kijken of het thuis ook mogelijk.

Heeft iemand een idee welk(e) boek(en) goed zijn om wat meer kennis te krijgen over luidsprekerbouw en scheidingsfilters?

Het is niet een weerstand en een condensator, maar een spoel en een condensator.

Waarok een woofer tot 450 Hz loopt? Dat scheelt weer per speaker. De reden zal zijn omdat de middentoner pas vanaf 400-450 Hz kan mee doen. Maar er zijn ook systemen die bestaand uit een 2 weg topje die vanaf zo'n 100 Hz gaat, in combinatie met een sub. Dus eigenlijk ook een drie weg.

Een variable passief filter heb ik nog niet gezien (ben ook niet echt thuis in de filter wereld). Actieve filters zijn vaak wel variabel, maar die zou ik niet zelf gaan bouwen als je weinig kennis van zaken hebt.

ik heb laatst mij eerste filtertje gemaakt. een spoel voor de woofer, en een condensator voor de tweeter... Lekker makkelijk. :P:lol:

Zomaar gaan klooien met een filtertje zou ik zelf nooit doen. Voor mijn simpele eerste order filtertje was ik al 25 euro aan componenten kwijt (en dat waren er maar 2). Dit komt door het lage x-over punt (400 Hz) en omdat ik wel met geschikte componenten wil werken. De condansator en spoel zijn speciaal voor dit doeleinde ontwikkeld en dat is nu eenmaal duur. Gebruik je andere componenten dan zal het geheel ook minder klinken.

Boeken? Voor filters weet ik zou snel nix naast de electroboeken die ze op de HTS gebruiken 9heb ik er zelf 2-3 van liggen). Voor de rest moet je eens kijken naar het boek van vance dickason. Een erg goed boek waar je veel van kan leren.

Nu zag ik op de spoelen op het filter de letters mH staan, weet iemand waar dit de eenheid van is? En hoe kom je dan achetr de weerstand?

Dat staat waarschijnlijk voor milliHenry, een waarde waarmee je de inductie van de spoel bepaald. Als het goed is staat er ook nog een getal voor.

De impedantie van een component is de weerstand van die component voor wisselspanningen. Het symbool voor weerstand is R; het symbool voor impedantie is X. De impedantie van een spoel is niet nul; het hangt af van de inductie (het aantal windingen en het soort material van de kern) en de frequentie van het signaal. De impedantie kan met de volgende vergelijking berekend worden.

X = 2 x pi x f x L

f is de frequentie in Hertz; L is de inductie in Henry

Ik wil gewoon wat exprerimenteren, hoef niet met goede en dus dure componenten.

Maar ok je heb dus een spoelen en condensators nodig, maar wat is nou de factor van de spoel die de frequentie bepaald, de weerstand toch en niet mH, deze zijn namelijk niet in verhouding met elkaar als je verschillende spoelen bekijkt. en dan kan je dus iets doen met variabele weerstanden.

Zijn er anders goedkope variabele filters op de markt?