Duck-Twacy Posted 4 januari 2004 Report Share Posted 4 januari 2004 Heren grammofoon addicten Ik heb (beetje impuslief) een licht gemodificeerde Thorens TD160 gekocht met Rega RB900 (met Cardas bedrading). Ziet er leuk uit. Welk (MC) element (tot 500 euro) past daar mooi bij?? Kwa phono versterker twijfel ik tussen een zelfbouw Passlabs Ono en een Holfi Ellipse. Wat is aan te bevelen (het concept van batterij voeding spreekt me wel aan)? Wellicht zijn er nog betere opties. Creek, Lehman, wellicht iets met buizen? Ik zoek hier niet de absolute top, maar gewoon goede kwaliteit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 4 januari 2004 Report Share Posted 4 januari 2004 Hoi Duck, Mooie draaitafel Qua element zijn de Benz Micro MC Gold en Goldring Eroica LX echte aanraders. Ze kosten beiden rond de Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 4 januari 2004 Author Report Share Posted 4 januari 2004 Ha Rogier, Ik twijfel momenteel tussen een Ace low (580 euro) en een Ortofon MC30 (295 euro). Die laatste komt van Stuut & Bruin (als left over van de brand die er geweest is). Ik nijg een beetje naar de Ace (omdat ik mijn hele leven al Ortofon gebruikt heb en wel eens iets anders wil). Bovendien geeft de Ace iets meer signaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 4 januari 2004 Report Share Posted 4 januari 2004 Nou laat die "i" eens weg De Ace is echt een beauty. Hij speelt een klasse hoger dan zijn prijsklasse. Wat ik in het verleden van Ortofon heb gehad, klonk allemaal wat braaf. Ik ken de MC30 niet, dan zul je Haudio moeten vragen, maar ik ben wel een "Benz"-man sinds ik de L2 heb spelen Of je dan een objectief antwoord krijgt is de vraag Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 4 januari 2004 Author Report Share Posted 4 januari 2004 Nou laat die "i" eens weg De Ace is echt een beauty. Hij speelt een klasse hoger dan zijn prijsklasse. Wat ik in het sorry Roger, Ik twijfelde al even Btw de Ace was toch eerst rood. Nu zie ik ook deze Alleen cosmetisch of ook een technische wijziging? het oogt wel spannend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 4 januari 2004 Report Share Posted 4 januari 2004 Hai Duck, De Lehmann heb ik zelf en die kan ik je wel aanbevelen. Klinkt perfect en wordt worlwide "geloofd" (kijk een voor de reviews naar de website van Lehmann). Jouw kennende zal je nog wel eens elementen gaan wisselen en die Lehmann is behoorlijk flexibel. Een low output MC zoals die van Benz trekt die makkelijk ( vergelijk ook de versterkingsfactoren voor je een phonotrap koopt). Ik ben zelf zeer tevreden met mijn Benz Glider of die in jouw combinatie past weet ik niet. Groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 4 januari 2004 Report Share Posted 4 januari 2004 Nou laat die "i" eens weg De Ace is echt een beauty. Hij speelt een klasse hoger dan zijn prijsklasse. Wat ik in het sorry Roger, Ik twijfelde al even Btw de Ace was toch eerst rood. Nu zie ik ook deze Allen cosmetisch of ook een technische wijziging? het oogt wel spannend. Ik ken 'm alleen in de doorzichtige uitvoering. Volgens mij heeft de kleurstelling met de output van doen. De low is rood, de mid is doorzichtig en de high is blauw. Available in 3 output levels, the ACE Low is red tinted with an output of 0.4mV, the ACE is clear/gold with an output of 0.8mV, and ACE High is blue with an output of 2.5mV Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 4 januari 2004 Author Report Share Posted 4 januari 2004 (edited) Btw de keuze tussen Trigon (vanguard) en Holfi is een lastige. De trigon is standaard iets goedkoper (360 versus 500 euro), maar de accu voeding van de Trigon is ook 360 euro (wel een dure accu + lader ). Nu is de vraag: is een Tigon + accuvoeding (720 euro) beter dan de Holfi Ellipse?? Ik zal wel moeten gaan luisteren... Ik zou natuurlijk ook een Ono kunnen gaan maken, maar voordat die af is .... en bedankt, weer niet verder gelezen dan de lengte van mijn neus. Edited 4 januari 2004 by Duck-Twacy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 4 januari 2004 Report Share Posted 4 januari 2004 Nou laat die "i" eens weg De Ace is echt een beauty. Hij speelt een klasse hoger dan zijn prijsklasse. Wat ik in het sorry Roger, Ik twijfelde al even Btw de Ace was toch eerst rood. Nu zie ik ook deze Allen cosmetisch of ook een technische wijziging? het oogt wel spannend. Beste Duck, Misschien wordt het tijd dat ik het een en ander vertel . Voor jou Thorens heb je een strak klinkend element nodig, en in verband met de versterkingsfactor is het goed om de doorzichtige te nemen van Benz Micro Ace want dan heb je bijna de kwaliteiten van de Glider en heb je geen problemen met de output. De rode is de low output en de blauwe is de high output Dan kun je de hele goede Goldring Eroica LX overslaan en hoef je ook niet aan de MC Gold te beginnen . Alleen zit de Ace op 580,00 volgens mij , maar goed die 80,00 euro is hij meer dan waard. Verder is een Ortofon erg goed alleen moet de afsluitweerstand erg laag zijn voor 3 Ohm en de spanning is ook erg laag ! Het een en ander is dus wel afhankelijk van de phonotrap die je gaat gebruiken. Een beginners zeer goede is de PP 2 van NAD maar is verder niet instelbaar ! Wil je beter en veel instelmogelijkheden dan moet je denken aan een Lehmann. Een Trigon is erg goed alleen een tikkeltje scherper dan de Lehmann en met luidsprekers die het hoog zeer helder weergeven, moet je daarvan wel houden. Heel gedetaileerd is de Holfi voor 300,00 euro maar een beetje minder dan een Lehmann, qua klank. De Holfi Ellipse mat batt. voeding is een stuk schoner en heel mooi , wel veel detail ,maar minder detail dan een Sphinx die ook een stukje warmer klinkt ,nog steeds mijn favoriet in zijn prijsklasse. De Transrotor is een hele mooie met iets minder detail dan een Holfi Ellipse ,maar wel een warm geluid in de buurt van een Sphinx. Een PassLabs O phono is mooier dan een Sphinx maar heeft wel hetzelfde klankkarakter. Wat ik zelf erg mooi vindt is een Unison Research Simply Phono buizen trap. Voor ik het vergeet , het instellen van een dergelijk element moet heel erg precies gebeuren anders wordt het een slijtage slag en klinkt het lang niet zoals het kan, dan kun je beter een iets goedkoper element uitzoeken waar de afrondingsstraal van de naald wat groter is. Ik ben vast wat vergeten , maar dat lijkt mij niet erg. Succes, MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 5 januari 2004 Report Share Posted 5 januari 2004 Pick-up elementen hebben allemaal min of meer een eigen karakter: meer dan bijvoorbeeld (voor-, voor-voor- en eind)versterkers. Naarmate elementen meer een "eigen geluid" hebben, moet je juist voorzichtiger zijn met aanschaffen. Een "eigen geluid" is eigenlijk verdacht. Net zoals bij luidsprekers. En als je bij luidsprekers en bij elementen hetzelfde karakter zoekt - "felheid", "temperament", bijvoorbeeld -, kon dat wel eens als combinatie helemaal verkeerd uitpakken. Je vond Ortofon "tam"? Vraag jezelf dan eens af: mis ik bepaalde details in de muziek? Kan ik bepaalde muzikale lijnen en instrumenten minder goed of juist beter onderscheiden dan met een bepaald ander element? Het kan best zijn dat "tam" jouw voorlopige definitie is van "neutraal"! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 5 januari 2004 Author Report Share Posted 5 januari 2004 Kijk, veel info over de phono pre. Bedankt iedereen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 5 januari 2004 Report Share Posted 5 januari 2004 Een Grado Statement Sonato Wood zou het erg goed in jouw combi doen.... Mag ik vragen waarom jij deze er niet bijgenomen hebt. Hij zat toch al in de arm gemonteerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 5 januari 2004 Author Report Share Posted 5 januari 2004 Voor een deel omdat ik gevoelsmatig liever een nieuw element koop. Voor een deel omdat ik de totaalprijs (voor een impuls aankoop) wat fiks vond. Nu zie ik mezelf weer kijken naar duurdere oplossingen (zo gaat dat altijd met mij..) Je kent Klaas? Btw. Begrijp ik het goed dat je een Lehmann BC ook op een 12 volt accu kan aansluiten? Klopt het dat je er dan eigenlijk 2 (accu's) nodig hebt? Lijkt me de ideale voeding. Ik moet namelijk toch al een 12v accu kopen voor een DAC. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 5 januari 2004 Report Share Posted 5 januari 2004 Nu zie ik mezelf weer kijken naar duurdere oplossingen (zo gaat dat altijd met mij..) Hij staat nog te koop..... Je kent Klaas? Ik heb vanmiddag voor het eerst met hem gebeld. Dit omdat ik wel intresse in het element had. (of heb, ik weet het niet) Ik sta ook even in dubio, ik heb een TD 125 mkII op de kop getikt en wil hier eigenlijk wel mee verder, alleen hoe? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 5 januari 2004 Author Report Share Posted 5 januari 2004 dit is hem niet hoor... Zag dat audio-cube deze speler in zijn programma heeft gezet. Ken het niet, maar ziet er stijlvol uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 5 januari 2004 Author Report Share Posted 5 januari 2004 Ha Kraus, Ik heb min of meer al gekozen voor de Ace. Moet even nog denken over de pre. Liefst zou ik de een Pass Ono maken, maar die is dan Pass over een jaar klaar schat ik. Heb dus nog een tijdelijke oplossing nodig, die mooi genoeg is voor een Ace. Misschien een Lehmann, die is over een jaar 2e hands, neem ik aan ,best nog wat waard. Of misschien heeft iemand nu een nette occassion over Verhaal van Henk was idd zeer leerzaam. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 6 januari 2004 Report Share Posted 6 januari 2004 (...) Ik sta ook even in dubio, ik heb een TD 125 mkII op de kop getikt en wil hier eigenlijk wel mee verder, alleen hoe? (...) Hallo Puur, Nu begint het serieus te worden! Welke arm zit er op? Welk element? (Je hebt het ding toch niet t Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 6 januari 2004 Report Share Posted 6 januari 2004 Nee, niet te hard denk ik. Maar een TD125 is nu eenmaal niet meer voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 6 januari 2004 Author Report Share Posted 6 januari 2004 Ik denk dat de TP16 wat beter presteert bij lichte (hoog compliante) elementen. De Regas meer voor middelzware wat minder soepel opgehangen MC achtigen. Maar dat is natuurlijk een beetje een open deur. Het is wel waar dat de armen van 20 jaar geleden waarschijnlijk beter waren dan de "budget" armen van nu. Hier vind je wellicht wat data mbt de tp16 http://www.fl-electronic.de/analog/tonarme.html Maar ja, vroeger had je een top arm voor 400 a 500 gulden (sme, stax, ortofon), tegenwoordig begint het dan pas. Overigens geen ideeetje?: een Ortofon AS212, je ziet ze regelmatig langskomen op ebay.de (voor 50 a 100 euro) http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewIt...&category=23324 Triodedick zweert erbij. http://www.triodedick.com/column.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 6 januari 2004 Report Share Posted 6 januari 2004 Hallo Duck, Het is altijd de combinatie.... (toch Haudio?) Ik hoop dat je het goed vind dat ik jouw topic ook gebruikt voor mijn eigen (on)zin. Een SME 309, zou dat wat zijn met mijn combinatie? ----- Edit ----- Het kan vast wel goed, www.theanalogdept.com heeft een foto met een TD125, SME 309 en een Grado element..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 6 januari 2004 Report Share Posted 6 januari 2004 SME-armen hebben een geweldige reputatie. Ik vraag me af waardoor dat zo is gekomen.... Doordat ze zo ingewikkeld zijn, denk ik! En duur! Maar eigenlijk zijn het gammele constructies. Heel veel jaren heb ik gespeeld met een Thorens TD126 mkIII, Ortofon AS 212 (echte lagering en magnetische - wrijvingsloze - dwarskrachtcompensatie!) en Ortofon MC 200 (concorde-model). Naar die combinatie verlang ik vaak terug! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 6 januari 2004 Report Share Posted 6 januari 2004 Ha Spido, Kom gerust een keer luisteren naar de Thorens! (het zal je weemoed helaas wel aanwakkeren) En SME, het is inderdaad duur. Toch is de 309 geen 3009, die was volgens mij nogal gammel. Maar is het met toonarmen vaak niet zo dat gammeler beter is. Uni-pivot is toch het mooiste dat er is? En dat ingewikkelde, dat is natuurlijk noodzakelijk om de dure naaldtippen optimaal te kunnen laten functioneren. Wie heeft er wat aan als een mooie JA niet goed gemonteerd kan worden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 6 januari 2004 Report Share Posted 6 januari 2004 Beste Puur, We moeten hier niet al te lang bij blijven stilstaan, denk ik. Maar toch wil even melden dat die "zware" Ortofon AS212 arm een vlieggewicht ultra-compliant ADC XLM elementje beter liet presteren dan de lichtere SME 3009 MkII. Op 1 g werd de 90 mu op de DHFI II testplaat moeiteloos afgetast. SME-armen zijn ingewikkelde stelsels, die ontstonden uit hobbyistische instrumentmakerij en goede doch niet volmaakte idee Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 6 januari 2004 Author Report Share Posted 6 januari 2004 O o, ik zie de prijzen al stijgen.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 7 januari 2004 Report Share Posted 7 januari 2004 Welnee! Als ik ergens enthousiast over doe, wordt het juist ni Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts