Bruce Springsteen Posted 16 oktober 2001 Report Share Posted 16 oktober 2001 hallo iedereen, sinds vanavond slaat mijn Luxman-versterker constant uit... binnen enkele seconden gaat hij automatisch weer verder met de muziek, nu denk ik zelf dat hij doorgebrandt is. is er een mogelijkheid om deze beveiliging te omzeilen? is deze versterker nog te "redden" ?? of ben ik echt toe aan een nieuwe? info: luidsprekers: gemodificeerde Magnat "15 power 350w 8ohm Marchel Link to comment Share on other sites More sharing options...
schaap Posted 17 oktober 2001 Report Share Posted 17 oktober 2001 hoi, heb je iets aan de luidsprekers of de bekabeling veranderd?? Ik snap trouwens niet dat de versterker na een paar seconden weer muziek laat horen... schakelt de versterker dan gewoon een paar seconden uit?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sadus Posted 17 oktober 2001 Report Share Posted 17 oktober 2001 Nope er is niks aan veranderd Niet de kabels helemaal niks.. en als ie uitslaat gaat ie inderdaad na 3,4 seconden weer aan beetje vaag nooit eerder last van gehad Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 17 oktober 2001 Report Share Posted 17 oktober 2001 Het lijkt erop dat er een beveiliging in de eindtrap zit. Dit kunnne er verscjillende zijn. De eerste mogelijkheid is een DC-beveiliging. Deze zorgt ervoor dat er geel gelijkstroom naar de speakers gaat. Dit word meestal via een koppelcondensator gedaan. Als deze op zijn eind begint te komen, kan zo iets optreden. De tweede mogelijkheid is een temperatuurbeveiliging op het koelblok. Dit wordt via een NTC-weerstand op de koelplaat gedaan. Wordt het geheel te heet, dan wordt de weerstand van de NTC lager waardoor het geluid kan uitvallen. Hierdoor koelt het blok af en als de temperatuur dan laag genoeg is wordt de weerstand ook weer hoger en doet de versterker het weer. Dit kan ook met een PTC-weerstand gedaan worden, die werkt precies andersom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
fester Posted 18 oktober 2001 Report Share Posted 18 oktober 2001 Hoi, 't kan ook een haarscheurtje op een printplaat van de voeding zijn. Is iets makkelijker te repareren. Schakelt de versterker na het aanzetten ook pas na ongeveer drie seconden de muziek aan? Het is te controleren door de geopende versterker te laten spelen en met een potlood met gummetje voorzichtig de printplaat te bewegen. mvg Fester Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sadus Posted 18 oktober 2001 Report Share Posted 18 oktober 2001 Hmm vaag maar het probleem is weer weg.. had de treble ook helemaal open staan en de versterker was ook heel erg warm.. had de tuner en de cd speler er boven op staan heb ze er nu vanaf gehaald en hij brult er weer over Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 18 oktober 2001 Report Share Posted 18 oktober 2001 Waarschijnlijk toch het hitteverhaaltje. Als het kreng te warm wordt kapt ie ermee. Je moet bij een versterker altijd genoeg ruimte voor ventilatie overlaten (1-2cm aan alle zijden is het minimum). Ze hebben het niet graag als ze toegedekt worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
schaap Posted 19 oktober 2001 Report Share Posted 19 oktober 2001 Je bent dus niet toe aan een nieuwe!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sadus Posted 19 oktober 2001 Report Share Posted 19 oktober 2001 Ja was denk ik ook de hitte Hij staat ook op een rot plek helemaal opgesloten in een kast met heel weinig ruimte dat ga ik nog even veranderen.. nee hoef gelukig geen andere te kopen.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts