Lars Posted 5 januari 2004 Report Share Posted 5 januari 2004 Hallo allemaal, Ik dacht laat ik eens een topic openen over zelfbouw luidsprekerkabels. Ik wil namelijk of zelf eentje maken of een kopen van een luidspreker merk. Gister was ik de sites van PHY-HP aan het bekijken, de nederlandse(importeur) en Franse(hoofdsite) Daar staat dus de luidsprekerkabels van PHY-HP. Kabels met een solid core van puur koper, met een silverlaag. Daar omheen drie lagen katoen. Ik houd niet zo van silver op koper, maar volgens een recensie op de site van Direct Heated Rob zouden ze erg goed moet zijn. Katoen moet beter zijn dan teflon, net als silver beter is als koper. Nadat ik ook het artikel van TNT Audio over de naakte waarheid van de luidsprekerkabel had gelezen, had ik twee keuzes. Zelfbouw kabel of merk kabel (PHY-HP, Kimber enz.) Voor zelfbouw wou ik eentje met een kopere solid core maken met katoen als isolator. En eventueel twisten of vlechten. Diameter zal wel van het draad iets van rond de 0.8 mm worden. En dan een aantal keren katoen erom heen. Verder geen pluggen en/of connectoren. Hoe kom ik aan deze onderdelen? Wat voor soort/vorm katoen heb ik nodig? Er wordt veel gesproken over een koord, maar hoe je dat moet verwerken? Het koper moet zo puur mogelijk zijn, maar solidcores zijn stug. Zal wel ontlaten moet worden of zo. En als laatste vraag. Ik heb in mijn Vifa Vivace '94 twee soorten in diktes aan kabels zitten. Voor het laag 6mm2 en voor het midden en hoog 4mm2, allemaal standaard OFC koper kabels. Maar als ik steeds meer lees over de betere kabels, dan moet het juist dun zijn. Zolang de isolator maar heel goed is. Ik denk dat als ik deze kabel zou maken, dat ik de interne kabels ook moet vervangen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 5 januari 2004 Report Share Posted 5 januari 2004 Kabels met een solid core van puur koper, met een silverlaag. Daar omheen drie lagen katoen. Ik houd niet zo van silver op koper, maar volgens een recensie op de site van Direct Heated Rob zouden ze erg goed moet zijn. probeer dht-rob eens te mailen vraag of hij ze werkelijk nog gebruikt. antwoord = nee hij gebruik ze niet meer. hij gebruikt nu ook zelfbouw luidspreker kabels gemaakt van antiek draad(solid core gewikkeld in rijste papier en daarom heen katoen). deze draad is moeilijk aan te komen. probeer anders eens goed de topics hear en op hifi door te lezen ,je komt dan uit op vlechtwerk van solid core met teflon isolatie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank de Bruijn Posted 5 januari 2004 Report Share Posted 5 januari 2004 Let er wel op dat de effectieve diameter van de kabel groot genoeg blijft zodat de weerstand laag blijft. Anders gaat de Q-factor van je speaker namelijk omhoog. Het nut van het gebruiken van dunne draden heeft volgens mij toch te maken met het feit dat je ze kunt twisten of vlechten met heel korte steken, zodat de storingsonderdrukking maximaal is. Als je dik draad gaat twisten krijg je onvermijdelijk dat 1 twist langer wordt. Als je dunne draden wil gebruiken zul je er meerdere parallel moeten nemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Posted 5 januari 2004 Author Report Share Posted 5 januari 2004 @Telefunken Rijste papier is tegen oxidatie van koper? En verder zou ik die topic ook eens doorlezen, ken ze wel, maar nooit echt goed doorgelezen. @Frank de Bruijn De Q-factor heb ik volgens mij ook op TNT Audio gelezen. Maar hoe bepaal je dat de Q-factor te hoog is? Ik weet wel bij het bouwen van luidsprekers dat je daar ook rekening mee moeten houden en dat het onder de 0.5 moet zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank de Bruijn Posted 5 januari 2004 Report Share Posted 5 januari 2004 Als niet-zelfbouwer weet ik alleen wat theorie. Wat de waarde van de Q-factor moet zijn wordt door de luidspreker-ontwerper bepaald. Bij een basreflex-ontwerp schijnt dat best nauw te komen. Als je de serieweerstand verhoogt, wordt de Q-factor ook hoger. En dat zal niet de door de fabrikant/ontwerper uitgedokterde Q-factor zijn. Het is trouwens niet zo dat de Q-factor zo laag mogelijk moet zijn, maar da's weer een ander verhaal. Bij een erg lage Q-factor wordt het moeilijk om een laagdoorlopende bas en een fatsoenlijk rendement te halen. Lager dan 0,5 is bijna altijd te laag. Hoe de Q-factor te meten? Da's best wel lastig. Kun je als simpele ziel beter niet aan beginnen . Als ik jou was zou ik zorgen dat de weerstand van de kabel onder de 0,1 ohm blijft, dan kan het eigenlijk niet missen. Formule voor koper: R=1,75e-08 * l / A l is de lengte van de kabel (heen en terug bij elkaar opgeteld!) in meters A is de oppervlakte van de doorsnede in vierkante meter (m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Posted 5 januari 2004 Author Report Share Posted 5 januari 2004 Hoi Frank, Bedankt voor je uitleg en formule(s). Dit kan ik goed gebruiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
yoyo Posted 7 januari 2004 Report Share Posted 7 januari 2004 Daarom wil ik per kabel 4 UTP-kabels gaan gebruiken. En dan dus de hoge en lage tonen door aparte kabels. Frank Een tijdje terug heb ik al eens met 4 utp kabels gevlochten. Om echter een beetje diameter te krijgen zou ik er 4 voor het hoog doen en 4 voor het laag. Hier is een foto te zien(klik op 'audio'en dan op 'kabels') het vlechten is meer als Kimber. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank de Bruijn Posted 7 januari 2004 Report Share Posted 7 januari 2004 Hee gaaf man. Ik wou inderdaad ook 4+4 doen. Dus 4 voor laag, 4 voor hoog. Maareh, hoe vlecht je die dingen eigenlijk? Voor ik eraan kan beginnen, moet ik dat ook ff weten . Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
Viking Posted 8 januari 2004 Report Share Posted 8 januari 2004 Ik zelf zit aan een variant van de Triple T (van TNT-audio) te denken: De TripleT gebruikt 3 UTP kabels voor hoog en 3 voor laag in 1 vlechtwerk. Dat geeft 3*4*0,2 = 2,4mm2. Daar gaat nog wat vanaf door het twisten en vlechten, dus eigenlijk iets van 2,0 mm2. Ik wil kabels gebruiken van 5 meter lang, dus is de weerstand aan de hoge kant. Daarom wil ik per kabel 4 UTP-kabels gaan gebruiken. En dan dus de hoge en lage tonen door aparte kabels. Frank Het areaal gaat toch niet omlaag bij het twisten of vlechten? De aderlengtes zijn wat langer dan de effectief lengte, dus je l verandert, maar niet je A Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank de Bruijn Posted 8 januari 2004 Report Share Posted 8 januari 2004 Komt natuurlijk op hetzelfde neer. De kabel wordt eigenlijk langer, daardoor wordt de weerstand hoger. Je zou ook kunnen zeggen dat de kabel even lang blijft maar de effectieve oppervlakte omlaag gaat. Komt op het zelfde neer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 8 januari 2004 Report Share Posted 8 januari 2004 Hoe de Q-factor te meten? Da's best wel lastig. Kun je als simpele ziel beter niet aan beginnen . Dat is toch niets anders dan de output bij de resonantiefrequentie gedeeld door de nominale output? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank de Bruijn Posted 8 januari 2004 Report Share Posted 8 januari 2004 Maar hoe weet je dan precies wat de resonantiefrequentie is? En wat de nominale output is? Als je geen tekeningen van je luidsprekers hebt dan zul je dat ook moeten meten. Oja, die van Lars zijn zelfbouw, met standaard units van Vifa... Dan weet je die gegevens al denk ik. Maar als ik bij mijn speakers (fabrieksspeakers) zou willen bepalen, dan wordt dat toch wat moeilijker denk ik . Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Posted 9 januari 2004 Author Report Share Posted 9 januari 2004 Oja, die van Lars zijn zelfbouw, met standaard units van Vifa... Dan weet je die gegevens al denk ik. Maar als ik bij mijn speakers (fabrieksspeakers) zou willen bepalen, dan wordt dat toch wat moeilijker denk ik . Frank Ik heb er wel naar gezocht, maar kon niks vinden. Zelfs niet in de bijgeleverde papieren. Dan zou ik Speakerland moeten raadplegen, waar ik ze gekocht hebt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank de Bruijn Posted 9 januari 2004 Report Share Posted 9 januari 2004 Kun je doen als je dat erg interessant vindt. Maar wat de bekabeling betreft hoef je alleen te weten dat om de Q-factor niet op te jagen de weerstand laag moet zijn. Neem als uitgangspunt een weerstand kleiner dan 0,1 ohm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts