Jump to content

Heeft 't zin?

Zappa
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ben in 't bezit van een Yamaha 730RDS(multichannel receiver, DD & DTS) en al is de stereo weergave zo beroerd nog niet kan ik ook moeilijk zeggen dat 't echt goed is. Aangezien dat de receiver pre-outs heeft, zou ik op vooruitgaan- wat stereo weergave betreft- als ik een extra stereo eindversterker aanschaf?

Wat ik vooral mis is definitie in 't hoog(hi-hat van de drums bijvoorbeeld).

M'n (meest gebruikte) apparatuur:

RX-V730, H/K DVD-25, Hepta Street Gold Series.

Receiver & DVD-speler zowel analoog & digital op elkaar aangesloten met een coax kabel & dropveter interlinks. Als LS- kabel Monster Cable, weet 't model nr. niet.

Alvast bedankt.

De klank wordt vooral bepaald door de voorversterker. Die blijft bij jou plan dezelfde als nu, dus ik denk niet dat je er veel mee opschiet. Misschien een beetje wel, maar een andere eindversterker heeft toch vooral nut als je versterker de speakers niet helemaal aankan. Een eindversterker doet eigenlijk niks meer dan de stroom leveren die gevraagd wordt, en de speaker onder controle houden. Tenminste, dat moet ie doen. Als ie dat wel doet, is een andere eindversterker m.i. niet zo nuttig. De klank zal wel veranderen maar ik denk dat het echte probleem de voorversterker is. Of je speakers natuurlijk, dat kan ook, als ze niet zo goeie tweeters hebben...

Aparte eindversterker heeft met name zin bij moeilijke (laag impedantie) speakers. Ik geloof niet dat dat hier het probleem is.

Heeft de Yamaha een mogelijkheid om de digitale circuits te by-passen/uit te schakelen (true analoog mode oid)? Je zou dan eens kunnen probeen om een goede cd speler analoog aan te sluiten (en zonder extra AD DA stappen in de receiver te doorlopen).

Als het goed is werkt de sub-uitgang in by-pass mode niet (denk ik).

1st of all, bedankt voor de reakties!

De klank zal wel veranderen maar ik denk dat het echte probleem de voorversterker is

Wat de kwaliteit voorversterker betreft, kan ik als referente het geluid die ik krijg via de hoofdtelefoon(Senheiser 760) aanhouden? Daar ben ik best wel te spreken omtrent de definitie in 't hoog. Ik zou dus 't "probleem" in m'n speakers(of akoestiek?) moeten zoeken.

Heeft de Yamaha een mogelijkheid om de digitale circuits te by-passen/uit te schakelen (true analoog mode oid)

Nee, heeft ie niet, helaas.

Wat de kwaliteit voorversterker betreft, kan ik als referente het geluid die ik krijg via de hoofdtelefoon(Senheiser 760) aanhouden? Daar ben ik best wel te spreken omtrent de definitie in 't hoog. Ik zou dus 't "probleem" in m'n speakers(of akoestiek?) moeten zoeken.

Dat zou dan wel mijn eerste gedachte zijn ja. Misschien matchen je tweeters niet zo bij de Yamaha. Kan ik me opzich goed voorstellen, want de ervaring die ik heb met Yamaha, is dat het behoorlijk helder klinkt. En dan kan het ook al snel schel of zo gaan klinken.

Akoestiek zou natuurlijk ook kunnen. Maar dan denk ik dat je meer problemen zou hebben. Bovendien heb je met de akoestiek eerder een probleem met het laag dan met het hoog volgens mij. Maar wie weet...

Hoe zo bepaald alleen de voorversterker de klank!

Ik denk dat de impact van het vermogensgedeelte is op de klank dan de voor-versterker.

Als ze klankloze eindversterkers kunnen maken waarom dan geen klankloze pre?

Groeten Simon

Ik denk dat de impact van het vermogensgedeelte is op de klank dan de voor-versterker.

Groeten Simon

Nee, maar een pre heeft toch veel meer invloed op de klank dan een eindbak? Natuurlijk heeft elke schakel in de keten invloed, maar het een wat meer danhet ander. Ik dacht dat een pre (veel) meer invloed heeft op de klank. De eindbak heeft meer invloed op de dynamiek (ook niet zo gek, aangezien die de stroom moet leveren).

Groeten Simon

Nee, maar een pre heeft toch veel meer invloed op de klank dan een eindbak? Natuurlijk heeft elke schakel in de keten invloed, maar het een wat meer danhet ander. Ik dacht dat een pre (veel) meer invloed heeft op de klank. De eindbak heeft meer invloed op de dynamiek (ook niet zo gek, aangezien die de stroom moet leveren).

Hoezo :confused:

versterking is versterking.

Het feit dat het ook nog eens met veel stroom moet maakt 't alleen maar moeilijker/onmogelijker.

Groeten Simon

Hoezo :confused:

versterking is versterking.

Het feit dat het ook nog eens met veel stroom moet maakt 't alleen maar moeilijker/onmogelijker.

Nou dan zullen alle sites die ik heb gelezen wel gek zijn :confused: Ik heb het heus niet zelf bedacht...

Nou dan zullen alle sites die ik heb gelezen wel gek zijn :confused: Ik heb het heus niet zelf bedacht...

Nee, je hebt het natuurlijk weer kwakkeloos gekopierd en aangenomen!

:D

Zoals zovelen hear, dat maakt het zo vermakelijk <_<

Andr

Heeft de Yamaha een mogelijkheid om de digitale circuits te by-passen/uit te schakelen (true analoog mode oid)? Je zou dan eens kunnen probeen om een goede cd speler analoog aan te sluiten (en zonder extra AD DA stappen in de receiver te doorlopen).

Ik wou je nog bedanken Duck Twacy. Deze opmerking van jou heeft mij aan 't denken gezet met 't volgende als resultaat: heb nu de H/K speler analoog op de multichannel ingangen(bedoelt voor spelers met ingebouwd DTS of DD decoders genaamd 6CH input) aangesloten(Front left & right). Hierdoor ga ik oa alle DSP gebeuren van de receiver voorbij en da's zeker een verbetering.

Verder heb ik besloten om multichannel & stereo uit elkaar te halen, ik ga dus investeren in een degelijk stereo- dedicated set.

Groeten.

Die 6CH ingang is ook bedoeld voor sacd en dvd-a, maar in sommige (veel?) apparaten wordt er toch nog met het signaal geklooid, soms zelfs een extra AD/DA slag (bv voor de volume regeling).

Een multichannel set die ook bij normale analoge bronnen heel goed klinkt, kan wel, maar is niet goedkoop. Sommige nieuwere stereo (voor)versterkers hebben ook extra opties om te combineren met een aparte decoder.

Ik heb ook gescheiden sets voor DVD (film kijken) en muziek (stereo). Bij een film hoef ik niet perse klasse a geluid en zo.

Mocht het ooit toch mch muziek worden dan is dat wel een flink uitbreiding (maar ik denk er niet aan, veel te lastig, 6 speakers goed op stellen).

Veel suc6

Ik wou je nog bedanken Duck Twacy. Deze opmerking van jou heeft mij aan 't denken gezet met 't volgende als resultaat: heb nu de H/K speler analoog op de multichannel ingangen(bedoelt voor spelers met ingebouwd DTS of DD decoders genaamd 6CH input) aangesloten(Front left & right). Hierdoor ga ik oa alle DSP gebeuren van de receiver voorbij en da's zeker een verbetering.

Verder heb ik besloten om multichannel & stereo uit elkaar te halen, ik ga dus investeren in een degelijk stereo- dedicated set.

Groeten.

Hoi Zappa

Ik heb de Yamaha 630 RDS (hetzelfde als 730RDS, alleen de afstandsbediening is anders) en heb mijn CD speler gewoon analoog aangesloten.

Gewoon op de tulpaansluitingen die speciaal voor CD bedoeld zijn naast de coaxiale ingang. Wel moest ik via de setup menu de versterker laten weten dat hij voortaan deze tulpaansluitingen moet gebruiken voor CD.

De Yamaha juist vind ik juist wel goed klinken.

Voorheen had ik een stel Infinities er aan hangen en deze combinatie klonk erg hoog (en schel). Sinds kort heb ik deze speakers vervangen door een stel Final hybride electrostaten. En ik moet echt zeggen dat ze heel erg goed klinken (mooi helder).

Alleen........ Zijn de Finals iets te veel voor mijn versterker. Het geluid klinkt minder stevig en rond -20db (het geluid is dan niet eens zo hard) slaat mijn versterker af in zijn beveiling. Ik heb, zoals Henrie en Duck-Twacy al zeiden, een eindversterker nodig die genoeg stroom kan leveren om mijn electrostaten goed te kunnen aansturen. Ik heb vorig week een stevige eindversterker mogen uitproberen en mijn problemen zijn toen verdwenen.

(deze heb ik uiteindelijk niet aangeschaft. Het geluid was niet mijn smaak en na 3 dagen aan te hebben laten staan, begon ie te knetteren :blink: )

Ik denk dat jouw speakers misschien niet goed met jouw versterker matchen...

Hoi Snesie,

Ik vind de Yamaha zeker niet verkeerd klinken, het zijn echte details waar ik niet helemaal treveden over ben en ik besef dat de oorzaak daarvan niet per se bij de receiver ligt. Het feit dat ik een DVD speler ook als CD speler gebruik is een mogelijk oorzaak, mismatch speakers & receiver ook etc. Het is dus een kwestie van blijven piemelen... :P

Blijf toch bij om stereo & multichannel uit elkaar te halen en ben al bezig, vooral met geld sparen.. :D