Henrie Posted 9 januari 2004 Report Share Posted 9 januari 2004 Beste allemaal, Het is mij al vaker opgevallen dat de onderste van de 2 laag-units van mijn speakers minder 'meedoet' dan de bovenste. Dat vond ik eigenlijk altijd al wel wat vreemd, maar gisteren zag ik ergens JBL's met een actieve en een passieve woofer en toen dacht ik: he dat zou ik ook wel eens kunnen hebben. Ze zijn namelijk in een gesloten behuizing gebouwd, en ik meen dat een passieve unit eigenlijk hetzelfde doet als een bassreflexpoort... toch? Toen herinnerde ik me ook ineens dat ik ooit eens met Matlab wat aan het klooien geweest ben geweest. Ik las met Matlab een wav-file in (zo'n standaard Windows geluidje) en die speelde ik vervolgens zo langzaam af (door de samplefrequentie flink te verlagen) dat er een hele berg sublaag ontstond. Toen zag ik de woofers t.o.v. elkaar in tegenfase heen en weer zwabberen. Dat zou normaal toch niet zo moeten zijn lijkt mij, want een 2 woofers, of ze nou parallel of in serie staan, worden met hetzelfde signaal gevoed, dus zouden ze tegelijk heen en weer moeten bewegen. Tenzij ze natuurlijk in tegenfase zijn aangesloten...(?) Maar goed, bij mij gebeurde dat dus niet. En als de onderste een passieve unit zou zijn, zou dat een hoop verklaren. Doordat de kast gesloten is, kan de lucht er niet in of uit (iig niet snel genoeg), dus zou bij een uitgaande slag van de woofer, de passieve woofer naar achteren 'getrokken' worden, omdat er een luchtdrukverschil met de buitenlucht ontstaat. En andersom geld natuurlijk hetzelfde. Dit is ook gemakkelijk te simuleren door ff 1 van de woofers (voorzichtig) in te drukken. Dan komt de andere naar voren. Nu mijn vragen: hoe kom ik te weten of mijn idee idd klopt (of niet)? En dan wel zonder een van de units er uit te slopen, want daar was ik zelf ook al opgekomen, maar daar heb ik ff niet zo'n zin in. En vraag 2: waarom zou je een passieve unit in je speaker bouwen, als een bassreflexpoort hetzelfde effect heeft? Een extra unit lijkt me duurder... toch? Goed, ik hoor het wel (hoop ik ). Ik ga zo weer aan het werk. Heb nog genoeg te doen, dus ik zal waarschijnlijk niet zo veel online zijn vanmiddag, maar vanavond wel weer... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 9 januari 2004 Report Share Posted 9 januari 2004 In deze link (waar ik verder geen chocola van kan maken) zie ik 2 scheidingsfrequenties genoemd voor de TLX-10 (500 Hz en 3 Khz), dat zou dus toch een 3 weg systeem betekenen. In de tekst kom ik echter ook het woord "port" en "bass reflex" tegen. http://mdc.mahajak.com/article/articleview/60/1/21/ Bij een 12 db filter staan de units vaak in tegenfase Voordeel van een passieve radiator is (dacht ik) het ontbreken van poortgeluiden (door turbulenties, snelheid van de lucht), wellicht ook dat je geen lange en brede poort nodig hebt (neemt veel volume in). Verder zij de systemen nagenoeg identiek kwa afstemming Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 9 januari 2004 Author Report Share Posted 9 januari 2004 In deze link (waar ik verder geen chocola van kan maken) zie ik 2 scheidingsfrequenties genoemd voor de TLX-10 (500 Hz en 3 Khz), dat zou dus toch een 3 weg systeem betekenen. In de tekst kom ik echter ook het woord "port" en "bass reflex" tegen. http://mdc.mahajak.com/article/articleview/60/1/21/ Bij een 12 db filter staan de units vaak in tegenfase Voordeel van een passieve radiator is (dacht ik) het ontbreken van poortgeluiden (door turbulenties, snelheid van de lucht), wellicht ook dat je geen lange en brede poort nodig hebt (neemt veel volume in). Verder zij de systemen nagenoeg identiek kwa afstemming Daar kan ik ook geen chocola van maken Kende die site nog niet trouwens... Even voor de duidelijkheid: mijn speakers zijn de TLX-10 en dat zijn idd 3-weg speakers. Alleen hebben ze dus 2 woofers voor het laag (en dus nog een tweeter en een middentoner). Die scheidingsfrequenties van 500 en 3000Hz komen mij bekend voor. Dat klopt dus (er was ooit een Duitse JBL-site waar deze speakers op stonden met specs.). Waarom er de woorden 'port' en 'bass reflex' in staan, weet ik niet. Misschien staat er wel uitgelegd waarom er geen poort in zit of zo, kweenie Er zit iig 100% zeker geen poort in. Niet aan de voorkant, niet aan de achterkant, ook niet aan de onderkant en uiteraard ook niet aan de bovenkant en zijkanten. Het zou dus (volgens jou) best kunnen dat de woofers in tegenfase staan (wat is daar trouwens de reden van???)... Misschien dat er in mijn speakers wel een 12dB filter zit, ik zou het niet weten. Er valt bar weinig te vinden over deze speakers op het net (last time I checked). Zelfs op www.jbl.com staat niks. Ook niet bij de modellen die niet meer worden geproduceerd (de mijne worden ook niet meer geproduceerd). Alleen een oude site van JBL-Duitsland had er een tijd iets over staan. Dat heb ik toen wel gedownload, maar veel meer dan het rendement, wisselfrequenties, vermogen en wat afmetingen stonden daar ook niet op. Geen echt technische dingen of zo. Toen ik m'n speakers kocht, zat er ook niks zinnigs bij. Alleen een simpel papiertje met wat algemene zaken. Misschien moet ik toch maar eens de woofers eruit schroeven dan. Kan ik het zelf zien... Overigens, het nadeel dat een poort ruimte inneemt, zie ik niet helemaal. Een extra unit (er zitten in de mijn 21cm woofers) neemt ook veel ruimte in. Ok, niet in de speaker zelf (iig niet zoveel als een poort), maar de kast kun je er niet kleiner door maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 9 januari 2004 Report Share Posted 9 januari 2004 Ja dat er een dubbele 8"in zit maakte ik (later) ook op uit de specs (in het indiaas of zo). Meestal stop je 2 units ieder in hun eigen afgescheiden behuizing. Stuur een mail naar JBL klantenservice of zo. NB. Bij sommige afstemmingen kan een poort er lang worden, bijvoorbeeld 50 cm lang met een diameter van 10 cm. Dat is best lastig in een niet te grote box te vouwen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 9 januari 2004 Author Report Share Posted 9 januari 2004 Ja dat er een dubbele 8"in zit maakte ik (later) ook op uit de specs (in het indiaas of zo). Meestal stop je 2 units ieder in hun eigen afgescheiden behuizing. Stuur een mail naar JBL klantenservice of zo. NB. Bij sommige afstemmingen kan een poort er lang worden, bijvoorbeeld 50 cm lang met een diameter van 10 cm. Dat is best lastig in een niet te grote box te vouwen. De woofers in mijn speakers zitten (waarschijnlijk) niet in 2 aparte behuizingen. Als je de ene indrukt, komt de ander naar voren dus zitten ze akoestisch met elkaar verbonden. Ik kan idd JBL eens een mailtje sturen of zo. Of anders maak ik de speakers eerst eens open. Ben toch wel nieuwsgierig hoe ie er nou van binnen uitziet. Alleen kun je er wel moeilijk bijkomen. Alleen de units zijn te verwijderen (vraag me nu wel af hoe die tweeter gemonteerd zit...). Verder zitten er nergens schroeven in. De kast is waarschijnlijk gelijmd dus... Nou ja, ik zie wel. Niemand is verder bekend met deze speakers waarschijnlijk, dus dan moet ik het zelf maar uitzoeken. Maar dat doe ik dan later wel een keer. Eerst ff de voeding van de computer van m'n broer onder handen nemen... Een baspoort van 50cm is idd best lang. Dat gaat (iig als rechte pijp) niet passen in mijn speakers idd. Wist niet dat ze zo lang konden zijn... Link to comment Share on other sites More sharing options...
leon-audio Posted 3 februari 2004 Report Share Posted 3 februari 2004 Hai Henrie Schroef die onderste woofer eens eruit, kijk en huiver Dat is iid een 'passive radiator' welke wordt gebruikt ipv een basreflex-poort greetz.....Leon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 3 februari 2004 Author Report Share Posted 3 februari 2004 Hai Henrie Schroef die onderste woofer eens eruit, kijk en huiver Dat is iid een 'passive radiator' welke wordt gebruikt ipv een basreflex-poort greetz.....Leon He bedankt! Jij kent de TLX-10 dus? En hoezo moet ik voor een passieve unit huiveren? Lijkt me (iig in mijn geval) alleen maar mooi. Een baspoort zit meestal aan de achterkant en daar heb ik nauwelijks ruimte, dus dan gaat het alleen maar boemen. Met een passieve unit niet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted 4 februari 2004 Report Share Posted 4 februari 2004 Hai Henrie Schroef die onderste woofer eens eruit, kijk en huiver Dat is iid een 'passive radiator' welke wordt gebruikt ipv een basreflex-poort greetz.....Leon He bedankt! Jij kent de TLX-10 dus? En hoezo moet ik voor een passieve unit huiveren? Lijkt me (iig in mijn geval) alleen maar mooi. Een baspoort zit meestal aan de achterkant en daar heb ik nauwelijks ruimte, dus dan gaat het alleen maar boemen. Met een passieve unit niet... Je mag aannemen dat JBL die passieve radiator er bewust in heeft gedaan. Met ander woorden, als je tevreden bent met de weergave hoef je volgens mij niet te huiveren .....Tenzij je kippenvel krijgt omdat de muziek zo mooi klinkt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 4 februari 2004 Author Report Share Posted 4 februari 2004 Hai Henrie Schroef die onderste woofer eens eruit, kijk en huiver Dat is iid een 'passive radiator' welke wordt gebruikt ipv een basreflex-poort greetz.....Leon He bedankt! Jij kent de TLX-10 dus? En hoezo moet ik voor een passieve unit huiveren? Lijkt me (iig in mijn geval) alleen maar mooi. Een baspoort zit meestal aan de achterkant en daar heb ik nauwelijks ruimte, dus dan gaat het alleen maar boemen. Met een passieve unit niet... Je mag aannemen dat JBL die passieve radiator er bewust in heeft gedaan. Met ander woorden, als je tevreden bent met de weergave hoef je volgens mij niet te huiveren .....Tenzij je kippenvel krijgt omdat de muziek zo mooi klinkt Nee, leek mij ook idd. Ik neem ook aan dat een luidsprekerfabrikant er bewust een passieve radiator (of baspoort, of niks) in zet. Ik vind het wel prima klinken (maar het kan best beter)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
leon-audio Posted 4 februari 2004 Report Share Posted 4 februari 2004 Ik bedoelde niet dat je moest huiveren omdat ie erin zat. Het enige voordeel wat ik zelf zie van een passieve woofer ten opzichte van een baspoort is dat die bij hoge Spl geen bijgeluiden vertoond (ruisen van de poort) Het is wel moeilijker ontwerpen omdat je nu ook rekening moet houden met het gedrag van de passieve woofer. Maar elke soort ontwerp, gesloten basreflex of transmissielijn heeft zijn voor en zijn nadelen. Gr. Leon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank de Bruijn Posted 5 februari 2004 Report Share Posted 5 februari 2004 Nog even voor Henrie: baspoorten kunnen ook voorin zitten hoor. Heeft trouwens ook mijn voorkeur. En het er zo diep over nadenken is volgens mij veel meer werk dan ff die onderste unit eruit halen om te kijken of het een passieve unit is. Volgens mij is het heel simpel: als er geen draadje aan zit dan is hij passief . Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 5 februari 2004 Author Report Share Posted 5 februari 2004 Nog even voor Henrie: baspoorten kunnen ook voorin zitten hoor. Heeft trouwens ook mijn voorkeur. Ja, die zijn er wel, maar het valt mij op dat de meeste speakers een baspoort achteraan hebben. Het heeft ook mijn voorkeur dat de baspoort vooraan zit, want dan kan ie eigenlijk nooit ergens tegenaan staan te blazen (boemen). Maar let maar eens op, de meeste speakers hebben een poort achteraan... Helaas... En het er zo diep over nadenken is volgens mij veel meer werk dan ff die onderste unit eruit halen om te kijken of het een passieve unit is. Volgens mij is het heel simpel: als er geen draadje aan zit dan is hij passief . Frank Ja, dat ga ik ook nog doen. Erg diep erover nadenken heb ik ook niet gedaan hoor. Ik bedacht me laatst dat het wel eens mogelijk zou kunnen zijn dat ik een passieve radiator in m'n speakers heb en dacht, laat ik daar eens een topic over openen Maar goed, ik ga 'm nog wel een keer open maken. Eens kijken hoe brak ie van binnen in elkaar zit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank de Bruijn Posted 5 februari 2004 Report Share Posted 5 februari 2004 Haha, je zult je rot schrikken . Standaard elco'tjes etc. Dat hebben ohnee, hadden mijn Dali's ook hoor. Zijn inmiddels gemodificeerd. Ik heb trouwens ook JBL-letjes gehad, de LX-300. Maar ik vond het laag te zwak en het hoog niet zo mooi. Wel mooi middengebied trouwens. Valt me altijd op dat ook goedkope JBL's vaak een vrij goed middengebied hebben (maar dan wel weer een waardeloos laag). Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 5 februari 2004 Author Report Share Posted 5 februari 2004 Haha, je zult je rot schrikken .Standaard elco'tjes etc. Dat hebben ohnee, hadden mijn Dali's ook hoor. Zijn inmiddels gemodificeerd. Ik heb trouwens ook JBL-letjes gehad, de LX-300. Maar ik vond het laag te zwak en het hoog niet zo mooi. Wel mooi middengebied trouwens. Valt me altijd op dat ook goedkope JBL's vaak een vrij goed middengebied hebben (maar dan wel weer een waardeloos laag). Frank Ik vind het hoog van mijn JBL's ook niet alles. Zeker niet sinds ik het hoog van de speakers van m'n vader heb gehoord. Die heeft sinds een jaar Quadral Aurum 7's met een NAD classic-line set. Nou is die set niet mijn favoriet in die prijsklasse, maar de speakers vind ik wel erg mooi. In combinatie met de NAD-set klinkt het hoog wel wat zwak soms, maar wel heel mooi. Helaas staan de speakers bij m'n ouders niet optimaal opgesteld (ik had het anders gedaan iig) en daardoor komt het laag niet helemaal goed uit de verf (beetje boemerig doordat de baspoort aan de achterzijde weinig ruimte heeft). Het hoog van mijn JBL's is soms een beetje scherp. Maar op gewoon volume valt het wel mee. Over het laag ben ik wel tevreden. Het kan nog wel wat strakker, maar het klinkt zeker niet boemerig. Ze gaan redelijk laag, bij zo'n 35 Hz begint het wat af te vallen. Ben er opzich wel tevreden mee voor het geld... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 13 maart 2004 Author Report Share Posted 13 maart 2004 Ik heb vandaag m'n units er eens afgesloopt en idd, ik heb een passieve radiator onderin de kast zitten. De onderste unit (die passieve dus) zit in een apart deel van de kast, met een ronde opening in de bovenkant, die via een laag dempingsmateriaal naar het deel met de aangedreven laagunit leidt. Opvallend is dat er in het deel met de passieve unit geen dempingsmateriaal zit. Is dat standaard zo, of zou het met dempingsmateriaal beter zijn? De mid range-unit heb ik er ook afgehad. Die zit in een soort kegelvormige ruimte. Niet een kegel die op een scherpe punt uitloopt, maar op een botte punt. Lijkt wel een beetje op de punt van een brandstoftank van een spaceshuttle (zo'n bruine raket die onderweg, na de lancering wordt afgeworpen). Kan het ook niet anders beschrijven maar ik plaats nog wel een keer wat fotootjes. De kegel is trouwens van plastic en klinkt wel redelijk hol als je er tegenaan tikt. Maar hij zit helemaal volgestouwd met dempingmateriaal. De tweeter kan ik er zo niet uithalen dus die heb ik niet kunnen bekijken. Waarschijnlijk kun je het 'sierdekseltje' wat er overheen zit (met een gat voor de tweeter uiteraard) wel afhalen, maar dat vind ik toch te riskant. Want, ja, als het niet kan en het breekt af, zit ik met een kapotte speaker... De kast is trouwens van spaanplaat. Echt dik is ie niet. Heb het niet opgemeten, maar ik gok een cm of 3. Er zit geen bracing in (misschien achter de middentoner, maar ik denk het niet). Gewoon een simpele, recht-toe-recht-aan-kast. Het filter bevat wat spoelen en condensatoren. Zo te zien elco's, en als ik me niet vergis, kan dat beter of niet? Ook nog (op z'n minst) 1 dikke weerstand zien zitten. Mooie dropveters liggen er naar de speakerunits trouwens... Nogmaals, ik maak nog wel wat foto's en plaats die dan wel. Heb vandaag al een foto gemaakt van de nieuwe opstelling. Nou ja, nieuw... Het staat al weer een tijd zo, maar ik zou altijd nog een fotootje maken en dat heb ik dus vandaag gedaan. Kan het alleen nog niet op het www plaatsen, maar dat doe ik binnenkort ook wel... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 14 maart 2004 Report Share Posted 14 maart 2004 De kast is trouwens van spaanplaat. Echt dik is ie niet. Heb het niet opgemeten, maar ik gok een cm of 3. Er zit geen bracing in (misschien achter de middentoner, maar ik denk het niet). Gewoon een simpele, recht-toe-recht-aan-kast. Ik mocht willen dat mijn speakers zulke wanden hadden! In de regel worden speakers gemaakt van 18mm MDF/spaanplaat. Dat hoeft natuurlijk niets over de klank te zeggen, maar dikke of verstevigde wanden zorgen er wel voor dat de kasten niet op hun eigen toontje mee gaan doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 14 maart 2004 Author Report Share Posted 14 maart 2004 De kast is trouwens van spaanplaat. Echt dik is ie niet. Heb het niet opgemeten, maar ik gok een cm of 3. Er zit geen bracing in (misschien achter de middentoner, maar ik denk het niet). Gewoon een simpele, recht-toe-recht-aan-kast. Ik mocht willen dat mijn speakers zulke wanden hadden! In de regel worden speakers gemaakt van 18mm MDF/spaanplaat. Dat hoeft natuurlijk niets over de klank te zeggen, maar dikke of verstevigde wanden zorgen er wel voor dat de kasten niet op hun eigen toontje mee gaan doen. Het was maar een gokje hoor, Geerdie. Naar nu blijkt is het idd niet veel meer dan een cm of 2... Ben dus niet zo goed in gokken Als je tegen de zijkanten klopt hoor je duidelijk verschil tussen de gedempte ruimte en de niet gedempte ruimte eronder. Dus de wand zal best wel wat meedoen, vooral op hogere volumes. Ik zit me nu dus wel af te vragen, of ze nog makkelijk te modden zijn. Dus geen radicale mods, waarmee de hele kast aangepast wordt, maar een mod aan het filter bijvoorbeeld. Of wellicht dempingsmateriaal in de onderste ruimte stoppen? Zoiets... Heb alleen de ballen verstand van speakers... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 14 maart 2004 Report Share Posted 14 maart 2004 Hallo Henrie, Een basreflex poort aan de achterkant heeft wel zin omdat je het laag wat meer kan regelen door de luidsprekers verder of dichter tegen de muur te zetten. Een goede kennis is net gescheiden en het laag klinkt nu opeens minder boemerig (!). Groet, Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 14 maart 2004 Author Report Share Posted 14 maart 2004 Hallo Henrie, Een basreflex poort aan de achterkant heeft wel zin omdat je het laag wat meer kan regelen door de luidsprekers verder of dichter tegen de muur te zetten. Een goede kennis is net gescheiden en het laag klinkt nu opeens minder boemerig (!). Groet, Carl Ja dat je het zo kan regelen, dat klopt. Maar dan moet je wel de ruimte hebben om het te kunnen regelen. Bij mij moeten de speakers staan, waar ze nu staan. Verder naar voren kan niet en naar achteren ook niet echt. Dan staan ze echt helemaal tegen de muur/raam aangeplakt. Binnenkort plaats ik wel een foto van m'n setup, dan kun je zien waarom ik liever geen poort aan de achterkant wil. Ik vind de oplossing voor mijn speakers, een passieve unit aan de voorkant dus, wel ideaal eigenlijk... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 14 maart 2004 Report Share Posted 14 maart 2004 Een goede kennis is net gescheiden en het laag klinkt nu opeens minder boemerig (!). Groet, Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted 16 maart 2004 Report Share Posted 16 maart 2004 Het filter bevat wat spoelen en condensatoren. Zo te zien elco's, en als ik me niet vergis, kan dat beter of niet? Je condenstatoren kunn volgens mij inderdaad beter. Met name als ze in de signaalweg zitten zijn elco's niet de meest voor de hand liggende keus. Je zou eens kunnen kijken bij Mundorf, Intertechnik en Remo. Via hen kun je voor niet te veel je filter enorm verbeteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 16 maart 2004 Author Report Share Posted 16 maart 2004 Hoi Martin, Ik ga nog wel een keer kijken. Eerst maar eens zien of ze idd in de signaalweg zitten, maar daarvoor moet ik wel de print eruit zien te krijgen. Of iemand moet het schema hebben natuurlijk... Wat doet zo'n verbetering van het filter trouwens? Ik bedoel, verander je daarmee alleen de componenten of ook de layout? Nou ja, ik zal nog wel een keer kijken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Douma Posted 17 maart 2004 Report Share Posted 17 maart 2004 Dag Henrie, Ikzelf heb ook voor een korte tijd JBL's gehad. Ik meende de s26be ofzoiets. Het geluid was ik absoluut niet tevreden over. Boemerig laag en een schel hoog als je op een wat hoger volume draaide. Ik heb toen een poging gedaan om ze toch luisterbaar te maken. Ik heb toen alle bedrading vervangen door Kimber 4pr(dacht ik). Ook heb ik een ronde staaf hout tussen de 2 zijkanten in de kast geklemd en gelijmt. Hierdoor resoneerden de zijkanten een heel stuk minder. Later heb ik de kimber bekabeling naar de laag/mid unit weer verwijderd, omdat ik dat nergens naar vond klinken. Ik heb de speaker maar 3 maandjes ofzo gehad, omdat ik niet tevreden was met het geluid. Na mijn aanpassingen klonken ze wel een stukje beter, maar lang niet goed genoeg om er met plezier naar te kunnen luisteren. Maar wat ik dus als goedkope tip wilde geven is dat je eens kan proberen 1 of 2 van die balkjes/stokjes te plaatsen om het efect van de dunnen wanden iets te compenseren. Groet, Rienk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 17 maart 2004 Author Report Share Posted 17 maart 2004 Hoi Douma, Ik had zelf ook al aan bracing gedacht, maar ik zou zo niet weten hoe ik dat erin krijg. Ik kan het er alleen door het woofergat in krijgen, maar ja, dan moet je zo'n stuk rondhout eenmaal in de kast nog draaien en volgens mij gaat dat niet lukken. Moet ik nog maar eens zien. En hoe heb je het vastgemaakt trouwens? Gewoon geklemd of ook nog gelijmd? Maakt het trouwens nog (veel) uit dat je met bracing de inhoud van de kast verkleind. Ok, het is misschien niet veel, maar toch... De bekabeling laat ik lekker zitten. Of anders misschien vervangen door dezelfde bekabeling als ik tussen de speakers en versterker heb zitten (4mm2 koper van Sommercable). Maar ik ga geen zogenaamde high-end kabels kopen. Heb ik nergens in m'n set zitten, en ik vind het te duur. Filter ga ik komend weekend denk ik wel ff naar kijken. Ook nog wat fotootjes maken en kijken of ik ze eindelijk eens kan uploaden (m'n huisgenoot bij wie ik wat webspace heb, is weer eens over z'n datalimiet (165GB in 7 dagen!) heen gegaan en heeft dus alles dicht staan). Dan is het ook wat makkelijker communiceren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts