erik klijnsmit Posted 2 januari 2003 Report Share Posted 2 januari 2003 die heb ik op het oog nl. de audiostatic es 500 ,die mij ook wel wat leek viel mij wat tegen . ondertussen heb ik de spectra 2200 hier staan,maar het lijkt mij toch wel erg mooi om een esl te hebben die direkt door een buizenversterker wordt aangestuurd zonder tussenkomst van trafo,s dit is hem heeft iemand van jullie hem wel eens gehoord ? of over gehoord?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 3 januari 2003 Report Share Posted 3 januari 2003 Nee, nooit gehoord. Wat bedoel je met "zonder tussenkomst van trafo's" ? Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 3 januari 2003 Author Report Share Posted 3 januari 2003 een buizen versterker heeft normaal gesproken een eindtrafo (een otl niet) en een esl heeft normaalgesproken een stepup trafo dus maw eerst gaat de spanning omlaag en dan weer omhoog bij de monitorIV staat de buizenversterker rechtstreeks op de statordraden. ze hebben hier speciale eindbuizen gebruikt die 5000 volt kunnen leveren mooier kan niet natuurlijk hier heb je nog enkele specs (30hz -3db niet verkeerd h Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 3 januari 2003 Report Share Posted 3 januari 2003 Erik, heb je al op het Audio Asylum gekeken naar commentaar op dit model? Overigens wordt in het boekje van Fikier verteld over de Audiostatic ES240, dit was ook een ontwerp met ingebouwde buizenversterker die de elektrostaten direkt aandrijven. Dit was niet zo'n succes omdat de versterkers door de hoogspanning nogal storingsgevoelig waren. Ik weet niet in hoeverre dit bij de Acoustat speelt maar ik denk dat de werkingsprincipes vergelijkbaar zijn en dat er ook problemen met de betrouwbaarheid kunnen zijn. Richard Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 1 maart 2003 Report Share Posted 1 maart 2003 Erik, Ik ken deze combinatie. Twinstatic Audio (Zie site) in Aerdenhout verkoopt het spul. Overigens heeft Remco Stoutjesdijk eenzelfde principe toegepast, op een iets andere manier (zie zijn site: Ultranalog). Die Acoustat (is tegenwoordig Italiaans!!) maakt gebruik van dure en zeldzame buizen. Is dus een duur grapje als je vaak speelt, elk jaar (opgave van Acoustat zelf) een setje nieuwe... Kun je beter een KT88 push-pull (parallel) versterker nemen, heb je gangbare en goed verkrijgbare buizen, zeer mooi geluid en ruim voldoende vermogen (ca. 80 buizen Watts klasse A.1. Ik weet het: een Watt is een Watt, totdat je het verschil in vermogen in praktijk merkt...). Link to comment Share on other sites More sharing options...
heefiguur Posted 1 maart 2003 Report Share Posted 1 maart 2003 Hallo Erik, deze combinatie ken ik niet en heb deze set ook niet gehoort. Wel ken ik het verschijnsel direct aangedreven esl's met buizen. Ook doen transistoren mee! De tweede heb ik gehoort op de esl club. (die is er weer a.s. 6 april, heb je dat per e-mail gestuurd). Ik vond de combinatie hoogspanningsversterker met transistoren en (zelfbouw) esl zeer verfrissend, helder (niet scherp). De set was heel herkenbaar metdageen ik thuis heb. Let wel de set stond te spelen in een ruimte van pakweg 20 bij 20 meter met heel veel bezoekers. De akoustiek was niet om naar huis te schrijven. Alleen was er (toen) nog wat problemen met de voeding. Michel stuurde je al door naar de site van Remco. Alleen heeft Remco een hybride systeem in gebruik. Ik weet niet of zijn versterker met een full range werkt. Hoewel in zijn schema staat vermeldt dat aanpassing van een bepaald onderdeel dat wel kan. Gezien het feit dat ik erg bang ben voor die hoge spanningen heb ik er zelfs niet een poging gedaan om zo'n versterker na te bouwen. Hoewel dat mij het ultieme idee lijkt. Wist je overigens dat Dayton Wright hier mee bezig heeft gehouden. Destijds heeft hij een hoogspannings buizenversterker gemaakt. Je hoort daar helemaal niks over. Ik vermoed dat de constante aandacht wat het spul vraagt niet echt gebruikersvriendelijk is/was. Dat het nu weer opgang heeft, komt denk ik door de (ver)nieuwde inzichten. Arie Link to comment Share on other sites More sharing options...
heefiguur Posted 1 maart 2003 Report Share Posted 1 maart 2003 Hallo Michel, Kun je beter een KT88 push-pull (parallel) versterker nemen, heb je gangbare en goed verkrijgbare buizen, zeer mooi geluid en ruim voldoende vermogen (ca. 80 buizen Watts klasse A.1 Ik weet het niet hoor. Ik heb eens een arc vt100 op een ml gehoort en ik vond het bagger! Als je je hand naar de mond brengt en je maakt van je hand een toeter, zo vond ik het klinken. Wel ongelooflijk ruimtelijk. In een later gesprek met een andere verkoper raadde hij mij deze versterker (voor in mijn geval) af. Bij de lagere volumes zou het nog kunnen, maar het opschroeven ervan zullen de buizen een erg kort leven hebben. Dat men buizen voor een hoogspanningsversterker gebruiken is juist omdat buizen (sommigen) al op zo'n hoge spanning werken. Die man waar ik het over had die transistoren had gebruikt, had geloof ik, 16 transistoren gebruikt in serie. De versterker had wel een enorme versterkings factor van 15000. Wat daar de consequentie van is, geen idee. Zal wel ergens mee te maken hebben... Arie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts