Sebastiaan de vries Posted 21 januari 2004 Report Share Posted 21 januari 2004 Maar serieus, zou dat echt zoveel schelen, een aparte amp voor laag, wat zijn daar de voordelen van? Als de spoel er tussenuit gaat, betere laag controle De spoel er tussenuit Is dat niet alleen als je hem actief maakt Beste Ruud, Dat lijkt me wel. Zonder actief filter en zonder spoel is de woofer nagenoeg ongefilterd. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 21 januari 2004 Report Share Posted 21 januari 2004 En een basdriver presteert full range nou niet echt optimaal Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 21 januari 2004 Report Share Posted 21 januari 2004 En een basdriver presteert full range nou niet echt optimaal bij sommige weergevers wel hij blijft dan iig in fase met de middentoner Link to comment Share on other sites More sharing options...
Subwoofah Posted 23 januari 2004 Report Share Posted 23 januari 2004 De luidsprekers zijn gewoon 3 stappen voorwaarts gegaan. Ik geloof je direct dat was met mijn Dynaudio's ook. 400 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank de Bruijn Posted 23 januari 2004 Report Share Posted 23 januari 2004 Dat is dus onzin. Het vervangen van de parallelcondensator voor het laag/midden gaf bij mij juist veel effect, ongeveer net zoveel als de seriecondensator voor de tweeter. In beide gevallen werd er van elco naar MKP gegaan. Overigens zijn mijn speakers ietsje eenvoudiger dan een Nautilus 801 . Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steks Posted 23 januari 2004 Author Report Share Posted 23 januari 2004 Zo wie zo heb ik besloten eerst wat aan mijn behuizing voor mijn woofer wat tedoen, daarna komt de bedrading en het filter aan de beurt. Ik denk niet dat ik onderdelen hiervan ga vervangen, maar een heel nieuw filter opbouw, dit omdat ze af fabriek aan elkaar gekoppeld zijn. Ik heb een frequentie plotje er bij en zo vlak en zo gelijk aan elkaar heb ik nog nooit gezien. En ik wil het risico niet lopen dat ik dat "evenwicht" verziek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 26 januari 2004 Report Share Posted 26 januari 2004 Ondeskundig klooien aan 801's... dat lijkt me het vrijwel onvermijdelijke doodvonnis voor deze prachtige luidsprekers! Rondhoutjes inlijmen? Stemvorkjes, bedoel je, die lekker gaan staan trillen op hun resonantiefrequentie en die de panelen van de kast als klankbodem gaan gebruiken? Of stalen draadeinden, die dat nog veel erger zullen doen? 'k Zou er nog maar eens heel rustig over nadenken, als ik jou was. Vergeet niet dat de reputatie van B&W voor een groot deel door deze luidsprekers is gevestigd en dat heel deskundige en ervaren mensen zich hebben ingespannen om deze luidsprekers een hoog kwaliteitsniveau te geven. Destijds heb ik de 801 F's zien bouwen, en mij viel toen op dat alle panelen daarvan prima gestut werden met zware schoorbalken. Zo hoort dat ook. (Is dat bij jouw 801's anders? Zitten daar dan niet van die schuine balken in?) Als je echt nog wil verstevigen, gebruik dan dergelijke stevige balken, goed verlijmd tussen de tegenover elkaar staande wanden: eventueel met een tapeind er in de lengte doorheen. Je vermindert daardoor wel het inwendige volume. Accepteer dan dus ook dat het bereik in het laag kleiner wordt (hoger -3 dB punt). Ga alsjeblieft niet zelf een filter verzinnen, want je kent de specificaties van de gebruikte units niet eens. Op componentenniveau modificeren... dat zou nog enige zin kunnen hebben. Vervang dan alle elco's en MKT's door MKP's van dezelfde waarde, en vervang de seriespoel in de laagsectie door een hoogbelastbare 0,0... (Mundorf) of 0,1.. (Monacor) ohms trafokernspoel. Kies als seriecondensator voor de hogetonenunit bij voorkeur een inductieloze MKP (zoals de zwarte MCAp "Supreme" van Mundorf). (P.S.: Zet je trafokernspoel goed vast met kit, om microfonie te voorkomen. Je kunt hem het beste op de bodem van de kast vastschroeven, en niet op de print bij de andere componenten. Hij heeft een fors strooiveld, waarmee hij andere spoelen zou kunnen beinvloeden, en moet stevig worden vastgezet.) --------------------------------------------- P.S. Een bevriende luidsprekerbouwer, met wie ik dit besprak, zei me het volgende: "Om de waarde van de 801's voor eventuele verkoop te waarborgen, moet het oorspronkelijke filter worden behouden. Dat filter is specifiek voor dit systeem ontwikkeld. Maar door de hogere orde filtering en correcties zijn er nogal wat fasedraaiingen. Sommigen vinden daardoor de 801 wat modderig klinken. Wat men zou kunnen doen, is een eenvoudig en goedkoop experiment. Het oorspronkelijke filter laat men gewoon op zijn plaats, en er wordt niets aan gewijzigd, maar de aan- en afvoerdraden ervan worden losgeknipt. Vervolgens wordt de woofer via een zware trafokernspoel van 6,8 mH aangesloten op de entree. De middentoner wordt in dezelfde polariteit als de woofer aangesloten, via een condensator (MKP) van 80 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steks Posted 15 mei 2004 Author Report Share Posted 15 mei 2004 Ok, het is een flinke tijd stil geweest over dit onderwerp, ik heb lang zitten wikken en wegen over wat ik nu precies wil gaan doen, maar ik ben eruit, of althans dat hoop ik. Een extra unit erbij om wat meer punch te geven aan de bas zet ik toch maar uit mijn hoofd, hoe langer ik naar het geluid van deze luidsprekers luister, hoe meer ik het waardeer. Lekker terughoudend, dat nodigt wel erg uit om er relaxed bij te gaan zitten en je te laten mee voeren door de muziek Maar waarom dan modificeren? Nou omdat die irritante kastresonantie er nog steeds is en ik ga me er als maar meer aan ergeren. Ik denk dat ik nu eindelijk een goede manier heb gevonden om een kast te bouwen, je maakt daarbij geen gebruik van panelen, maar een opeen stapeling van ringen die dan uiteindelijk de kast vormen. Zoiets als http://www.spnet.ne.jp/~hasehiro/product/backlord.html, maar dan horizontaal gelaagd Een leuke bijkomstigheid is dan nog dat je niet echt gebonden bent aan een blokvorm. Ik zit eraan te denken om qua vormgeving dicht bij B&W te blijven, dus zoiets als hun Nautilus serie, Die ronde vorm vind ik zo wie zo erg mooi, en het zorgt in mijn ogen voor een goede verdeling van de krachten. Het voordeel van de ringen t.o.v. panelen is in mijn ogen dat er een veel beter verband in de hele kast aanwezig is. Bracing bijv kan je bereiken zonder al teveel aparte latten er in te verlijmen, je kunt deze gewoon in de ring laten zitten. E Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wijx Posted 15 mei 2004 Report Share Posted 15 mei 2004 http://home.wanadoo.nl/e.van.voorst/ProjectSpeakers.htm http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=8497.0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steks Posted 15 mei 2004 Author Report Share Posted 15 mei 2004 Ja wijx zo'n soort constructie Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 16 mei 2004 Report Share Posted 16 mei 2004 http://home.wanadoo.nl/e.van.voorst/ProjectSpeakers.htm http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=8497.0 TOP Hij is aardig op weg ja, echter een goede speaker valt of staat met een fatsoenlijk ontworpen scheidingsfilter. En die heeft hij nog niet.... M.a.w. eerst afwachten hoe hij dat gaat aanpakken voordat ik met een oordeel kom. Er zijn genoeg speakers solide gebouwd, met een kl*te filter of uberhaupt geen filter . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Subwoofah Posted 16 mei 2004 Report Share Posted 16 mei 2004 Steks,heb je deze al gezien ? ja heh. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steks Posted 16 mei 2004 Author Report Share Posted 16 mei 2004 Had ik al gezien ja, maar toen ik dit poste was hifi down, vandaar die ander plaatjes van mijn link. Ja, zoiets moet het worden, maar dan het liefts ook nog gewelfde kanten zodat er helemaal geen plat vlak aanwezig is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 19 mei 2004 Report Share Posted 19 mei 2004 fyi http://www.diyaudio.com/forums/showthread....&threadid=25709 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steks Posted 19 mei 2004 Author Report Share Posted 19 mei 2004 Eendje bedankt, ik kan het natuurlijk niet alleen bij een nieuwe kast houden, hier kan ik wel wat mee denk ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steks Posted 10 juni 2004 Author Report Share Posted 10 juni 2004 Nou, ik ben al wat verder met mijn ontwerp, het moet zoiest worden als de nautilus serie van B&W, maar dan met als verschil dat hij onder en boven smaller en minder diep wordt dan op de hoogte van de conus. Hij moet dus opgebouwd worden uitringen net zoals het plaatje in de post van subwoofah. Maar dan met het verschil dat alle ringen lichtjes een andere vorm hebben. Alle ringen heb ik inmiddels uitgetekend op papier. Nu heb ik nog een vraag over de afwerking. aangezien de ringen dus verspringend worden gelijmd heb ik geen vlakke buiten en binnenkant. De buitenkant wil ik afwerken met glaesvezelmatten en Polyester dit wordt in mijn ogen heel mooi, zorgt voor een zeer sterk verband en ik gebruik dan een combinatii van verschillende materialen, dat is volgens mij altijd goed. Ik ken iemand die een eigen gemaakte bodykit heeft op zijn auto. Na wat vragen ben ik van mening dat dit te doen moet zijn. En dan laat ik hem denk ik spuiten. Alleen hoe de binnen kant te doen, hier bij is het dus ook gelijk van belang hoe dik de wand wordt, ik zit aan 3 tot 4 cm dikke ringen te denken. De binnekant afwerken met beton of lood gaat niet werken denk ik dan zal hij niet meer te tillen zijn. Heeft iemand nogeen goed advis, wellicht rubbermatten, of noppenschuim en de rest opvullen met wol, hebben mensen ervaringen met een laag PUR-schuim? Het wordt een gesloten kast van ca 100 liter. De uiteindelijke inhoud moet ik nog bepalen, hiervoor zal ik eerst de T/S parameters laten opmeten, maar de huidige kast is 100 liter en ik denk niet dat daar al teveel van afgeweken moet worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 10 juni 2004 Report Share Posted 10 juni 2004 Ik zou niet weten wat je aan de binnenkant aan moet met PUR schuim ... Aan de binnenzijde wol-achtige opvulling van de holle ruimten. In het middencompartiment kun je misschien nog iets nuttigs doen met noppenschuim, maar ik meen dat je het middencompartiment ongemoeid laat ? In de thread, waar Duck jou de lead van gaf, wordt gewag gemaakt van een fout in het filter-ontwerp. Ik heb geen idee wat daar van waar is. Men spreekt van laagcomponenten die in de middenspeaker terecht zouden kunnen komen. Ik heb bij het beluisteren van jouw 801's zelf kunnen constateren dat het geluidsbeeld vrij snel dichtslibt bij een (matig) luidere passage. Ik vermoed dat het de middentoner is die vroegtijdig overwerkt raakt. Een goede reden lijkt mij om deze vermeende filterfout nader te onderzoeken ! Overigens speelde ik zelf ook al met het idee om een gelaagde kast te gaan bouwen. Ik denk dat de constructie, mits goed uitgedacht, superieur is. Maar met de afwerking van de buitenzijde haal je je wel wat ellende op de hals. Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steks Posted 10 juni 2004 Author Report Share Posted 10 juni 2004 Wat je met PUR-schuim aan moet zou ik ook niet weten, het was maar een loze kreet, om te laten zien dat ik voor alle opties open sta. Misschien heeft iemand weleens onconventionele dempings materialen gebruikt en daar veel succes mee gehad. Ik weet nog niet precies wat ik met het midden compartiment ga doen, maar ik laat het niet zo, miscchien komyt eriets tegenaan om de vorm aan te passen, of ik bouw een compleet nieuwe behuizing daarvoor. Zo'n ringen kast aan de buitenkant afwerken lijkt me een hele klus ja, maar als het niet gaat werken met polyester dan kan je hem in elk geval wel mooi schaven en schuren. Ik denk sowieso dat ik hem laat spuiten bij een autoschade herstel bedrijf, die kunnen hem dan mooi plamuren, kost een beetje maar dan heb je ook een perfecte afwerking. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 11 juni 2004 Report Share Posted 11 juni 2004 Ik heb ook overwogen om die stapeling van mdf planken alleen voor de achterzijde toe te passen. Dat wordt de afwerking ineens een stuk eenvoudiger. Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 13 juni 2004 Report Share Posted 13 juni 2004 Ik zie dat idee met die ringen ook wel zitten. Je zou de ringen moeten verlijmen met een elstische lijm (montagekit), of tussen twee ringen telkens een laag loodbitumen te plakken. Je kast wordt daar erg dood van, dit is wel handig, want alleen de speaker moeten het geluidproduceren. Als je de ringen al schuin zaagt, hoef je minder af te werken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jempie Posted 13 juni 2004 Report Share Posted 13 juni 2004 Ik heb gehoord dat Rick Paap van Dynamic Solutions ooit B&W 801 heeft gemodificeerd voor hemzelf later verkocht. Misschien moet je hem eens benaderen. Heeft dit voor meerdere vrienden gedaan. Groeten, Jempie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wijx Posted 14 juni 2004 Report Share Posted 14 juni 2004 Heb je nog interesse in plaatjes van het filter van de 801 series 80 veranderd tot bi-wire filter? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steks Posted 14 juni 2004 Author Report Share Posted 14 juni 2004 Hoi wijx, daar heb ik wel interesse in ja, tot nu toe heb ik me alleen maar bezig gehouden met de behuizing, maar het filter moet ook aangepast worden. Het liefst extern met een mogelijkheid tot bi-amping. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wijx Posted 14 juni 2004 Report Share Posted 14 juni 2004 ik kan je mailadres niet vinden (foto's zijn nogal groot) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steks Posted 22 juni 2004 Author Report Share Posted 22 juni 2004 Ik vraag me af of er een handig tekenprogramma is om de ringen uit tekenen. Ik heb nu 50 ringen getekend op papier, maar ben er niet tevreden over. Als het in de copmuter zou staan, dan is dit veel makkelijker aan te passen. Kent iemand hier een tekenprogramma dat je redelijk snel onder de knie hebt? Ik hoef alleen maar 2d te tekenen en er moet een cm aanduiding in zitten. Of is het aanteraden om me toch maar te verdiepen in CAD? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts