Jump to content

Modificatie 801


Steks
 Share

Recommended Posts

Hallo, ik heb afgelopen week besloten om mijn B&W 801's toch maar te gaan modificeren. Ik ben al flink wat aan het lezen en nadenken, maar kan altijd nog wat advies gebruiken. Ik heb een aantal vragen.

 

Is het aan teraden om mijn units door te laten meten en dan te bekijken of je lichtjes van de bestaande scheidings frequenties afkan wijken?

 

In mijn ogen is het het beste om de filters niet op een printplaat te maken, maar direkt aan de bekaling te solderen, maar is dit ook echt mogelijk?

 

Hoe bepaal je welke spoelen en condesatoren het beste geschikt zijn, hoe duurder hoe beter, afgaan op advies van de winkel, of heeft iemand van jullie hier ervaring mee?

 

En dan het meest radicale in mijn ogen, er een vierweg systeem van maken. Er moet dan een membraam er bij komen tussen mijn bas en mid weergever. Maar hoe keis je daar de juiste voor, metingen en waardes zeggen wel iets, maar absoluut niet genoeg, maar hoe is dit tedoen?

 

En een bi-wire aansluiting maken, heeft dat echt zoveel voordelen?

 

Ik hoop dat een aantal van jullie mij een beetje op weg kunnen helpen.

Link to comment
Share on other sites

Hallo, ik heb afgelopen week besloten om mijn B&W 801's toch maar te gaan modificeren.

Voor 801's is er een zeer beproefd recept van modificeren, al is het nieet eenvoudig. Het vergt namelijk nogal wat ruimtelijk inzicht en in vele gevallen een goede relatie met de buren.

 

Plaats de speakers 1 m verder van de achterwand en minstens 48 cm verder van de zijwanden. Als de speakers dichter dan 1,75 m bij elkaar komen te staan heb je het ruimtelijk inzicht nodig. Beide zijmuren moeten dan evenveel naar links en rechts verplaatst worden, dit om de symmetrie te behouden. In het geval je in een tussenwoning woont, komt een goede relatie met je buren van pas.

 

Succes.

Link to comment
Share on other sites

Als je echt weet wat je doet kun je een heel nieuw filter opbouwen, of zelfs de gehele kast op nieuw opbouwen.

Maar dat vraagt wel om dure meet apparatuur en heel veel kennins.

 

Dit geld tevens voor het ombouwen naar 4 weg. Je gooit dan immers het bestaande filter eruit.

 

Een goed up grade zou zijn om de laag unit alleen als sub te gebruiken (als dit mogelijk is). Deze dan actief filteren.

Dan een deftige mid/bass unit er bij zetten. Je zit dan met een 3 weg passief filter wat je minder geld kost dan een 4 weg passief filter. Vooral met lage x over punten en deftige componenten reizen de kosten tot in de wolken.

Ik was zelf voor het meest evenvoudige filtertje (een speol en een condensator) met een a over van 400 Hz 25 euro kwijt. En dan nog lang geen deftige coponenten. Moet je na gaan wat het gaat kosten als je de laag driver met 12-18 dB laat afvallen vanaf zo'n 150-200 Hz....

 

het lijkt me meer een project om uit handen te geven. Wil je perse zelf aan de slag gaan kun je beter de kast als eerste aan pakken en de condensatoren in het hoog vervangen (niet alle condensatoren mogen vervangen worden).

Link to comment
Share on other sites

Michiel en seed7 bedankt voor jullie info, maar das niet echt wat ik gefraagd had.

 

Laat ik mijn vragen dan wat algemenr maken, wie heeft er ervaring met het modificeren, van (gelijkwaardige) luidsprekers en kan mij een eindje op weg helpen?

Link to comment
Share on other sites

Laat ik mijn vragen dan wat algemenr maken, wie heeft er ervaring met het modificeren, van (gelijkwaardige) luidsprekers en kan mij een eindje op weg helpen?

Met het nabouwen, modificere en ontwerpen van luidsprekers heb ik enige ervaring, het enige dat ik je kan aanraden:

 

Begin met studie. Lees boeken en tijdschriften.

*G.Schwamkrug/R.Roemer: Luidsprekers, fabels en feiten.

*G.Schwamkrug: Lautsprecherboxen, aufbau-nachbau-umbau. (= vervolg op fabels en feiten en gaat zeer veel dieper op de materie in, met name afstemming en filtering) Beiden ooit door Elektuur uitgegeven.

*Klang & Ton, vooral de oudere jaargangen. Bouw eens een van hun Cheap Tricks na, vaak zeer goed voor de, zeer lage, prijs. Ga daar vervolgens mee spelen. Reken het ontwerp na, verander wat in het filter, verander de kast vulling of afmeting/vorm en zie/hoor wat de gevolgen daarvan zijn.

*Hobby-HiFi

*Papers van de JAES

 

Iedere luidspreker is te modificeren, maar of het een verbetering zal geven .....

Link to comment
Share on other sites

Of er dan een verbetering te merken is nog maar de vraag ja, en daarom wil ik ook gelijk de gehele bedrading en de filters vervangen, is het dan niet wat ik verwacht had, dan kan ik alles onder problemen weer terug plaatsen. Ik wil niet het risico lopen om een aantal componenten te vervangen en dan weer terug te moeten plaatsen en dan tot de conclusie te komen dat het niet meer zo klinkt als nu.

 

Wat mij er nu nog steeds een beetje van weerhoud om het te doen is het feit dat de filters van beide luidsprekers toen ter tijd als het ware in een grote oplage zijn gemaakt en daarna zijn door gemeten en gematched.

 

Dan nog een laatste vraag, die jij (seed7) miscchien wel kan beantwoorden. Als ik fliters ga maken die theoretisch de 801's opwaarderen aan welke prijs moet ik dan denken. Ik weet dat er spoelen en condensatoren te koop zijn voor 50 euro per stuk, is dit echt nodig? want dan wordt het wel heel duur, of kan het ook iets bescheidener.

 

Trouwens, ik heb al een beetje ervaring met luisspreker bouw en filtering e.d., maar ik wil niet te hog van de toren blazen. Dus stel ik me het liefst op als leek. Dit, omdat modificeren van een LS als de 801 toch wel een graadje moeilijker is dan een simpel bouwpakettje in elkeer zetten

Link to comment
Share on other sites

Ik schat als je zelf het filter zou reconstureren met kwaliteits componenten je zo'n 300 a 400 euro per filter kwijt bent

 

http://www.northcreekmusic.com/801NET.JPG (te grote pic)

 

Of je dan veel verschil zult horen?

 

Wat ik op hifi.nl schreef, gewoon eens proberen het laag/midden actief te scheiden heeft een veel groter impact. Desnoods leen je ergens een xover en amp. Bovendien is dit vrij gemakkelijk terug te draaien (mits je het huidige filter goed kunt bereiken).

 

Kun je daarna altijd nog ergens zo'n condesator tussen plakken (in het mid/hoog gedeelte) als je nog 100 euro over hebt.

MKP+.JPG

Link to comment
Share on other sites

Steks,

 

ik kan nu met wat meer overtuiging zeggen dat die 801's het beste opgewaardeerd kunnen worden door verbetering van de baskast. Da's geen nieuwtje,want dat geldt voor de meeste luidsprekerboxen.

 

Ik zou tenminste een drietal rondhoutjes van voor naar achteren maken. Een stuk of vier tussen de zijkanten lijkt me ook niet overdreven. Gebruik vuren rondhout van plusminus 3 cm doorsnede. Dat lijkt me een beter plan dan smalle stroken mdf of iets dergelijks.

 

Je kunt dan overwegen om de kast verder te beplakken met loodbitiumen aan de binnenzijde. Aan de buitenzijde zou beter zijn, maar dat wil je waarschijnlijk niet :)

 

Het filter zou ik voorlopig zo laten. Je kunt MISSCHIEN op componentniveau een klein winstje boeken, maar verwacht daar geen wonderen van. Als je pers

Link to comment
Share on other sites

Wat denk je te bereiken met het modificeren?

Ik weet niet hoe je deze 801's thuis heb staan , maar ze klinken het beste op een stand van zo'n 20 cm hoog (het laag schijnt daardoor veel beter te worden). Deze stand heb ik het dan over : ( Speciaal voor de 801s2 en de modellen daarvoor ontwikkeld) img262.gif

 

info hier http://www.soundanchors.com/page47.html

Link to comment
Share on other sites

Steks, denk er ook aan dat ze nu in een te kleine kamer staan.

Tevens hoeft een verandering ook niet altijd een verbetering te zijn.

Mis je momenteel iets, of stoort er iets, waardoor je wilt modificeren?

Link to comment
Share on other sites

Steks,

...

Ik zou tenminste een drietal rondhoutjes van voor naar achteren maken. Een stuk of vier tussen de zijkanten lijkt me ook niet overdreven. Gebruik vuren rondhout van plusminus 3 cm doorsnede. Dat lijkt me een beter plan dan smalle stroken mdf of iets dergelijks.

Puur uit nieuwsgierigeheid. Zou je ook met draadeinden kunnen werken, bv M10 of M12, die kan je net iets te klein afzagen en vervolgens kun je het met 1 of 2 bouten aan de uiteinden klem draaien.

 

Kun je ook weer verwijderen als het niet bevalt.

 

Natuurlijk niet zo strak draaien dat de kast stuk gaat.

Link to comment
Share on other sites

Puur uit nieuwsgierigeheid. Zou je ook met draadeinden kunnen werken, bv M10 of M12, die kan je net iets te klein afzagen en vervolgens kun je het met 1 of 2 bouten aan de uiteinden klem draaien.

Dat kun je zeker doen. Een kennis van mij zit in de discotroep, en vertelde mij zelfs dat hij dat deed om die kasten wat onder spanning te zetten.

Iedere draai, de kast en de bas wat strakker.. :)

Link to comment
Share on other sites

Ah ik begrijp nu wat je bedoelt, 2 kanten in de richting van de stok (zowel naar binnen als naar buiten toe, vanwege de lijm).

 

Maar als je met een draadeind de wanden flink onder spanning zet, wel het niet veel verder meer naar buiten (lijkt me).

Link to comment
Share on other sites

Dat ligt eraan Jas.

 

Bij nieuw te bouwen kasten kun je natuurlijk een rondje uitfresen om e.e.a. nog beter te laten aansluiten. Bij bestaande kasten gaat dat natuurlijk niet meer. Ik zou rondhout laten zagen op exact de binnenmaten van de kast. Ze er daarna schuin in plaatsen en dan zijdelings op hun plaats tikken. Voorheen schroefde ik die dingen. Hoe je ze in een bestaande kast nu precies moet lijmen weet ik eigenlijk niet. Door het verschuiven kan ik me voorstellen dat je de lijm er ook afschuift. Maar, er zal allicht een beetje achterblijven ...

 

 

Paul.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...