JSA Posted 20 januari 2004 Report Share Posted 20 januari 2004 oh ok, dan zal ik eerst eens wat demping weghalen anders is de lijm al van het stokje voordat ie recht is Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steks Posted 20 januari 2004 Author Report Share Posted 20 januari 2004 Ik heb er nog een tijdje overnagedacht, of ik gebruik rondhout, en adn m.b.v. draadeindenn inderdaad kan je hem strak zetten, en er is ook een constructie te verzinnen dat je daar mee ook de kast naar binnen kan trekken. Dus het ene houtje duwt, de ander trekt en het kan allemaal gewoon weer verwijderd worden. Of ik ga met latten er een heel raam werk is schroeven, op de juiste plaatsen schrootjes aan de kast schroeven en dan daar weer latjes tegen. Ik ben al bezig geweest om het een en ander op papier te zetten hoe het beste zo'n raamwerk er in te krijgen. Gaat dat niet lukken, dan nadenken over het rond hout. Je kan ook de kast op spanning zetten met een vlechtwerk van draden, of is dit geen goed idee aangezien dit als allemaal snaren kan gaan werken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 20 januari 2004 Report Share Posted 20 januari 2004 Ik vraag me af of dit werkelijk tot iets leidt. Die B&W's hebben indertijd nogal wat gekost en het was zo ongeveer het mmoiste wat ze hadden. Echt een beetje een prestige-object. Die kasten lijken me echtwel stevig in elkaar te zitten. Als je dan toch met balkjes wilt gaan werken: U-vormpjes tegen de wanden lijmen, waarbij het balkje precies in de U moet passen. Later het open eind met vulstukjes dichtmaken. Dan heb je een stevige verbinding. Kopse kant van het balkje niet schuren, want dan maak je de top bol en draagt het minder. Alleen braampjes verwijderen... Maar schroef het ding eersdt maar eens open om te zienwat er in zit... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Subwoofah Posted 20 januari 2004 Report Share Posted 20 januari 2004 Ga er nou niet te veel aan prutsen Steks !, een paar ronde dwarsbalkjes met in het midden een T naar de achterwand is meer dan genoeg voor die kasten. Het is wat Kermit zegt: Het waren al top modellen, en je liters worden trouwens ook minder. Denk dat je beter af bent met een dikke Tritecspoel in je filter, dat zal je wel horen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 20 januari 2004 Report Share Posted 20 januari 2004 Dat laatste waag ik toch te betwijfelen, SubWoofah ... Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 20 januari 2004 Report Share Posted 20 januari 2004 Is het grootste voordeel van (dikke) luchtspoelen niet dat ze niet verzadigen? Vaak gaat de Rdc omhoog (tenzij hij heel dik is). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steks Posted 20 januari 2004 Author Report Share Posted 20 januari 2004 Iedereen doet alsof het top LS zijn ik zeg niet dat ze slecht, of goedkoop waren, maar 20 jaar geleden is er 2850 gulden per stuk voor betaald, Dat is nou ook weer niet een bedrag waar je steil van achterover slaat of wel dan? En het afnemen van het interne volume valt ook wel mee, ze hebben een inhoud van 100 liter. Ik heb er eentje al eens helemaal open gehad, er zat alleen maar helemaal achteraan een klein raam werkje. En als ik er een extra raamwerk inschroef en het helpt niet, dan is dat pracktisch weer helemaal terug tedraaien afgezien van een aantal kleine gaatjes. Onderdelen van het filter vervangen vind ik nog een beetje riskant, wil ik eerst nog wat meer over lezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Subwoofah Posted 20 januari 2004 Report Share Posted 20 januari 2004 Dat laatste waag ik toch te betwijfelen, SubWoofah ... Paul. Ja zou kunnen, ik weet niet wat er nu in zit ? Als er een flutspoeltje inzit dan: De dikste Tritec met een inwendige weerstand van 0,2 ohm of zo iets en dan een flinke versterker met een hoge dempingsfactor en korte luidsprekerkabels, geloof maar dat het laag strak is dan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steks Posted 20 januari 2004 Author Report Share Posted 20 januari 2004 De dikste Tritec met een inwendige weerstand van 0,2 ohm of zo iets En wat kosten die per stuk? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steks Posted 20 januari 2004 Author Report Share Posted 20 januari 2004 Stand is ook zelf te bouwen, maar dan zou ik gaan voor de professionele, die zag er heel anders uit dan deze voor huis tuin, maar ook keuken gebruik Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 20 januari 2004 Report Share Posted 20 januari 2004 Ten eerste voor het laag kan je beter een trafokern spoel gebruiken, met grote waardes voor een spoel neemt de draadlengte en daarmee de weerstand toe, terwijl je voor het laag de voorweerstand zo klein mogelijk wil hebben. De tritec is meer op zijn plaats in het midbas gebied. Ten tweede rondhout en draadeind kunnen beiden zowel trek als druk krachten opnemen. Als je van plan was rondhout te gebruiken, kies dan voor een materiaal met een hoge elasticiteitsmodulus (stijfheid) anders heb je er nog niks aan. Dat betekent dus hardhout (als eiken, meranti teak) als je hout wilt gebruiken en ieder metaal voldoet aan de eisen. Het spannen van draden zal je weinig helpen, een draad kan namelijk niet de drukkracht opvangen (als kastwand naar binnen beweegt) Iets anders wat kan helpen is om balkjes op je wanden te lijmen, je krijgt dan een soort t-ligger, je zou ze dan moeten lijmen in de richting waar de grootste overspanning is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 20 januari 2004 Report Share Posted 20 januari 2004 Inderdaad met hardhouten stokken de kast verstevigen, ik zou ze alleen iets langer maken (zo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steks Posted 20 januari 2004 Author Report Share Posted 20 januari 2004 Ja dan moet ik dus een rete duer versteker kopen om in de buurt te komen van de gene die ik nu heb Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 20 januari 2004 Report Share Posted 20 januari 2004 Ja dan moet ik dus een rete duer versteker kopen om in de buurt te komen van de gene die ik nu heb Moet je maar niet van die rete dure spullen kopen Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 20 januari 2004 Report Share Posted 20 januari 2004 Ja dan moet ik dus een rete duer versteker kopen om in de buurt te komen van de gene die ik nu heb Hoeft niet, een class D versterker doet wonderen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 20 januari 2004 Report Share Posted 20 januari 2004 Iedereen doet alsof het top LS zijn ik zeg niet dat ze slecht, of goedkoop waren, maar 20 jaar geleden is er 2850 gulden per stuk voor betaald, Dat is nou ook weer niet een bedrag waar je steil van achterover slaat of wel dan? En het afnemen van het interne volume valt ook wel mee, ze hebben een inhoud van 100 liter.Ik heb er eentje al eens helemaal open gehad, er zat alleen maar helemaal achteraan een klein raam werkje. En als ik er een extra raamwerk inschroef en het helpt niet, dan is dat pracktisch weer helemaal terug tedraaien afgezien van een aantal kleine gaatjes. Onderdelen van het filter vervangen vind ik nog een beetje riskant, wil ik eerst nog wat meer over lezen. Weert je dat zeker? Ik meen me te herineren dat ze toen 10.000 gulden per set waren... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 20 januari 2004 Report Share Posted 20 januari 2004 Bron: Deze!Luidspreker, 1982. B&W 801F, 3200 gulden Uiteraard stuksprijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 20 januari 2004 Report Share Posted 20 januari 2004 Als je bedenkt dat in 1982 de duurste speakers in diezelfde koopgids de Magnat Plasma MDX-101(die met dat wonderbaarlijke hoog )was, die veranderde van eigenaar voor 17.000 het setje Tegenwoordig bij sommige een instappertje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steks Posted 20 januari 2004 Author Report Share Posted 20 januari 2004 Ik heb de originele aankoopbon er daar staat echt 2x fl2850,- die fl3200,- was incl. schuimrubber kap met bekelding voor over de midrange en tweeter. Moet je maar niet van die rete dure spullen kopen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 20 januari 2004 Report Share Posted 20 januari 2004 Ja dan moet ik dus een rete dure versteker kopen om in de buurt te komen van de gene die ik nu heb Een Crown K2 eronder plakken Wellicht te leen bij Sebastiaan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steks Posted 20 januari 2004 Author Report Share Posted 20 januari 2004 Maar serieus, zou dat echt zoveel schelen, een aparte amp voor laag, wat zijn daar de voordelen van? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Subwoofah Posted 20 januari 2004 Report Share Posted 20 januari 2004 De dikste Tritec met een inwendige weerstand van 0,2 ohm of zo iets En wat kosten die per stuk? Dat zal aan de waarde liggen die je nodig hebt. Kijk hier maar eens rond. Maar Idd Trafokern is nog een stapje beter en duurder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 20 januari 2004 Report Share Posted 20 januari 2004 Maar serieus, zou dat echt zoveel schelen, een aparte amp voor laag, wat zijn daar de voordelen van? Als de spoel er tussenuit gaat, betere laag controle Link to comment Share on other sites More sharing options...
RP Posted 20 januari 2004 Report Share Posted 20 januari 2004 Maar serieus, zou dat echt zoveel schelen, een aparte amp voor laag, wat zijn daar de voordelen van? hehe wat denk jij als je wilt, zin hebt, het leuk vind ... mag je het voordeel komen beluisteren. Groetjes Rene Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 21 januari 2004 Report Share Posted 21 januari 2004 Maar serieus, zou dat echt zoveel schelen, een aparte amp voor laag, wat zijn daar de voordelen van? Als de spoel er tussenuit gaat, betere laag controle De spoel er tussenuit Is dat niet alleen als je hem actief maakt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts