Steks Posted 9 januari 2004 Report Share Posted 9 januari 2004 Ik heb afgelopen week mijn voorversteker verwijderd en de variabele uitgang van mijn cd-speler direkt op mijn eindversterker aangesloten, dit heeft een zeer grote verbetering qua geluid opgeleverd. Nu ben ik van plan om binnen niet al te lange tijd een goede dac, of cd-speler tekopen, ik weet nog niet of ik het gescheiden wil hebben. Maar bezitten ze in de top klasse ook een variabele uitgang? en zo ja, heb je dan ook nog wel een brede keuze, ik heb al wat gespeurd, maar die info isniet makkelijk te vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 9 januari 2004 Report Share Posted 9 januari 2004 Hoi Steks, Er zijn er wel die een volumeregelaar habben, maar je komt ze niet vaak tegen. AVM had 2 modellen, de DAC1 en DAC1.2 (doorontwikkeling van DAC1). Deze hadden ook 1 analoge ingang. Ze worden echter niet meer gebouwd en de DAC's zijn niet meer op de laatste stand van de techniek. Verder ken ik alleen nog een aantal VV's met ingebouwde DAC. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steks Posted 9 januari 2004 Author Report Share Posted 9 januari 2004 Das jammer, want op zich heb ik een hele mooie VV, en heb dus niet echt de behoefte aan een VV met ingebouwde DAC. Maar is een goede CD-speler wel makkelijk te krijgen met een volume regeling, en dan zit ik wel in een prijsklasse van 1500 tot 2000 euro te denken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Aarts Posted 9 januari 2004 Report Share Posted 9 januari 2004 ik heb eigenlijk precies het tegenovergestelde ondervonden. ik heb verschillende cd's met variabele regeling rechtstreek op mijn eindbak geplugd en dit resulteerde eigenlijk altijd in een slechter geluid. ik had minder ruimte minder detail enz. de ingangsgevoelingheid is bij een eindbak volgens mij ook verschillend dan die van een pre maar dit weet ik niet zeker. waardoor het dus slechter kan klinken Bas jij nog een verklaring ? Gr, Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steks Posted 9 januari 2004 Author Report Share Posted 9 januari 2004 Oh, das ook leuk, in doe mijn VV ook niet zomaar weg, alleen als ik er een leuk prijsje voor kan krijgen, maar het liefst zit op mijn nieuwe cd speler wel een variabele uitgang, naast een vaste natuurlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 9 januari 2004 Report Share Posted 9 januari 2004 Er zijn idd eigenlijk maar een paar CD-spelers die erop zijn gebouwd om direct eindtrappen aan te sturen. Wadia is er daar eentje van. Zij hebben een laagohmige variabele uitgang. De rest zet gewoon een potmeter in de uitgang en "klaar is Klara". De eindtrap zal dan alsnog die 47kohm zien ipv een laagohmige ingangsimpedantie. Het matched dus niet. Of je het een of het ander mooi vindt, ligt aan de luisteraar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 9 januari 2004 Report Share Posted 9 januari 2004 En dan heb je nog de CD-spelers die de volumeregeling in het digitale domein doen, waarbij een berg detail wordt afgekapt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kieskes Posted 9 januari 2004 Report Share Posted 9 januari 2004 Mijn CD17 KI heeft maar 1 analoge uitgang, en die is ook nog eens variabel, maar klinken doet ie prima Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 9 januari 2004 Report Share Posted 9 januari 2004 Ik stuur vanuit de variabele uitgang (Alps potmeter) van mijn Xa50es direct mijn Krell monoblokken aan. Mijn ervaring is ook dat het toepassen van een voorversterker (let wel: in mijn setup) tot een verslechtering leidt: met name moet ik dan een heel stuk inleveren aan low level details (o.a. zaalakoestiek, diepte van het beeld). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 9 januari 2004 Report Share Posted 9 januari 2004 Quad 99CD-P. Is een CDspeler/digitale voorversterker met 24/192 aan boord. En een regelbare uitgang.... Is minstens zo goed als de North star Combi, maar kost maa ongeveer de helft. Lees wat The Absolute Sound er over schreef... Readers may recall that while I have the highest regard for Quad Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 9 januari 2004 Report Share Posted 9 januari 2004 Beste, Ik ben het met de eerste poster eens!. Ik heb zelf altijd diverse voortrap's gehad. Totdat ik (net als Zee) de variabele uitgang van mijn toenmalige Sony 559ES cd speler op de einblokken aansloot. Mijn Krell KRC-3 verbleekte, en kon hier totaal niet tegenop. Waneer de uitgangstage van de speler goed gebouwd is, kan het ook makkelijk. De verkrijgbare 2 Volt max. is meer dan voldoende om het gros van de eindtrappen volledig uit te sturen. De Sony ES uitgangstagen zijn ook makkelijk in staat om voldoende mA te leveren aan bijv. een 20 Kohm ingangsimpedantie van een eindblok. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 9 januari 2004 Report Share Posted 9 januari 2004 Haha die Kermit, da's wel een heel positieve review met een zwaar Quad sausje er overheen Hoe weet je dat de 99cd-p aan de Northstar kan tippen, omdat er toevallig een paar chippies hetzelfde zijn Heb je dit al eens (1 op 1) beluisterd, om je eigen woorden maar eens aan te halen? Ik zie niet graag jouw Quad/Philips loopwerk in mijn Northstar, daar zit een van de grote verschillen tussen de spelers. Maar ik wil de spelers best wel eens naast elkaar zetten, dan hoef je wat minder te (ver)gissen Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 9 januari 2004 Report Share Posted 9 januari 2004 En toch.... en toch...... zijn mijn ervaringen met regelbare CD-spelers heeeeeel anders. Mijn Sony 202 ES heb ik lange tijd gebruikt op de variabele uitgang, evenals mijn 55 ES. Daarna heb ik een pasieve Array voortrap gebruikt. Dit was al veel beter dan de variabele uitgangen. Ook op m'n ander setje heb ik toen een passieve voortrap gemaakt (Alp's in een kastje met keuzeschakelaar). Toen kwam de actieve Arra pre.......... En sinds die tijd heb ik nooit meer passief geluisterd. Ik heb nooit geloofd, dat je met meer electronica een beter geluid kan krijgen, maar dan begint men over buffers, en belasting van eindtorren, en veranderende belastingen op ingangen..... Ik weet wel dat het met de actieve preamp beter klinkt dan ooit. Maar voor de liefhebbers (puristen??) is de passieve ook nog te koop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 10 januari 2004 Report Share Posted 10 januari 2004 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 11 januari 2004 Report Share Posted 11 januari 2004 En toch.... en toch...... zijn mijn ervaringen met regelbare CD-spelers heeeeeel anders. Mijn Sony 202 ES heb ik lange tijd gebruikt op de variabele uitgang, evenals mijn 55 ES. Daarna heb ik een pasieve Array voortrap gebruikt. Dit was al veel beter dan de variabele uitgangen. Ook op m'n ander setje heb ik toen een passieve voortrap gemaakt (Alp's in een kastje met keuzeschakelaar). Toen kwam de actieve Arra pre.......... En sinds die tijd heb ik nooit meer passief geluisterd. Ik heb nooit geloofd, dat je met meer electronica een beter geluid kan krijgen, maar dan begint men over buffers, en belasting van eindtorren, en veranderende belastingen op ingangen..... Ik weet wel dat het met de actieve preamp beter klinkt dan ooit. Maar voor de liefhebbers (puristen??) is de passieve ook nog te koop. Beste Hans, Dat komt omdat de kleinere Sony ES modellen net neit lekker de stroom kunnen leveren die een relatief lage ingangsimpedantie van 47 Kohm vraagt. Bovendien is de uitgangsimpedantie van veel ES modellen ook nog eens hoog, en dat match niet goed. De 559, 505 777,779,707, 5,50 en 7 ES hebben een uitgangstage met capaciteiten waar veel actieve pre's niet eens aan kunnen tippen. Zelfs onder de 600 Ohm. kunnen ze nog de gevraagde stroom leveren. 6 monoblokken eraan was ook geen enkel probleem, en de uitgangsspanning zakte nergens in elkaar. Wanneer je de ES variabele uitgangstage mod. met goede bekabeling, kan er naar mijn inziens geen enkele pre tegenop. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 11 januari 2004 Report Share Posted 11 januari 2004 Beste Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 11 januari 2004 Report Share Posted 11 januari 2004 En toch.... en toch...... zijn mijn ervaringen met regelbare CD-spelers heeeeeel anders. Mijn Sony 202 ES heb ik lange tijd gebruikt op de variabele uitgang, evenals mijn 55 ES. Daarna heb ik een pasieve Array voortrap gebruikt. Dit was al veel beter dan de variabele uitgangen. Ook op m'n ander setje heb ik toen een passieve voortrap gemaakt (Alp's in een kastje met keuzeschakelaar). Toen kwam de actieve Array pre.......... En sinds die tijd heb ik nooit meer passief geluisterd. Ik heb nooit geloofd, dat je met meer electronica een beter geluid kan krijgen, maar dan begint men over buffers, en belasting van eindtorren, en veranderende belastingen op ingangen..... Ik weet wel dat het met de actieve preamp beter klinkt dan ooit. Maar voor de liefhebbers (puristen??) is de passieve ook nog te koop. Beste Hans, Dat komt omdat de kleinere Sony ES modellen net neit lekker de stroom kunnen leveren die een relatief lage ingangsimpedantie van 47 Kohm vraagt. Bovendien is de uitgangsimpedantie van veel ES modellen ook nog eens hoog, en dat match niet goed. De 559, 505 777,779,707, 5,50 en 7 ES hebben een uitgangstage met capaciteiten waar veel actieve pre's niet eens aan kunnen tippen. Zelfs onder de 600 Ohm. kunnen ze nog de gevraagde stroom leveren. 6 monoblokken eraan was ook geen enkel probleem, en de uitgangsspanning zakte nergens in elkaar. Wanneer je de ES variabele uitgangstage mod. met goede bekabeling, kan er naar mijn inziens geen enkele pre tegenop. Groeten, Bas Bas heb je wel eens gezien wat een klein prutspotmetertje daarin zit. Bovendien is die 55 zeker geen kleintje.... Ook de uitgangstrappen waren aangepast op m'n Array's door Chris, ik denk dat de aanpassing dan wel zal kloppen. We moeten toch nog eens met de Array's naar jouw komen, kunnen we gelijk die proef ook eens doen. Dus rechtsreeks, en via pre. Bovendien zijn heel veel regelbare uitgangen digitaal. Dat betekent als je ze niet helemaal open zet, dat je wat van de bits mist. Hierdoor klinkt het ook minder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 11 januari 2004 Report Share Posted 11 januari 2004 En toch.... en toch...... zijn mijn ervaringen met regelbare CD-spelers heeeeeel anders. Mijn Sony 202 ES heb ik lange tijd gebruikt op de variabele uitgang, evenals mijn 55 ES. Daarna heb ik een pasieve Array voortrap gebruikt. Dit was al veel beter dan de variabele uitgangen. Ook op m'n ander setje heb ik toen een passieve voortrap gemaakt (Alp's in een kastje met keuzeschakelaar). Toen kwam de actieve Array pre.......... En sinds die tijd heb ik nooit meer passief geluisterd. Ik heb nooit geloofd, dat je met meer electronica een beter geluid kan krijgen, maar dan begint men over buffers, en belasting van eindtorren, en veranderende belastingen op ingangen..... Ik weet wel dat het met de actieve preamp beter klinkt dan ooit. Maar voor de liefhebbers (puristen??) is de passieve ook nog te koop. Beste Hans, Dat komt omdat de kleinere Sony ES modellen net neit lekker de stroom kunnen leveren die een relatief lage ingangsimpedantie van 47 Kohm vraagt. Bovendien is de uitgangsimpedantie van veel ES modellen ook nog eens hoog, en dat match niet goed. De 559, 505 777,779,707, 5,50 en 7 ES hebben een uitgangstage met capaciteiten waar veel actieve pre's niet eens aan kunnen tippen. Zelfs onder de 600 Ohm. kunnen ze nog de gevraagde stroom leveren. 6 monoblokken eraan was ook geen enkel probleem, en de uitgangsspanning zakte nergens in elkaar. Wanneer je de ES variabele uitgangstage mod. met goede bekabeling, kan er naar mijn inziens geen enkele pre tegenop. Groeten, Bas Bas heb je wel eens gezien wat een klein prutspotmetertje daarin zit. Bovendien is die 55 zeker geen kleintje.... Ook de uitgangstrappen waren aangepast op m'n Array's door Chris, ik denk dat de aanpassing dan wel zal kloppen. We moeten toch nog eens met de Array's naar jouw komen, kunnen we gelijk die proef ook eens doen. Dus rechtsreeks, en via pre. Bovendien zijn heel veel regelbare uitgangen digitaal. Dat betekent als je ze niet helemaal open zet, dat je wat van de bits mist. Hierdoor klinkt het ook minder. Beste Hans, In de 55ES zit een klein prust potmetertje ja. In de 559, 505 777,779,707, 5,50 en 7 ES zit een fraaie grote Alps BLue series. Die bij mij al jaren zonder enig gelijkloopverschil, of kraakje werken. Jullie zijn van harte welkom met de pre, maar ik begrijp volkomen dat jullie er (terecht) commercieele belangen bij hebben. Ik moet dan eerlijk zeggen dat ik zelf nooit meer een voortrap zou kopen. Of ik bouw hem zelf, maar zoals het er nu uit ziet wil ik alleen nog maar direct vanuit de 7 ES. Wat heeft een actieve pre nog toe te voegen aan een uitgangstage (dus in feite al een pre) die onder alle omstandigheden (zelfs onder de 600 Ohm) 2 volt constant kan uitsuren. bijna 0,5 amper aan stroom kan leveren? Dan heb je echt geen extra pre meer nodig. Uit je post kan ik opmerken dat je er al vanuit gaat dat een pre zoiezo veel beter zou zijn. Dat terwijl jij volgens mij de xa7ES helemaal niet kent. Van alle cd spelers (niet SACD) is dit het duurste en fraaiste statement model ooit in de ES serie gemaak. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 11 januari 2004 Report Share Posted 11 januari 2004 Bas...... Array heeft ca vijf jaar alleen passieve preamps gemaakt, ik weet dus waar ik over praat als de actieve beter is. Ik heb daar geen commercieel baat bij. Zoals je weet probeer ik alleen de boel levendig te houden. We hebben op Wadia's, Mark Levinsons, allerlei Sony's, allerlei Marantzen, en weet ik al niet op verschillende apperatuur de proef gedaan. Actief geeft een soepeler en realistischer geluid. Met een passieve preamp wordt het vaak zo steriel en dun. En, ik wil graag een keer lang komen om dat te laten horen ( en laat dit heel duidelijk zijn.... zonder commerciele bedoelingen). Ik wil ook graag leren, en als jij gelijk hebt accepteer ik dat ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 11 januari 2004 Report Share Posted 11 januari 2004 Is passief niet wat anders dan helemaal geen pre-amp. Volgens mij bedoelt Sebastiaan dat namelijk en heb jij het steeds over een passieve pre-amp. Correct me if I'm wrong... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 11 januari 2004 Report Share Posted 11 januari 2004 Is passief niet wat anders dan helemaal geen pre-amp. Volgens mij bedoelt Sebastiaan dat namelijk en heb jij het steeds over een passieve pre-amp. Correct me if I'm wrong... Of je nu de potmeter in de CD-speler of in een apart kastje bouwt, wat is het verschil....???? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 11 januari 2004 Report Share Posted 11 januari 2004 In een actieve pre zit ook een potmeter (volume knop). En volgens Sebastiaan is de uitgangstrap van zijn cd-speler eigenlijk al een actieve pre, dus waarom zou je dan nog een ander pre (actief dan wel passief) gebruiken. Dat is zijn strekking denk ik. Ik heb wel een reden om een pre te gebruiken, maar die is van zuiver praktische aard: ik heb meerdere bronnen die ik wil gebruiken, dus heb ik een pre nodig. Maar goed, ik heb dit dillemma helemaal niet, want ik heb niet eens pre-outs/main-ins... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 11 januari 2004 Report Share Posted 11 januari 2004 Is passief niet wat anders dan helemaal geen pre-amp. Volgens mij bedoelt Sebastiaan dat namelijk en heb jij het steeds over een passieve pre-amp. Correct me if I'm wrong... Of je nu de potmeter in de CD-speler of in een apart kastje bouwt, wat is het verschil....???? Beste Hans, Aha. Nu zie ik het misverstand . In het geval van de 7 ES, zit de potmeter niet zomaar tussen de laatse stage van de uitgangstrap. Maar (net zoals bij de meeste actieve pre's) wordt de spanningsdeling gemaakt voor de gainstage, en de laaste bufferstage. De gainstage is opgebouwd met mosfet's en staat in klasse A. Het is dus geen passieve regeling!. Maar je bent altijd welkom Hans, alleen wil ik liever nog even wachten totdat ook de Crown's er zijn, zodat je de set echt in volle pottentie kunt horen. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steks Posted 12 januari 2004 Author Report Share Posted 12 januari 2004 Ik had het dus over een passieve pre, das teminste wat ik volgens mij heb, ik kan hem gewoon gebruiken als hij uit staat. Ik kan de pre ook aanzetten, dan versterkt hij het signaal nog eens. Mijn pre heeft dus 2 uitgangen mijns inziens een passieve en een actieve. Er zitten ook echt fysiek 2 uitgangen op, eentje die nooit versterkt een eentje die alleen versterkt als hij aan staat. Kan iemand mij uitleggen wat de voordelen zijn van een actieve t.o.v. een passieve, ik dacht juist dat een pre alleen bedoeld was om van bron te wisselen en het volume aan tepassen. Als je hem actief maakt, dan vervorm je het geluid toch alleen maar meer. Dan de vraag van mij waarmee dit is begonnen, ik wil een nieuwe cd-speler kopen, of dac. Aangezien mijn cd-speler (akai cd 55) direkt op mijn eind verterker beter klinkt dan via mijn voorverterker (een les realation d'laudiophile Kaneda DC) wil ik denk ik mijn nieuwe cd-speler (of dac) ook direkt aansluiten. Ik weet niet wat de stand van zaken is om trend pre amp's, maar de mijne is zo'n 20 jaar geleden door o.a. A&T als de beste getest, ook in vergelijking met buizen pre amps. Nu kan het natuurlijk zijn dat de huidige pre amps heel anders werken en daarom ook beter klinken, wat ik betwijfel. Maar wat is nu de beste optie, zijn er high end dac's met een variabele uitgang? zijn er high end cd-spelers met een variabel uitgang? Of moet ik dan op zoek gaan naar een pre amp met in gebouwde dac? Als iemand een idee heeft hoor ik dat graag,ik wordt een beetje gek van het zoeken naar deze spulllen en ik heb ze nog niet gevonden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Aarts Posted 13 januari 2004 Report Share Posted 13 januari 2004 hey bas als ik dit zo hoor he .... waarom dan mijn pre laten modden als mijn pre toch niet beter klinkt als meteen rechtreeks op de xa50es....... ik hoor het wel, Gr, Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts