Martijn Posted 10 januari 2004 Report Share Posted 10 januari 2004 Beste gebruikers, Ik heb zelf een 10 Watt klasse A (JLH) versterker gebouwd en daar zoek ik luidsprekers voor!! Vanzelfsprekend dus gevoelige spreakers vanaf 90 dB. Ik heb op internet gekeken bij: Mission M73, M74 B&W DM 602 S3 Kef cresta 2 Deze hebben een gevoeligheid van +/- 90 dB en goede recenties, echter beveelt de fabrikant toch aan een versterker vanaf +/- 25 Watt Hoe zit dit en heeft iemand ervaring met dit probleem!!!! Alvast hartelijk dank groetjes Martijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
michiel Posted 10 januari 2004 Report Share Posted 10 januari 2004 Je hoeft echt niet te kijken naar het vermogen dat de fabrikant aan bevelt. Met minder vermogen komt er ook geluid uit hoor. Het minimaal aanbevolen vermogen heb je nodig om alles uit de speaker te halen zonder dat je daarvoor je versterker in het zweet laat werken. Dat vermogen ligt een stuk hoger dan dat de speakers kunnen hebben. Ik kan je nu al vertellen dat 25 watt op die laag driver er voor zorgt dat de driver heel ver over z'n xmax komt (lineare gebied), en misschien zelfs zijn mechanishce maximale slag overschreid. Gewoon naar het rendement kijken en je weet genoeg. Echt hard zal het nooit gaan met 10 watt. Maar met bijvoorbeeld 90 dB 1 watt 1 meter kun je met 10 watt tegen de 100 Db spelen. Voor mij veeeeeeel te weinig, maar voor jou misschien perfect. Het beste en makkelijkst is natuurlijk om het ff te proberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 10 januari 2004 Report Share Posted 10 januari 2004 Kijk ook eens naar speakers van merken als ASW, Cabasse, Klipsch en Master, zomaar een aantal merken met een redelijk hoge gevoeligheid en geen lastige impedantieverschijnselen. Makkelijk aan te sturen dus. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skiffer Posted 10 januari 2004 Report Share Posted 10 januari 2004 Tannoy en dan de prestige modellen zijn ook een eitje met 10 watt. Of mijn monitoren van tannoy http://www.xs4all.nl/~skiffer/Tannoy-srm10b4.jpg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts