Jump to content

SACD en DVD verouderd

carl
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Als ik de NRC mag geloven staat er over een paar jaar al een opvolger van de DVD klaar. Sony en Philips werken aan een DVD met 10 maal zoveel opslagcapaciteit - kunnen we voor de zoveelste keer de muziek horen zoals die bedoeld is.

Groet,

Stond er alleen dat de opslag capaciteit 10x zo groot is, of staat er ook nog iets over de sampling freq e.d. Anders kunnen we alleen 10 keer langer naar een schijfje luisteren, maar klinkt het nog steeds hetzelfde.

Ik denk niet dat het veel zin heeft de samplefrequentie nog verder te verhogen t.o.v. DVD-A. En 24 bits resolutie is ook meer dan genoeg. Ik denk dat het (zoals in een ander topic al door Seoman(?) genoemd werd) eerder de kant op moet gaan van geen draaiende/bewegende onderdelen. Dat kan eigenlijk alleen maar fout gaan, hoe goed het loopwerk ook is. Een memory stick o.i.d. zou veel beter zijn...

kunnen we voor de zoveelste keer de muziek horen zoals die bedoeld is.

Groet,

Beste,

Hier wordt ik dus zo moe van... dit soort opmerkingen.

Ik zal zeker niet ontkennen dat verdere ontwikkelingen grote commercieele belangen hebben, maar moet er daarom maar zo negatief over gedacht worden? Zodra er verbetring kan worden geboekt, moet die er gewoon komen!.

Enerzijds zitten audiofielen te knoeien met peperdure dempers, kabeltjes etc. maar anderzijds wordt elke vooruitgang in techniek vaak negatief afgedaan. Erg vreemd....

Ik bedoel, je zult toch ook niet ontkennen dat de uitvinding van "stereo" ook wel erg fijn was!.

Groeten,

Bas

Ik bedoel, je zult toch ook niet ontkennen dat de uitvinding van "stereo" ook wel erg fijn was!

Leuk, Bas!

Ook stereo is door een generatie van hifi-puristen (die nu welhaast uitgestorven zal zijn) een hele tijd als een duivelse uitvinding beschouwd.

Ik heb ze wel meegemaakt: de werkelijkheidsweergaveliefhebbers met

Ik heb ze horen foeteren op het ping-pong geluid en de ik-weet-niet-waar-ik-het-moet-zoeken effecten.

Die eerste stereo-opname's waren soms ook verschrikkelijk; met de stem links en de gitaar rechts. Of die jojo's die heen en weer door de kamer lopen.

De surround effecten zijn nu vaak ook gekunsteld, maar na verloop van tijd zal het vast wel goedkomen.

Hai Sebastiaan,

Mijn opmerking was cynisch bedoeld. Ik heb zeker niets tegen technologische ontwikkeling maar aan de andere kant mag een consument ook fatsoenlijk behandeld worden dus niet de mensen gek maken met geweldige nieuw formaten en een paar jaar later weer iets anders geweldigs. Dat werkt overigens contraproduktief want ik koop geen SACD en op zijn hoogst DVD voor TV.

Tot slot: Technische ontwikkeling betekent niet per definitie technische vooruitgang.

Groet,

Vermoedelijk zal het aantal formaten nog fiks gaan toenemen, al dan niet gepaard gaande met een ander fysiek opslagformaat. Momenteel is dit voor veel mensen nog een probleem (en daarom zijn de vaak 'tegen') omdat ze dan weer een andere speler moeten aanschaffen. De oplossing is er echter ook al: de PC !

Ik vermoed (en hoop!) dat we binnen niet al te lange tijd alleen nog maar de PC als bron zullen gebruiken. Muziek wordt dan afgespeeld direct van harddisk, als stream van het internet, of van een (cd/dvd) schijfje. Flexibiliteit troef: alle formaten zijn afspeelbaar.

Kijk overigens ook even op de Stereophile site met hun verslag over de CES: Microsoft gaat opnieuw de standaard zetten. WMA geef ik ook een betere kans dan sacd en dvd-a. Veel flexibeler en het gaat uit van de PC.

Ik juig de nieuwe disk wel toe.

Nu moet er op de vidio banddreedte ingeleverd worden om een hele film op 1 schijf te zetten. En wat te denken van alle geluidssporen.

Niks geen geouwehoer meer met compressie!!

Nu lijkt 't te al passen maar geloof er niets van.

Mist, rook en kleur verlopen zijn nog steeds niet goed! Je ziet nog steeds de mpeg codering.

Verder mag de frame rate wel eens een keer omhoog!!

Dat een analoge film wazig wordt bij 25beelden/seconde is begrijpelijk. Maar bij digitaal niet meer nodig!

PS Henrie

Ik verwacht niet dat er een chip medium komt. Niet binnen 5 jaar.

De huidige flash kaarten zijn te traag voor film en te duur voor permanente opslag.

Misschien dat 't wel ooit komt. Maar dan zullen we eerst goedkope chips moeten verzinnen.

Groeten Simon

Guest muziekfreak
Hallo allemaal,

Als ik de NRC mag geloven staat er over een paar jaar al een opvolger van de DVD klaar. Sony en Philips werken aan een DVD met 10 maal zoveel opslagcapaciteit - kunnen we voor de zoveelste keer de muziek horen zoals die bedoeld is.

Groet,

Ik zal het je nog sterker vertellen, volgend jaar komt de Playstation 3 uit. Nu zul je denken NOUEN! uhhhhhhmmm.....24gig schijffie ;)

Hai Sebastiaan,

Mijn opmerking was cynisch bedoeld. Ik heb zeker niets tegen technologische ontwikkeling maar aan de andere kant mag een consument ook fatsoenlijk behandeld worden dus niet de mensen gek maken met geweldige nieuw formaten en een paar jaar later weer iets anders geweldigs. Dat werkt overigens contraproduktief want ik koop geen SACD en op zijn hoogst DVD voor TV.

Tot slot: Technische ontwikkeling betekent niet per definitie technische vooruitgang.

Groet,

even een reactie hierop... mogen die uitvinders dat lekker zelf bepalen wat ze doen ;) of het fatsoenlijk is... ligt aan jou, niet aan hun in dit geval...lijkt mij dan hoor.

Kijk.. als het een standard word vind ik het wat anders, of er is teveel, of er is te weinig, ...dan is er dit weer en dan is er dat weer..

wat heeft dat met fatsoen te maken?? :confused: leg mij dat eens uit...

Ik bedoel, je zult toch ook niet ontkennen dat de uitvinding van "stereo" ook wel erg fijn was!

Leuk, Bas!

Ook stereo is door een generatie van hifi-puristen (die nu welhaast uitgestorven zal zijn) een hele tijd als een duivelse uitvinding beschouwd.

Ik heb ze wel meegemaakt: de werkelijkheidsweergaveliefhebbers met

(...) Zo Spido, verheugd om te kunnen lezen dat je meer kunt vertellen dan alleen anti geleuter. (...)

Beste Paul,

Dat kun j

Zeg, beginnen jullie weer te kissebissen :mad2: 

Beste Dick,

Kissebissen... ikke? Welnee!

Ik moedig Paul alleen maar aan mijn goede voorbeeld te volgen.

't Komt misschien nog wel goed met hem.

Zijn laatste berichtje leek al een stuk minder kansarmallochtoonverslaafdcrimineel dan zijn welkomsttekst na mijn - volkomen onterechte - verbanning rond de kerstdagen:

paul demo Gepost op: 30 Dec 2003, 01:15:53, hear/welkom spido

Zit die lul nou niet aan te moedigen om dit forum te blijven verzieken voor serieuze mensen  :mad2:  :mad2:  :mad2:   

Geef toe: zoiets grofs heb ik nooit geschreven. En ik begrijp echt niet waarom dit wordt getolereerd.

Hai Spido,

Daar gaat het natuurlijk niet om. Waar het om gaat is dat een nieuw medium alleen een grote toekomst heeft als de consument de zekerheid heeft dat over een behoorlijke reeks van jaren software te krijgen is en dat de software ook na slijten van het apparaat opnieuw gebruikt kan worden. Betamex, Video 2000 je zal het maar gekocht hebben voor veel geld.

Ik denk dat het wel meevalt Carl. Wat leuke software en de hardware wordt vanzelf verkocht, kijk maar naar de pc-branche. Mensen kopen niet op een langdurige afschrijving, de kringloopwinkels varen er wel bij.

En SpidoKlaasBob is misschien te laat geboren.. ;)

Te laat? Of te vroeg misschien?

Het gaat mij steeds om kwaliteit. En ik moet helaas vaststellen dat er nog geen surroundsystemen bestaan die de geluidskwaliteit van mijn stereoset evenaren.

Maar surround heeft wel heel eigen, specifieke voordelen.

Het wordt tijd voor high-end surround.

Te laat? Of te vroeg misschien?

Het gaat mij steeds om kwaliteit. En ik moet helaas vaststellen dat er nog geen surroundsystemen bestaan die de geluidskwaliteit van mijn stereoset evenaren.

Maar surround heeft wel heel eigen, specifieke voordelen.

Het wordt tijd voor high-end surround.

Ik denk dat het kwa kwaliteit niet uitmaakt surround of stereo.

Kwa klankbeeld wel.

Als je 5 topspeakers,versterkers enz. koopt. Bovendien een goede DVD-A of SACD bron neemt. Dan klinkt het echt wel beter dan een stereo setje van dezelfde kwaliteit.

Een probleem is.... hoe krijg je dat allemaal binnen.

5 Kings..... :rolleyes:

5 biwire highendkabels met de dikte van een brandweerslang.

Een toren monoblokken.

En vijf interlinks met de maatvoering van gasslangen.

De set die ik op de VAD hoorde met de surround opnamen van Pentone, waren errug goed n.l.

:)