[[Game]] Posted 10 januari 2004 Report Share Posted 10 januari 2004 Ik ben zoals een poosje geleden al heb aangehaald, bezig met een natuurkunde project over ESL's. Nu heb ik een paar problemen/vragen waar ik zelf niet 123... uitkom. Ik hoop dat mensen hier ideeen/antwoorden hebben hierover. Eerst een schetsje: het gaat om: 1. Het materiaal van de dwarsbalkjes. Dit is nu nog aluminium (niks is nog gebouwd, maar op papier is het aluminium ). Zou dat problemen opleveren aangezien er over de signaaldraden (die rode) en bepaalde variabele spanning staat? Ik doel op het feit dat het een metaal is en dus een elektrisch signaal makkelijk kan beinvloeden. Zou een isolator beter zijn? 2. De signaaldraden... Hierdoor wordt dus het audiosignaal vervoerd. Ik wil geen discussie starten over het wel of niet van bepaalde kabels. Maar denken jullie dat de dikte, het materiaal van de geleider, het materiaal van de isolator etc. voor de signaaldraden belangrijk zijn?? Ik ben benieuwd naar de reacties, alvast bedankt. Groeten Game. Link to comment Share on other sites More sharing options...
moeziekman Posted 10 januari 2004 Report Share Posted 10 januari 2004 Hallo Game, Bij Audiostatic zijn deze statorhouders van alluminium. Dat het een metaal is maakt niet zoveel uit, omdat de zgn signaaldraden geisoleerd zijn. Gegroet Robert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 11 januari 2004 Report Share Posted 11 januari 2004 Volgens Fikier zouden de draden van met pvc-ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 11 januari 2004 Author Report Share Posted 11 januari 2004 bedankt voor de reacties! Ik denk, moeziekman, dat wat je zei niet helemaal opgaat. Het elektrisch veld van de signaaldraad bestaat toch buiten de isolatie ook. Kan iemand meer vertellen over zijn vermoedens omtrend het wel of niet van invloed zijn van metalen dwars balkjes vs. een isolator als dwarsbalkje?? Verder, dankje voor de info richard. Ik onthoud het. Wat betreft PVC: Het is toch een feit dat teflon dieletrisch gunstiger is? Dan moet het toch beter zijn dan PVC?? Ik ben benieuwd naar verdere reacties. Thanks! Game Link to comment Share on other sites More sharing options...
RonL Posted 11 januari 2004 Report Share Posted 11 januari 2004 Game, ik zie op je tekening dat je van plan bent om de dwarsprofielen tussen membraan en stator te bevestigen. Dit lijkt me niet slim want het beperkt de uitslag van het membraan c.q. vergroot de afstand tussen statordraden en membraan. Bovendien is het risico van doorslag groter als je geleidend materiaal aanbrengt tussen beiden. Ik zou je adviseren de steunen aan de buitenzijde te monteren en bij voorkeur te kiezen voor niet-geleidend materiaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 11 januari 2004 Report Share Posted 11 januari 2004 Ik zou je adviseren de steunen aan de buitenzijde te monteren en bij voorkeur te kiezen voor niet-geleidend materiaal. Het is jammer dat een niet-geleidend materiaal niet zo stijf is als aluminium. Of je moet met exotische materialen zoals epoxy met aramide en kevlarvezels gaan denken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RonL Posted 11 januari 2004 Report Share Posted 11 januari 2004 Ik zou je adviseren de steunen aan de buitenzijde te monteren en bij voorkeur te kiezen voor niet-geleidend materiaal. Het is jammer dat een niet-geleidend materiaal niet zo stijf is als aluminium. Of je moet met exotische materialen zoals epoxy met aramide en kevlarvezels gaan denken. Aluminium kan wel, maar dan lijkt me dat de statordraden erg goed geisoleerd moeten zijn als je deze wilt fixeren op de aluminium profielen. Is een frame van trespa niet een idee? Wanneer je dan kiest voor verschillende kleinere uitsparingen ipv Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 11 januari 2004 Report Share Posted 11 januari 2004 Game, Goed bezig. Eerst en vooral loopt er geen elektrische stroom door de statordraden. Je stator bestaat , zoals je wel weet, uit twee van die getekende delen, waartussen je membraan zit. Met andere woorden, tussen zo twee statorplaten plaats je het muzieksignaal. Alle draden van Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 11 januari 2004 Author Report Share Posted 11 januari 2004 Precies geert! Er komt op het mdf nog iets van een aantal mm plexiglass en daar om het folie over en dan weer plexiglass en dan het andere paneel. Iedereen bedankt voor de antwoorden! Over geerts verhaal moet ik ff nadenken, maar daar post ik vast nog een vraag over.... Game Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 11 januari 2004 Author Report Share Posted 11 januari 2004 Geert, wat ik niet helemaal begrijp is waarom er geen stroom loopt door de draden.... Loopt er geen signaal door de draden. Kan je dat misschien nog eens anders uitleggen? Het hoeft niet simpel, maar misschien wat uitgebreider. (ik segmenteer wel trouwens). Link to comment Share on other sites More sharing options...
RonL Posted 11 januari 2004 Report Share Posted 11 januari 2004 Aan RONL: De tekening van GAME toont een halve stator met de kant waar het membraan moet komen naar boven gericht. Hierop zal hij nog zijn afstandsstukken lijmen op het MDF kader rondom waarop het membraan wordt gelijmd, toch GAME... OK, nu volg ik het weer. Ik heb me niet gerealiseerd dat de tekening van de binnenzijde van Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 11 januari 2004 Author Report Share Posted 11 januari 2004 Ok, goedzo! iemand nog meer iets? het is ne nog niet duidelijk namelijk... Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 11 januari 2004 Report Share Posted 11 januari 2004 ],11 Jan 2004, 15:28:46] Geert, wat ik niet helemaal begrijp is waarom er geen stroom loopt door de draden.... Loopt er geen signaal door de draden. Kan je dat misschien nog eens anders uitleggen? Het hoeft niet simpel, maar misschien wat uitgebreider. (ik segmenteer wel trouwens). er staat alleen spanning op de draden . de draad loopt trouwens dood , op het eind . de (stroom)kring loopt door via de stator (condensatorprincipe ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 11 januari 2004 Author Report Share Posted 11 januari 2004 hmmm, ok wordt al duidelijker. Maar er is dus een potentiaal verschil. Bij een potentiaal verschil gaan elektronen op die manier lopen dat het potentiaal verschil tegen wordt gegaan. Tussen welke punten is er een potentiaal verschil? en waar lopen de elektronen? (of praat ik quatsh?) Game Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 12 januari 2004 Report Share Posted 12 januari 2004 Dag Game, Je ESL is infeite een parrallelschakeling van 2 luchtcondensatoren. De lading Q die op die condensator staat is gelijk aan C (capaciteit van de condensator) x U (spanning tussen membraan en stator) De capaciteit is A (oppervlakte)/d (afstand stator-membraan). De lading Q wordt constant gehouden en is dus niet variabel. Dit wil zeggen dat als de signaalspanning U verandert .... en Q is vast...... De capaciteit van de condensator moet veranderen, zodanig dat Q= CxU blijft gelden. A kan niet veranderen (oppervlakte stator). Dus zal d veranderen (afstand membraan-stator) en komt het membraan in beweging. Je plaatst dus een (veranderende) signaalspanning over je twee statoren, die bovengenoemd effect creeren. Eigenijk vormen de draden van je stator niets anders dan een transparante plaat, die de geluidsgolven doorlaat. Vandaar de veelal gebruikte plaatstatoren (geperforeerde plaat ) die in commerciele esl's (quad..martin logan...etc)gebruikt worden. Je mag de draden dus niet zien als iets waar stroom doorloopt maar wel als twee platen waartussen een spanning staat Geert Maar lees hierover eens pg 24 en 25 uit Fikier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 12 januari 2004 Author Report Share Posted 12 januari 2004 Erg duidelijk verhaal. dankje! Ik snap het idee van de condensator etc. Maar het lading gedeelte blijft wat vaag voor me... Waarom is Q constant? En waar zitten de elektronen in dit verhaal?? Kan iemand, geert of iemand anders die het weet, me dat vertellen? groet Game Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 13 januari 2004 Report Share Posted 13 januari 2004 Game, In het antwoord van Richard 1 werd geopperd een exotisch materiaal als ribben te gebruiken. Hij noemde Aramide in epoxy. Wat wil nu het geval; ik werk bij het bedrijf dat de Nederlandse aramide (Twaron geheten en identiek aan Kevlar) maakt. We hebben eens een tijdje proefjes gedaan met Twaron in epoxy in stafvorm om als vervanger van staal in betonconstructies te gebruiken. Er zijn nog wel wat reststukjes met diverse diameters (tot max 8 mm) Ik weet niet wat voor dikte je nodig hebt en ook niet hoeveel je nodig hebt, maar misschien is het zinvol eens kontakt op te nemen. Overigens is er maar een klein restantje (hangt ook van de diameter af). Mijn E mail adres is: leo.busscher@twaron.com Vriendelijke groet, Leo Busscher Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 13 januari 2004 Author Report Share Posted 13 januari 2004 he leobus. Heel erg bedankt voor je email. Ik neem contact op. Maar ik weet niet of je de hele topic hebt doorgenomen? Het is me nog niet helemaal duidelijk of aluminium nadelen oplevert. Volgens GVY is aluminium prima. Maar ik moet nog even uitvissen hoe de elektronene lopen in dit systeem. Als het aluminium in een elektrisch veld ligt, zal het toch invloed uitoefenen? Verder, is miij nog niet duidelijk waar het muzieksignaal in de ESL loopt. Game Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 13 januari 2004 Report Share Posted 13 januari 2004 Wat wil nu het geval; ik werk bij het bedrijf dat de Nederlandse aramide (Twaron geheten en identiek aan Kevlar) maakt. We hebben eens een tijdje proefjes gedaan met Twaron in epoxy in stafvorm om als vervanger van staal in betonconstructies te gebruiken. Even off topic: Is dat nog wat geworden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 13 januari 2004 Report Share Posted 13 januari 2004 ],12 Jan 2004, 02:52:24] Erg duidelijk verhaal. dankje!Ik snap het idee van de condensator etc. Maar het lading gedeelte blijft wat vaag voor me... Waarom is Q constant? En waar zitten de elektronen in dit verhaal?? Kan iemand, geert of iemand anders die het weet, me dat vertellen? groet Game Q is constant omdat de folie hoogohmig is. Ook word de hoogspannings cascade meet een aantal hoogohmige weerstanden aangesloten op het membraan. Aluminium opgedampt op de folie is geen goed idee. Omdat dit niet hoogohmig is zullen de electronen op het mebraan migreren naar de plak waar de aantrekking het hoogst is. Dit is het punt waar het membraan het dichts bij de stator zit. Dit betekend dat het mebraan niet meer over het hele oppervlak gelijkmatig word aangedreven. Er is wel degelijk sprake van een stroomkring in de electrostaat. Ook door de draden electrostaat loopt een kleine stroom door de draad. De kring is de secundaire strafowikkeling in serie met de capaciteit tussen de statoren. De versterker ziet deze capaciteit ook als belasting. Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
ripper61 Posted 13 januari 2004 Report Share Posted 13 januari 2004 op http://www.forum-diy-esl.nl staat een heel verhaal met duidelijke tekeningen van iemand die ooit eens zelf een full range esl heeft gemaakt. tevens vind je daar allerlei links naar andere esl sites en de esl club. ook kun je daar het boek van fikier downloaden. het gebruik van aluminium is niks mis mee dat doet audiostatic inderdaad ook al jaren (en meerdere zelfbouwers) In het boek van fikier wordt dacht ik gesproken over pvc-pijp Het boek van fikier is zeer zeker de moeite waar om door te nemen, ondanks dat het al meer dan 10 jaar oud is. voor de rest zijn er via bovengenoemd forum voldoende links te vinden naar andere sites en/of clubs. Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 13 januari 2004 Author Report Share Posted 13 januari 2004 Sorry frank, maar je maakt het er niet duidelijker op... Ik kan de draadstator 'zien' als een plaat met een lading. Die lading is constant. Maar waarom? Waar komt die lading vandaan? Waar zit het eigenlijke muzieksignaal in de esl? Ik dacht de statoren het signaal van de versterker vertegenwoordigden en dus variabel zijn in spanning... Dan lopen er toch elektronen? maar waar? Game Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 13 januari 2004 Author Report Share Posted 13 januari 2004 Dag Game, Je ESL is infeite een parrallelschakeling van 2 luchtcondensatoren. De lading Q die op die condensator staat is gelijk aan C (capaciteit van de condensator) x U (spanning tussen membraan en stator) De capaciteit is A (oppervlakte)/d (afstand stator-membraan). De lading Q wordt constant gehouden en is dus niet variabel. Dit wil zeggen dat als de signaalspanning U verandert .... en Q is vast...... De capaciteit van de condensator moet veranderen, zodanig dat Q= CxU blijft gelden. A kan niet veranderen (oppervlakte stator). Dus zal d veranderen (afstand membraan-stator) en komt het membraan in beweging. Je plaatst dus een (veranderende) signaalspanning over je twee statoren, die bovengenoemd effect creeren. Eigenijk vormen de draden van je stator niets anders dan een transparante plaat, die de geluidsgolven doorlaat. Vandaar de veelal gebruikte plaatstatoren (geperforeerde plaat ) die in commerciele esl's (quad..martin logan...etc)gebruikt worden. Je mag de draden dus niet zien als iets waar stroom doorloopt maar wel als twee platen waartussen een spanning staat Geert Maar lees hierover eens pg 24 en 25 uit Fikier. Dit verhaal was duidelijk. Ik heb alleen op twee punten wat uitleg nodig... 1."de lading wordt constant gehouden..." hoezo????? 2. "als de signaal spanning U verandert..." waar staat die spannig dan op? waar loop het stroompje als gevolg van die spanning??? Game Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 13 januari 2004 Report Share Posted 13 januari 2004 Dag Game, Iets te laat , want FrankD gaf reeds antwoord. De bedoeling van een ESL is dat hij werkt in "constant charge operation" of dus met andere woorden , de lading op het membraan moet constant zijn , anders krijgt men niet lineaire distortion. De lading op het membraan ontstaat door het aanleggen van een hoge gelijkspanning tussen het membraan en de stator. De polarisatiespanning. Theoretisch zou men na het opladen, deze power supply moeten onderbreken, waardoor het elektron pad wordt onderbroken en de lading dus niet meer weg kan, maar..... vermits minieme lekken onvermijdelijk zijn (via vet, vocht of ander op de spacers, of verliezen door ionisatie in de luchtspleet),moet de HS unit aangesloten blijven. Daarom zet men een hoogohmige weerstand in de kring. Deze "charging resistor" zal zich verzetten tegen snelle stromen (of dus verplaatsing van elektronen)door de polarisatievoeding. Dit houdt de lading konstant. Om dezelfde reden is het gebruik van een hoogohmig membraan, te verkiezen boven dat van een alu coated membraan (laagohmig). Dit laatste zal namelijk vlugger elektronenstromen over zijn oppervlak toelaten, en dat is tegen de zogenaamde "constant charge operation". In een perfecte ESL zou de folie zich als een plaat bewegen en is de afstand folie-stator overal identiek. In zo'n geval is een hoogohmig membraan niet echt nodig, helaas in de niet perfecte ESL (van deze wereld), bevinden sommige delen van het membraan zich dichter tegen een stator dan andere op een bepaald moment in tijd. Hierdoor ontstaan de zogenaamde elektronenstromen over het membraan. Om dit te voorkomen dus beter een membraan met grote oppervlakte weerstand. Hoe hoog???? Dat hangt af van tijdsconstante....... maar dit voert ons wat ver. Een (veel slimmere) collega vriend ESL bouwer berekende vuistregelwaardes voor de oppervlakteweerstand : voor full range: >500megaOhm, voor hybride vanaf 100Hz:>100mega Ohm, voor hybride vanaf 500Hz: >20mega Ohm. groeten Geert Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 13 januari 2004 Author Report Share Posted 13 januari 2004 thanks gvy! dus er staat een constante lading op het membraan. Nu vraag ik me nog af waar de variabele spanning zit. dan snap ik nog meer. game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts