gvy Posted 13 januari 2004 Report Share Posted 13 januari 2004 Oeps GAME, Ik was weer te laat , terwijl jij je vraag stelde was ik nog op de vorige aan het antwoorden. Over lading staat een en ander in vorig verhaal. De stroom nu. De gelijkspanning of polarisatiespanning zorgt dus voor een lading op het membraan. (condensator of ESL dus blokkeert gelijkspanning). De stroom ontstaat door de signaalwisselspanning of muzieksignaal dat over de statoren wordt geplaatst. Nogmaals: zie die statoren niet als draden maar als twee platen. De stroom loopt door de secundaire HS spoel van je trafo komt zo op de plaat 1 van je ESL (of condensator) gaat dan via plaat 2 terug naar de trafo. Voor die wisselspanning vormt dit een circuit met een L (secundaire spoel trafo) een R (weerstand draad spoel) en een C (de capaciteit van het ESL paneel) en vormt zo een resonantiecircuit. Geert Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 13 januari 2004 Report Share Posted 13 januari 2004 ],13 Jan 2004, 23:21:10] Sorry frank, maar je maakt het er niet duidelijker op...Ik kan de draadstator 'zien' als een plaat met een lading. Die lading is constant. Maar waarom? Waar komt die lading vandaan? Waar zit het eigenlijke muzieksignaal in de esl? Ik dacht de statoren het signaal van de versterker vertegenwoordigden en dus variabel zijn in spanning... Dan lopen er toch elektronen? maar waar? Game Het dunne membraan bevat de constante lading niet de (draad)statoren. Daar veranderd namelijk de lading/spanning met de muziek. En om de spanning te veranderen moet er een stroom naartoe cq. vanaf lopen. De tegenover elkaar liggende electroden (statoren is eigenlijk een foute benaming) netjes een capaciteit waardoor voor wisselspanning de stroomkring gesloten word. Laagohmige membraan oppervlakten zoals aluminium of goud zijn echt helemaal fout bij electrostaten. Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 13 januari 2004 Author Report Share Posted 13 januari 2004 ok, ik zal ze als platen zien en niet als draden, maar er loopt toch een stroom door die draden...? Het signaal wordt aan de statoren gevoed toch? Verder is hetr geloof ik wel de bedoeling een zilverkleurig folie te gebruiken... is dat ten zeerste af te raden?? Game Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 13 januari 2004 Report Share Posted 13 januari 2004 ],14 Jan 2004, 00:08:21] ok, ik zal ze als platen zien en niet als draden, maar er loopt toch een stroom door die draden...?Het signaal wordt aan de statoren gevoed toch? Verder is hetr geloof ik wel de bedoeling een zilverkleurig folie te gebruiken... is dat ten zeerste af te raden?? Game Wel , de zilverkleurige folie is de zogenaamde alu gedoteerde folie, en die is dus extreem laagohmig. In mijn vorig verhaal heb ik uitgelegd, waarom die niet zo ideaal is. (migraties van elektronen over het membraan) Werkt dit nu niet??..... Wel verschillende mensen hebben hem gebruikt ( ik nooit) en zijn toch tevreden. Anderen hadden nogal wat problemen met het afvreten van de alu laag op de plaatsen waar de polarisatiespanning wordt aangelegd aan het membraan. Bovendien zal je veel sneller vonkoverslag (snelle krachtige ontladingen) hebben als je membraan een stator raakt (laagohmigheid zorgt dat elektronen zich snel kunnen verplaatsen dus grote stromen naar de plaats van kortsluiting, met een grote kans op beschadiging en gaten die in het membraan gebrand worden. Een membraan met grote oppervlakte weerstand, laat dergelijke snelle krachtige ontladingen nooit toe, dus weinig kans op vonken. Mijn persoonlijk advies... Als je de gedoteerde mylar reeds hebt, gebruik hem. Heb je hem nog niet, koop de niet gedoteerde en breng zelf een hoogohmige coating aan (geen grafiet wegens nog te laagohmig). Geert Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 13 januari 2004 Author Report Share Posted 13 januari 2004 Dankje voor het uitgebreide antwoord!! Misschien ben ik vervelend maar ik had nog geen antwoord op de vraag over de stroom door de draden van de stator, zie vorige post. en ik vraag me ook af: Waarom gebruiken diverse mensen dan een laagohmig folie? Heeft het ook voordelen. Ik wordt geholpen dooor een behoorlijke expert op dit gebied en die gebrukt altijd die alu-folie.... Game Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 13 januari 2004 Report Share Posted 13 januari 2004 ],14 Jan 2004, 00:27:07] Dankje voor het uitgebreide antwoord!!Misschien ben ik vervelend maar ik had nog geen antwoord op de vraag over de stroom door de draden van de stator, zie vorige post. en ik vraag me ook af: Waarom gebruiken diverse mensen dan een laagohmig folie? Heeft het ook voordelen. Ik wordt geholpen dooor een behoorlijke expert op dit gebied en die gebrukt altijd die alu-folie.... Game Wel eh, Misschien is het voor de doe het zelver wel eenvoudiger een gedoteerde folie te gebruiken , dan zelf een coating aan te brengen..... Het is nl niet zo eenvoudig om ten eerste een goede hoogohmige coating te vinden of maken en bovendien gelijkmatig aan te brengen. Nogal wat coatings zijn hygroscopisch en hun weerstand verandert met de weersomstandigheden (luchtvochtigheid), wat het opladen van de ESL panelen beinvloed. Nogal wat coatings zullen na enige maanden, jaren stilletjes aan verdwijnen van het membraan, waardoor de ESL stiller gaat spelen. Ook audiostatics hadden dit probleem . Het meest vervelende is als dit niet bij beide ESL's gelijkmatig gebeurt. Een alugedoteerde folie met zijn lage weerstand heeft bovengenoemde problemen niet. Maar verlies hierbij vooral zijn nadelen niet uit het oog die ik in vorige post beschreef om je keuze te maken. Wat de stroom door de draden betreft... Lees nogmaals vorige post door waarin ik de stroomkring beschreef. Geert Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 13 januari 2004 Author Report Share Posted 13 januari 2004 Allereerst bedankt voor de uitleg over de folie. Ik zal er overnadenken. Over de spaning: ik heb het doorgelezen. Maar ik heb het nog niet door. Je sluit de spanning aan op de stator. Dan zal er toch een stroom lopen door de draden??? Game Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 13 januari 2004 Report Share Posted 13 januari 2004 ],14 Jan 2004, 00:47:27] Allereerst bedankt voor de uitleg over de folie. Ik zal er overnadenken. Over de spaning: ik heb het doorgelezen. Maar ik heb het nog niet door. Je sluit de spanning aan op de stator. Dan zal er toch een stroom lopen door de draden??? Game Wel GAME, Je hebt eigenlijk een punt hier Kijk bij mijn ESL constructie kom ik vanaf de secundaire van de trafo toe op de draden van mijn paneel, die onderaan en bovenaan allemaal aan elkaar liggen en zodoende dus een soort plaat vormen. de elektrode van de condensator. Ik zie het dus niet als een wisselstroom die door deze draden loopt van begin naar einde, maar als een stroom die aangevoerd wordt aan deze elektrode en door de luchtcondensator naar de 2e elektrode (stator) terug naar de secundaire. Maar eigenlijk vloeit die stroom die aangevoerd wordt en zich verdeelt over de draadjes er dus inderdaad wel degelijk en zodoende was mijn eerste stelling niet echt correct. Allee , ik heb het nogal moeilijk om dit te expliceren. Geert Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 14 januari 2004 Author Report Share Posted 14 januari 2004 OK nu snap ik het. Eindelijk Bedankt voor je geduld . Maar nu er toch elektronenen door de draden blijken te lopen. Lijkt de aanwezigheid van aluminium dwarsbalkjes effect te kunen hebben op het signaal... er gaan wellicht wervelstromen lopen door het aluminium die weer het signaal beinvloeden... toch? Dan zou een niet geleider als dwarsverbinding nuttig kunnen zijn. Game Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 14 januari 2004 Report Share Posted 14 januari 2004 ],14 Jan 2004, 01:03:57] OK nu snap ik het. Eindelijk Bedankt voor je geduld .Maar nu er toch elektronenen door de draden blijken te lopen. Lijkt de aanwezigheid van aluminium dwarsbalkjes effect te kunen hebben op het signaal... er gaan wellicht wervelstromen lopen door het aluminium die weer het signaal beinvloeden... toch? Dan zou een niet geleider als dwarsverbinding nuttig kunnen zijn. Game Eh , ik geloof het niet GAME Aluminium is een niet magnetisch materiaal, dus je kan het echt gebruiken, het zal geen invloed hebben. Slaapwel, morgen weer vroeg op Geert Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 14 januari 2004 Author Report Share Posted 14 januari 2004 ],14 Jan 2004, 01:03:57] OK nu snap ik het. Eindelijk Bedankt voor je geduld .Maar nu er toch elektronenen door de draden blijken te lopen. Lijkt de aanwezigheid van aluminium dwarsbalkjes effect te kunen hebben op het signaal... er gaan wellicht wervelstromen lopen door het aluminium die weer het signaal beinvloeden... toch? Dan zou een niet geleider als dwarsverbinding nuttig kunnen zijn. Game Eh , ik geloof het niet GAME Aluminium is een niet magnetisch materiaal, dus je kan het echt gebruiken, het zal geen invloed hebben. Slaapwel, morgen weer vroeg op Geert Weltrusten Alvast een nieuwe: Aluminium is niet magnetisch, maar wel elektrisch geleidend. En voor wervelstromen hoeft een materiaal alleen elektrisch geleidend te zijn. Vervolgens veroorzaakt de wervelstroom een magnetisch veld dat het muzieksignaal kan verstoren. Volgens mij klopt dit. Game Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 14 januari 2004 Author Report Share Posted 14 januari 2004 Magnetisme door elektrische stroom Rondom een geleidende draad waar een elektrische stroom doorheen loopt, wordt een magnetisch veld opgewekt. De opgewekte magnetische flux is als volgt uit te drukken: Φ = L * I waarin Φ de magnetische flux uitgedrukt in Weber L de zelfinductie in Henry en I de stroom in Ampere Dit wetende. En wetende dat een fluxverandering wervelstromen veroorzaakt in elektrisch geleidend materiaal. (toegepast bij afvalscheiding). Moet het aluminium dus magnetisch worden, en het signaal verstoren. Hier valt toch niks tegen in te brengen? Game Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 15 januari 2004 Author Report Share Posted 15 januari 2004 hmmm, niemand commmentaar?? Game Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 15 januari 2004 Author Report Share Posted 15 januari 2004 Verder vind ik het raar dat iedere zelfbouwer gewoon installatiedraad gebruikt.... . Dat draad heeft gewoon kut kwaliteit koper, en een Pvc isolatie (?) met een hoog dielektrum. Plus dat het erg dik is. Zeker als je segmenteerd, dan zou je denken dat je mooi de diameter kan afstemmen op de frequentie. Ik snap dat er mechaniche problemen optreden als je 0,5 mm zilver super strak spant, maar er moet meer inzitten dan installatie draad, toch? Misschien kan je de isolatie wel achterwege laten??? Iemand iets te zeggen over mijn afgelopen 4 posts?? Game... Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 15 januari 2004 Report Share Posted 15 januari 2004 Game, alsjeblief, Wat zou die flux in grootte kunnen zijn met milli Ampere stromen of kleiner. Als er al een magnetisch veld is ,dan is dit een totaal verwaarloosbaar in vergelijking met het elektrische veld die het membraan in beweging zet. Tenandere Aluminium wordt NIET magnetisch. Staar je hier niet op dood. Ik ga er niet aan beginnen rekenen... Ik heb het wel kort besproken met iemand die heel goed inzicht geeft in die dingen ( en eveneens alu houders heeft gebruikt). Het enige effect zou een straycapaciteit kunnen zijn, maar ook dat is gewoon kompleet verwaarloosbaar tov de capaciteit tussen stator en membraan. Maar ik verplicht je niet om alu houders te gebruiken, bij mij zijn ze trouwens van MDF, hoewel bij de volgende esl ze vermoedelijk om constructieve reden wel in alu zullen zijn. wat betreft de draden. fikier beweert dat teflon geisoleerde draad geen verbetering is tov gewone pvc geisoleerde, zelfs daarentegen Ik geloof hem. Als jij wil investeren in zilverdraad met teflon isolatie ( voor 300m of meer), is dat verloren geld. Ik denk dat je bij de bouw van een esl beter de echte constructietechnische problemen kan detecteren en oplossen. Vb1, hoe span en lijm ik de draden dat ze ten allen tijde in een perfect vlak blijven, ook als er temperatuurwisselingen zijn. Je zal zien dat dit de echte vragen zijn (draden hebben nogal eens de nijging slap te komen). vb2 Hoe breng ik een goede blijvende coating aan. vb3 Hoe span ik de mylar op beide panelen gelijkmatig op (om zelfde resonantiefrequentie te hebben) vb4 Hoe segmenteer ik vb5 Wat doe ik aan phase cancellation vb6 om de hoeveel cm moet ik de alu draadondersteuningen ideaal gaan plaatsen? (afh van dikte draad) vb 7 enz... enz. Als alternatief voor montagedraad , kan je ook experimenteren met trafo/spoel wikkeldraad. Deze heeft een zeer dunne maar goede isolatie. Het voordeel van de gewone litze montagedraad is nogthans dat die niet zo gauw in resonantie komt. (een stator moet nl zoals zijn naam zegt liefst NIET in beweging komen) Nu de niet geisoleerde draad zou ik absoluut afraden. ten eerste zet je op beide statoren de muziekspanning ( die tot 3000V of meer kan gaan, met vermogens van 100W of meer) Als je beide statoren tegelijk vastneemt, bij vollast, zal je het geweten hebben... PVC geisoleerde draad is volledig veilig. die heb ik al meerdere keren vastgenomen, dat voel je niet. Ook gebeurt het vlugger dan je denkt tijdens testen en proberen dat bij lage luide passages of als je de resonantiefrequentie van de ESL aanraakt, dat je membraan tegen de statoren aanslaat. Als je dan een laagohmig alumembraan en niet geisoleerde statoren (draad of plaat maakt niet uit)gebruikt, dan heb je vuurwerk. Bovendien kan je met goed geisoleerde statoren de polarisatie gelijkspanning hoger opdrijven voor er vonkoverslag zal zijn door de lucht, en zodoende is je rendement ook hoger. groeten Geert Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 16 januari 2004 Author Report Share Posted 16 januari 2004 Game, alsjeblief, Wat zou die flux in grootte kunnen zijn met milli Ampere stromen of kleiner. Als er al een magnetisch veld is ,dan is dit een totaal verwaarloosbaar in vergelijking met het elektrische veld die het membraan in beweging zet. Ik weet het: ik ben aan het mierenneuken, maar dit is gewoon speculatie. Tenandere Aluminium wordt NIET magnetisch. Staar je hier niet op dood. Ik ga er niet aan beginnen rekenen... Ik heb het wel kort besproken met iemand die heel goed inzicht geeft in die dingen ( en eveneens alu houders heeft gebruikt). Sorry maar het wordt toch echt magnetisch. Je kent het principe van wervelstromen = eddycurrents toch wel? Ik weet de mate waarin niet, maar het gebeurt. Het enige effect zou een straycapaciteit kunnen zijn, maar ook dat is gewoon kompleet verwaarloosbaar tov de capaciteit tussen stator en membraan. hmmm, dat begrip ken ik niet 1,2,3. Maar ik verplicht je niet om alu houders te gebruiken, bij mij zijn ze trouwens van MDF, hoewel bij de volgende esl ze vermoedelijk om constructieve reden wel in alu zullen zijn. Ik heb idd ook begrepen dat uitgefreesd MDF niet al te stevig is in vergelijking met aluminium. wat betreft de draden.fikier beweert dat teflon geisoleerde draad geen verbetering is tov gewone pvc geisoleerde, zelfs daarentegen Ik geloof hem. Als jij wil investeren in zilverdraad met teflon isolatie ( voor 300m of meer), is dat verloren geld. Ik ben student, en daarvoor moet elke overbodige kostenpost worden vermeden. Ik ga no way zoveel geld betalen voor draadjes. Maar zeg nou zelf: het signaal gaat er doorheen, en iedereen gebruikt het meest slechte koper, dat is toch raar??? <<< hierover zou ik graag meer meningen horen. Ik denk dat je bij de bouw van een esl beter de echte constructietechnische problemen kan detecteren en oplossen.Vb1, hoe span en lijm ik de draden dat ze ten allen tijde in een perfect vlak blijven, ook als er temperatuurwisselingen zijn. Je zal zien dat dit de echte vragen zijn (draden hebben nogal eens de nijging slap te komen). vb2 Hoe breng ik een goede blijvende coating aan. vb3 Hoe span ik de mylar op beide panelen gelijkmatig op (om zelfde resonantiefrequentie te hebben) vb4 Hoe segmenteer ik Tot hier geen problemen. vb5 Wat doe ik aan phase cancellation Wat is "phase cancellation???" vb6 om de hoeveel cm moet ik de alu draadondersteuningen ideaal gaan plaatsen?(afh van dikte draad) vb 7 enz... enz. Als alternatief voor montagedraad , kan je ook experimenteren met trafo/spoel wikkeldraad. Deze heeft een zeer dunne maar goede isolatie. Het voordeel van de gewone litze montagedraad is nogthans dat die niet zo gauw in resonantie komt. (een stator moet nl zoals zijn naam zegt liefst NIET in beweging komen) Nu de niet geisoleerde draad zou ik absoluut afraden. ten eerste zet je op beide statoren de muziekspanning ( die tot 3000V of meer kan gaan, met vermogens van 100W of meer) Als je beide statoren tegelijk vastneemt, bij vollast, zal je het geweten hebben... PVC geisoleerde draad is volledig veilig. die heb ik al meerdere keren vastgenomen, dat voel je niet. Ook gebeurt het vlugger dan je denkt tijdens testen en proberen dat bij lage luide passages of als je de resonantiefrequentie van de ESL aanraakt, dat je membraan tegen de statoren aanslaat. Als je dan een laagohmig alumembraan en niet geisoleerde statoren (draad of plaat maakt niet uit)gebruikt, dan heb je vuurwerk. Bovendien kan je met goed geisoleerde statoren de polarisatie gelijkspanning hoger opdrijven voor er vonkoverslag zal zijn door de lucht, en zodoende is je rendement ook hoger. OK! dankje voor de waarschuwing, ik zal het lijkt me ook niet doen. groeten Geert Dankje! voor de uitleg. Ik hoor graag een wederreactie. En je begrijpt: Ik ben niet begonnen met nadenken over de eddycurrents in aluminum, maar daar dacht ik gewoon aan nu. Groeten GAme Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 16 januari 2004 Report Share Posted 16 januari 2004 Dag Game, Volgende hoodstukje " ESL bouwen" Pas op ik ben dus zeker niet die echte proffessional hoor. D'er zijn in de ESL club elektronici en theoretici die stukken verder doorrekenen dan mij, maar ik mag wel bogen op een pak bouwervaring, leeservaring en meetervaring en ik heb veel kennis opgedaan van ontmoetingen met "slimmere" esl bouwers en met fouten en problemen bij de bouw uit het verleden. Nu , nog een laatste keer terug over je magnetisme (en dan nooit meer ) Al eens het volgende bekeken: Stel er loopt een stroom door de draden die van voldoende betekenis zou zijn (wat niet zo is). Die induceert in de dwarse alu een stroompje. MAAR diezelfde draad komt daarnaast weer naar beneden: tegengesteld veld...... enz. De som = 0. Afijn laten we het er echt op houden dat je met een gerust hart die alu dwarsstaven kan gebruiken. OK strooicapaciteiten.: Weer eenvoudiger uit te leggen met plaatstatoren: 1 VB : je hebt de twee statorplaten. daarop kleef je rondom je afstandshouders, waartussen je membraan gespannen is . Het gedeelte van de metaalplaten onder de afstandshouders dragen niets bij tot het veld die het membraan in beweging zet. Ze verhogen alleen de totale capaciteit van de esl ( EN DAT IS TE VERMIJDEN) HET meest slechte koper..... Kom nu, ik wil hier geen discussie openen over zogenaamd zuiver en niet zuiver koper in kabels (we spreken dan over interlinks en luidsprekerkabels op lage spanningen) I'm a non believer, samen met vermoedelijk de meeste elektrotechnische mensen/ingenieurs onder ons. maar zoals gezegd, hierop ga ik niet in. Weet wel dat je op hoogspanning bezig bent en met heel kleine stromen. Weet ook dat je evengoede statoren kan maken uit ijzerplaat, uit aluminium, uit....., Dus in iedegeval maak je niet ongerust ...gewoon koper is OK Oeps... moet gaan eten. groeten Geert Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 16 januari 2004 Report Share Posted 16 januari 2004 Vb1, hoe span en lijm ik de draden dat ze ten allen tijde in een perfect vlak blijven, ook als er temperatuurwisselingen zijn. Je zal zien dat dit de echte vragen zijn (draden hebben nogal eens de nijging slap te komen). Als je deze op spanning zet gaan ze onder mechanische spanning na verloop van tijd toch langer worden. Eem verstaging van staaldraad op een zeilboot moet om die reden na verloop van tijd opnieuw worden gespannen. Bepaalde kunststoflijnen worden vaak voorgerekt om de rek onder belasting er zo veel mogelijk uit te halen. Misschien kun je dit ook met de koperdraad doen, rek hem zover op dat het materiaal door de vloeigrens gaat maar niet zo hard dat de draad breekt. geplastificeerd staaldraad is misschien nog wel beter omdat hier nog minder rek in zit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 17 januari 2004 Author Report Share Posted 17 januari 2004 Hmmmz, mijn magnetische theorie omver gegooid... Maargoed, over andere dingen nadenken. Ik bouw samen met een zeer ervaren bouwer, -die ik niet nader zal noemen-. En hij heeft al over veel nagedacht. Ik heb bij hem ook ESL's van hem gehoord en was zeer onder de indruk. Bij bepaalde opnames was de realiteit en plaatsing absurd mooi. Ik wil echter iets meer fundament. Het moet toch mogelijk zijn een ESL te maken met geluidsdruk en bas en impact. Hoe klinken jou ESL's GVY? (vertel eens wat erover:) ) Heb je bijv. problemen met bas etc...? Wat je vertelde over straycapaciteit is wel intersant. Maar bij draadstatoren hebben e het dan zeker alleen over het hele kleine deel van de draden die niet de folie aandrijft en de spijkertjes? Wat zijn verder nog punten van aandacht? Ik weet dat de stevigheid van het geheel belangrijk is. En je had het over "Phase cancellation". Is dat gewoon akoestiche kortsluiting? Daar kan je toch niks aan doen? Behalve segementeren. Game. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 17 januari 2004 Report Share Posted 17 januari 2004 Dag Richard1, Ikzelf ga bij m'n esl's als volgt te werk: Ik plaats m'n statorraam (mdf) in licht gebogen vorm op m'n werktafel vast, door deze eerst vlak op de tafel te plaatsen , in het midden aan weerszijden een lijmklem te plaatsen, en vervolgens onder de twee uiteinden een blokje van 1cm dik te plaatsen. Dan ga ik m'n statordraden aanbrengen rond de nageltjes (of ook soms gaatjes), terwijl ik deze, zonder extreem te trekken deze met de hand zo strak mogelijk hou. Als dit klaar is , haal ik de blokjes, onder de uiteindes weg. Het MDF frame wil nu rechtveren maar wordt tegengehouden door de draden, die nu net als bij een boog echt strak komen. Vervolgens trek ik het frame recht door de lijmklemmen op de twee uiteindes te plaatsen, de draden zullen heel erg strak gespannen zijn en worden , met geschikte lijm tegen de dwarssteunen gelijmd. Goed laten uitharden en de stator is klaar, lijmklemmen kunnen verwijderd worden. Door de spanning zal de stator, nog steeds een lichte boog vormen, maar dit is geen probleem, vermits de tweede statorplaat hetzelfde doet in tegengestelde richting. Eens beide tegen elkaar gemonteerd worden met de mylar ertussen, krijg je zo een perfect rechte ESLplaat met heel strakke draden. Groeten Geert Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 17 januari 2004 Author Report Share Posted 17 januari 2004 Zo was ik het ook van plan te doen. en hoe klinknen ze? Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 17 januari 2004 Report Share Posted 17 januari 2004 ],17 Jan 2004, 01:46:50] Zo was ik het ook van plan te doen.en hoe klinknen ze? Nacht Game, Het is inderdaad akoustische kortsluiting. Fikier spreekt er niet over in z'n boek helaas. Sanders gaat er wel op in. feiten. een ongesegmenteerd paneel van vb 30cm breed zal vanaf zo'n 600Hz beginnen afvallen (naar benedentoe) eerst met 3dB/oktaaf (300Hz) en geleidelijk aan steiler naar 6dB /oktaaf. Er zal zich vervolgens een opslingering voordoen bij z'n resonantiefrequentie. (die kan je best dempen met doekje of actief notchfilter). Mogelijke oplossingen voor akoustische kortsluiting: 1. segmenteren (werkt volgens mij niet ten volle) 2. Ene Frank Verwaal heeft stroomsturing ipv spanningssturing voorgesteld gedocumenteerd met uitgebreide akoustisch/elektrische berekeningen. 3. Sanders stelt voor om actief (tussen voor en eindversterker ) te gaan bijsturen. Dit kan mits een 1e orde regeling met juist ingesteld kantelpunt. Mijn systeem: 1e: 2 ESL panelen 185cm x26cm ongesegmenteerd (ja ja ) die actief (tussen voorversterker en eindbak worden bijgestuurd en semie full range ingezet tussen 80 a 100Hz en 20kHz. Aangevuld met een gesloten aktieve subwoofer (strakke Q=0.7) met een steil 24dB/oktaaf linkwitz riley filter. 20Hz-80Hz. Alles is afgesteld en doorgemeten met de luidsprekers op hun plaats en met meetmicrofoon en PC MLS metingen voor een vlakke frequentierespons. 2e; (huidig opgesteld) 2 hybride esl panelen eveneens aangevuld met dezelfde subwoofer. De hybrides bestaan uit: gesloten kastje met 8" (20cm) woofertje ( strak Q=0,7) Dit heeft een -3dB punt rond de 80Hz, waar de subwoofer (eveneens Q=0,7)overneemt. Daarboven de ESL panelen, gesegmenteerd en 30cm breed op 1m hoog. cross over rond de 350Hz. Totale hoogte luidspreker is 1,4m. Hoe klinkt het. tja , moeilijk te zeggen over je eigen luidsprekers... In ieder geval zijn reeds twee kennissen gaan zelfbouwen na hetgeen ze hier hebben gehoord. ( dat is dus goed nieuws) eentje had nogthans reeds menig high end zaak afgelopen op zoek naar een setje. Verder heeft een andere ervaren luidsprekerbouwer (geen ESL's) gezegd dat de hybrides niet het fenomeen hebben dat je vaak hoort bij hybride elektrostaten waar dynamisch laag in elektrostatisch hoog overgaat. Dat was een groot compliment. Homogene luidsprekers dus. Hij was ook verwonderd over de kwaliteit en soundstage ondanks de bescheiden componenten. (Pioneer CD speler en 12 jaar oude pioneer A777 reference amp, zelf gemaakte interlinks). Nu die versterker heb ik bewust vorig jaar aangekocht op ebay duitsland (er 700km voor gereden) Deze versterker is absoluut uitermate geschikt om een ESL last krachtig aan te sturen en speelt hierbij menig nieuw en exclusief versterker omver. Het systeem is prachtig bij akoustische en vocale stukken, ( zoals veel ESL's), maar ook voldoende krachtig , door de dynamische ondersteuning, om elektronische muziek , pop, rock overtuigend neer te zetten. Ik ben tevreden. Opmerkelijk is het volgende. Mijn vrouwtje, die zich totaal niet interesseert voor die dingen, en zich dus ook niet gaat zetten luisteren en genieten van muziek, kwam onlangs met de uitspraak dat de muziek die soms opstaat bij vrienden, familie of kennissen, "zo slecht klinkt" Da's op zich natuurlijk ook een vorm van complement... Groeten Geert Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 17 januari 2004 Report Share Posted 17 januari 2004 Richard 1, Ok, ik dan ook maar ff off topic. Twaron/epoxy staf is voor zover ik weet alleen in een paar demo projecten toegepast. o.a in de loopbrug van ons (we waren toen nog AKZO) hoofdkantoor. Het laatste wat ik hoorde was dat er problemen waren met de verschillende uitzettingscoefficienten van beton en Twaron. De een is positief, die van Twaron is negatief. Hierdoor konden de staven los komen te liggen bij temperatuurveranderingen. Van andere toepassingen voor de staf heb ik niet gehoord. Groet, Leo Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 17 januari 2004 Report Share Posted 17 januari 2004 Opmerkelijk is het volgende.Mijn vrouwtje, die zich totaal niet interesseert voor die dingen, en zich dus ook niet gaat zetten luisteren en genieten van muziek, kwam onlangs met de uitspraak dat de muziek die soms opstaat bij vrienden, familie of kennissen, "zo slecht klinkt" Da's op zich natuurlijk ook een vorm van complement... Groeten Geert Ja, maar hiermee zou ze ook kunnen zeggen dat je voorlopig niet over een upgrade van je set hoeft te beginnen.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 17 januari 2004 Report Share Posted 17 januari 2004 Opmerkelijk is het volgende.Mijn vrouwtje, die zich totaal niet interesseert voor die dingen, en zich dus ook niet gaat zetten luisteren en genieten van muziek, kwam onlangs met de uitspraak dat de muziek die soms opstaat bij vrienden, familie of kennissen, "zo slecht klinkt" Da's op zich natuurlijk ook een vorm van complement... Groeten Geert Ja, maar hiermee zou ze ook kunnen zeggen dat je voorlopig niet over een upgrade van je set hoeft te beginnen.. Heeerlijk.... zo'n reactie.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts