Jump to content

aantal ESL-vragen


[[Game]]
 Share

Recommended Posts

Opmerkelijk is het volgende.

Mijn vrouwtje, die zich totaal niet interesseert voor die dingen, en zich dus ook niet gaat zetten luisteren en genieten van muziek, kwam onlangs met de uitspraak dat de muziek die soms opstaat bij vrienden, familie of kennissen, "zo slecht klinkt"  :blink:  :rolleyes:  :D  :D

Da's op zich natuurlijk ook een vorm van complement...

 

 

 

Groeten

Geert

Ja, maar hiermee zou ze ook kunnen zeggen dat je voorlopig niet over een upgrade van je set hoeft te beginnen.. ;)

nogthans is de WAF factor van zo'n set esl's nu niet bepaald hoog

Dus dat kan het niet zijn ;)

 

Geert

Link to comment
Share on other sites

He iedereen die hier reageert. Ik was ff een paar dagen weg, maar bedankt voor de reacties.

 

Zou iemand mij iets meer kunnen vertellen over Ene Frank Verwaal heeft stroomsturing ipv spanningssturing voorgesteld gedocumenteerd met uitgebreide akoustisch/elektrische berekeningen.

??

 

Groeten Game

Link to comment
Share on other sites

nogthans is de WAF factor van zo'n set esl's nu niet bepaald hoog

Dus dat kan het niet zijn ;)

 

Geert

Nee, maar je vergeet de euro factor. Een upgrade kost meestal weer geld.. ;)

Nee, jongen, :D;)

 

Als je zelf je luidsprekers bouwt valt dat best mee. En ze weet dat geen haar op m'n kop d'er zou aan denken om een set luidsprekers te kopen.

Link to comment
Share on other sites

],19 Jan 2004, 00:29:29] He iedereen die hier reageert. Ik was ff een paar dagen weg, maar bedankt voor de reacties.

 

Zou iemand mij iets meer kunnen vertellen over Ene Frank Verwaal heeft stroomsturing ipv spanningssturing voorgesteld gedocumenteerd met uitgebreide akoustisch/elektrische berekeningen.

??

 

Groeten Game

Dag game,

 

Als je daar meer over wil weten kan je best een kijkje nemen op http://groups.yahoo.com/group/ESL-club/

 

Daar zit Frank regelmatig.

Hij zal dus wel antwoord geven als je zijn beschrijving vraagt. Ik heb ze indertijd toegestuurd gekregen en uitgeprint en gelezen.

Het gaat te ver om dit hier allemaal uit te leggen. simplistisch gezegd toont hij met heel wat berekeningen aan hoe een stroomgestuurde en gesegmenteerde ESL , een rechte frequentiecurve neerzet.

 

Groeten

Geert

Link to comment
Share on other sites

thank GVY,

Ik heb me al ingeschreven.

Ik heb de grafieken van een ongesegmenteerde spanningsaangestuurde ESL wel eens gezien, en idd: de output wordt minder naarmate de frequentie lager wordt.

 

Maar als je een ongesegmenteerde door stroom aangestuurde ESl hebt, dan gaat alles prima?? Krijg je dan gewoon een rechte curve?

 

Ik zie een en ander niet echt theoretisch voor me. Ik heb de diocumeneten al aangevraagd bij Tim de Weert, maar ik verwacht daar vooral veel diferentieren en gekloot met allerlei functies.

 

Hoe leg je op een redelijk oppervlakkig niveau, ongeveer net zo simpel als verder terug in dit topic, uit hoe stroom aansturing werkt?

 

En is dit de definitieve oplossing voor alle problemen die er met ESL's zijn betreffende geluidsdruk en slamm en laag weergave???

 

Met vriendelijke Groet Game

Link to comment
Share on other sites

],20 Jan 2004, 13:04:08] thank GVY,

Ik heb me al ingeschreven.

Ik heb de grafieken van een ongesegmenteerde spanningsaangestuurde ESL wel eens gezien, en idd: de output wordt minder naarmate de frequentie lager wordt.

 

Maar als je een ongesegmenteerde door stroom aangestuurde ESl hebt, dan gaat alles prima?? Krijg je dan gewoon een rechte curve?

 

Ik zie een en ander niet echt theoretisch voor me. Ik heb de diocumeneten al aangevraagd bij Tim de Weert, maar ik verwacht daar vooral veel diferentieren en gekloot met allerlei functies.

 

Hoe leg je op een redelijk oppervlakkig niveau, ongeveer net zo simpel als verder terug in dit topic, uit hoe stroom aansturing werkt?

 

En is dit de definitieve oplossing voor alle problemen die er met ESL's zijn betreffende geluidsdruk en slamm en laag weergave???

 

Met vriendelijke Groet Game

Tja GAME,

 

Je mag je enerzijds, bij dit document, verwachten aan inderdaad een heleboel differentialen en ingewikkelde akoustische berekeningen.

Wel heeft Frank zijn document zo opgebouwd, dat je niet perse verplicht bent al die berekeningen te doorlopen. Die staan in apparte hoofdstukken , voor hen die ze willen kontroleren. Verschillende hoofdstukken zijn dus vooral conclusies en waarnemingen en die zijn goed leesbaar.

Nu voor alle duidelijkheid, ik heb dit aangehaald, maar ik heb dit (nog) niet toegepast, dus van mij moet je hier verder geen positieve of negatieve ervaringen over verwachten.

 

Heel simpel uitgelegd, ontstaat stroomsturing door in serie met je paneel een grote weerstand te plaatsen. ALs je die zo kiest dat ie samen met de capaciteit van je paneel een filter vormt , met kantelfrequentie op vb 40Hz, wordt je paneel stroomgestuurd. Maar nogmaal, t'is echt niet te doen om dit hier uit de doeken te doen. Het werk van Frank is begod 250blzn.

 

Nu voor mij, (en dat zie je in m'n set die ik reeds beschreven heb) is de oplossing voor overtuigend laag en slamm en al die dingen, nog steeds de combinatie met een dynamische woofer, die vooral voldoende laag en steil afgefilterd moet worden. Laat de elektrostaat doen waar ie goed in is, nl een levensecht midlaag, mid en hoog full range weergeven, zonder filters en zo meer , maar vul die aan met een woofer (onder de 100Hz), die veel gecontroleerder (dan een ESL) het laag kan weergeven.

 

Maar dat is mijn mening, dus pin je hier maar niet op vast als een algemene waarheid.

Het geeft mij in ieder geval overtuigende resultaten.

 

Groeten

Geert

Link to comment
Share on other sites

],20 Jan 2004, 13:04:08] thank GVY,

Ik heb me al ingeschreven.

Ik heb de grafieken van een ongesegmenteerde spanningsaangestuurde ESL wel eens gezien, en idd: de output wordt minder naarmate de frequentie lager wordt.

 

Maar als je een ongesegmenteerde door stroom aangestuurde ESl hebt, dan gaat alles prima?? Krijg je dan gewoon een rechte curve?

 

Ik zie een en ander niet echt theoretisch voor me. Ik heb de diocumeneten al aangevraagd bij Tim de Weert, maar ik verwacht daar vooral veel diferentieren en gekloot met allerlei  functies.

 

Hoe leg je op een redelijk oppervlakkig niveau, ongeveer net zo simpel als verder terug in dit topic, uit hoe stroom aansturing werkt?

 

En is dit de definitieve oplossing voor alle problemen die er met ESL's zijn betreffende geluidsdruk en slamm en laag weergave???

 

Met vriendelijke Groet Game

Tja GAME,

 

Je mag je enerzijds, bij dit document, verwachten aan inderdaad een heleboel differentialen en ingewikkelde akoustische berekeningen.

Wel heeft Frank zijn document zo opgebouwd, dat je niet perse verplicht bent al die berekeningen te doorlopen. Die staan in apparte hoofdstukken , voor hen die ze willen kontroleren. Verschillende hoofdstukken zijn dus vooral conclusies en waarnemingen en die zijn goed leesbaar.

Nu voor alle duidelijkheid, ik heb dit aangehaald, maar ik heb dit (nog) niet toegepast, dus van mij moet je hier verder geen positieve of negatieve ervaringen over verwachten.

 

Heel simpel uitgelegd, ontstaat stroomsturing door in serie met je paneel een grote weerstand te plaatsen. ALs je die zo kiest dat ie samen met de capaciteit van je paneel een filter vormt , met kantelfrequentie op vb 40Hz, wordt je paneel stroomgestuurd. Maar nogmaal, t'is echt niet te doen om dit hier uit de doeken te doen. Het werk van Frank is begod 250blzn.

 

Nu voor mij, (en dat zie je in m'n set die ik reeds beschreven heb) is de oplossing voor overtuigend laag en slamm en al die dingen, nog steeds de combinatie met een dynamische woofer, die vooral voldoende laag en steil afgefilterd moet worden. Laat de elektrostaat doen waar ie goed in is, nl een levensecht midlaag, mid en hoog full range weergeven, zonder filters en zo meer , maar vul die aan met een woofer (onder de 100Hz), die veel gecontroleerder (dan een ESL) het laag kan weergeven.

 

Maar dat is mijn mening, dus pin je hier maar niet op vast als een algemene waarheid.

Het geeft mij in ieder geval overtuigende resultaten.

 

Groeten

Geert

hmmm... dankje wederom voor je antwoord.

Ik denk niet dat ik voor een hybride ga. Ik heb de esl's van mijn begeleider gehoord en dat was subliem. Nu heeft hij ook wel een set die mijn set volledig degradeerd, maar toch. Bij hem bleef het laag in bepaalde opnames wel achter. Maar zijn esl was ook vrij smal. Zijn oude esl was breder en produceerde meer laag. Die van mij wordt zowieso breed.

Verder zal ik de documenten van Frank verwaal eens doornemen. Ben benieuwd.

Jij had niet de neiging je in zijn theorie te verdiepen??

 

Stroom aansturing... Ik snap er nog geen zak van. Ik zal eerst eens aan mijn begeleider vragen wat 1 en ander inhoud. Wellicht verwerpt ie het hele idee direct.

 

Het moet toch gewoon mogelijk zijn een esl met fundament te maken...

Heb jij ooit een fulrange esl gehoord die niet hybride was met een echt overtuigende voelbare bas...??

 

Game

Link to comment
Share on other sites

Hallo Game,

 

Heb jij ooit een fulrange esl gehoord die niet hybride was met een echt overtuigende voelbare bas...??

 

 

Audiostatic heeft het basprobleem geprobeerd op te lossen door de mirrorschakeling. Meer hierover kun je vinden op http://www.xs4all.nl/~mnierop/esl_boek_fik...oofdstuk07x.pdf. O.a. de ES 300RS is hiermee uitgerust.

 

Ik heb zelf de audiostatic ES 300RS, de bas is zeker wel voelbaar, maar kan niet zo zijn als een conus-bas. Het allerlaagste laag is helaas wel afwezig. Volgens de documentatie heeft de speaker vrijwel een vlak frequentie verloop van 30Hz to 22kHz. Ik kan er zeker mee leven.

 

Succes met je project.

Groeten Robert.

Link to comment
Share on other sites

Dag GAME,

 

ESL's kunnen best wel laag gaan. Ze zijn echter in het laag beperkt in de SPL.

Mijn eigen "groot paneel 1,85m x 26cm, heeft een resonantiefrequentie van ongeveer 28hz en gaat tot daar door, MAAR niet luid genoeg om echt hard en voelbaar te spelen.

 

Nu, je veroordeelt "hybrides" wel heel snel.

Je moet absoluut onderscheid maken tussen een full range paneel aangevuld met een subwoofer (zoals mijn eerste systeem) enerzijds en een echt hybride paneel (tweede systeem) anderzijds.

 

Bij die eerste zet je de dynamische woofer pas in onder de 100 hz en ik garandeer je dat je ,mits steil afgefilterd (24dB/okt) en goed ingesteld, je een bijzonder transparant "ESL" beeld krijgt met toch een stevig basfundament.

 

Bij het tweede systeem ga je het paneel cross overen met de dynamische woofer op pakweg 350z a 450Hz en is je cross over bovendien minder steil (2e orde) waardoor ze in het midhoog nog verder doorlopen. Dit zit in een heel gevoelig middengebied, en zal sneller aanleiding geven tot mismatch tussen elektrostatisch hoog en dynamisch laag. Steiler crossoveren is op die frequentie bovendien geen goed idee.

 

Beide systemen zijn in wezen hybride want er wordt een dynamische speaker in gebruikt. Toch hebben ze weinig gemeen .

 

Ik hoop dat je met mijn uitleg duidelijk het verschil ziet

 

Ik heb beide gebouwd. Het eerste geniet mijn voorkeur.

 

Het eerste is welliswaar minder compact en ook duurder. Je paneel moet groter zijn in oppervlakte en je trafo moet echt full range zijn (om niet te gaan verzadigen) en zo een trafo is echt niet altijd evident om goed te bouwen. (veel duurder ook) en je moet het geheel aanvullen met een lijvige subwoofer baskast en die ook nog aktief filteren en versterken. Bovendien zal je de akoustische kortsluiting toch nog actief moeten aanpakken, want die zet zich reeds in rond de 600Hz.

 

Bij het tweede bouw je twee normale wooferkasten en combineer je die met kleinere mid hogetonen paneeltjes. De trafo is eenvoudiger en kleiner( goedkoper), want verzadiging is minder een probleem als zijn werkgebied pas vanaf 350 hz start

Je kan het geheel eenvoudig 2e orde filteren, passief en je moet dus geen extra versterker hebben. (pas op zo simpel is dat nu ook niet want het esl paneel heeft een verschrikkelijk moeilijk impedantieverloop om correct te crossoveren)

Dit heeft doorgaans ook een beter rendement dan de eerste oplossing.

 

Maar nogmaals, het eerste systeem geniet mijn voorkeur, wegens een veel homogener en transparanter geluidsbeeld met toch een goed basfundament.

 

 

Groeten

Geert

Link to comment
Share on other sites

Dag GAME,

 

ESL's kunnen best wel laag gaan. Ze zijn echter in het laag beperkt in de SPL.

Mijn eigen "groot paneel 1,85m x 26cm, heeft een resonantiefrequentie van ongeveer 28hz en gaat tot daar door, MAAR niet luid genoeg om echt hard en voelbaar te spelen.

 

Nu, je veroordeelt "hybrides" wel heel snel.

Je moet absoluut onderscheid maken tussen een full range paneel aangevuld met een subwoofer (zoals mijn eerste systeem) enerzijds en een echt hybride paneel (tweede systeem) anderzijds.

 

Bij die eerste zet je de dynamische woofer pas in onder de 100 hz en ik garandeer je dat je ,mits steil afgefilterd (24dB/okt) en goed ingesteld, je een bijzonder transparant "ESL" beeld krijgt met toch een stevig basfundament.

 

Bij het tweede systeem ga je het paneel cross overen met de dynamische woofer op pakweg 350z a 450Hz en is je cross over bovendien minder steil (2e orde) waardoor ze in het midhoog nog verder doorlopen. Dit zit in een heel gevoelig middengebied, en zal sneller aanleiding geven tot mismatch tussen elektrostatisch hoog en dynamisch laag. Steiler crossoveren is op die frequentie bovendien geen goed idee.

 

Beide systemen zijn in wezen hybride want er wordt een dynamische speaker in gebruikt. Toch hebben ze weinig gemeen .

 

Ik hoop dat je met mijn uitleg duidelijk het verschil ziet

 

Ik heb beide gebouwd. Het eerste geniet mijn voorkeur.

 

Het eerste is welliswaar minder compact en ook duurder. Je paneel moet groter zijn in oppervlakte en je trafo moet echt full range zijn (om niet te gaan verzadigen) en zo een trafo is echt niet altijd evident om goed te bouwen. (veel duurder ook) en je moet het geheel aanvullen met een lijvige subwoofer baskast en die ook nog aktief filteren en versterken. Bovendien zal je de akoustische kortsluiting toch nog actief moeten aanpakken, want die zet zich reeds in rond de 600Hz.

 

Bij het tweede bouw je twee normale wooferkasten en combineer je die met kleinere mid hogetonen paneeltjes. De trafo is eenvoudiger en kleiner( goedkoper), want verzadiging is minder een probleem als zijn werkgebied pas vanaf 350 hz start

Je kan het geheel eenvoudig 2e orde filteren, passief en je moet dus geen extra versterker hebben. (pas op zo simpel is dat nu ook niet want het esl paneel heeft een verschrikkelijk moeilijk impedantieverloop om correct te crossoveren)

Dit heeft doorgaans ook een beter rendement dan de eerste oplossing.

 

Maar nogmaals, het eerste systeem geniet mijn voorkeur, wegens een veel homogener en transparanter geluidsbeeld met toch een goed basfundament.

 

 

Groeten

Geert

Ik zou ook voor deze optie kiezen.

Kost wat, maar dan he'j ok wat. ;)

Link to comment
Share on other sites

OK, ik zal het eens voorleggen aan mijn begeleider.

Ik blijf student dus wellicht gaat het boven mijn budget om 2 woofers te kopen en daar ook nog een kasten en filters voor te bouwen.

Maar waarom doet een merk als quad dit dan niet ???

 

Groeten Game

Link to comment
Share on other sites

],22 Jan 2004, 14:33:47] OK, ik zal het eens voorleggen aan mijn begeleider.

Ik blijf student dus wellicht gaat het boven mijn budget om 2 woofers te kopen en daar ook nog een kasten en filters voor te bouwen.

Maar waarom doet een merk als quad dit dan niet ???

 

Groeten Game

Waarom gebruikte Sony op de VAD geen REL subwoofers? ;)

Link to comment
Share on other sites

],22 Jan 2004, 14:33:47] OK, ik zal het eens voorleggen aan mijn begeleider.

Ik blijf student dus wellicht gaat het boven mijn budget om 2 woofers te kopen en daar ook nog een kasten en filters voor te bouwen.

Maar waarom doet een merk als quad dit dan niet ???

 

Groeten Game

Waarom gebruikte Sony op de VAD geen REL subwoofers? ;)

Tja...

Link to comment
Share on other sites

],22 Jan 2004, 14:33:47] OK, ik zal het eens voorleggen aan mijn begeleider.

Ik blijf student dus wellicht gaat het boven mijn budget om 2 woofers te kopen en daar ook nog een kasten en filters voor te bouwen.

Maar waarom doet een merk als quad dit dan niet ???

 

Groeten Game

Hallo GAME,

 

Voor de mensen die quad heel mooi vinden maar toch net iets te "licht", zijn er absoluut ontwerpen met actieve subwoofers als aanvulling.

Dus blijkbaar is er toch bij een aantal mensen vraag naar.

Er zijn oa. mooie ontwerpen met dipool woofers.

 

Ik denk dat een een ander afhangt van de muziekvoorkeur van de eigenaar.

 

Een full range ESL, dus ook een quad, gaat echt wel laag.

Maar zoals ik voordien reeds zei, ontstaan de problemen veeleer als er veel energie/ vermogen in die basregionen zit en je wil luid spelen.

 

Vb. een getokkelde contrabas gaat even laag maar met veel minder energie dan vb sommige synthbassen met een electronische ritmesectie.

 

Maar ik wil graag alles probleemloos weergeven, en heb ervaren dat je full range esl vaak beter gaat presteren en klinken als je zijn resonantiefrequentie goed gaat dempen en hem vrijwaart van de laagste oktaven ( onder 80Hz) door toevoeging van een strakke dynamische sub.

 

Groeten

Geert

Link to comment
Share on other sites

],22 Jan 2004, 14:33:47] OK, ik zal het eens voorleggen aan mijn begeleider.

Ik blijf student dus wellicht gaat het boven mijn budget om 2 woofers te kopen en daar ook nog een kasten en filters voor te bouwen.

Maar waarom doet een merk als quad dit dan niet ???

 

Groeten Game

Hallo GAME,

 

Voor de mensen die quad heel mooi vinden maar toch net iets te "licht", zijn er absoluut ontwerpen met actieve subwoofers als aanvulling.

Dus blijkbaar is er toch bij een aantal mensen vraag naar.

Er zijn oa. mooie ontwerpen met dipool woofers.

 

Ik denk dat een een ander afhangt van de muziekvoorkeur van de eigenaar.

 

Een full range ESL, dus ook een quad, gaat echt wel laag.

Maar zoals ik voordien reeds zei, ontstaan de problemen veeleer als er veel energie/ vermogen in die basregionen zit en je wil luid spelen.

 

Vb. een getokkelde contrabas gaat even laag maar met veel minder energie dan vb sommige synthbassen met een electronische ritmesectie.

 

Maar ik wil graag alles probleemloos weergeven, en heb ervaren dat je full range esl vaak beter gaat presteren en klinken als je zijn resonantiefrequentie goed gaat dempen en hem vrijwaart van de laagste oktaven ( onder 80Hz) door toevoeging van een strakke dynamische sub.

 

Groeten

Geert

een fullrange esl kan idd erg laag gaan .

 

ik heb mijn acoustats dmv een rta meter met rose ruis gemeten , en deze liepen door tot 40 hz .

de resonantie frequentie is idd een probleem .

dit zat bij mijn esl's niet goed .

een behoorlijke piek bij 45 hz . nu ik de achterkant heb gedempt door een deken op de stator te plakken is het OK .

 

wat zijn jullie ervaringen met resonantie demping ?

Link to comment
Share on other sites

Ik weet alleen dat het noodzakelijk is om dat te doen; dempen met doek.

Het probleem met esl's id idd niet hoe laag ze gaan. Maar hoe veel impact dat laag heeft. Ze gaan idd recht wel diep door.

 

Dat gemis in hety laag is ieg niet te voorkomen met segmenteren, want gesegmenteerde esl's hebben nog steeds geen echt punchy laag.

 

Toch vraag ik me af of iemand me iets meer uit de doeken kan doen over stroomsturing bij ESL's.

 

Groeten Game

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...