Jump to content

Home theater in STEREO.....

WanFie
 Share

Recommended Posts

Ik zie op dit moment enorm veel luidsprekers te koop staan, ik denk dat dit komt omdat iedereen een HT setje heeft gekocht.

Nou is daar op zich niks mis mee, maar wat ik overal in de winkels zie zijn die kleine plastic boxjes.

Ik denk dat het veel beter klinkt met de oude grote luidsprekers, gewoon in stereo (aan elke kant van de TV een speaker). Bovendien klnkt muziek dan ook nog eens goed op dezelfde set.

Koop dus gewoon een goede DVD/SACD speler en sluit die aan op je TV en stereo setje.

Dan stel je op de DVD speler de kanalen zodanig in dat er maar twee luidsprekers beschikbaar zijn.

Uit de frontluidsprekers komt dan natuurlijk L+R, maar ook het centerkanaal en de subwoofer.

Het enige wat je echt mist zijn de achterspeakers. Maar daar mis ik in elk geval niet veel aan. Wat daar uit komt wanneer alles goed staat ingesteld draagt wel bij tot de beleving, maar staat in geen verhouding tot het gemis aan kwaliteit met die prutsspeakertjes.

Probeer het ook eens.....

Een echte HT-freak heeft ook niet van die kleine plasticdoosjes :rolleyes:;)

Ik begrijp dan ook niet waarom er zoveel van die dingen in de winkels staan.

Ook niet waarom die betere luidsprekers nu ineens te koop staan.

:confused:

Het enige wat je echt mist zijn de achterspeakers. Maar daar mis ik in elk geval niet veel aan. Wat daar uit komt wanneer alles goed staat ingesteld draagt wel bij tot de beleving, maar staat in geen verhouding tot het gemis aan kwaliteit met die prutsspeakertjes.

ivm met prutsspeakers is bijna alles beter, maar ik vind rearspeakers toch wel veel toevoegen bij film (bij muziek nog niet). Toen ik mijn rearspeakers verving door speakers uit dezelfde serie als mijn front (alleen een maatje kleiner) werd het geluid echt een stuk beter. De rears hebben dus best een grootte functie bij film. Maar voor die beleving koop je toch ook 5 luidsprekers? Anders kan je net zo goed de tv aansluiten op de stereoversterker

ivm met prutsspeakers is bijna alles beter, maar ik vind rearspeakers toch wel veel toevoegen bij film (bij muziek nog niet). Toen ik mijn rearspeakers verving door speakers uit dezelfde serie als mijn front (alleen een maatje kleiner) werd het geluid echt een stuk beter. De rears hebben dus best een grootte functie bij film. Maar voor die beleving koop je toch ook 5 luidsprekers? Anders kan je net zo goed de tv aansluiten op de stereoversterker

Ik wil alleen aangeven dat je beter met stereo en een paar goede luidsprekers kunt draaien i.p.v. zo'n plastic setje.

Je TV aansluiten op je set kun je ook doen, maar dan ben je gelijk al weer veel kwaliteit kwijt. Een directe aansluiting van je DVD speler naar de versterker is toch wel veel beter.

Bovendien kun je dan je center en subwoofer op je frontkanalen zetten, waardoor e.e.a. v

Een echte HT-freak heeft ook niet van die kleine plasticdoosjes :rolleyes:  ;)

Ik begrijp dan ook niet waarom er zoveel van die dingen in de winkels staan.

Ook niet waarom die betere luidsprekers nu ineens te koop staan.

:confused:

Wel eens van WAF-factor gehoord??? :P:lol:

Wat houd je tegen om fatsoenlijke achterluidsprekers te kopen?

Jij hoeft toch geen plastic kraakdoosjes op te hangen?

Maar dat betekend weer meer versterkers, meer kabels, maar niet meer muziek.

Ik kijk tenminste niet zo vaak naar een film, maar luister wel dagelijks naar muziek.

Ik weet dat het bij veel mensen andersom is, maar dan moeten ze niet praten over HT.

Het gaat mij dus om de grote groep kwaliteitweggooiers en rommelterugkopers.

:)

Ik kijk tenminste niet zo vaak naar een film, maar luister wel dagelijks naar muziek.

Ik weet dat het bij veel mensen andersom is, maar dan moeten ze niet praten over HT.

Tja, dacht je dat die groep hier mee zit te lezen?

En het gezeur over 'niet meer muziek' moet nou ook eens afgelopen zijn.

Een goede surround opname van een klassiek orkest is op alle fronten beter dan een stereo opname. Het grappige is dat je met 5 kleintjes van goede kwaliteit al een aardig eind in de buurt komt. Vele handen maken nou eenmaal licht werk.

De echte muziek liefhebber koopt gelijk goede speakers en versterkers voor de achterkanalen. Alleen audiofielen zeuren over de draden en 'extra versterkers'.

:P

Een goede surround opname van een klassiek orkest is op alle fronten beter dan een stereo opname. Het grappige is dat je met 5 kleintjes van goede kwaliteit al een aardig eind in de buurt komt. Vele handen maken nou eenmaal licht werk.

De echte muziek liefhebber koopt gelijk goede speakers en versterkers voor de achterkanalen. Alleen audiofielen zeuren over de draden en 'extra versterkers'.

Ja Frank....

Hier zullen we het niet overeens worden...

En dat verhaal van die 5 kleintjes..... toch geen vijf plastic kastjes h

Ik heb bij Frank gehoord dat goed opgenomen dvd's en dvd-a's inderdaad meerwaarde betekenen.

De ruimtelijke beleving wordt een enorm stuk beter, omdat je er echt middenin zit en niet meer 'door een venster' zit te luisteren.

Bovendien kom je geen resolutie tekort of zo, compressie bij meerkanaalsweergave kan soms storend zijn, maar er zijn ook zeer positieve uitzonderingen :)

Ik heb sinds kort een 96/24 5.1 geluidskaart in m'n pc zitten, Philips plastic speakertjes op m'n buro en de Dynaudio monitors achter, zelfs hiermee kun je je al midden in de muziek wanen, met het kleine nadeel dat het subkanaal via de achter speakers gaat, voorzover je van sub kunt spreken <_<

Er zit zelfs time-alignment op de kaart, dus de plaatsing is goed af te regelen door te experimenteren met de delay waarden.

Straks na de verhuizing wil ik me wel op het meerkanaals gebeuren gaan ori

Hans, wat wil je eigenlijk precies met dit topic? Je lijkt gefrustreerd over mensen die plastic speakertjes hebben en een el cheapo surroundversterkertje met dvd-speler. Maar waarom eigenlijk? Jij hoeft er toch niet naar te luisteren?

De meeste mensen interesseert het allemaal niet. Prima toch? Ik kan er iig niet mee zitten. Ik zou zelf ook niet zo'n setje willen. Iig niet als enige set. Maar als een ander er mee kan leveren, dan maakt dat toch niet uit?

Nog zoiets: Er zijn hele volksstammen die in een Opel rijden, maar als je een autoliefhebber vraagt wat ie van Opels vind, zegt ie waarschijnlijk dat ie het niet veel aan vind. Waarom er dan toch veel mensen in een Opel rijden? Simpel: ze zijn middle of the road (en dat wil men blijkbaar), ze zijn redelijk betrouwbaar (ze hebben iig dat imago), praktisch, ruim, enz... Maar of het ook leuke auto's zijn... tja, ik vind van niet (op de Speedster na). Zo is het ook met audio. De meesten zal het worst zijn wat ze hebben staan, er komt toch wel muziek uit, dus waarom zou je wat duurders kopen. Het werkt toch?

Ik vind de aanname van Hans dat dure stereo speakers worden verkocht, waarna er een surround setje met speakers terug wordt gekocht niet juist.

Voor HT beginners is zo'n compleet dvd/versterkersetje dat alles afspeelt ideaal, er zijn zelfs al draadloze speakers (wel met netvoeding).

Bovendien zie je bijv. bij Mediamarkt ook kwaliteits meerkanaals speakersets en dito apparatuur voor de 'doorgroeiers' :)

Bij de 2ehands advertenties zie je echt niet elke keer 'te koop wegens upgrade naar meerkanaals' staan :unsure:

Andr

Ja Frank....

Hans, wat wil je eigenlijk precies met dit topic? Je lijkt gefrustreerd over mensen die plastic speakertjes hebben en een el cheapo surroundversterkertje met dvd-speler. Maar waarom eigenlijk? Jij hoeft er toch niet naar te luisteren?

De meeste mensen interesseert het allemaal niet. Prima toch? Ik kan er iig niet mee zitten. Ik zou zelf ook niet zo'n setje willen. Iig niet als enige set. Maar als een ander er mee kan leveren, dan maakt dat toch niet uit?

Nog zoiets: Er zijn hele volksstammen die in een Opel rijden, maar als je een autoliefhebber vraagt wat ie van Opels vind, zegt ie waarschijnlijk dat ie het niet veel aan vind. Waarom er dan toch veel mensen in een Opel rijden? Simpel: ze zijn middle of the road (en dat wil men blijkbaar), ze zijn redelijk betrouwbaar (ze hebben iig dat imago), praktisch, ruim, enz... Maar of het ook leuke auto's zijn... tja, ik vind van niet (op de Speedster na). Zo is het ook met audio. De meesten zal het worst zijn wat ze hebben staan, er komt toch wel muziek uit, dus waarom zou je wat duurders kopen. Het werkt toch?

Wat ik wil is mensen duidelijk maken dat het met hun oude set waarschijnlijk beter klinkt dan met die plastic dingen.

Ik ga al lang genoeg mee om te weten dat mensen allemaal blind achter elkaar aanlopen, dat komt de commercie goed uit.

Ik las vandaag zelfs het woord Trendy hear. Dit is toch wat we bedoelen met, elk jaar andere spullen, en hetgaan wat we vorig jaar "mooi" vonden weggooien.

Na nog weer twee jaar hebben we dan weer spijt, en beginnen we weer opnieuw.

Ik wil niet de geitenwollensok uithangen, maar op deze manier helpen we alle grondstoffen de vuilnisstort op. En vooral de jongeren zullen nog meemaken dat er werkelijk schaarste komt aan vanalles en nog wat. Ik maak het niet meer mee. Dus mij maakt het niet zoveel uit. Maar mijn kinderen, en daar weer de kinderen van (straks) zouden toch eens moeten gaan nadenken over een duurzaam gebruik van grondstoffen. Trendy past daar n.l. helemaal niet in.

Waar gaat het eigenlijk om....? Volgens mij toch het genieten van wat er aan muziek en films te koop is.

Ik zeg dan: geniet met wat je hebt. In plaats van kubieke decimetersmeters plastic met waaibomenelectronica aan te schaffen en na twee jaar om de vlooienmarkten terug te vinden.

Dat is wat ik wil zeggen.................. duidelijk genoeg.??

:huh:

Ja Frank....

Correctie, ik zie er 2690 die aangeboden worden, een vluchtige blik leert dat er subwoofers, kabels, spikes, speakerstands en andere dingen worden aangeboden onder het kopje luidsprekers/standaards/kabels.

Ik zie er zelfs multimedia speakers bij staan :D

Waarom maak je je niet druk om het feit dat er per jaar 500.000 nieuwe auto's worden gekocht :unsure:

Andr