Jump to content

Upgrade SCD555ES

Mr.Dynaco
 Share

Recommended Posts

Het aanschaffen van zon upgrade (ben bereid om nog wel meer uit te geven overigens, zon complete vacuumstate mod heeft wel licht mijn voorkeur) is allemaal niet zo'n probleem, maar het moet ook nog ingebouwd worden. Een zin als 'you only need a meter to get it working' voor een compleet gebouwde vacuumstate module klinkt aan de andere kant erg hoopvol voor een fanatiek soldeerbout-hater zoals ik, maar een stemmetje in mijn hoofd zegt me dat het vast niet zo makkelijk zal zijn.

Imiddels heeft Void op audio-cube ook gereageerd.

Ik denk ook dat een CD speler modden niet aan te bevelen is voor een leek (zoals ik). Zelf een clock vervangen zou wellicht voor een gemiddelde half techneut nog wel lukken, maar solderen rond de DAC en het digitale deel begn ik niet aan (hoewel ik wel eens lees dat SMT wel meevalt )

Ik ben in ieder geval weer een stuk tevredener met mijn oude Sony speler na de clock upgrade, vervanging van het netsnoer, dempen cd lade en verzwaren met lood bitumen (nu 10 kg.). Eventueel nog wat electronika vervangen op termijn om te kijken wat er nog meer uit te halen valt.

Geplaatst door Duck-Twacy:

Imiddels heeft Void op audio-cube ook gereageerd.

Ik denk ook dat een CD speler modden niet aan te bevelen is voor een leek (zoals ik). Zelf een clock vervangen zou wellicht voor een gemiddelde half techneut nog wel lukken, maar solderen rond de DAC en het digitale deel begn ik niet aan (hoewel ik wel eens lees dat SMT wel meevalt )

Ik neem aan dat je SMD bedoelt? Ja, dat valt wel mee, al moet je wel een fijne soldeerbout hebben (is wel zo gemakkelijk). En fijn soldeertin is ook wel handig. Maar je moet natuurlijk wel kunnen solderen ;):D

Overigens kan het ook op een andere manier, maar das niet haalbaar waarschijnlijk. Wel gemakkelijker. Je kunt namelijk met een soort 'soldeerpasta' de SMD-componenten op de print 'lijmen'. Als je klaar bent, moet ie in een oven (300 graden dacht ik) en na een paar minuten is ie klaar. Ook heb je handige 'zuigmachientjes' waarmee je gemakkelijk die kleine SMD-componenten kunt oppakken. Maar voor een hobbyist is dit natuurlijk niet haalbaar. Of je moet ergens zoiets kunnen lenen. Ik heb het zelf wel eens op school gedaan. Daar hebben ze zo'n zuigapparaat en een oven.

Geplaatst door Henrie:

Ik neem aan dat je SMD bedoelt? Ja, dat valt wel mee, al moet je wel een fijne soldeerbout hebben (is wel zo gemakkelijk). En fijn soldeertin is ook wel handig. Maar je moet natuurlijk wel kunnen solderen   ;)   :D

Surface Mount(ed) Technology/Devices

En je moet goeie ogen hebben.

Ik word oud ,vrees ik eek.gif

Zojuist de knoop maar doorgehakt en ga voor de volledige modificatie door Artspeak, dus inclusief loopwerk modificatie/betere wiring en elco's, verzwaring, afscherming etc. Okay, het is een duit centen wat je kwijt bent, maar ik ken mezelf wel weer, als je weet dat het voor een paar honderd euro beter had gekund dan blijft dat gevoel toch steeds aan je knagen.

Dat is dus 700 + 900 euro. Ik denk voorlopig alleen over de Vacuumstate mod met blackgates (700 euro). Die 900 euro voor de extra ArtSpeak modificatie is toch wel iets meer dan een paar centjes :) Vraag me af welke de meest winst opleverd?

Misschien kan je ook alleen een deel van extra Artspeak mod nemen.

Wil zowiezo eerst wat kunnen beluisteren.

Dat is dus 700 + 900 euro. Ik denk voorlopig alleen over de Vacuumstate mod met blackgates (700 euro). Die 900 euro voor de extra ArtSpeak modificatie is toch wel iets meer dan een paar centjes    :) Vraag me af welke de meest winst opleverd?

Misschien kan je ook alleen een deel van extra Artspeak mod nemen.

Wil zowiezo eerst wat kunnen beluisteren.

De vacuumste mod is al behoorlijk ingrijpend, alleen de ArtSpeak mod heeft minder zin want dan blijf je met die filterende DAC en die 4 opamps in de uitgang zitten.

Geplaatst door Arjen de Goeij:

Zojuist de knoop maar doorgehakt en ga voor de volledige modificatie door Artspeak, dus inclusief loopwerk modificatie/betere wiring en elco's, verzwaring, afscherming etc. Okay, het is een duit centen wat je kwijt bent, maar ik ken mezelf wel weer, als je weet dat het voor een paar honderd euro beter had gekund dan blijft dat gevoel toch steeds aan je knagen.

Ik vind dat echt zonde van het geld, vooral wanneer je "de winst" voor gewone cd's wilt gebruiken.

Voor

Ik bedoelde eigenlijk de Vacuumstate mod + een deel van de Artspeak mod. Maar weet niet of dat kan en zinvol is?

Ik denk dat overigens dat ik wel tevreden kan zijn met alleen de Vacuumstate modificatie. Hoef niet perse het allerbeste te hebben tegen iedere prijs.

Misschien eens met de Nordstar onder de arm naar utrecht. neem ik mijn standaard 555 mee. kunnen we vergelijken (als Void dat goed vind)

555 standaard

555 + Nordstar

555 ala Artspeak

Kun je ook eens een Gaincard horen    :)

Lijkt me best interessant

Why not, ik wil wel rijden indien nodig of handig en we kunnen de opbrengst van zo'n modificatie eens beluisteren :)

Zit er ook een aes/ebu output op de 555, of alleen een rca/coax confused.gif

Graag passende "digitale" snoertjes meenemen dan, want ik heb ze niet.

Andr

De 555 heeft alleen RCA/spdif. Eventueel heb ik een vertaalkastje spdif <-> AES/EBU.

Kabels is geen probleem. Ik heb Apogee Wide eye (zowel rca als AES), die toch vrij goed beoordeeld wordt. Overigens gekocht bij Void himself.

Of dit door kan gaan hangt natuurlijk sterk af of Void dit wel ziet zitten (lees: er tijd voor heeft). Zijn luisterruimte is iig groot zat met een mooie grote 3 zitsbank.

Ben trouwens zeer benieuwd naar het resultaat (zowel met CD als SACD).

Anders ik wel! :D Maar dan moet het wel een beetje snel, anders heeft het voor mij geen nut meer, maar dan kunnen jullie het wel bij mij komen testen want dan zit ik reeds met zo'n volledig gemodificeerd spelertje in mijn maag ;) Eind volgende week breng ik hem weg, na het weekend heb ik hem dan staan en dan is een ieder uitgenodigd voor een lange 1 op 1 testsessie.

Geplaatst door Arjen de Goeij:

Anders ik wel!   :D Maar dan moet het wel een beetje snel, anders heeft het voor mij geen nut meer, maar dan kunnen jullie het wel bij mij komen testen want dan zit ik reeds met zo'n volledig gemodificeerd spelertje in mijn maag    ;) Eind volgende week breng ik hem weg, na het weekend heb ik hem dan staan en dan is een ieder uitgenodigd voor een lange 1 op 1 testsessie.

Wat mij betreft kan het dit weekend, zaterdag avond of zondagmiddag/avond :)

Eventueel wil ik ook de R90's bij Arjen beluisteren, als dat valt te combineren (woonlokatie is niet zo gunstig geloof ik).

Andr

Tja is wel wat snel. Zondagmiddag zou ik wel kunnen, zater vind ik wat minder.

Maar belangrijker is wat Void vind, we overvallen hem hier een beetje mee (ik mezelf ook :) ). Op dit moment is hij niet online, ik stuur hen even een mailtje.

Overigens laat jij (Arjen) er ook geen gras over groeien

Oeps. Void is back. Maar ik had begrepen dat je 555 net geupgrade was? Is die verkocht (als ik vragen mag)? Of haal ik nu dingen door elkaar. confused.gif

Artspeak is natuurlijk ook prima. Ik weet alleen niet precies waar dat is? Heeft Louis een goede luisterruimte?

Hoeft niet hoor (moet Andre zelf weten). Ik ben gewoon benieuwd naar de kwaliteit van de Vacuumstate mod versus een top DAC. En natuurlijk van standaard SACD versus Artspeak SACD.

Lijkt me een interessante luistersessie. Heb je veel last van buren (maw gaan ze niet klagen als het wat harder gaat ;) )??

Ik neem aan dat we per email wel verder afspreken (zie PM).

Nope, geen last van buren normaal gesproken. We wonen hier vrijwel vrijstaand, enkel aan elkaar gekoppeld (aan 1 zijde) met een garage, welke een dubbelsteens muur aan mijn kant heeft en een dubbelsteensmuur aan de andere kant. We hebben dus de vrije hand in het volume en het hierbij gekoppelde tijdstip :D

Oeps. Void is back. Maar ik had begrepen dat je 555 net geupgrade was? Is die verkocht (als ik vragen mag)? Of haal ik nu dingen door elkaar.    confused.gif

Artspeak is natuurlijk ook prima. Ik weet alleen niet precies waar dat is? Heeft Louis een goede luisterruimte?

Klopt de 555 was nog niet eens volledig ingespeeld maar ik heb intussen 5 cd-spelers/loopwerken in en om mijn rack staan dus dat werd een beetje te gek, en er was iemand die er heel graag een wilde hebben.

ArtSpeak zit in Ommeren (een eind ten oosten van Culemborg). Zijn luisterruimte is niet optimaal (welke wel?) maar vergelijken is goed te doen.