Jump to content

Upgrade SCD555ES

Mr.Dynaco
 Share

Recommended Posts

Ik moet ook ff alles op een rijtje zetten.

Een ding wil ik wel alvast kwijt:

Je kunt beter geen vogel in een kooi zijn bij Arjen want dan heb je geen (rustig) leven :D

Andr

Alvast een schot voor de boeg; mijn amateur luisterimpressie.

555ES standaard, met een goede SACD best fatsoenijk geluid. Met een goede, maar pittige CD, neigt het naar hard en wat vermoeiend geluid, "typisch digitaal". Wat scherpe S klanken. Kil vind ik net een te groot woord.

555ES Vacuumstate++, zowel met CD als SACD zeer mooi, vloeiend en warm geluid. Realistisch, zonder te overdrijven. Het vermoeiende is geheel verdwenen, zowel op CD als SACD.

Northstar loopwerk+DAC. Dynamiek, detail, snelheid. Iets minder warm dan de Vacuumstate. Maar absoluut niet het vermoeidende of het "digitale" van de 555ES standaard. Pinpoint imaging.

555ES + Northstar DAC is helaas niet aan bod gekomen.

(mijn) Conclusie: zowel de 555ES Vacuumstate als het Northstar duo maken mooie muziek, maar wel met veschillende accenten. Wat je het mooiste vind is een beetje een smaakkwestie. Ik zou met beide wel tevreden zijn.

Overigens bleek de interlink toch weer een belanrijke rol te kunnen spelen. Ook waren de Infinities misschien nog niet helemaal perfect opgesteld voor de beste ruimtelijke weergave. Zowiezo kan niet iedereen op de hotspot zitten. Verwacht dat Andre wel iets meer kan zeggen over de ruimtelijke weergave.

De Inifinities blijven overigens verbazen als speakers die vrijwel alles heel behoorlijk kunnen weergeven, zonder echt zwakke plekken te vertonen.

Links

links.jpg

De twins (maar niet helemaal), de Northstar zat nog in de doos.

twins.jpg

Kabelgedoe

kabels.jpg

Mooie kamer

mooie%20kamer.jpg

In ieder geval een leuke zondagmiddag/avond (met uitstekende catering).

bedankt Arjen en vriendin(genoot?) ;)

Ja, ik kan me hier helemaal in vinden, ik deel jouw conclusie voor de volle 100%. De Northstar heeft wat meer attack in zijn erg dynamieke weergave als de modified Sony, die wat relaxter en gebalanceerder/evenwichtiger overkomt.

Ok, ik heb alles nu wel op een rijtje staan :)

Toen we arriveerden parkeerde ik even midden op de straat om de spullen uit te laden en een opel Ascona deed hetzelfde, precies voor mijn neus.

Dat was mr. Dynaco , die met zijn standaard SACD555ES liep te sjouwen ;)

Eenmaal binnen werden we begroet door een behulpzame Arjen, waarna ons vrachtje snel binnen stond.

Als eerste gingen we de Sony's vergelijken, dit was het beoogde doel van deze sessie en de Northstar was het spreekwoordelijke toetje.

Best een leuk gezicht, 2 identieke Sony kasten boven op elkaar, behalve het inwendige dan, hier zitten belangrijke (en kostbare eek.gif ) verschillen in.

Beide spelers werden met eenzelfde XTC powercord gevoed, deze gingen op hun beurt in het mooie HMS Energia verdeelblok.

We hebben zowel SACD's als cd's gedraaid op beide spelers, de Northstar combi speelt alleen cd's.

De standaard 555ES geeft met cd's een geluid dat je van een gemiddelde cdspeler mag verwachten, het bekende digitale randje ontbrak niet en het plaatje was mooi afgemeten en niet erg groot.

Het laag is iets aangezet, het midden is wat 'shy' en het hoog is gewoon goed.

Jennifer Warnes heeft bij Bird on a wire (cd) een sjaal voor haar gezicht en de samenzang met o.a. Kal David lijkt een brei.

Ik vind hem wat onrustig klinken met cd's maar sacd's smaken naar meer, dan treedt er een bepaalde rust in het geluid en het hoog is mooier afgerond.

Toch is het beeld niet zo gestoken als je van sacd (de belofte) mag verwachten, los van de speakers komt het niet altijd.

Het laag klinkt wat aangedikt, kennelijk hoort dat bij Sony, want ook de gemodificeerde 555ES laat dit horen.

Overigens is het geluid bij zowel cd als sacd aardig tam.

Dan de gemodificeerde 555ES.

Dit gaat de hele goede kant uit, met cd's ligt er een betere basis, het beeld wordt mooi breed en diep neergezet en ik hoor geen 'digitaal randje'.

Ook dit geluid is tam, maar er zit wel meer leven in dan bij de standaard 555ES.

Jennifer blijkt nu duidelijk met 2 anderen samen te zingen en ik kan ze nu aanwijzen.

Sacd's worden een stuk mooier weergegeven, nu hoor ik meer kleine details, pinpointen gaat beter dan met cd's en de ritmiek lijkt ook beter te zijn.

Over het geheel vind ik het geluid wat donker, kennelijk wat valt het hoog vrij snel af, of wordt het nogal erg afgerond.

Bij bovenstaande beschrijvingen zijn MIT T2 interlinks op de spelers gebruikt.

Het (te) afgeronde hoog en een wat wollig laag blijkt het stempel van de MIT T2 interlink te zijn.

De Northstar combi wordt intussen neergezet om op te warmen en we zijn benieuwd wat de zilveren interlinks 'doen'.

Een levensgroot vooroordeel wordt met de grond gelijk gemaakt, deze interlink heeft niet de nadelen die je bijv. bij veel Siltech interlinks hoort, nl. het scherpe hoog.

Sterker nog, mr. Dynaco dacht nog eerder aan een buizenklank, zo mooi afgerond klinkt het met de zilveren interlink.

Dit gaat voor beide cdspelers op.

Naast het feit dat ik benieuwd ben hoe (zwaar gemodificeerde) sacdspelers klinken, vind ik ook de vergelijking met een goede cdspeler heel interessant.

Daarnaast wil ik weten hoe de Krell fpb250M de R90's aanstuurt, met de Northstar als bron speelt bij Arjen bijna de zelfde set als bij mij, behalve de zeer mooie ML38 pre.

Het valt (ons) niet tegen, de Northstar doet geheel niet onder voor de 555ES en is zelfs een stuk puntiger en levendiger, voor het gemak noem ik het muzikaal, want er moet iets te discusseren over blijven :D

Gelukkig zijn er genoeg hybride sacd's, zodat we goed kunnen horen wat de verschillen zijn.

Sacd geeft niet meer informatie, geen dieper of breder beeld en ook niet meer hoog, in grote lijnen is het high-res cd geluid wanneer je het stereo afspeelt.

Ik ben opzoek gegaan naar het bekende 'dicht lopen' van het hoog, dit blijkt mee te vallen, alleen de standaard 555ES had wat moeite met druk orkestwerk, bij heftige momenten zie je de speaker weer staan, ofwel het hoog komt resolutie tekort.

De gemodificeerde 555ES rondt het hoog zo sterk af, dat het dicht lopen niet opvalt, maar dit gaat ten koste van de lucht, die de Northstar wel liet horen.

Ook het tamme geluid lijkt mij een handig middel om bij te sterke dynamiek het beeld in balans te houden.

Bij een aantal stukken orkestwerk en jazz/piano was dit goed te horen, op het eerste gezicht kun je het aangenaam noemen, maar er wordt gewoon een stukje tophoog onder het tapijt geveegd.

De R90 laat dit feilloos horen.

Dan heb ik Hans nog beloofd om op 'hout' te letten.

Helaas, ik heb het nergens gemist, ook de MIT T2 geeft het goed weer.

Met de zilveren interlink werd het 'hout' niet overdreven meer, alleen had ik meer een gevoel van snelle weergave en een strakker laag, terwijl het hoog mooier door loopt en alles dynamischer over komt, ook met de Sony spelers.

Stemmen komen wat natuurlijker over en springen er duidelijker uit, de MIT T2 houdt alles wat meer gelijk met elkaar, wat leuk is voor 'easy listening'.

Alles bij elkaar opgeteld heeft Arjen nu een knappe set, alleen zouden de R90's een mooier 3d-beeld kunnen projecteren wanneer hij de juiste plaats voor ze vindt.

Verder indraaien raad ik af, meer naar voren zal het mooiste effekt geven.

Over de 'waarde' van de vacuumstate upgrade ben ik kritisch, voor dit geld en de Sony 555ES samen heb je ook een nieuwe cdspeler of een (nog betere?) sacdspeler.

De verbetering is gelukkig de moeite waard gebleken, maar als je met een sacdspeler 'slechts' een goede cdspeler kunt evenaren, dan vraag ik me echt af waarom je voor sacd kiest.

Rest mij nog een aantal bedankjes, Arjen bedankt voor je gastvrijheid en de bereidheid om nu al in je nieuwe huis de audioset in te wijden :)

Ook bedankt voor de drankjes en het eten, het was perfect allemaal.

Als er nog iets met kosten geregeld moet worden, dan hoor ik het wel, want ik heb er niet aan gedacht.....

Duck Twacy bedankt voor de gezelligheid en het gesjouw met de tassen ;)

En last but not least, iedereen bedankt voor mijn permanente plek in het midden :D

Andr

Ha die Andre,

Mooi en duidelijk verwoord en zeer verhelderend (voor mij half) dagje.

Ben ook nog steeds benieuwd wat de NSD met een single ended 300 buizenbak doet!!!

Leuk om ook Duck en jou te ontmoeten,en de gastheer niet te vergeten.

Heren bedankt voor deze wijze les.

Mvgr.

Mr.Dynaco

Wanneer is die 555ES gemodificeerd? Als dat pas 3 weken geleden is, is de vergelijking waardeloos. Black-Gates zijn zowat de meest beruchte componenten wat betreft inspelen, ze klinken ronduit slecht tot ze volledig zijn ingespeeld, Peter Qvortrup (Audio Note) zegt zo'n 1000 uur, meestal wordt 2 maanden aangehouden.

Geplaatst door void:

Wanneer is die 555ES gemodificeerd? Als dat pas 3 weken geleden is, is de vergelijking waardeloos. Black-Gates zijn zowat de meest beruchte componenten wat betreft inspelen, ze klinken ronduit slecht tot ze volledig zijn ingespeeld, Peter Qvortrup (Audio Note) zegt zo'n 1000 uur, meestal wordt 2 maanden aangehouden.

Tja, dat inspelen kan ik niet beoordelen, maar het is wel fijn dat nu al grote verschillen ten gunste van de mod hoorbaar zijn.

Ik wil graag na de 'offici

Wel we hadden het al een weekje verplaatst (ook ivm de gordijnen). Op zich is het goed nieuws voor Arjen dat het alleen maar beter zal worden. ;)

inspeeltijd van "black gates" zijn idd wel bekend. Weet niet of Arjen de CD speler niet al een paag etmaaltjes had laten "inspelen".

Persoonlijk vind ik niet zo heel belangrijk om een "winnaar" aan te wijzen. Mensen die inderdtijd de 555ES voor een prikje hebben kunnen kopen doe er goed aan om de Vacuurmstate (of wellicht een andere modificatie) te overwegen, het niveaus van het CD geluid in het hoog gaat een stuk vooruit. Mensen die nog iets geheel nieuws kunnen kopen hebben nog alle opties open. Hangt er natuurlijk ook vanaf hier de SACD ontwikkelingen gaan (langzaam) en of je die gok wil maken. Op dit moment ken ik eigenlijk geen vergelijkbaar gedouwde SACD speler meer voor dar geld (een 777XA is toch een ander prijsplaatje, evenals de Lindeman, MF en Accuphases). Wat dat betreft is de markt voor de Vacuumstate wellicht beperkt (en afnemend). Voor zo'n 400 euro kostende Sony 940 vind ik het toch wel een beetje heel erg veel geld worden.

Overigens Andre, had jij aantekeningen gemaakt? Of heb je zo'n goed geheugen? :D

Nogmaals, ikzelf ben niet zo'n super ervaren en ook geen super kritische lusiteraar. Geluidsbeeld (vooral diepte) hoor is zelden (toevallig was een van de gevallen waarbij ik het wel hoorde de VR4 op je 47Lab). Beangrijk vind altijd dat het geluid niet vermoeiend of irritant wordt (behalve als dat de bedoeling van het stuk is). Daar hoor ik best verschillen, zij het dat ik het geen supergrote verschillen zou willen noemen.

Geplaatst door jopie:

ik ben van mening dat de muziek weleens vergeten word.

Natuurlijk, als je louter in muziek geinteresseerd bent, dan doe je dit soort dingen niet. Je moet ook een beetje apparaten freak zijn. eek.gif

Ik ben dat zeker ook ;)

Als er ook muziek uitkomt is dat mooi meegenomen :D

Geplaatst door Kermit:

Kunnen jullie wat concreter zijn over de gespeelde muziekstukken? Dat kan heel verhelderend zijn in de interpretatie van jullie ervaringen.

Ik heb een verzamelcd van Erich Kunzel gedraaid, the very best of.

Sounds of the west, compleet met dierentuin en pistoolschoten, Also sprach Zarathustra, Sing sing sing, Nessun Dorma voor de stem en Proto, main starwars theme.

De sacd van Norah Jones was van de partij, niet mijn idee van mooie muziek, maar goed.

Kunstmatige galm en nogal erg confronterend stemgeluid.

Famous blue raincoat van Jennifer Warnes en nog een paar cd's die niet van mij waren.

Daarna hebben we cd's en sacd's gedraaid zonder te vergelijken van o.a. Laurie Anderson (live at town hall NYC) en Life on a string, Earth & fire Orchestra met Escape, Herbie Hancock jazz profile no 2, Events van Chico Hablas, Charly Antolini met z'n gedrum dat de vogel de stuipen op het lijf joeg en dit is wat ik me herinner uit mijn eigen collectie.

Andr

Die Best of the West-CD staat daar ook The magnificent seven op? Bepaald spectaculair, met name door het volle laag en de dynamische verschillen. Wie speelde Also sprach Zarathustra (orkest en dirigent) en ik bemn benieuwd naar de uitoerenden van Starwars. Nora Jones moet ik zelf nog gaan beluisteren. Naar wat ik van jouw begrijp zal het muzikaal heel boeiend moeten zijn, wil ik hem aanschaffen. Sing Sing Sing is de bekende Telarc opname?

Goh, eindelijk eens tijd om echt op de zaken te reageren.

Allereerst over de inspeeltijd. De modificatie is inderdaad te kort geleden uitgevoerd (nu ruim 3 weken geleden) om te kunnen spreken van goed ingespeelde Black-Gates, Louis Raatjes gaf ook al aan dat de speler zo'n 1000 uur nodig zou hebben. De eerste week heb ik hem 24 uur/dag laten spelen, en sindsdien heb ik hem altijd aan/onder spanning staan. De eerste tekenen van verbetering treden al op, al is momenteel naar mijn mening het laag nog ietwat te rommelig. Dat de speler alleen nog maar beter wordt is een lekker gevoel, aangezien ik eigenlijk nu al behoorlijk tevreden ben over het geluid wat ie produceert.

Over de test van afgelopen week het volgende (eerst even de pizza uit de oven sjorren). Ik kan mij voor de volle 100% vinden in wat Duck in zijn korte review (zie pagina 7) had geschreven, hij geeft in korte bewoordingen mijn mede-ervaringen weer.

Het verhaal van Andr

Duizend uur! Eigenlijk zouden we de vergelijking na een maand of 2 nog eens moeten herhalen. ;)

Maar, mooie vetolking. Soul en kippe(n)vel zijn natuurlijk erg subjectief (en een beetje vaag), maar ik denk dat ik wel snap wat je bedoelt. Het mooiste is natuurlijk als je tijdens muziek luisteren vanzelf niet meer naar de weergavekwaliteit luistert.

Dat hoog van de Northstar viel mij ook op, in andere sets heb ik het niet als overdadig of hinderlijk ervaren, er zal dus wel 'iets' geweest zijn dat bij Arjen anders is dan bij andere sets.

Ik denk bijv. aan de interlink tussen voor en eind, deze is wel erg analytisch en snel volgens mij, ik ken hem verder niet.

Interlinks gebaseerd op een netwerkkabel klinken ook ongeveer als deze.

Voorts hoorde ik voor het eerst de ML pre i.c.m. Krell eindversterkers, dit is niet zo gebruikelijk, maar het ging best goed.

De setups waarbij het hoog van de Northstar 'normaal' klinkt hebben veelal een buizen pre en ook kort geleden met de Array versterkers bij mij thuis hoorden de gasten en ik geen afwijkingen in het hoog.

Overigens mis ik bij Arjen wel een tikkeltje warmte in het geluid, blues klonk op zich wel goed, maar de magie was er (nog) niet.

Ik wil ook nog mijn excuses aan die arme vogel aanbieden, want die had het bepaald niet altijd naar zijn zin toen de Northstar speelde :D

Misschien is dat toevallig een goede indicator voor de niet zo warme weergave?

Andr