joopus Posted 11 januari 2004 Report Share Posted 11 januari 2004 het blijkt nu eens duidelijk dat kabels niet in hoeven te spelen. dat is uit een onderzoek gebleken, in een rondleiding met de welbekende man van het merk v. d. hul. hij vertelde dat het fabeltjes zijn, deze man heeft al een heeeeeeeele tijd grote ervaring met kabels,e.t.c. ik hoop dat mensen zoals andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 11 januari 2004 Report Share Posted 11 januari 2004 het blijkt nu eens duidelijk dat kabels niet in hoeven te spelen.dat is uit een onderzoek gebleken, in een rondleiding met de welbekende man van het merk v. d. hul. hij vertelde dat het fabeltjes zijn, deze man heeft al een heeeeeeeele tijd grote ervaring met kabels,e.t.c. ik hoop dat mensen zoals andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 11 januari 2004 Report Share Posted 11 januari 2004 Ik zou ook niet weten wat er moet inspelen aan een kabel. Bij een speaker is het duidelijk: de conusranden moeten soepel worden. Bij een versterker kan ik me voorstellen dat ie op z'n optimale werktemperatuur moet zitten om ook optimaal te klinken, maar een kabel inspelen, kom nou. Verandert er iets aan die kabel dan of zo? En dat gelul over de richting van een kabel is ook onzin. Er gaat een wisselstroom doorheen en dat heeft dus niet 1 richting. Bovendien is de stroom uiteindelijk gemiddeld nul, dus er gaat evenveel stroom in beide richtingen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 11 januari 2004 Author Report Share Posted 11 januari 2004 Ik zou ook niet weten wat er moet inspelen aan een kabel. Bij een speaker is het duidelijk: de conusranden moeten soepel worden. Bij een versterker kan ik me voorstellen dat ie op z'n optimale werktemperatuur moet zitten om ook optimaal te klinken, maar een kabel inspelen, kom nou. Verandert er iets aan die kabel dan of zo? En dat gelul over de richting van een kabel is ook onzin. Er gaat een wisselstroom doorheen en dat heeft dus niet 1 richting. Bovendien is de stroom uiteindelijk gemiddeld nul, dus er gaat evenveel stroom in beide richtingen... good point henrie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 11 januari 2004 Report Share Posted 11 januari 2004 Beste, Het is een hele moedige stap van Dhr. v/d hul dat hij durft toe te geven dat inspelen onzin is. Veel kabelfabrikanten kunnen zich namelijk genadeloos achter dit fenomeen verschuilen. "klinkt de kabel niet naar verwachting?.......nee dat is begrijpelijk want hij moet nog inspelen. over twee weken is het hele andere koek meneer" Ja want over twee weken zijn je hersenen er dusdanig aan gewend dat je het automatisch beter vind. Ben het overigens helemaal met v/d hul eens. Inspelen van kabels is onzin. na gelang de frequentie wisselt het magnetscih veld per seconde. Bij (nieuwe) elco's is het wel zo dat het die-electricum zich nog moet vormen. Dus die hebben wel enige tijd nodig. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 11 januari 2004 Report Share Posted 11 januari 2004 Nogmaals, het inspelen van kabels luidsprekers en apparatuur is geen onzin. Dat je oren er aan moeten wennen heeft daar niets mee te maken. Het enige waarvoor je dit hoeft te weten is dat je ervoor zorgt dat als je de spullen koud uit de doos neemt, je de eerste tijd niet te serieus moet luisteren. Dat je een baggerset of baggercombinatie koopt en er niet aan kunt wennen en jezelf vervolgens wijs gaat maken dat het na verloop van tijd wel klinkt is heel wat anders. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 11 januari 2004 Report Share Posted 11 januari 2004 Beste, Het is een hele moedige stap van Dhr. v/d hul dat hij durft toe te geven dat inspelen onzin is. Veel kabelfabrikanten kunnen zich namelijk genadeloos achter dit fenomeen verschuilen. "klinkt de kabel niet naar verwachting?.......nee dat is begrijpelijk want hij moet nog inspelen. over twee weken is het hele andere koek meneer" Ja want over twee weken zijn je hersenen er dusdanig aan gewend dat je het automatisch beter vind. Ben het overigens helemaal met v/d hul eens. Inspelen van kabels is onzin. na gelang de frequentie wisselt het magnetscih veld per seconde. Bij (nieuwe) elco's is het wel zo dat het die-electricum zich nog moet vormen. Dus die hebben wel enige tijd nodig. Groeten, Bas Bas, waarom worden veel goede kabels dan in een oven verwarmt, voordat deze naar de klant gaan. Dat zou dan ook niks uitmaken. Maar ik stop met dit verhaal, want dit heeft geen zin. Ik heb al zo vaak gehoord "het maakt niks uit", en "dat verschil hoor je toch niet", dat ik dit nooit meer zal zeggen. Vroeger maakte kabels ook geen verschil, versterkers klonken allemaal hetzelfde, en CD's klonken beter dan platen....... Laat dus maar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 11 januari 2004 Report Share Posted 11 januari 2004 Voor de kabelgelovigen onder ons: neem eens de proef op de som. Regel van een kabeltype 2 nieuwe. De ene 'speel je in', de ander laat je lekker in z'n met fluweel gevoerde houten kist zitten (wie heeft die ongein ooit bedacht?) en sluit je na een maand spelen of zo aan (ik noem maar wat; wanneer jij denkt dat de kabel is ingespeeld sluit je 'm aan). Dan ga je vergelijken en luisteren of je verschil hoort. Het lijkt mij heeeeel sterk dat je dat dan ook hoort... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 11 januari 2004 Report Share Posted 11 januari 2004 Beste, Het is een hele moedige stap van Dhr. v/d hul dat hij durft toe te geven dat inspelen onzin is. Veel kabelfabrikanten kunnen zich namelijk genadeloos achter dit fenomeen verschuilen. "klinkt de kabel niet naar verwachting?.......nee dat is begrijpelijk want hij moet nog inspelen. over twee weken is het hele andere koek meneer" Ja want over twee weken zijn je hersenen er dusdanig aan gewend dat je het automatisch beter vind. Ben het overigens helemaal met v/d hul eens. Inspelen van kabels is onzin. na gelang de frequentie wisselt het magnetscih veld per seconde. Bij (nieuwe) elco's is het wel zo dat het die-electricum zich nog moet vormen. Dus die hebben wel enige tijd nodig. Groeten, Bas Bas, waarom worden veel goede kabels dan in een oven verwarmt, voordat deze naar de klant gaan. Dat zou dan ook niks uitmaken. Maar ik stop met dit verhaal, want dit heeft geen zin. Ik heb al zo vaak gehoord "het maakt niks uit", en "dat verschil hoor je toch niet", dat ik dit nooit meer zal zeggen. Vroeger maakte kabels ook geen verschil, versterkers klonken allemaal hetzelfde, en CD's klonken beter dan platen....... Laat dus maar. Beste Hans, Maar daar geloof ik dus wel in! dat je met extreme temperatuursverschillend, materialen en de molcuul structuur kan veranderen. In de race industrie doen ze dat ook, om de eigenschappen van de chassen te verbeteren. Zo gemeen als ik ben heb ik als bedrijfje dat ook kabels maakt, verschillende truukjes uitgehaald met mijn klanten die heilig in inspelen geloofte. Nog nooit heeft iemand mij verteld over een verschil. Het gekke was, dat ik tijdens sessie's express wat steekproeven heb gehouden. Exact dezelfde kabel, maar in totaal verschillende mantels. Eentje oogde ontzettend duur, de andre goedkoop. Je kunt wel raden welke ze unaniem het beste vonden klinken. Uiteraard heb ik met mezelf ook dergelijke testen uitgehaald. Ik heb een set kabels 2 weken lang op de zaak dag en nacht tussen een dummyload en roze ruis gehangen. De andere kabel kwam recht van de rol. Ben thuis uitgebreid gaan luisteren. Zo eerlijk als ik ben. Ik kon geen verschil ontdekken. En ik ben zeker niet doof! Met elco's en condensatoren hoor ik wel heel duidelijk verschil tussen ingespeelde en nieuwe. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 11 januari 2004 Report Share Posted 11 januari 2004 allemaal onzin , dat inspelen . maar ja , audiofielen hebben zulke goede oren dat ze zelfs verschil horen tussen twee dezelfde kabels . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 11 januari 2004 Report Share Posted 11 januari 2004 Op het 'andere'forum loopt deze discussie ook weer. Lees de laatste bijdrages van ene Ernesto o.i.d. eens: precies weer het oude verhaal. Alleen maar een opsomming van aspecten 'die van belang' zouden zijn, geen enkele onderbouwingen geen enkele verdere toelichting in welk opzicht die aspecten er dan toe doen. Het lijkt wel een handige kabelverkoper... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 12 januari 2004 Report Share Posted 12 januari 2004 allemaal onzin , dat inspelen . maar ja , audiofielen hebben zulke goede oren dat ze zelfs verschil horen tussen twee dezelfde kabels . Als je de sessie handig organiseert kun je ze zelfs het verschil laten horen tussen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 12 januari 2004 Report Share Posted 12 januari 2004 allemaal onzin , dat inspelen . In ieder geval moeten heel veel mensen hun oren inspelen. Elke dag opnieuw. Je zal er maar last van hebbben : Ochtend humeur. S-M. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 12 januari 2004 Report Share Posted 12 januari 2004 helaas bestaat het forum uit nog meer van dit soort zweverige mensen die NOOIT tevreden zijn, en eens vaker in de spiegel moeten kijken. Hier is de remedie erger dan de kwaal. Juist het in de spiegel kijken is voor de meesten onder ons de oorzaak van ontevredenheid, en dat begint al bij het krieken van de dag. Met groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
dumber Posted 12 januari 2004 Report Share Posted 12 januari 2004 Dit is de grootste kul die er bestaat... Als verkoper van kabel kun je ook nog wel een onderhouds-contractje aanbieden. Zo zie je maar weer, lucht kun je verkopen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 12 januari 2004 Report Share Posted 12 januari 2004 Ooit heb ik een verhaaltje geschreven over mijn ervaring toen ik per ongeluk m'n toenmalige speakerkabel andersom (qua aansluiting) had aangesloten. Ik hoorde met name minder bas en een killer geluid. Waarom Ik zou 't niet weten. Ik heb in ieder geval alles bij de kop gehad, maar kwam er later pas achter dat dit het enige was wat het kon veroorzaken. Ik kwam erachter omdat ik de belettering normaliter met het signaal laat meelopen. 'T is een gewoonte En nog steeds vraag ik me af: Waarom En wat gebeurde er toen je de kabel weer op de oude manier aansloot? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 12 januari 2004 Report Share Posted 12 januari 2004 Ooit heb ik een verhaaltje geschreven over mijn ervaring toen ik per ongeluk m'n toenmalige speakerkabel andersom (qua aansluiting) had aangesloten. Ik hoorde met name minder bas en een killer geluid. Waarom Ik zou 't niet weten. Ik heb in ieder geval alles bij de kop gehad, maar kwam er later pas achter dat dit het enige was wat het kon veroorzaken. Ik kwam erachter omdat ik de belettering normaliter met het signaal laat meelopen. 'T is een gewoonte En nog steeds vraag ik me af: Waarom En wat gebeurde er toen je de kabel weer op de oude manier aansloot? Ik kwam er pas na 2 weken achter Hanrie, dus heb ik 't maar zo gelaten. Om een andere reden had ik al een paar andere kabels besteld en daar was het wachten op. Dus misschien, heel misschien, heb je eigenlijk gewoon de contacten gereinigs bij het loshalen en weer vastmaken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 12 januari 2004 Report Share Posted 12 januari 2004 Ooit heb ik een verhaaltje geschreven over mijn ervaring toen ik per ongeluk m'n toenmalige speakerkabel andersom (qua aansluiting) had aangesloten. Ik hoorde met name minder bas en een killer geluid. Waarom Ik zou 't niet weten. Ik heb in ieder geval alles bij de kop gehad, maar kwam er later pas achter dat dit het enige was wat het kon veroorzaken. Ik kwam erachter omdat ik de belettering normaliter met het signaal laat meelopen. 'T is een gewoonte En nog steeds vraag ik me af: Waarom En wat gebeurde er toen je de kabel weer op de oude manier aansloot? Ik kwam er pas na 2 weken achter Hanrie, dus heb ik 't maar zo gelaten. Om een andere reden had ik al een paar andere kabels besteld en daar was het wachten op. Dus misschien, heel misschien, heb je eigenlijk gewoon de contacten gereinigs bij het loshalen en weer vastmaken? Dan zou ie volgens de verhalen (ik ben zelf niet zo loshalerig) juist een beter signaal moeten afleveren Ja, en bij jou klonk dat wellich minder mooi, omdat je aan je oude geluid gewend was... Weet je, toen ik na de zomervakantie na een paar weken bij m'n ouders te hebben gelogeerd weer thuis kwam, vond ik m'n speakers niet meer mooi klinken. Ik wist niet waarom, maar het was echt zo. Na een tijdje dacht ik er niet meer aan en begon het dus wel te wennen. En weet je wat nou het frapante is? Toen ik na een paar weken weer bij m'n ouders kwam in het weekend, vond ik hun set minder mooi klinken dan de mijne. Gewenning dus... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 12 januari 2004 Report Share Posted 12 januari 2004 Gewenning dus... Da's mij veels te gemakkelijk om het maar ff op gewenning te gooien Wat mij betreft blijf ik met een vraag zitten, die ik niet kan beantwoorden en jij dus kennelijk ook niet Ik zeg niet dat het gewenning is, maar ik acht de kans wel groot. Heel groot, want aan de kabel is niks verandert hoor. De L, R en C zijn even groot gebleven en een richting die een kabel zou hebben is de grootste bull shit die er bestaat. Een 2-baans weg heeft toch ook niet 1 richting? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 12 januari 2004 Report Share Posted 12 januari 2004 Gewenning dus... Da's mij veels te gemakkelijk om het maar ff op gewenning te gooien Wat mij betreft blijf ik met een vraag zitten, die ik niet kan beantwoorden en jij dus kennelijk ook niet Ik zeg niet dat het gewenning is, maar ik acht de kans wel groot. Heel groot, want aan de kabel is niks verandert hoor. De L, R en C zijn even groot gebleven en een richting die een kabel zou hebben is de grootste bull shit die er bestaat. Een 2-baans weg heeft toch ook niet 1 richting? Je zou raar opkijken als we ineens moeten overschakelen naar links rijden. Dat kost wel enige tijd om te wennen Zou die kabel dan... Nee Dat kan niet Toch Tja... Misschien moet je je netwerkkabel ook eens omdraaien. Wie weet wordt je internetverbinding er sneller van... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 13 januari 2004 Report Share Posted 13 januari 2004 De ervaring die Henk heeft gehad met het draaien van de kabel, is een verschijnsel dat ik ooit ook heb gedacht mee te maken, hiervoor heb ik ook niet echt een verklaring................ Voor het overige is mijn idee dat " inspelen " in de praktijk beslist nogal eens gebruikt wordt om de nieuwe bezitter van een apparaat zelf in te spelen, gebruik maken van gewenningsverschijnselen dus....................... Ben ervan overtuigd dat als een apparaat echt onder de maat presteert, nieuw en koud uit de doos, dit echt niet zoveel zal bijtrekken dat je er zielsgelukkig mee wordt, ook in deze situtie moet je de kwaliteit kunnen waarnemen. Nieuwe condensatoren in een voeding of in het signaal, laten ook op het eerste moment horen dat je de goede - of verkeerde - keuze hebt gemaakt, maanden inspeeltijd veranderen hieraan beslist niet zo heel erg veel. Overigens heb je zelf ook tijd nodig om te ontdekken wat er allemaal is veranderd, in de periode na een upgrade of verandering van componenten, heb je zo af en toe bij een eerste keer spelen van een bepaalde opname weer een nieuwe ontdekking doet. Je zou dit kunnen verklaren als een inspeelverschijnsel, lijkt mij niet het geval, het is alleen maar het eerste moment waarop je het bewust hoorde............. Ooit een VRDS 25 binnengekregen, deze had een nacht in een onverwarmde loods of vrachtwagen doorgebracht , bij temperaturen behoorlijk onder nul, na uitpakken weigerde de machine op te starten, zal wel vol condens hebben gestaan, wilde hij eindelijk draaien was vanaf de eerste tonen de rust en stabiliteit van het loopwerk te horen, veel later gaat pas opvallen dat een betere DAC, zo u wilt een andere DAC er wel eens meer uit zou kunnen halen, een geval van negatief inspelen ? Eerder een typisch geval van waarneming, of mogelijk het niet waarnemen, omdat een opvallend verschijnsel alle aandacht vraagt/krijgt. In mijn ervaring wordt het inspeelverhaal heel erg veel misbruikt.................waarbij ik niet wil uitsluiten dat de mogelijkheid bestaat dat er geringe veranderingen zullen optreden, echter de nadruk ligt op gering............... Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 13 januari 2004 Report Share Posted 13 januari 2004 Kermit, als er helemaal geen facetten mogen zijn die maatgevend zouden moeten zijn, dan waren toch we niks verder geweest dan 40 jaar geleden? Wat zijn nou een keer volgens jou de belangrijke dingen waar je niet omheen kunt ? Doe maar gewoon wat? Is dat de juiste aanpak? Geloof ik dus elke verkoper maar, die ook zegt dat het allemaal onzin is? En daarna gaan we maar weer andere rotzooi kopen met weer een andere specificaties tegen weet ik veel hoeveel kosten? En waar blijven we als we alles maar blijven omvermaaien en blijven schreeuwen tegen elkaar? Kunnen we niet eens een keer zeggen, dat we denken dat het niet waar is, maar erkennen, dat we zelf ook niet alles weten? Sommigen gooien wel erg veel overboord! Trekken bijna alles in twijfel! Jan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 13 januari 2004 Report Share Posted 13 januari 2004 Vermoedelijk zou de kabel ook beter hebben geklonken, wanneer u hem zou losmaken en weer op dezelfde connector zou aansluiten. Vooral wanneer dat gepaard gaat met een paar diepe kniebuigingen, het ontstapelen en weer opstapelen van apparatuur, het buigen van het bovenlichaam over apparatuur, het woelen in kabelbossen, enzovoorts. Dit alles heeft een stimulerende invloed op de ademhaling en de bloedsomloop. Er wordt enig adrenaline door het lijf gejaagd. De geest wordt gespitst: hier is iets gebeurd! Opgelet, dus. En ja hoor: het klinkt beter! Waarom zou u zichzelve ook teleurstellen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thago Posted 13 januari 2004 Report Share Posted 13 januari 2004 Richtingsgevoeligheid bij (RCA)kabels heeft nochtans te maken met een technische reden: bij richtingsgevoelige kabels is de afscherming van de kabel slechts aan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 13 januari 2004 Report Share Posted 13 januari 2004 Dan is de kabel niet richtingsgevoelig, maar aansluitgevoelig... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts