dick jansen Posted 12 januari 2004 Report Share Posted 12 januari 2004 Waarde vrienden, Het inspeelspook waart weer rond op het forum, kennelijk vroegtijdig uit zijn winterslaap gewekt. Ja, dat krijg je met deze temperaturen Maar nu iets heel anders. Er zijn kennelijk hele volksstammen die leven met de gedachte dat kabels moeten worden ingespeeld. Stel dat ze het bij het rechte eind hebben. Dat zou betekenen dat zich in de kabel processen afspelen, wat op zich weer betekent dat een kabel een min of meer "levend organisme" zou zijn. Dit zo zijnde, moeten we dan ook tot de conclusie komen dat een kabel een eindig leven heeft, gelijk alle organismen? Of, om het op mijn situatie te te spitsen: zijn mijn kabeltjes na 6 jaar even bejaard als de bezitter of geldt hier ook de wet "hoe kleiner hoe sneller" en zijn ze eigenlijk al overleden? Kortom, moeten we kabels ook uitspelen door ze periodiek rust te gunnen zodat de levensduur wordt verlengd? Wie kan hier iets zinnigs over zeggen? Met groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hi-Fifi Posted 12 januari 2004 Report Share Posted 12 januari 2004 Zijn ze alweer zes jaar oud? Yja,het spijt me,maar dan zijn ze allang overleden. Ieder jaar nieuwe hoor! Die van mij mogen nooit uit spelen,misschien komen ze dan niet meer terug. Als uitspelen mogelijk is,speel je dan ook de in het verleden gemaakte beschadigingen weg? Dat zou mooi zijn,terug in de doos en verkopen z.g.a.n.. IKKE Zoals je ziet kan ik er niets steekhoudends over melden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 12 januari 2004 Author Report Share Posted 12 januari 2004 Zoals je ziet kan ik er niets steekhoudends over melden. Neen, kennelijk niet...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 januari 2004 Report Share Posted 12 januari 2004 Kortom, moeten we kabels ook uitspelen door ze periodiek rust te gunnen zodat de levensduur wordt verlengd? Wie kan hier iets zinnigs over zeggen? Hallo Dick, Om hier achter te komen moet je denk ik de kabels zelf "uithoren". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 12 januari 2004 Report Share Posted 12 januari 2004 Dick, nadat ik een kabel heb gewisseld houd ik een lijstje bij van alle CDs die ik hierna afspeel. Alvorens ik de kabel weer omwissel ga ik de kabel zorgvuldig uitspelen. Dit kun je het beste doen door alle CDs die op je lijstje staan (wel zorgvuldig bijhouden hoor!) in omgekeerde volgorde weer af te spelen. Het spreekt voor zich dat het uitspelen nog weer een stuk effectiever is wanneer je de CDs tijdens het uitspeelproces achterstevoren draait. Hiervoor moet je dan wel je CD speler modificeren, dus ik kan me voorstellen dat niet iedereen dit doet. Besef je dus goed waar je aan begint wanneer je een kabel wisselt Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 12 januari 2004 Report Share Posted 12 januari 2004 Ik hang mijn interlinks altijd aan de waslijn! Wel in de richting van de pijltjes natuurlijk. Maar 1 keer perjaar tijdens de grote schoonmaak gaan ze de centrifuge in. Ik heb het programma van de wasmachine moeten aan passen om heb alleen rechts om te laten draaien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 12 januari 2004 Report Share Posted 12 januari 2004 Natuurlijk moet je kabels uitspelen. Maar dat hoeft alleen als ze te ver zijn ingespeeld. Het is bovendien geen moeilijk proces en kan op verschillende manieren. De meest simpele manier is omgekeerd aansluiten (liefst binnenste buiten), maar gewoon van richtng veranderen is vaak al genoeg. Wil je dat het sneller gebeurd kun je tijdens dit proces de XLO inbrand cd gebruiken. Die werkt dan nl ook omgekeer. Maar let op, niet te lang ander speel je de kabel weer in. Met de Densen Demagnetiser lukt dit echter niet. Nog extremer gaat het met de Gryphon Extreminator, helaas wordt het dan gelijk erg prijzig. Voor eventuele andere wegen zou je meneer Altmann-Haas eens kunnen vragen. De meneer weet van heel veel Voodoo de juiste recepten. BTW: Gooi geen uitgespeelde kabels weg. Ze kunnen vaak nog prima dienst doen in een 2e set of bij vrienden en kennissen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 12 januari 2004 Author Report Share Posted 12 januari 2004 Vrienden, Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat opa hier niet serieus wordt genomen. Dit is des te merkwaardiger gezien de reacties op de tegengestelde vraag. Kan iemand mij uitleggen wat er zo hilarisch is aan mijn vraag? Deze is gevat in een wat jolige toon, toegegeven, maar welzeker serieus bedoeld. Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 12 januari 2004 Report Share Posted 12 januari 2004 Het enige wat ik mij bij het uitspelen van kabels kan voorstellen zijn de wedstrijden die regelmatig georganiseerd worden onder het mom van het 'recentie schrijven'. Zo schijnen de kabels van Andre zelden thuis te spelen. Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 12 januari 2004 Report Share Posted 12 januari 2004 haaaaaaaaaahahahahaha :D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 januari 2004 Report Share Posted 12 januari 2004 Mijn kabels krijgen zeer onregelmatig muziek te eten en zo te zien en horen lijden ze daar niet onder. Er zijn heel wat verschillende soorten (eigenlijk merken) interlinks. Het is net als met planten, sommigen hebben aan een scheutje water per jaar genoeg en anderen willen toch wel iedere dag een scheutje water. Door een kabel loopt natuurlijk stroom en geen water maar op de middelbare school vertelde de natuurkundeleraar dat je stroom heel goed met water kon vergelijken. Maar net als met planten, hangen ze eenmaal slap dan zijn ze meestal niet meer te redden. Ze zijn dan vanzelf uitgespeeld, daar hoef je volgens mij niets aktiefs voor te doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 12 januari 2004 Report Share Posted 12 januari 2004 Die van mij zijn al twee keer gere Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 12 januari 2004 Report Share Posted 12 januari 2004 beste dick , en kabel is nooit uitgespeeld . zelfs na zes jaar niet . let wel op evt corrosievorming aan de uiteinden . dus ieder jaar een beetje eraf en opnieuw strippen . ps : ze zijn denk ik wel ingespeeld na zes jaar . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 12 januari 2004 Report Share Posted 12 januari 2004 Ik rouleer mijn interlinks altijd (van CD-PRE naar PRE-EIND, val L naar R etc), zodat ze niet ongelijkmatig slijten. Ben nog op zoek naar welk schema het beste resultaat geeft. Bestaan er ook winter-kabels?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 12 januari 2004 Report Share Posted 12 januari 2004 Werkelijk heel jammer dat er op zo'n manier wordt omgesprongen met een serieus onderwerp. Jammer ook dat een heleboel mensen op dit forum dit onderwerp niet serieus nemen. Jammer is dat vooral voor de mensen die wel serieus bezig zijn in hun zoektocht naar een goede set die muziek maakt. Het inspeelfenomeen verdient zeker serieuze aandacht zowel bij luidsprekers, apparatuur als bij kabels. Ik vind het werkelijk van domheid getuigen dat een aantal mensen hier blijkbaar keer op keer hun kop in het zand steken en daarbij mensen die het wel serieus nemen, via dit soort ludieke posts af willen doen als idioten. Bij deze mijn laatste post in dit onderwerp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 12 januari 2004 Report Share Posted 12 januari 2004 Werkelijk heel jammer dat er op zo'n manier wordt omgesprongen met een serieus onderwerp. Jammer ook dat een heleboel mensen op dit forum dit onderwerp niet serieus nemen. Jammer is dat vooral voor de mensen die wel serieus bezig zijn in hun zoektocht naar een goede set die muziek maakt. Het inspeelfenomeen verdient zeker serieuze aandacht zowel bij luidsprekers, apparatuur als bij kabels. Ik vind het werkelijk van domheid getuigen dat een aantal mensen hier blijkbaar keer op keer hun kop in het zand steken en daarbij mensen die het wel serieus nemen, via dit soort ludieke posts af willen doen als idioten. Bij deze mijn laatste post in dit onderwerp. iemand die zijn kabels 'hoort' inspelen , is volkomen de weg kwijt ,. audiofiele lariekoek . bijgeloof . drang naar meer terwijl er niks meer is . 2 graden temperatuur verschil in je luisterruimte geeft meer (klank)verschil dan een wel of niet ingespeelde kabel . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hi-Fifi Posted 12 januari 2004 Report Share Posted 12 januari 2004 Ik wil niet weer gaan zeiken of zo hoor...... Wat er wel degelijk toe doet is de schoonheid van het toegepaste materiaal en niet te vergeten het zuurstof wat tijdens het productieproces wordt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 12 januari 2004 Report Share Posted 12 januari 2004 Werkelijk heel jammer ... mijn laatste post in dit onderwerp. Nou ik wist niet dat je kwaad werd. Een grapje moet toch kunnen? Of inspelen nut heeft, geen idee? Je zou 2 paar kabels kunnen kopen, met 1 paar een paar maanden spelen en dan gaan vergelijken. Maar ja, dan krijg je weer de discussie rond de DBT. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 12 januari 2004 Report Share Posted 12 januari 2004 Werkelijk heel jammer ... mijn laatste post in dit onderwerp. Nou ik wist niet dat je kwaad werd. Een grapje moet toch kunnen? Of inspelen nut heeft, geen idee? Je zou 2 paar kabels kunnen kopen, met 1 paar een paar maanden spelen en dan gaan vergelijken. Maar ja, dan krijg je weer de discussie rond de DBT. Zoiets heb ik (in een ander topic) ook al gezegd. Maar ik denk dat niemand het aandruft... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 12 januari 2004 Report Share Posted 12 januari 2004 Natuurlijk is het belangrijk dat kabels uitgespeeld worden. Een soort "cooling-down" na een avondje intensief gebruik is beslist aan te bevelen. De aandachtige toehoorder zal anders ervaren dat zijn kabels een volgende luisteravond wat gestresseerd klinken. Ook wordt de levensduur aanmerkelijk bekort wanneer deze voorzorgsmaatregel niet in acht wordt genomen. Maarja, wie maalt daar nog om in deze moderne, snelle en vluchtige consumptiemaatschappij ... Zo blijkt maar weer eens dat er toch een belangrijk nadeel kleeft aan de overgang van plaat naar CD. Een nadeel dat helaas maar door weinigen wordt erkend ... In de tijd van de grammofoonplaat werden kabels als vanzelf uitgespeeld, na iedere plaatkant. De bedenkers van de grammofoonplaat hadden daartoe voorzien in een zogeheten "uitspeelgroef". Die zat zelfs aan beide zijden van de elpee, om alle eventualiteiten voor te zijn. Een CD heeft -zoals bekend- geen uitspeelgroef: een enorme misser. Hoe dat op te lossen in dit digitale tijdperk heb ik geen idee van. Maar het probleem heeft de aandacht. Ik meld me weer zodra ik een soort van oplossing heb gevonden. Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 12 januari 2004 Report Share Posted 12 januari 2004 Oh, was ik wat vergeten Overigens is wat mij betreft niemand een idioot. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 12 januari 2004 Report Share Posted 12 januari 2004 Hallo allemaal, Kennen jullie niet die ouwe truc van het "doorspuiten" van de kabels. Twee keer per jaar moet je een lamp op de kabels aansluiten en die lamp een paar uur laten branden. Wel om het half jaar de richting veranderen. De inwendige vervuiling wordt op deze wijze volledig verwijderd en de elektronen zijn weer juist gericht. De kabel klinkt weer alsof die net is ingespeeld. Groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 januari 2004 Report Share Posted 12 januari 2004 Het lijkt er wel op dat iedereen hier uitgeluisterd is (op de muziek) en zelf uitgespeeld met zijn set en dat nu de kabels er aan moeten geloven. Een beetje kabel pikt dat toch niet: uitgespeeld worden op een forum. Link to comment Share on other sites More sharing options...
A90 Posted 12 januari 2004 Report Share Posted 12 januari 2004 Wat ik me wel eens afvraag is misschien wel gelijk aan de vraag van Dick. Als er zoiets bestaat als het 'inspelen' van kabels (moleculen anders, electronen in de juiste richting whatever), zou dat dan stoppen ? Ik bedoel als er een natuurkundig proces op gang komt doordat electronen zich van a naar b verplaatsen wanneer stopt die verandering dan. Na een week ? na zoveel uur gebruik van de kabel ? na veel luide muziek ? En wat gebeurd er dan als de kabel een tijd niet wordt gebruikt ? veren de electronen dan weer terug ? moet een kabel die een jaar oid niet is gebruikt dan weer opnieuw inspelen ? Of gaat de kabel na verloop van jaren steeds beter klinken (dat zou de eerste paar weken ook al zo zijn dus dan zal het na een paar jaar wel helemaal top zijn. In dat licht gezien zou het eerder aan te raden zijn om oude kabels te kopen ipv. nieuwe en daarbij hoe ouder hoe beter !) En als de kabel dan, zoals Dick bedoeld, uitgespeeld is, is dan de enige remedie omsmelten en opnieuw trekken ? Is er een piektijd aan de topprestatie van de kabels ? worden ze daarna minder of blijven ze op peil ? Is er iemand die 2 dezelfde sets kabels heeft. 1 set die nog nieuw in de verpakking is en 1 set die reeds gebruikt is. Dan zou je het wellicht kunnen horen ? vreemde materie maar wel boeiend . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts