Jump to content

je favoriete drummer


[[Game]]
 Share

Recommended Posts

],12 Jan 2004, 17:46:59] Als je 'skilzz' wilt horen, zit je toch vast aan jazz-drummers...  B)

Wat een onzin. Ga jij zondag mee naar Dream Theater (in Ahoy)? Kun je eens zien wat 'skillz' zijn. En het is niet eens jazz. Die gast heeft 3 bass-drums nodig, omdat ie niet bij de meest rechtse kan, als ie links zit, en andersom. Zelfde geldt voor hi-hat, daar heeft ie er ook meerdere van (minstens 2). Zijn hele drumstel past waarschijnlijk niet in mijn kamer (ongeveer 4,6m x 2,8m) en neem maar van mij aan dat ie het niet voor niets meesjouwt van uit de VS...

Die jazz-drummers van jou zullen best een aardig potje kunnen drummen, maar het zijn echt niet de enigen hoor. Ooit een optreden van Led Zeppelin gezien? Zo niet, moet je dat ook maar eens kijken en dan letten op de drummer (geeft waarschijnlijk wel een drumsolo). Die kerel is (was) echt onnavolgbaar. Mike Portnoy (van Dream Theater) wordt wel eens met hem vergeleken (of eigenlijk andersom natuurlijk), alleen speelt hij in een ander genre...

Ik wist wel dat iemand zo zou reageren. en ik weet ook wel dat bepaalde rock bands erg goede drummers hebben. Veel pop wordt ook ingespeelt door superstrakke studiodrummers. (Colaiuta bij sting)

 

Maar ik blijf erbij: de echt onmogelijke dingen worden toch bij jazz en fusion uitgehaald.

 

Neemt niet weg dat niet iedereen daar van houdt, daarom kan jij gewoon je rockdrummers posten en ik mn jazzdrummers.

 

Game

Link to comment
Share on other sites

Als je skillz wilt horen zul je absoluut naar Jazz drummers moeten luisteren!

Ik kan me nog een concert van Max Roach herinneren waarbij hij op een snare drum en een hihat speelde , verders nix! , een heel concert solo en geen moment verveelde het , dat wil ik die rock drummers nog wel ff zien doen , hij was toen al in de 80!! , 1 van de beste drummers van de 20ste eeuw.

Link to comment
Share on other sites

Een goede drummer heeft naar mijn idee geen meters breed & hoog drumstel nodig :rolleyes:

 

brian.jpg

Ligt er maar net aan wat je speelt denk ik. Ik vind het razend knap dat Portnoy dat hele drumstel weet te gebruiken. Ik zou werkelijk niet weten wat ik ermee zou moeten.

 

 

Overigens denk ik dat de jazzliefhebbers hier een heel ander beeld hebben van 'goed drummen' dan de niet-jazz liefhebbers als ik. Gepiel met alleen een snare-drum en een hi-hat kan best knap zijn, maar daar wordt ik zenuwachtig van. Ik hou meer van echt drumgeweld en dan ben je bij rock en metal aan een beter adres denk ik.

 

Maar goed, rock en metal wordt sowieso altijd afgedaan als minderwaardig. Een zangeres in een metalband, hoe goed ook, wordt meestal met de net aangekeken door opera-liefhebbers, gitaristen en drummers raggen zogenaamd maar wat en toetsenisten kunnen natuurlijk nooit zo goed zijn als concertpianisten. Bull shit, maar dat wisten jullie natuurlijk al, of niet... :confused::rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Eigenlijk vind ik dat geen bulshit :rolleyes: . Tuurlijk zijn die toetsenisten niet zo goed als concertpianisten.

 

Rock/pop/metal is populair. Er zitten puike muziekanten bij.

Het is maar net wat je mooi vind.

 

Ik ga mijn stanpunt niet meer herhalen. Maar ik stel voor dat je eens wat jazzsessies in je stad langsgaat. Als je een beetje een jazzscene hebt waar je wooont, dan is dat misschen wel een idee.

 

hmmm max roach, zal hem eens nazoeken.

 

GAme

Link to comment
Share on other sites

],12 Jan 2004, 22:45:31] Eigenlijk vind ik dat geen bulshit :rolleyes: . Tuurlijk zijn die toetsenisten niet zo goed als concertpianisten.

 

Rock/pop/metal is populair. Er zitten puike muziekanten bij.

Het is maar net wat je mooi vind.

 

Ik ga mijn stanpunt niet meer herhalen. Maar ik stel voor dat je eens wat jazzsessies in je stad langsgaat. Als je een beetje een jazzscene hebt waar je wooont, dan is dat misschen wel een idee.

 

hmmm max roach, zal hem eens nazoeken.

 

GAme

Nou nee, dank je. Jij gaat toch ook niet naar een pop/rock/metalconcert (die worden in Groningen regelmatig wel gehouden; Oosterpoort, Vera)? Ik hou niet van jazz. Ik heb het wel eens gehoord op tv (beelden van NSJ enzo), maar ik kan niet tegen dat gepiel. Ik heb liever een melodie. En ritme. Dan maar niet firtuoos hoor...

 

Hoezo zijn concertpianisten per definitie beter dan poppianisten trouwens? Als ze dezelfde opleiding (soort) hebben gehad maar (daarna) elk hun eigen weg hebben gekozen, de een voor klassiek en de ander voor pop/rock/metal enz., waarom zijn die pianisten die voor klassiek gekozen hebben dan beter? Ik zie dat niet hoor. Volgens mij hebben ze alleen iets anders gekozen. Of denk jij dat alleen de 'goeien' klassiek kiezen en de rest pop/rock/metal? Dacht het niet. Sterker nog, pianisten die alleen maar kant en klare klassieke stukken spelen (ja, ja, volgens de eigen interpretatie...) vind ik minder dan iemand die hele stukken zelf verzint (eventueel in samenwerking met anderen (bandleden)). Maar goed, mijn punt is, dat pop/rock/metal vaak in het verdomhoekje zit. Dat alle andere muziekant toch op z'n minst net ietsje beter zijn... En dat vind ik dus wel bull shit...

Link to comment
Share on other sites

],12 Jan 2004, 18:43:13]

Art blakey? voor de echte jazz fan?

Jazeker!! En een hele grote was hij . Luister maar eens naar zijn BLUE NOTE platen.En de vele B-N opnames waar hij als side man heeft meegespeeld.

 

Enkele van mijn favorieten: Philly Joe Jones,Charly Pership,Billy Higgins,Cozy Cole en Big Sid Catlett.

S-M.

Link to comment
Share on other sites

Hallo,

 

Over drummers en drumstellen gesproken.. Mijn broer (ook drummer) heeft gister nog een drumstel gekocht van Sietse Huisman (bekend van Twarres, Shania Twain, Willeke Alberti etc.). "Taye tour pro", met het zelfde drumstel is de laatste cd van Twarres ook opgenomen.. En hoe hij klinkt? Ongelovelijk strak, diep en dynamisch.. Hier onder een actie foto van Sietse en het besproken drumstel!

IMG_2828%20kopie.jpg

:rolleyes::rolleyes::rolleyes:

 

groeten, PD :)

Link to comment
Share on other sites

Hallo,

 

Over drummers en drumstellen gesproken.. Mijn broer (ook drummer) heeft gister nog een drumstel gekocht van Sietse Huisman (bekend van Twarres, Shania Twain, Willeke Alberti etc.). "Taye tour pro", met het zelfde drumstel is de laatste cd van Twarres ook opgenomen.. En hoe hij klinkt? Ongelovelijk strak, diep en dynamisch.. Hier onder een actie foto van Sietse en het besproken drumstel!

IMG_2828%20kopie.jpg

:rolleyes::rolleyes::rolleyes:

 

groeten, PD :)

Of ie stak klinkt, ligt meer aan de drummer lijkt me. En of ie dynamisch klinkt, ligt er maar net aan of je niet altijd even hard mept (en stampt). De diepte ligt aan het drumstel zelf. Alleen een snaredrum en een hi-hat kan nooit diep klinken... :)

 

Maar ff serieus: je broer drumt dus? Dan heeft hij vast wel een beetje verstand drummers, dus wat vind hij nou de beste(n)?

Link to comment
Share on other sites

Nou Henrie,

 

Ik drum dus ook. Al meer dan dertig jaar dus. Dat betekent niet dat ik de wijsheid in pacht hebt als het om de kwaliteit van drummers gaat. Alle bovengenoemde drummers zijn van grote klasse. De een zal net iets sneller zijn, de ander net weer iets technischer, weer een ander inventiever enzovoort. Waar het uiteindelijk om draait is smaak. Kijk, Mike Portnoy (o.a. Dream Theater) is inderdaad erg goed, maar ik hoor bijvoorbeeld Simon Phillips net iets liever.

 

Overigens, aan mijn lijstje van Steve Gadd (sessiedrummer o.a bekend van Paul Simon en Steely Dan), Simon Phillips (op dit moment Toto) en Manu Katche (sessiedrummer o.a. bekend van Peter Gabriel) kunnen wat mij mij betreft ook Bill Bruford (o.a Yes en King Crimson), Carter Beauford (Dave Matthews Band) en Phil Collins (zeker in zijn Brand X -tijd) worden toegevoegd.

Uit vervlogen tijden: Buddy Miles (van Jimi Hendrix), Keith Moon (Who) en John Bonham (Led Zeppelin).

In de jazz ben ik niet zo goed thuis, maar daar wemelt het uiteraard van de toppers. Ik heb zo een aantal opnames gezien van Buddy Rich, onder andere op hoge leeftijd, en die was inderdaad ongelooflijk goed. Joe Morello en Lous Bellson ken ik ook. Eveneens voortreffelijk. Maar goed, ik zei het al, het draait om smnaak en jazz is mijn smaak niet.

 

Met vriendelijke groeten,

 

Manus

Link to comment
Share on other sites

Of ie stak klinkt, ligt meer aan de drummer lijkt me. En of ie dynamisch klinkt, ligt er maar net aan of je niet altijd even hard mept (en stampt). De diepte ligt aan het drumstel zelf. Alleen een snaredrum en een hi-hat kan nooit diep klinken... :)

 

Maar ff serieus: je broer drumt dus? Dan heeft hij vast wel een beetje verstand drummers, dus wat vind hij nou de beste(n)?

Ha Henrie,

 

Er zijn wel degelijk grote verschillen tussen drumkits! Het drumstel is zwaar audiofiel opgebouwd en schitterend mooi om te zien. De stands zijn niet te tillen, de toegepaste materialen zorgen weer voor een bepaalde sound, de constructie is erg stabiel en doordacht en de toms zijn volledig ontkoppeld van de kick! Dit hoor je terug in de totale klank van zo'n kit. Misschien moet je eens bij de drumstellenboer verschillende kits, snare's, vellen, bekkens enz. gaan luisteren...

 

De in mijn broer's ogen betere drummers zijn Stewart Copeland (voorheen Police, nu Oysterhead), Brain (Primus), Dave Weckl, Simon Philips enzo nog enkele..

 

groeten, PD :)

Link to comment
Share on other sites

Of ie stak klinkt, ligt meer aan de drummer lijkt me. En of ie dynamisch klinkt, ligt er maar net aan of je niet altijd even hard mept (en stampt). De diepte ligt aan het drumstel zelf. Alleen een snaredrum en een hi-hat kan nooit diep klinken... :)

 

Maar ff serieus: je broer drumt dus? Dan heeft hij vast wel een beetje verstand drummers, dus wat vind hij nou de beste(n)?

Ha Henrie,

 

Er zijn wel degelijk grote verschillen tussen drumkits! Het drumstel is zwaar audiofiel opgebouwd en schitterend mooi om te zien. De stands zijn niet te tillen, de toegepaste materialen zorgen weer voor een bepaalde sound, de constructie is erg stabiel en doordacht en de toms zijn volledig ontkoppeld van de kick! Dit hoor je terug in de totale klank van zo'n kit. Misschien moet je eens bij de drumstellenboer verschillende kits, snare's, vellen, bekkens enz. gaan luisteren...

 

De in mijn broer's ogen betere drummers zijn Stewart Copeland (voorheen Police, nu Oysterhead), Brain (Primus), Dave Weckl, Simon Philips enzo nog enkele..

 

groeten, PD :)

Ik heb wel eens een drumstel gezien hoor. Op school (VWO) stond er een en ik heb 2 vrienden die drummen (zij zijn ook enorm fan van Mike Portnoy en zouden willen dat ze zo goed waren). Ik weet dus wel dat er klankverschil zit tussen verschillende drumkits, maar om een drumkit nou audiofiel te gaan noemen... Dat bedoelde ik dus eigenlijk...

Link to comment
Share on other sites

Nou Henrie,

 

Ik drum dus ook. Al meer dan dertig jaar dus. Dat betekent niet dat ik de wijsheid in pacht hebt als het om de kwaliteit van drummers gaat. Alle bovengenoemde drummers zijn van grote klasse. De een zal net iets sneller zijn, de ander net weer iets technischer, weer een ander inventiever enzovoort. Waar het uiteindelijk om draait is smaak. Kijk, Mike Portnoy (o.a. Dream Theater) is inderdaad erg goed, maar ik hoor bijvoorbeeld Simon Phillips net iets liever.

 

Overigens, aan mijn lijstje van Steve Gadd (sessiedrummer o.a bekend van Paul Simon en Steely Dan), Simon Phillips (op dit moment Toto) en Manu Katche (sessiedrummer o.a. bekend van Peter Gabriel) kunnen wat mij mij betreft ook Bill Bruford (o.a Yes en King Crimson), Carter Beauford (Dave Matthews Band) en Phil Collins (zeker in zijn Brand X -tijd) worden toegevoegd.

Uit vervlogen tijden: Buddy Miles (van Jimi Hendrix), Keith Moon (Who) en John Bonham (Led Zeppelin).

In de jazz ben ik niet zo goed thuis, maar daar wemelt het uiteraard van de toppers. Ik heb zo een aantal opnames gezien van Buddy Rich, onder andere op hoge leeftijd, en die was inderdaad ongelooflijk goed. Joe Morello en Lous Bellson ken ik ook. Eveneens voortreffelijk. Maar goed, ik zei het al, het draait om smnaak en jazz is mijn smaak niet.

 

Met vriendelijke groeten,

 

Manus

Natuurlijk gaat het om de muziek, helemaal mee eens. Maar als hier door sommigen bij voorbaad al wordt aangenomen dat jazz-drummers per definitie beter zijn ('skillz hebben'), dan wordt ik een beetje pissed. Net alsof al die andere drummers (die dan toevallig geen jazz spelen) niet half kunnen drummen.

 

Ik denk (maar misschien weet jij dat beter, aangezien je drumt) dat een jazz-drummer gewoon een heel andere drummer is dan bijvoorbeeld een metal-drummer. Ik denk dat een metal-drummer het moeilijk heeft als ie een jazz-nummer moet drummen. En zo zal een jazz-drummer het waarschijnlijk ook knap lastig hebben met het razende tempo van Mike Portnoy in sommige passages. Maar er zijn hier blijkbaar mensen die dat per definitie al af doen... Vind ik jammer...

Link to comment
Share on other sites

Natuurlijk gaat het om de muziek, helemaal mee eens. Maar als hier door sommigen bij voorbaad al wordt aangenomen dat jazz-drummers per definitie beter zijn ('skillz hebben'), dan wordt ik een beetje pissed. Net alsof al die andere drummers (die dan toevallig geen jazz spelen) niet half kunnen drummen.

 

Ik denk (maar misschien weet jij dat beter, aangezien je drumt) dat een jazz-drummer gewoon een heel andere drummer is dan bijvoorbeeld een metal-drummer. Ik denk dat een metal-drummer het moeilijk heeft als ie een jazz-nummer moet drummen. En zo zal een jazz-drummer het waarschijnlijk ook knap lastig hebben met het razende tempo van Mike Portnoy in sommige passages. Maar er zijn hier blijkbaar mensen die dat per definitie al af doen... Vind ik jammer...

Klopt Henrie, maar ik stoor me er niet zo aan dergelijke discussies. Zo gaat het altijd als het om een poll gaat ('Wie is de beste drummer/zanger/gitarist, wat is de beste versterker/platenspeler enzovoort....) Ik denk ook dat jazzdrummers niet zo hard en strak speedmetal kunnen spelen als een speedmetaldrummer. Een speedmetaldrummer zal niet zo swingend jazz kunnen spelen. Da's geen kwestie van slechter of beter, maar een kwestie van anders. Het zijn nu eenmaal twee verschillende disciplines. Pavarotti kan nu eenmaal ook geen swingende popsong ten gehore brengen (heb ik zelf gehoord) .

 

Groeten,

 

Manus

Link to comment
Share on other sites

Ik heb wel eens een drumstel gezien hoor. Op school (VWO) stond er een en ik heb 2 vrienden die drummen (zij zijn ook enorm fan van Mike Portnoy en zouden willen dat ze zo goed waren). Ik weet dus wel dat er klankverschil zit tussen verschillende drumkits, maar om een drumkit nou audiofiel te gaan noemen... Dat bedoelde ik dus eigenlijk...

Ha Henrie,

 

Audiofiel bedoel ik dan in de drummerswereld gezien. Drummofiel ofzo? Ik denk dat Manus wel een beetje begrijpt wat ik bedoel..

 

groeten, PD :)

Link to comment
Share on other sites

[quote name=Audiofiel bedoel ik dan in de drummerswereld gezien. Drummofiel ofzo? Ik denk dat Manus wel een beetje begrijpt wat ik bedoel..

 

groeten' date=' PD :) [/quote]

Jazeker begrijp ik dat,

 

Ik geef zelf bijvoorbeeld de voorkeur aan houten drumkits in plaats van kunststof. Vanwege de warme klank (lijkt wel of ik het over speakers heb). Want drumstellen kunnen heel verschillend klinken. Door de 'kast' bijvoorbeeld. Ik had vroeger bijvoorbeeld rototoms, van die toms zonder klankkast waarbij de trillingen via een soort van wiel werden versterkt. Die knalden bij het leven. Maar op een gegeven moment had ik daar genoeg van: te fel, te koud.

Diepte van toms en snare maakt ook uit. Mijn favoriete snare: een Ludwig Black Beauty van 6,5 inch diep in plaats van de gebruikelijke 5 inch. Een klap heeft dan meer body.

Dan heb ik het nog niet eens over de verschillende soorten vellen en bekkens. Afijn, ik bedoel maar dat er ook op het gebied van drumstellen enorme klankverschillen zijn. Ook daar heb je 'hifi' en 'lowfi'.

Maar goed, deze discussie wordt wellicht een beetje te specialistisch voor een audio-forum.

 

Groeten,

 

Manus

Link to comment
Share on other sites

Niet de beste maar voor mij de belangrijkste, hij inspireerde mij om zelf een beetje te gaan drummen: Terry Williams van Dire Straits(speelt oa in Alchemy).

 

 

Daarna, voor mij goeie drummers zitten bijna allemaal in de hoek hard rock/metal

 

John Bonham, Ian Paice, Cozy Powell, Nicko McBrain, Vinnie Appice etc

Link to comment
Share on other sites

Jazeker begrijp ik dat,

 

Ik geef zelf bijvoorbeeld de voorkeur aan houten drumkits in plaats van kunststof. Vanwege de warme klank (lijkt wel of ik het over speakers heb). Want drumstellen kunnen heel verschillend klinken. Door de 'kast' bijvoorbeeld. Ik had vroeger bijvoorbeeld rototoms, van die toms zonder klankkast waarbij de trillingen via een soort van wiel werden versterkt. Die knalden bij het leven. Maar op een gegeven moment had ik daar genoeg van: te fel, te koud.

Diepte van toms en snare maakt ook uit. Mijn favoriete snare: een Ludwig Black Beauty van 6,5 inch diep in plaats van de gebruikelijke 5 inch. Een klap heeft dan meer body.

Dan heb ik het nog niet eens over de verschillende soorten vellen en bekkens. Afijn, ik bedoel maar dat er ook op het gebied van drumstellen enorme klankverschillen zijn. Ook daar heb je 'hifi' en 'lowfi'.

Maar goed, deze discussie wordt wellicht een beetje te specialistisch voor een audio-forum.

 

Groeten,

 

Manus

Kijk! Enzo vergeleek ik gister dus ook het drumstel met de audio wereld! Het taye drumstel van me broer is uit lindenhout gemaakt.. Overigens, met wat voor drumkit speel je (puur uit interesse vanaf mijn broers kant)?

 

groeten, PD <_<

Link to comment
Share on other sites

[

Kijk! Enzo vergeleek ik gister dus ook het drumstel met de audio wereld! Het taye drumstel van me broer is uit lindenhout gemaakt.. Overigens, met wat voor drumkit speel je (puur uit interesse vanaf mijn broers kant)?

 

groeten, PD <_<

Nou, ik treed op dit moment niet meer op. Is niet meer te combineren met mijn werk. 's Avonds en in de weekinden. Mijn akoestische set heb ik de deur uitgedaan. Maar goed, dat was dus de al eerder genoemde Ludwig Black Beauty snare en als kit een Premier Royal van wel twintig jaar oud, houtsoort maple. Hele diepe ketels. Qua klank heb ik niet vaak een betere gehoord, zeker niet gezien de prijs die ik er ooit voor heb betaald (fl 1300, en tweedehandsje van destijds een jaar of tien). Ik had daar pin-stripe Remo-vellen op (met zo'n olielaagje ertussen), waardoor een klap naar mijn geval iets minder lang nagalmde.

Verder Paiste hi-hat en Paiste bekkens (modellen weet ik niet meer). Klonken niet blikkerig of metalig, maar heel zacht en een beetje suizend.

Omdat ik het drummen niet kan laten speel ik thuis op een elektronische set: Yamaha DTXpress. Ik neem daar nog geregeld muziek mee op met een paar vrienden. Speelt toch wel iets anders dan een regulier drumstel, zeker qua vering. De klanken ervan zijn OK. Die heb ik zelfs uitgebreid met schitterende samples van bestaande drumkits die ik aanstuur via midi.

 

Groeten,

 

Manus

Link to comment
Share on other sites

Nog steeds pissig henrie? :D

Ik heb het ook favoriete drummer genoemd en niet beste.

En at je zei over klassieke pianisten klopt als een bus. Mijn vader heeft klassiek conservatorium gedaan en schrijft ook pop.

Ik heb natuurlijk zoveel popconcerten gezien. Maar jij nog nooit een sessie.

 

In elk geval: metal drummers zijn idd erg strak.

Mag ik je nog een suggestie doen?

Download dingen van "the tony williams lifetime". Dan hoor je drumwerk dat zo woest en ruig is, dat elke metal-drummer huilend naar mamma rent.

 

Nogmaals, ik probeer je niet af te bluffen. Je moet daar naar luisteren wat je mooi vind. Maar het is net als in die topic's over de snelste/beste gitarist. Om te beginnenis het niet relevant; er is geen beste. Verder is het gewoon suf om daar namen als kurt cobain of mark knoplfer tegen te komen.

 

Maar goed, groeten Game

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...