PackardGoose Posted 20 februari 2004 Report Share Posted 20 februari 2004 Toevallig vond ik dit nog effe: Steve Smith Biography Steve Smith was originally drawn to the drums by hearing marching bands in parades as a child in his native Massachusetts. At age nine, in 1963, Smith began studying the instrument in earnest with local teacher Bill Flanagan, who played in big bands in the swing era. Smith's early inspiration at this time was drawn from the great drumming stars of the big bands such as Gene Krupa, Buddy Rich, Louie Bellson and Kenny Clarke, among others. In particular, regular trips in his youth to The Boston Globe Jazz Festival, where he first saw and heard his idols, made a special impact on his musical endeavors. Smith performed in the usual school band program and garage bands while in his teens, but also began to broaden his performing experience by playing in a professional Brockton concert band and even the big band at the local college, Bridgewater State. After high school, Smith began studying music at the famed Berklee College of Music in Boston in 1972. There he received valuable instruction from such renowned teachers as Gary Chaffee and Alan Dawson. His drumming influences at this time came to include such notables as Tony Williams, Billy Cobham, Lenny White and Steve Gadd. In 1974 Smith's professional career began in full, at 19 years old, with his tenure in the Lin Biviano Big Band, which he toured and recorded with for the next two years. At that same time he also performed with bebopper Buddy DeFranco and was a member of free-jazz group The Fringe featuring George Garzone. In 1976, Smith began his association with jazz fusion by joining violinist Jean Luc Ponty and recording the album "Enigmatic Ocean" (Atlantic 1977), which also featured guitarist Allan Holdsworth. However, it was while touring with rocker Ronnie Montrose a year later that Smith was asked to join the popular rock band Journey which brought his playing to the attention of a young rock audience. With Journey, Smith toured around the world and recorded many successful albums including the immensely popular "Escape" (Columbia 1981) and "Frontiers" (Columbia 1983), both of which garnered the band many Top 40 hits. Smith's inventive timekeeping, stadium sized tom-tom fills and deep sense of the groove enabled him to produce some of the most critically acclaimed rock drumming while at the same time propelling the band to much popular success. In 1985, however, the group began to change their direction and Smith left to pursue his original passion, jazz, and to continue his developing career as a session player. Over the past 15 years, Smith has played on many hits with such diverse artists as Mariah Carey, Bryan Adams, Zucchero, Claudio Baglioni, Tommy Shaw/Jack Blades, Ray Price, and Savage Garden. Smith began leading his own fusion band Vital Information (currently featuring Tom Coster on Hammond B-3, Frank Gambale on guitar and Baron Browne on bass) in 1983 while still a member of Journey. This powerful ensemble allowed Smith the opportunity to fully develop his uniquely robust drumming style and express his developing concept as a band leader. His explosive solos and intricate timekeeping served to gain him much acclaim from sources such as Modern Drummer Magazine, whose readers voted him the #1 All-Around Drummer five years in a row. Vital Information's '97 release, Where We Come From, was voted Best Contemporary Jazz Recording Of 1998 by the Association For Independent Music. Smith has also maintained an extensive touring and recording career, appearing with many jazz luminaries such as Mike Mainieri's group Steps Ahead. This band, which included virtuosos such as Michael Brecker and Mike Stern, was one of the most successful of the '80s electric jazz groups and Smith contributed greatly to their tight, energetic sound for seven years (1986-1993). Other high profile jazz touring and/or recording gigs that have filled the drummer's schedule include such artists as Ahmad Jamal, Jeff Berlin, Michael Manring, Stanley Clarke, Randy Brecker, Zakir Hussain and the Buddy Rich Big Band, with whom he has performed in many tribute concerts to the late drumming idol. He also rejoined Journey for a short time in 1996 to record the reunion album "Trial By Fire" (Columbia 1996). Smith's calendar often includes many drum clinics in which he is able to display his phenomenal techniques to drumming students around the world. Smith's drumming, while always decidedly modern, can best be described as a style that embodies the history of American music. His original love of rudimental parade drumming is evident in his intricate solos. Likewise, his command of jazz, from New Orleans music, swing, bebop, avant-garde to fusion, is applied with his powerful rock drumming sensibilities and allows him to push the boundaries of all styles to new heights. His musical focus, along with his Vital Information group, is committed to the exploration of improvised music in the uniquely American vein, incorporating styles as diverse as Blues, Jazz, R&B, Funk, Cajun and Pop. In 1998, Smith began producing and playing on a series of driving electric jazz albums for the Tone Center label with a revolving cast of talented players such as Frank Gambale, Stu Hamm, Tom Coster, Larry Coryell, Jerry Goodman, Howard Levy, Steve Marcus, Scott Henderson and Victor Wooten to name a few. In 2001 Modern Drummer Magazine named Steve as one of the Top 25 Drummer of All Time, in 2002 he as voted into the Modern Drummer Hall of Fame and finally in 2003 his Hudson Music DVD "Steve Smith Drumset Technique - History of the U.S. Beat" was voted #1 Educational DVD of 2003. Also in 2003 Steve Smith and Buddy's Buddies -- the Buddy Rich alumni quintet -- released two CDs on the Tone Center label that were record live at the famous London jazz club Ronnie Scott's; "Very Live at Ronnie Scott's Set One" and "Very Live at Ronnie Scott's Set Two." Steve Smith play Sonor drums, Zildjian cymbals, Vic Firth "Steve Smith" Signature Sticks, Remo Drum Heads, DW Bass Drum Pedals, and puts them all in Porcaro Cases. Check out the Steve Smith Interactive Timeline... Link to comment Share on other sites More sharing options...
PackardGoose Posted 20 februari 2004 Report Share Posted 20 februari 2004 Wil je eens in je leven nog (voordat je dood gaat) een keer ECHT DRUMWERK horen, dan moet je maar eens eventjes naar deze cd gaan luisteren. Als je het niet doet, heb je dus nooit echt drumwerk gehoord! (Wie je ook allemaal al gehoord hebt, doet er niet toe:deze is een must!) Gambale,Hamm,Smith-Show me what you can do (Tone Center) Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 20 februari 2004 Author Report Share Posted 20 februari 2004 ik zal het eens luisteren, dank voor de tip! Maar begrijp ik dat deze smith jou favoriet is? Game Link to comment Share on other sites More sharing options...
PackardGoose Posted 20 februari 2004 Report Share Posted 20 februari 2004 Wil je eens in je leven nog (voordat je dood gaat) een keer ECHTDRUMWERK horen, dan moet je maar eens eventjes naar deze cd gaan luisteren. Als je het niet doet, heb je dus nooit echt drumwerk gehoord! (Wie je ook allemaal al gehoord hebt, doet er niet toe:deze is een must!) Gambale,Hamm,Smith-Show me what you can do (Tone Center) Tsja, ik heb ander Link to comment Share on other sites More sharing options...
PackardGoose Posted 20 februari 2004 Report Share Posted 20 februari 2004 ],20 Feb 2004, 21:12:47] ik zal het eens luisteren, dank voor de tip!Maar begrijp ik dat deze smith jou favoriet is? Game Een van mijn favorieten, want er zijn meerdere grootheden. Maar ik plaats deze in een rijtje met bijvoorbeeld Vinnie Colaiuta,Alex Acuna, Dennis Chambers,Vic Stevens,Wackerman,Weckl,Covington enzovoorts. Allemaal klasse drummers, die allemaal een eigen stijl hebben. Ik heb er niet een favoriet bij, ik vindt ze allemaal top! Link to comment Share on other sites More sharing options...
PackardGoose Posted 20 februari 2004 Report Share Posted 20 februari 2004 Ik heb er niet een favoriet bij, ik vindt ze allemaal top! Zo is het ook bij mij. Er zijn zoveel goede drummers in hun genre, dat het teveel is om op te noemen en ja, ook b.v. Phil Collins ... tenminste wanneer ie bij Brand X speelt Phil Collins, een dubieuze man, als het op muziek maken aankomt. Hij behoort tot de allerbesten als het op drummen aankomt. Maar luister niet naar z'n liedjes want inderdaad, na Brand X is zijn creativiteit tot het nivo "0 komma 0" gedaald. Jammer van s'mans kwaliteiten, maar voor hem zal het een zorg zijn. Was ie bij Brand X gebleven, had ie nog geen nagel om aan z'n reet te krabben gehad. Met de prut die hij nu maakt is ie voor eens en altijd binnen, en geef hem eens ongelijk! Link to comment Share on other sites More sharing options...
qwert Posted 20 februari 2004 Report Share Posted 20 februari 2004 Game, heb je nou al eens een stukje (drumsolo) van Mike Portnoy gehoord? Of het intro van 'Honor Thy Father'? Nee ik niet (En [game] waarschijnlijk ook niet) Ik zou zeggen ,laat maar eens wat horen. Je hebt een PB, qwert Het is gelukt om de samples te beluisteren. Maar het klinkt als een op hol geslagen metronoom, zo snel en heavy. Inderdaad echt metal drums zoals het hoord. Maar zet nu toch effe deze cd op. Ja [game] ik geef deze toch **** Hier speeld Smith toch wel effetjes iets anders dan het ''smooty'' geluid wat ik van Vital Information gewend bent. Gambale klinkt bijna als Holdsworth ,En Hamm knoeperd alsof zijn leven ervan af hangt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 20 februari 2004 Report Share Posted 20 februari 2004 Het is gelukt om de samples te beluisteren. Maar het klinkt als een op hol geslagen metronoom, zo snel en heavy. Inderdaad echt metal drums zoals het hoord. Maar zet nu toch effe deze cd op. Ja [game] ik geef deze toch **** Tja, het zal ongetwijfeld heel wat anders zijn dan een fusiondrummer. Heb ook niet beweerd dat het hetzelfde is Zou niet durven, kan ik Portnoy niet aandoen Dit staat er trouwens op z'n site: What drummers had a significant influence on Mike? -------------------------------------------------------------------------------- There are many, but in the April 2001 issue of Modern Drummer, Mike was asked his opinion on a bunch who have influenced him and that he has respect for. The ones mentioned in the article are: Neil Peart, Carl Palmer, Bill Bruford, Terry Bozio, Billy Cobham, Alan White, Stewart Copeland, Phil Collins, Chester Thompson, Simon Phillips, Nick D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wijx Posted 21 februari 2004 Report Share Posted 21 februari 2004 http://www.drummerworld.com/drummersolo.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 21 februari 2004 Report Share Posted 21 februari 2004 Maar zet nu toch effe deze cd op. Ja [game] ik geef deze toch **** http://upload.store.mdsalih.com/100_0059.JPG waarom zo moeilijk doen met een foto uploaden, ze staan ook gewoon in de db hoor Link to comment Share on other sites More sharing options...
qwert Posted 21 februari 2004 Report Share Posted 21 februari 2004 Een drummer is dacht ik hier nog niet genoemd... Dennis Chambers alias The buldog. Op sommige platen deeld hij toch echt mokerslagen uit ,als je hem aan het werk hoord. Deze cd (Is een copy,maar hoop dat ik een dezer weken de orginele cd krijg uit de States). waarom zo moeilijk doen met een foto uploaden, ze staan ook gewoon in de db hoor Heb je gelijk in ,maar deze foto moet wel zelf uploaden, om ,m te kunnen laten zien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ree Posted 22 februari 2004 Report Share Posted 22 februari 2004 Dit kun je toch niet menen?Billy Cobham is een houthakker, die alsmaar snel zit te roffelen, maar het ontbreekt die man aan flexibiliteit. Zeer middelmatig. En als je hem Live ziet spelen, valt op hoe krampachtig hij zit te klooien. Steve Smith daarentegen schud het allemaal even uit de mouw of het niks is! Steve Smith heb ik niet op cd staan dus hier kan ik niet over ordelen Wat betreft Billy Cobham, die was vooral in de jaren zeventig zeer productief als sessie muziekant. Als John Mclauglin en hij samenspeelde dan kon het zijn dat je op dat moment liever naar de tandarts gaat maar sommige vonden dit een ultieme droom combinatie. Ook speelde hij met beroemde bassisten veelvuldig samen;Stanley Clark, Ron Carter, Jack Bruce, Christian Mcbride ...enz. Maar als hij zijn eigen muziek speelt dan heeft hij vaak muzikanten bij van een mindere kwaliteit. Misschien dat hij wellicht iets te krampachtig overkomt en zijn snelheid van weleer is waarschijnlijk verloren gegaan met de leeftijd,daarbij is de muziek die hij zelf schrijft van een dubieuze kwaliteit. Maar om een goede drummer te zijn is denk ik wel belangrijk om op de andere muzikanten te participeren en gezien zijn staat van dienst denk ik wel dat dit wel snor zit. Want als je ooit door Miles Davis wordt gevraagd om te gaan touren dan denk ik niet dat je om het houtkappen wordt gevraagd Link to comment Share on other sites More sharing options...
PackardGoose Posted 23 februari 2004 Report Share Posted 23 februari 2004 Want als je ooit door Miles Davis wordt gevraagd om te gaan tourendan denk ik niet dat je om het houtkappen wordt gevraagd Dat is al bijna een halve eeuw geleden. Toen Cobham wat jonger was telde hij inderdaad mee, hij was toendertijd een voorbeeld voor vele anderen die volgden. Tegenwoordig telt hij echter niet meer mee bij de echte kanjers van vandaag de dag. Heren als Portnoy,Chambers,Donati,Smith,Colaiuta,Weckl,Minnemann, ja dat is echt andere koek. Daar staat Billy bij in de schaduw,natuurlijk vanwege zijn leeftijd en andere redenen. Je kunt Art Blakey ook niet met Dennis Chambers vergelijken, dat is nu eenmaal zo. Beiden waren grootheden in hun tijd (Chambers nu dus nog steeds) Link to comment Share on other sites More sharing options...
qwert Posted 23 februari 2004 Report Share Posted 23 februari 2004 Want als je ooit door Miles Davis wordt gevraagd om te gaan tourendan denk ik niet dat je om het houtkappen wordt gevraagd Dat is al bijna een halve eeuw geleden. Toen Cobham wat jonger was telde hij inderdaad mee, hij was toendertijd een voorbeeld voor vele anderen die volgden. Tegenwoordig telt hij echter niet meer mee bij de echte kanjers van vandaag de dag. Heren als Portnoy,Chambers,Donati,Smith,Colaiuta,Weckl,Minnemann, ja dat is echt andere koek. Daar staat Billy bij in de schaduw,natuurlijk vanwege zijn leeftijd en andere redenen. Je kunt Art Blakey ook niet met Dennis Chambers vergelijken, dat is nu eenmaal zo. Beiden waren grootheden in hun tijd (Chambers nu dus nog steeds) Dat Cobham nu niet meer het tempo en de energie heeft van pakweg 30 jaar geleden ,neem ik hem dan ook niet kwalijk .Maar op de platen uit de jaren ,70(Zowel de solo als ook waarop hij als '' sideman'' op meespeeld). Laat hij toch echt furieus drumwerk horen. Natuurlijk bieden zich ook telkens nieuwe (Jonge) drummers aan die op hun manier hun beste steentje bijdragen aan de jazz/fusion. Om een voorbeeld te noemen ,die Donati (Speeld nu bij de fusion/sympho groep Planet X). Colaiuita heeft een strakke harde manier van spelen die mij wel aanpreekt. Maar vooral die Chambers laat toch horen wat er allemaal mogelijk is, de bijnaan The Buldog is hem dan ook op het lijf geschreven. O,ja drummer Alphonse Mouzon moet je maar eens te keer horen gaan op de platen Mind Transplant en In search of a dream. Hier wordt beslist geen kwastjeswerk afgeleverd!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ree Posted 23 februari 2004 Report Share Posted 23 februari 2004 Heren als Portnoy,Chambers,Donati,Smith,Colaiuta,Weckl,Minnemann, ja dat is echt andere koek.Daar staat Billy bij in de schaduw,natuurlijk vanwege zijn leeftijd en andere redenen. Je kunt Art Blakey ook niet met Dennis Chambers vergelijken, dat is nu eenmaal zo. Beiden waren grootheden in hun tijd (Chambers nu dus nog steeds) Vaak moet je je ouder worden ( minder dynamisch ) worden goed kunnen compenseren. Jack Dejohnette drumt al jaren aan de top mee maar zijn drum werk is tijdloos. Op de laatste cd van Dean Brown waar o.a. Cobham ook op speelt drumt hij herken baar goed. Van Portnoy ,Chamber,Colaiuta,Weckl vindt ik ook goeie drummers maar ook die hebben mindere dagen. Zo vindt ik het drumwerk van Colaiuta op de Cd "Jing Chi" wel goed maar ik schaal hem niet tot mijn denkbeeldige top 5 in. Van Weckl heb ik een aantal opnames gezien 1 keer live met Chick Corea waar hij uitstekend speelde maar ik heb hem ook weleens minder zien spelen waarvan ik de andere spelers niet herkend heb. Omdat Chambers op meerdere cd's staat kan ik beter een oordeel vellen als dan bij Portnoy waar ik maar 1 cd van heb. Chambers heeft een krachtige "groove" maar ik heb hem eigenlijk nooit heel subtiel horen spelen zoals je bij acoustisch jazz wel moet kunnen. Dit kan Cobham wel. Portnoy is een heel andere drummer die ontzettend veel kan alleen weet ik niet hoe hij met andere muziek overweg kan. Donati,Smith,Minnemann moet ik nog een keer beluisteren alhoewel van Donati zal ik niet zo snel een cd van kopen denk ik. Ik zie dat hij ook met Tony Mcalpine heeft gepeeld en die vindt ik wel technisch begaafd maar weinig gevoel hebben in zijn spel, maar wie weet. Gezien de muziek stijl valt Minnemann ook af of misschien dat ik een keer de cd van Nena koop. Ik zal effe luisteren hoe die Steve Smith speelt op "Show Me What You Can Do" , wordt tzt besteld. Trouwens deze spelen/speelden ook goed vindt ik; Carmine Appice Ginger Baker Joey Baron Louie Belson Terry Bozzio Bill Brufford Art Blakey John Bonham Terry lyne Carrington Kenny Clark Jim Cob Peter Erkine Danny Gottlieb Al Foster Billy Hoggens Elvin Jones Max Roach Greg Bissonette Sly Dunbar Conny Kay Harvey Mason Shelly Manne Ricky Lawson Enz.enz Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 24 februari 2004 Report Share Posted 24 februari 2004 Goede Nederlandse pop- en rockdrummers heb ik hier nog niet voorbij zien komen (wel jazz). Die zijn er wel degelijk. Ik noem er een paar: Ton Dijkman (o.a. Borsato) Hans Eijkenaar (Anouk) Cesar Zuiderwijk Lucas van Merwijk (o.a. Cubop City Big Band) En oudgedienden las Pierre van der Linden (o.a. Focus en Brainbox) en Hans Waterman (Solution). Met vriendelijke groeten, Manus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 24 februari 2004 Report Share Posted 24 februari 2004 Zuiderwijk is idd goed (die anderen ken ik niet). Maar ik vind 'm wel altijd een beetje spelen alsof ie ook wil laten blijken dat ie heel goed is. Ook bij simpele stukken, gewoon tijdens een nummer. Dat vind ik dan wel weer jammer, maar verder een goeie drummer... Vind de drummer van After Forever ook wel goed trouwens. Zal wel weer typisch metal zijn (erg strak, ook live), maar ik vind 'm erg goed... Oh ja, Andre Borgman heet ie... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 24 februari 2004 Report Share Posted 24 februari 2004 Borgman? Die ken ik niet. Misschien dat ik eens ga luisteren. Tip voor cd's Henrie? Met vriendelijke groeten, Manus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 24 februari 2004 Report Share Posted 24 februari 2004 Borgman? Die ken ik niet. Misschien dat ik eens ga luisteren. Tip voor cd's Henrie? Met vriendelijke groeten, Manus De enige cd waarvan ik 'm ken is Decipher (van After Forever). Op het debuut van After Forever, Prison Of Desire, drumt iemand anders geloof ik. Ik heb AF een paar keer live gezien en ik vind ze erg goed en strak spelen. Zelfs in een bloedhete tent (36 graden op z'n minst) op Lowlands 2 jaar geleden, waren ze goed... Ze hebben trouwens een nieuwe cd uit, maar die ken ik nog niet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 24 februari 2004 Report Share Posted 24 februari 2004 Okay, ik ga eens op zoek. Kijken of ik het schijfje ergens kan beluisteren, Met vriendelijke groeten, Manus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 24 februari 2004 Report Share Posted 24 februari 2004 Okay, ik ga eens op zoek. Kijken of ik het schijfje ergens kan beluisteren, Met vriendelijke groeten, Manus Ik denk niet dat het jouw muziek is (al ken ik je smaak niet echt natuurlijk)... Het is vrij harde doom/gothic metal. Met een goeie zangeres (maar je moet ervan houden, zo'n sopraan) en een strakke band. Als je niks kan vinden (lijkt me sterk, maar zou kunnen), moet je maar ff een seintje geven... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 24 februari 2004 Report Share Posted 24 februari 2004 Harde doom en metal is inderdaad mijn muziek niet, maar ik ben altijd geinteresseerd in drummers. Bovendien heb ik als recensent geregeld bij stevige concerten gestaan, van Slayer tot Manowar. Ik ben dus wel wat gewend, al is het mijn smaak niet. Maar van metal-drummers kan ik wel genieten Met vriendelijke groeten, Manus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 28 februari 2004 Report Share Posted 28 februari 2004 favoriet = Ringo Starr. Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 28 februari 2004 Report Share Posted 28 februari 2004 Ik vind Hans Eijkenaar een heel erg goede drummer, en hij is ook nog Nederlands ook! Verder? Max Roach, Art Blakey (open deuren, sorry) Mijn broertje is drummer en helemaal gek van Dreamtheater's Mike Portnoy. Op zich vind ik dat wel knap klinken (ik heb geen idee hoe hij het doet...), maar het is nooit eens lekker "steamin' ", ik vind dus dat de chemie tussen Portnoy en de band een beetje ontbreekt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PackardGoose Posted 28 februari 2004 Report Share Posted 28 februari 2004 Ik vind Hans Eijkenaar een heel erg goede drummer, en hij is ook nog Nederlands ook! Verder? Max Roach, Art Blakey (open deuren, sorry) Mijn broertje is drummer en helemaal gek van Dreamtheater's Mike Portnoy. Op zich vind ik dat wel knap klinken (ik heb geen idee hoe hij het doet...), maar het is nooit eens lekker "steamin' ", ik vind dus dat de chemie tussen Portnoy en de band een beetje ontbreekt. Eijkenaar is inderdaad een der betere drummers in Nederland, helaas blijf je in Nederland altijd de "local hero". Jammer van iemand met die kwaliteit. Heeft iemand hier wel eens van Robert Previte gehoord? Oh my God! Die kan er ook aardig wat van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts