Jump to content

je favoriete drummer

[[Game]]
 Share

Recommended Posts

goeie tip, dankje!

Verder over local hero's gesproken,

Ik studeer in groningen en daar zit ook een conservatorium.

De jazz afdeling heeft allerlei figuren uit new york aangetrokken, en onder andere drummer Owen Hart jr.

Das echt een toppper. Natuurlijk is het niet objectief want ik zie hem alleen live. En live maakt een drummer altijd veel meer indruk, maar hij speelt in elk geval iedereen in groningen naar huis.

Billy kilson was mijn held van northseajazz dit jaar, maar op zijn cd's klint ie ook wat tam....

Game

Beste,

Afgelopen donderdag was wereld drummer Trilok Gurtu op de NPS op TV. Dit concert was ik zelf live bij! Hoewel ik al heel veel live concerten heb bijgewoond, en al heel veel top muzikanten heb gezien, was dit een van de concerten van mijn leven!.

Wat een groove, timing en ballen heeft deze gast!

Groeten,

Bas

Gurtu is een tovenaar. Die "wereldse" stijl zit hem als gegoten.

(Hij komt uit Bombay,India, maar leeft hoofdzakelijk in de US, uiteraard)

Kan me niet voorstellen dat ie drummer zou zijn bij een driekwartsmaat-band.

Of zelfs niet bij een jazz-trio, die standards spelen.

Trilok Gurtu IS worldmusic! ;) Jongens, wat is deze man goed! :cool2:

Trilok001a.jpg

Gurtu is een tovenaar. Die "wereldse" stijl zit hem als gegoten.

(Hij komt uit Bombay,India, maar leeft hoofdzakelijk in de US, uiteraard)

Kan me niet voorstellen dat ie drummer zou zijn bij een driekwartsmaat-band.

Of zelfs niet bij een jazz-trio, die standards spelen.

Trilok Gurtu IS worldmusic! ;) Jongens, wat is deze man goed! :cool2:

Trilok001a.jpg

Beste PackardGoose,

Jij snapt het! :D

Zodra deze man begint kun je al niet stilzitten. Er zit zo'n enge stouwende groove in!. Zoals ik ale eerder zei, de kloten achter zijn spel is absurd!

Hij speelt ook mee op een track van Zawinul's my People (ook een wereld cd!). De zangeres waar hij op het nsj jazz mee optrad Sabine kobongo ben ik wat minder van gecharmeerd. Helaas zit zei nu ook al ruim 3 jaar bij de Zawinul syndicate.

Groeten,

Bas

• 2 years later...
  • Members

Hmm, beetje vreemd lijstje, van sommige drummers staat de kundigheid boven kijf, maar waar zijn nu de grote namen zoals daar zijn...

Dave Weckl

Bill Bruford

Billy Cobham

Terry Bozzio

Chester Thompson

... en zo kan ik nog wel even doorgaan. De beste? Geen idee, maar mijn favoriet op het ogenblik is toch eigenlijk Bruford, maar ja, wie ben ik...

Mijn favorieten drummers ;

1-Andy Ward (Camel / Brew)

2-Nick Mason (Pink Floyd)

3-Jeff Percaro (Toto)

4-Denis Clement (Camel)

5-Hans Waterman (Solution)

6-Jay Dorfman (Sweet Smoke)

7-Keith Moon (The Who)

7-Billy Copham

en op de allerlaatste plaatst......... mijn buurman :angry: ,die steevast altijd NET te laat is en er dus altijd naast zit en dat op de muziek van nederlandstalige smartlappen :blink: en nog zo keihard ook,dat je hier thuis echt niet voor je eigen plezier en luistergenot nog een plaatje draai van mijn eigen favorieten drummers.GRRRRRRRRR :mad2:

Met groet,

:cool2:

• Members

Jeff Pocaro... wat een verademing was dat toch altijd weer. Hij had een manier van spelen waarvan hijzelf niet eens wist hoe ie het deed. Als hij niet zo vroeg was overleden, had hij misschien wel een van de grootste drummers ooit kunnen worden.

Manu Katch

Als ik daar zo overnadenk zijn er maar twee die mij te binnen schieten die er voor mij echt boven staan, nl: 1. Ginger Baker ( Cream)

2. Keith Moon (The Who)

Dit jaar zag ik op de zomerjazzfietstour in Groningen het Strange Party Orchestra uit Denemarken met drummer Kare Elers, die sprak mij ook wel aan.

Er was vorige week een docu over Keith Moon in "het uur van de wolf".

Wat ik maar niet begrijp is dat niemand iets zegt over het tekstje op de stoel waar Keith op zit op de hoes van de laatste LP waar hij op meespeelt...

ik mis er nog wel een paar, ik heb zelf geen favoriet, maarre de volgende drummers kunnen er ook wel wat van;

Lars Ulrich (Metallica)

Nick Mason (Pink Floyd

Rodger Taylor (Queen)

Pick Whithers (Dire Straits)

Nick Mason van Pink Floyd vind ik nou niet bepaald een groot licht qua drummen..

Nog even de discussie "Wie heeft de grootste?" ophalen:

feverdream_DSC6800.jpg

De drummer van Feverdream speelt op een heel minimaal drumstel. Ook met een hele kleine basdrum. Maar wel strak!

(Nu zit ik weer bij de goede rubriek, excuus: ik zag vandaag pas dat dit topic er was :rolleyes: )

Ik heb niet het hele topic weer doorgelezen, maar ik heb volgens mij m'n favorieten (Mike Portnoy, Martin Lopez en Danny Carey) al wel eens genoemd. Maar deze is volgens mij nog niet genoemd: John Dolmayan, van System Of A Down. Die speelt ook best aardig volgens mij ;)

Mijn favoriet: de sequencers / drumappegiators (computers) in bakken als de Kurzweil K2600 of Yamaha motif ES series. Die vegen de vloer aan met alle hiervoorgenoemde drummers.

Ja, en computerdrums klinken ook zo mooi...

Mijn favoriet: de sequencers / drumappegiators (computers) in bakken als de Kurzweil K2600 of Yamaha motif ES series. Die vegen de vloer aan met alle hiervoorgenoemde drummers.

Ja, en computerdrums klinken ook zo mooi...

En als je dan eens zo'n superingewikkeld stukje van

'human factor'

:lol: Wat je kunt doen is bijv. op een 'digitaal drumstel' als de yamaha DTXpress je sequence erin drummen, en deze dan 5 keer sneller/harder/met meer invullingen door de computer laten afspelen. Het hoeft dus geen tijd te kosten een drumsequence te programmeren. Je kunt hem wel veel beter perfectioneren.

'human factor'

:lol: Wat je kunt doen is bijv. op een 'digitaal drumstel' als de yamaha DTXpress je sequence erin drummen, en deze dan 5 keer sneller/harder/met meer invullingen door de computer laten afspelen. Het hoeft dus geen tijd te kosten een drumsequence te programmeren. Je kunt hem wel veel beter perfectioneren.

En toch heb ik meer respect (fout woord...) voor een 'echte' drummer dan voor een drumstel uit een computer...

Van die Mike Portnoy-achtige typen met zo'n veel te groot drumstel krijg ik de zenuwen...doe mij maar een fijne jazz-drummer die echt samen met de bassist en de rest van de band speelt.

Mag ik alle Mike Portnoy-fetishisten eens aanraden om naar het bandje Low te luisteren? Vooral de eerste paar platen (I could live in hope, Long Division) zal een verademing voor jullie zijn! ;) De drumster/zangeres (Mimi Parker) speelt alleen met een snare, bekken en tom...

Van die Mike Portnoy-achtige typen met zo'n veel te groot drumstel krijg ik de zenuwen...doe mij maar een fijne jazz-drummer die echt samen met de bassist en de rest van de band speelt.

Mag ik alle Mike Portnoy-fetishisten eens aanraden om naar het bandje Low te luisteren? Vooral de eerste paar platen (I could live in hope, Long Division) zal een verademing voor jullie zijn! ;) De drumster/zangeres (Mimi Parker) speelt alleen met een snare, bekken en tom...

Is dat dezelfde band als die van het nummer California? Ik denk het niet eigenlijk, want ik hoor vooral een zanger zingen (2e stem wel een vrouw volgens mij). Dat is wel een aardig nummer, maar qua drums niet heel interessant.

Overigens krijg ik nou juist de zenuwen van dat jazz-gefriebel met die kwastjes :D En van jazz in het algemeen eigenlijk...

Maar dat je ook de zenuwen krijgt van Mike Portnoy kan ik me ergens ook wel voorstellen. Hij kan soms zo enorm zitten freaken... Veel mensen vinden 'm ook te technisch drummen en met te weinig gevoel. Dat klopt wel een beetje (al kan ie het wel met gevoel; zie Transatlantic), en dat geldt eigenlijk voor Dream Theater in het algemeen... Maar ik mag dat wel... ...van hem tenminste...