Manus Posted 13 januari 2004 Report Share Posted 13 januari 2004 Hallo allemaal, Een vraag: Kun je in een kleine kamer, van 3 x 4 meter nog een behoorlijk geluid bereiken? Als je bijvoorbeeld rekening wilt houden met de plaatsing van de speakers ten opzichte van de achterwand en de zijwanden. Of wordt dan het 'luisterveld' te klein om nog een mooie stereospreiding en diepte (3D) te krijgen? Ik snap wel dat een versterker, of eventueel voorversterker en eindversterker niet heel veel vermogen hoeven te hebben. En ik snap ook dat hele grote speakers (joekels van vloerstaanders) niet veel zin hebben. Maar wat wel? Is zomaar een idee. Ik speel met de gedachte om een setje in mijn werkkamer met genoemde afmetingen te zetten. Groeten, Manus Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 13 januari 2004 Report Share Posted 13 januari 2004 Ik heb zelf een kamer van 3,5 bij 7 meter en dat gaat best goed zo. Ik heb niet de luxe om ze helemaal vrij te zetten van de zijwanden, maar wel van de achterwand. Geen enkele (niet aangepaste) ruimte is akoustisch gezien neutraal. Wat betreft speakers is moeilijk te zeggen, maar als je een piek hebt bij 65hz dan heb je die ook wel met kleinere speakers. Gewoon uitproberen dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skiffer Posted 13 januari 2004 Report Share Posted 13 januari 2004 Ik zit zelf in een kamer van 4.5 bij 4, en dat gaat als een speer, alleen niet te grote speakers neerzetten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 13 januari 2004 Report Share Posted 13 januari 2004 Hallo Manus, Een ruimtelijk geluidsbeeld met voldoende ruimte wordt inderdaad al vrij lastig. Ik zou sowiezo rond kijken naar speakers die gemakkelijk zijn te plaasten, en bij voorkeur OF geen baspoort (gesloten systeem) hebben, OF de baspoort aan de voorkant, wat de plaatsing t.o.v de achterwand ook weer iets makkelijker maakt. Gesloten systemen vind je echter niet zoveel meer. Een kleine monitor-speaker op stands zou ideaal zijn. Als ze nog ergens te koop zijn dan vind ik persoonlijk de Mission 780 een aanrader. (er is inmiddels alweer een foeilelijke opvolger voor) Deze kosten zo'n 450,- per paar, ziet er mooi uit, en is niet zo moeilijk qua plaatsing, ondanks dat de basreflexpoort in dit geval wel aan de achterzijde zit. (een cm of 20/30 is vaak wel voldoende bij deze speaker. E.v.t kun je de poort nog wat gaan dempen, zodat je iets minder laag krijgt, maar waardoor 't ook niet gauw gaat dreunen. Dit is de Mission 780 Hier een zeer positief testverslag Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 13 januari 2004 Report Share Posted 13 januari 2004 Ik heb een kamer van ongeveer dezelfde afmetingen als jij, Manus. Bij mij gaat het wel goed (vind ik), alleen staan de speakers eigenlijk te dicht bij elkaar. Maar dat kan helaas niet anders. Ja, ik kan er een achter m'n bed zetten, maar das ook niet een oplossing denk ik. Dit gaat zo het beste denk ik. Ik heb speakers zonder bass-reflexpoort, dus das wel een voordeel. Vooral ook, omdat ze rondom maar weinig ruimte hebben. Meestal zit ik vanachter m'n computer (op een meter of 3 afstand) te luisteren, zoals nu ook het geval is. Soms ga ik er echter ook wel voor zitten (een meter verder naar voren schat ik). Dan moet het volume wel wat naar beneden omdat ik er dan wel wat dicht opzit. En er zit dan ook niks tussen (zoals nu wel het geval is: beeldscherm). Maar verder gaat dat prima. Nadeel is wel dat het beeld niet zo breed is (en ook niet echt diep). Maar dat heeft denk ik te maken met het feit dat ze te dicht op elkaar staan... Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc Posted 13 januari 2004 Report Share Posted 13 januari 2004 Ik heb een kamer van ca. 4 bij 4 meter. Na een tijdje met de rug tegen de achterwand te hebben gezeten, bleef ik problemen houden met het (bonkerige) laag. Ik heb alles nu een slag gedraaid, waardoor ik in de hoek van de kamer zit tegenover de set in de andere hoek. Door deze situatie wordt het geluidsbeeld weliswaar iets smaller, maar ook dieper en de problemen in het laag zijn voor 90% verdwenen (100% ok krijg je nou eenmaal niet voor elkaar in zo'n kleine ruimte). Wel heb ik tegen een muur een boekenkast en de andere muur een plaat staan ter voorkomen van directe reflecties van geluid naar de luisterpositie toe (dit scheelt echt een boel). groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 14 januari 2004 Author Report Share Posted 14 januari 2004 Ik heb een kamer van ca. 4 bij 4 meter. Na een tijdje met de rug tegen de achterwand te hebben gezeten, bleef ik problemen houden met het (bonkerige) laag. Ik heb alles nu een slag gedraaid, waardoor ik in de hoek van de kamer zit tegenover de set in de andere hoek. Door deze situatie wordt het geluidsbeeld weliswaar iets smaller, maar ook dieper en de problemen in het laag zijn voor 90% verdwenen (100% ok krijg je nou eenmaal niet voor elkaar in zo'n kleine ruimte). Wel heb ik tegen een muur een boekenkast en de andere muur een plaat staan ter voorkomen van directe reflecties van geluid naar de luisterpositie toe (dit scheelt echt een boel). groet, Ik begrijp dus dat je nu in diagonale richting naar je set luistert, in verband met boemerig laag. Interessant. Zijn er nog meer forumleden die in een diagonaal luisteren? Groeten, Manus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Phelsuma Posted 14 januari 2004 Report Share Posted 14 januari 2004 Hallo, Ik heb een kamer die wel wat groter is dan de jouwe maar ik gebruik speakers die wat makkelijker te plaatsen zijn. De JMR Offrande's zijn nl. zg. transmissielijn speakers met de poort aan de voorkant. Dit maakt ze veel minder afhankelijk van plaatsing t.o.v. een achterwand dan basreflexen die de poort aan de achterkant hebben. Je kunt een test lezen over mijn JMR'r op: http://www.hifi.nl/allesover.php?id=1593. Wellicht heb je er wat aan. M.v.g. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 14 januari 2004 Author Report Share Posted 14 januari 2004 Hallo, Ik heb een kamer die wel wat groter is dan de jouwe maar ik gebruik speakers die wat makkelijker te plaatsen zijn. De JMR Offrande's zijn nl. zg. transmissielijn speakers met de poort aan de voorkant. Dit maakt ze veel minder afhankelijk van plaatsing t.o.v. een achterwand dan basreflexen die de poort aan de achterkant hebben. Je kunt een test lezen over mijn JMR'r op: http://www.hifi.nl/allesover.php?id=1593. Wellicht heb je er wat aan. M.v.g. Dank je Phelsuma. Maar deze speakers vallen buiten mijn budget. Ik heb tenminste begrepen dat ze iets van 4500 euro kosten. Dat is ongeveer mijn totale budget voor een set op mijn werkkamer. Ik zat zelf te denken aan Audio Analaogue Bellini voorversterker (eventueel Duson C1000 die ik mogelijk op de kop kan tikken), Audio Analogue Donizetti eind en een Audio Analogue Paganini cd-speler. En dan bijvoorbeeld Diapason Micra II als luidspreker (zo'n 1800 per paar, inclusief stands). Moet het geheel natuurlijk wel eerst beluisteren. Groeten, Manus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts