Alco Posted 20 oktober 2001 Report Share Posted 20 oktober 2001 Hallo luitjes, Ik erger me al 'n tijdje aan m'n speakerkabel. Niet omdat ie niet goed klinkt,maar puur omdat ie zo ongelofelijk stug is. Ik kan nooit de kabel effe netjes wegwerken en 't is zelfs zo,dat ik m'n versterker met de achterkant langs de rand van m'n rack moet hebben staan,omdat de kabel anders de versterker verschuift of zelfs bijna optilt. De betreffende kabel is Naim Nac-a5,en is zo stug als bamboe! welnu,in de handleiding van Naim-versterkers staat vermeld dat men alleen Naim ls-kabel mag gebruiken,omdat andere merken de garantie zouden doen vervallen en zowieso een slechter reslultaat zouden opleveren,omdat de Naim kabel deel zou uitmaken van 't ontwerp van de versterkers. _________________________________________ This is the reason for Naim insisting on using Naim supplied speaker cable and for the minimum length requirement of 3.5m. If the cable does not meet these criteria then the output stage of the amplifier can become unstable and potentially cause damage to both the amplifiers and the speakers. For the technically minded the assumed electrical characteristics of the speaker cable are as follows: 1.3 - 1.5microHenries per metre (Loop) MAX 20picoFarads per metre About 25milliOhms per meter (loop) MIN Length 3.5 metres ___________________________________________ Nu vroeg ik me af in hoeverre dit een stukje reclame is voor 't eigen merk kabel of moet ik 't maar serieus nemen. Of zal 't wel goed en veilig zijn wanneer ik een kabel vindt vind die qua meetgegevens hiermee overeen komt ? Graag zou ik een wat gebruiksvriendelijker kabel willen uitproberen,die wat flexibeler is,zoals de Van den Hul CS-122. Zou een goede HiFi-zaak mij zo 2x3 a 4 meter op proef mee geven ? Ook zag ik 'n fraai en betaalbaar rack met 1 buis aan de achterkant waardan de kabels doorheen weggewerkt kunnen worden,maar met die stugge naim-kabels is dat onmogelijk. b.v.d. Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 21 oktober 2001 Report Share Posted 21 oktober 2001 Beste Alco, Zoals je misschien hebt gelezen ben ik zelf een flinke tijd bezig geweest met uitproberen van kabel. uiteindelijk heb ik mijn kabel zelf gemaakt van Aircom Plus, volgens het Ubyte-principe. Als toevoeging bij het recept van de Ubyte-kabel staat de volgende opmerking: If you use NAIM Amp's (or others that warn you about using highish capacitance cables) make three turns around a 6mm Core (say a piece of a cheap plastic Biro) in each of two leadout wires at the Amplifier side, and connect a 10 Ohm, 0.1uF Zobel across the cable at either side of the small Inductors (making a symmetric PI Filter in essence). Conclusie: andere kabels dan die van Naim kunnen dus wel, maar je zal een trucje uit moeten halen. Succes! Groet, Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 21 oktober 2001 Report Share Posted 21 oktober 2001 Alco, Elke goede hifi-zaak zal je zonder meer gratis Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 21 oktober 2001 Report Share Posted 21 oktober 2001 Hoi Alco Kabels op proef krijgen is bij de betere zaak geen enkel probleem! Het kan wel een probleem zijn om de kabels, die jij wilt beluisteren, thuis te krijgen. Het ligt er nl. maar net aan welke kabels de zaak heeft liggen en of ze bereid zijn om proefkabels van dat merk/type voor je te bestellen! Ik ben zelf ook al een tijdje bezig om andere kabels in huis te krijgen, maar dat duurt toch enige tijd. Gelukkig heeft mijn hifi-boer (Hobo-hifi) meerdere vestigingen door het hele land dus er is wat meer mogelijk. Mijn wensenlijstje bestaat o.a. uit Wireworld Polaris, Audioquest Volcano en kabels van Nirvana en NBS. De Nirvana is waarschijnlijk volgende week in huis! Succes met het uitzoeken van nieuwe kabels! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 21 oktober 2001 Report Share Posted 21 oktober 2001 Geplaatst door Audiopaul:Hoi Alco Kabels op proef krijgen is bij de betere zaak geen enkel probleem! Het kan wel een probleem zijn om de kabels, die jij wilt beluisteren, thuis te krijgen. Het ligt er nl. maar net aan welke kabels de zaak heeft liggen en of ze bereid zijn om proefkabels van dat merk/type voor je te bestellen! Ik ben zelf ook al een tijdje bezig om andere kabels in huis te krijgen, maar dat duurt toch enige tijd. Gelukkig heeft mijn hifi-boer (Hobo-hifi) meerdere vestigingen door het hele land dus er is wat meer mogelijk. Mijn wensenlijstje bestaat o.a. uit Wireworld Polaris, Audioquest Volcano en kabels van Nirvana en NBS. De Nirvana is waarschijnlijk volgende week in huis! Succes met het uitzoeken van nieuwe kabels! Beste Audiopaul, ...En dat terwijl je al bepaald niet de minste kabels hebt! Ben je de klankkleur zat of ben je gewoon nieuwsgierig? Ik ben benieuwd welke prijsverhouding apparatuur-bekabeling je hanteert. Heb zelf een kleine 10% van mijn budget in de kabels gestoken (waarvan de net- en LS kabel zelfbouw zijn). @Alco: Ook ik heb heel wat kabels te leen thuis gehad. Volgens mij is het standaard bij de betere audiozaken dat je ze op proef mee kunt nemen. Groet, Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 21 oktober 2001 Report Share Posted 21 oktober 2001 Alco, je moet eens op de website van Russ Andrews kijken. Hijzelf is ook Naim gebruiker en levert Kimber ook met Din pluggen zodat ze op Naim aan te sluiten zijn. Volgens mij hoef je met Kimber geen rare truccen uit te halen om het op Naim aan te sluiten als ik het foldertje goed begrijp. Stuur ze eens een mailtje - baat het niet dan schaadt het niet.Daarbij is het een postorder bedrijf waarbij je de kabels kunt terugsturen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Medus@ Posted 21 oktober 2001 Report Share Posted 21 oktober 2001 Even tussendoor hoor. Ikzelf ben ook op zoek naar een paar andere luidsprekerkabels, ik heb mijn ook op 2 merken laten vallen. De Nordost en MIT Terminator serie. Is er iemand die gebruik maakt van 1 van deze kabelmerken? Alvast bedankt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ender Posted 21 oktober 2001 Report Share Posted 21 oktober 2001 Hey hoi! Fout berichtje Grtz, Ender Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 21 oktober 2001 Author Report Share Posted 21 oktober 2001 Badankt voor de reacties,guys! Carl: voor luidsprekerkabel is geen DIN nodig bij Naim,alleen bij interlinks. Nu je 't zegt....Toen ik destijds voor 't eerst een Naim Nait-2 versterker hoorde bij iemand,had deze persoon geloof ik ook Kimber aangesloten. Van die zwart/blauw (eveneens oerlelijke)getwiste draden,toch ? M'n Naim-dealer is er niet zo wild van trouwens. hij zei me 'n keer:"je mag van mij die hele rol Kimber voor de inkoopsprijs meenemen..." Toch klonkt 't destijds bij die persoon thuis prima met die zwart/blauwe Kimber. ook werd me een kabel aangeraden die wel felxibel is maar uitgerekend fel blauw van kleur! Jakkie! (Rinsma's homemade kabel) we'll see m.v.g. Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 21 oktober 2001 Report Share Posted 21 oktober 2001 Geplaatst door Michel: Beste Audiopaul, ...En dat terwijl je al bepaald niet de minste kabels hebt! Ben je de klankkleur zat of ben je gewoon nieuwsgierig? Ik ben benieuwd welke prijsverhouding apparatuur-bekabeling je hanteert. Heb zelf een kleine 10% van mijn budget in de kabels gestoken (waarvan de net- en LS kabel zelfbouw zijn). Groet, Michel Beste Michel Je geeft het zelf al aan...ik ben gewoon nieuwsgierig of het beter kan! Inderdaad zijn m'n huidige kabels zeer goed, ik geef altijd de voorkeur aan neutrale kabels! Vandaar dat het genoemde rijtje voornamelijk neutrale kabels zijn, maar uit een hogere segment/prijsklasse dan de Audioquest Midnight 2, die ik nu heb. Ik hanteer niet echt bewust een bepaalde verhouding t.o.v. de rest van m'n set, maar luister gewoon naar kabels uit een bepaalde (prijs)klasse, die bijvoorkeur geen eigen klankkleur bezitten! Maar nogmaals, ik ben gewoon nieuwsgierig! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 21 oktober 2001 Report Share Posted 21 oktober 2001 Geplaatst door Medus@:Even tussendoor hoor. Ikzelf ben ook op zoek naar een paar andere luidsprekerkabels, ik heb mijn ook op 2 merken laten vallen. De Nordost en MIT Terminator serie. Is er iemand die gebruik maakt van 1 van deze kabelmerken? Alvast bedankt. Hoi Erik, Er is nog wat verschil tussen beide kabelmerken. Niet iedereen is van MIT gecharmeerd vanwege de kastjes die ertussen zitten. Dit maakt het een beetje mak bij sommige installaties. Ik heb zelf de MIT T2 ertussen en ben er heel blij mee want hij past bij mijn set. Nordost heb ik ook gehoord, alleen niet op mijn set dus een goed oordeel kan ik hier niet geven. Wil je iets goeds probeer dan eens de vdHul Magnum. Die kost 75 piek de meter en is dat absoluut waard. Deze kabel is net iets feller dan de T2 maar zeker niet scherp. Voor de rest kan ik alleen maar zeggen dat je gewoon moet luisteren en je niet van te voren op een merk moet richten. Vaak gaat het dan fout en dan is elke gulden weggegooid, ook al is het een koopje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenneth_John Posted 31 oktober 2001 Report Share Posted 31 oktober 2001 He Alco, Alle eerst hoe gaat het er mee ? Die kabels van jouw dat probleem had ik voor een paar jaar terug ook met Audioqeust (van die grijze PTT kabels )ik heb dat toen opgelost gewoon met de fhon(of na de sportschool) er op dan wordt de kabel warm en soepel (het is maar een idee)Voor de rest je zocht ander luidsprekerkabel ,probeer eens MIT (gewoon beginnen met de voordeeligste )Terminator 2/4 heb ik ook gehad perfect, ik wilde er eerst niet naar toe maar echt het klinkt fantastich,ik heb nu de Terminator 750 ctv (ik heb nog geen verschil gehoordt met de eerste die ik heb genoemdt ,maar deze lijkt wat duurder LOL)Ik weet overigens niet of je die wel kunt gebruiken want de kabel heeft nog al een tegen koppeling ,waardoor sommige versterkers in de klipping gaan ,maar de T 2/4 zijn prima geschikt voor wat kleinere versterkers.Ze moeten even in spelen (zeggen ze )Maar ik zeg altijd :'Als het met niet ingespeelde kabel al goed, klinkt dan zal dat met ingespeelde wel helemaal goed zitten!!' .(je mag overigens ook wel mijn Kimber TC8 kopen Bi wire geschikt ,die klinkt erg open en detialrijk )Of het minder is dan de MIT weet ik niet, denk het niet heeft alleen minder uitsturing nodig (ik bedoel met laag volume ook nog alle details en laag (is niet stug ,kun jij zelfs buigen LOL) Met vriendelijke groet Kenneth John Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 1 november 2001 Author Report Share Posted 1 november 2001 Heee, Kenneth. How are ya',mate Ik heb besloten om voorlopig m'n stugge Naim kabel toch maar te houden. Ik heb m'n vraag namelijk ook op 't Naim-forum gesteld,en daar vertelden ze me allemaal dat ik 't beste bij de Naim kabel kon blijven,aangezien veel mensen aldaar ook andere kabels hadden uitgeprobeerd maar in 99% van de gevallen gingen ze toch weer terug naar hun naim naca5 kabel. Terwijl diezelfe Naim kabel in een andere (merk) set soms totaal niet klonk t.o.v andere merken. M.v.G. Alco ps: je hebt nog steeds de Infinity's ? Ik heb nog steeds je ouwe Naimpie,(tot de dood ons scheidt ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 10 november 2001 Author Report Share Posted 10 november 2001 Hi Y'all Nou, ik had niet verwacht dat ik (ooit) nog op deze topic terug zou komen hier,maar... Ik struinde vandaag wat in m'n computerkamertje (lees: rommelkamer ) en neusde even in de kast met oude audio onderdelen zoals,plugjes,stekkertjes en wat oude overgebleven speakerkabel. Tot m'n verbazing (wist niet dat ik 't nog had) trof ik nog 2x 1,75 mtr Van den Hul "The Clearwater" aan,met aan 1 kant gesoldeerde pluggen. Puur uit nieuwsgierigheid toch effe op m'n Naim versterker aangesloten. Ik ging er vanuit (zoals de diehard Naimoholics beweren) dat de Van den Hul beduidend minder goed zou presteren,maar er wachte me een prettige verassing. ok,de Van den Hul is soms 'n ietsiepietse aan de 'bright side of neutral' t.o.v de superstugge Naim kabel,maar 't middengebied was met de Van den Hul ruimtelijker,gedetailleerder en 't geheel klonk dynamischer. Hier had ik niet op gerekend. Kortom,de Van den Hul deed in z'n geheel niet onder voor de stugge Naim naca5 kabel en dit gratis experiment maakt me ook nieuwsgierig naar de CS122. Heeft iemand zowel de Clearwater als de CS122 wel eens beluisterd en zoja,wat waren de voornaamste verschillen ? Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 10 november 2001 Author Report Share Posted 10 november 2001 Heee, Uncle Henk. Daar zeg je wat! Ruud F heeft inderdaad de CS122 kabel. En anders kan ik wellicht de CS122 op proef lenen van 'n "HiFi"zaak in Assen. Die heeft verschillende Van den Huls liggen. m.v.g. Al&co Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 11 november 2001 Report Share Posted 11 november 2001 Zoals hierboven reeds werd opgemerkt zijn de vandenHul kabels inderdaad aan de " bright side of neutral " meerdere kabelfabrikanten werken in deze richting.....met waarschijnlijk NordOst als absolute uitschieter. Ik beschouw dit als een ontwerpfout, als een duffe speaker moet worden " opgeleukt " is mijn idee gewoon de speaker af te keuren en niet te proberen dit gemis met een " foute " kabel te verdoezelen. Stapel je op deze wijze correcties opelkaar, kan het niet anders dat je in een situatie komt waarin je eeuwig blijft zoeken naar oplossingen voor de ontelbare problemen die dit oproept. Overigens is dit voor de Audio handel een fantastisch gegeven, je blijft zoeken, kopen, vervangen, in elk geval veel geld uitgeven........ Eigenlijk moet ik roepen : Ga zo voort!!!!!!!!!!!! Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 11 november 2001 Report Share Posted 11 november 2001 hoi Alco, Ik heb een tijdje geleden ook eens ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 11 november 2001 Author Report Share Posted 11 november 2001 Hoi Sodejuu, Thanx voor de tip,maar de Magnum wordt 't in ieder geval zeker niet. Hoewel ik 'm zo kan lenen van 'n collega (werdt me toevallig gisteren aangeboden) vindt ik de kabel te dik en die rode kleur. brrrr... Kortom, een qua uiterlijk te opvallende kabel. Ik heb net nog weer even wat A-B vergeleken met de Naim. De Van den Hul gaf wel iets meer details weer en lijkt iets dynamischer,maar met de Naim weer aangesloten wat er wel weer meer body en rust in 't geheel. Dus,...'t wordt waarschijnlijk of 1 van de Van den Huls (al was 't alleen maar vanwege 't feit dat ze veel soepeler zijn),of ik blijf bij de Naim. M.v.g Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts