marc Posted 13 januari 2004 Report Share Posted 13 januari 2004 Mijn versterker wijkt af van de 'gemiddelde' versterker in zoverre dat de aansluiting naar een netsnoer niet via de veel voorkomende IEC connector verloopt maar via een zogenaamde (heb ik me laten vertellen) 16 ampere connector (overigens heb ik ook wel eens gelezen van een 20 ampere connector). Ter verduidelijking, bij deze 16a connector staan de 3 polen niet verticaal (zoals bij IEC) maar horizontaal. Gezien de positieve ervaring die ik heb met een opgewaardeerd netsnoer bij de cd-speler, ben ik benieuwd naar de effecten bij mijn versterker. Echter, netsnoeren met een 16a connector zijn vaak slechts op bestelling te verkrijgen en hierdoor is een vergelijkingstest thuis nagenoeg niet mogelijk. Onlangs is geopperd om dan de aansluiting in de versterker te wijzigen naar een IEC aansluiting. Ik heb hierover contact gehad met de importeur. Deze weigert de aansluiting te wijzigen, aangezien ze dan afwijken van de fabrieksspecificaties, iets dat ik overigens wel kan begrijpen. Het inbouwen van een andere aansluiting doet de garantie ook tenietgaan, deze is echter reeds verstreken. De importeur stelde dat de versterker dusdanig veel stroom vraagt (of kan vragen) opdat een 16a stekker noodzakelijk is. Een IEC netsnoer zou niet de hoeveelheid stroom van een 16a netsnoer kunnen leveren. Mijn vraag is nu: klopt dit wel. Namelijk, als ik het fabrieksnetsnoer bekijk dan lees ik 3 x 1.5 mm2 en ik ken netsnoeren (met IEC connector) met 2.5 of 4 mm2 snoer. Ik ben geen techneut, maar als ik de importeur moet geloven zou de stroom bottleneck moeten zitten in de connector zelf (IEC danwel 16a) en ik vraag me af of dit waar is. Daarnaast vind ik het opvallend dat je allerlei audiofiel verantwoorde IEC connector kunt kopen (bijv Furutech) waar je behoorlijk wat dikke kabel met afscherming in kwijt kunt. Echter, tot dusver ben ik - na lang zoeken - uiteindelijk in een electronica speciaalzaakje op slechts een 16a connector. Een exemplaar nota bene, waar je, op het 1e gezicht, met moeite 3 x 1.5 mm2 met behoorlijke afscherming in kan verwerken. 2e vraag is: hoe ingrijpend is het inbouwen van een netsnoeraansluiting in de versterker en welke (kwaliteiten) aansluitingen zijn verkrijgbaar? Graag jullie deskundig commentaar voor deze niet technisch onderlegd persoon. groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 13 januari 2004 Report Share Posted 13 januari 2004 Een gewone IEC stekker moet volgens mij totaal geen probleem zijn. Die importeur lult maar wat. Aan bijna alle audioappatuur met een losse voedingskabel zit zo'n IEC stekker en dan zou die importeur beweren dat die versterkers allemaal minder stroom trekken dan de jouwe? Lijkt me onzin. Dat een stekker zelf belangrijker is dan de kabel kan ik wel inkomen. Als de stekker geen goed contact maakt, ontstaat er een (relatief grote) weerstand en dan wordt de stekker daar heet. Das niet goed, en bovendien beperkt het de stroom (een beetje). Gewoon een degelijke stekker kopen dus. En dat mag dus best een IEC zijn. Met inbouwen van een IEC netsnoeraansluiting in een versterker met zo'n 16a aansluiting heb ik geen ervaring, maar als het gat ongeveer even groot is, zou het vrij makkelijk te doen moeten zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 14 januari 2004 Report Share Posted 14 januari 2004 Hallo Marc, RS Components levert een paar IEC 320 20/16 A connectoren 1tje van Hubbell Inc, bestelnummer 316-0414 en een goedkopere - geen merk - onder nr 295-8759 Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts