buizenbart Posted 14 januari 2004 Report Share Posted 14 januari 2004 Hallo, Als redelijk electronica-nitwit ben ik bezig met een (phono)voorversterker naar ontwerp van Triode Dick. Nou wil ik graag papier in oliecondensatoren in de voeding gebruiken, maar de waardes die Dick opgeeft kan ik moeilijk vinden. Nou vroeg ik me af of het veel zou uitmaken als ik i.p.v. 33 uF een 30 uF en een 20 uF i.p.v. een 22 uF zou gebruiken. Kan iemand me weer wat leren? Bij voorbaat weer bedankt! Groeten, Bart Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 14 januari 2004 Report Share Posted 14 januari 2004 Die verschillen zijn ongeveer even groot als de fabrieks toleranties. Gewoon de 30 en de 20 gebruiken ipv 33 en 22. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 14 januari 2004 Author Report Share Posted 14 januari 2004 Bedankt Seoman! Gr Bart Link to comment Share on other sites More sharing options...
TannoJ Posted 14 januari 2004 Report Share Posted 14 januari 2004 Hallo, Als redelijk electronica-nitwit ben ik bezig met een (phono)voorversterker naar ontwerp van Triode Dick. Nou wil ik graag papier in oliecondensatoren in de voeding gebruiken, maar de waardes die Dick opgeeft kan ik moeilijk vinden. Nou vroeg ik me af of het veel zou uitmaken als ik i.p.v. 33 uF een 30 uF en een 20 uF i.p.v. een 22 uF zou gebruiken. Kan iemand me weer wat leren? Bij voorbaat weer bedankt! Groeten, Bart Volgens mij is het zeer onverstandig om in zo'n gevoelige phonotrap pio condensatoren te gebruiken. Ik heb begrepen dat je voor kleine signalen beter andere types kunt gebruiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 14 januari 2004 Report Share Posted 14 januari 2004 Volgens mij is het zeer onverstandig om in zo'n gevoelige phonotrap pio condensatoren te gebruiken. Ik heb begrepen dat je voor kleine signalen beter andere types kunt gebruiken. Waarom? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 14 januari 2004 Report Share Posted 14 januari 2004 Hier een programma waarmee je effecten van wijzigingen in een voeding zichtbaar kunt maken...... PSUD Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
TannoJ Posted 14 januari 2004 Report Share Posted 14 januari 2004 Volgens mij is het zeer onverstandig om in zo'n gevoelige phonotrap pio condensatoren te gebruiken. Ik heb begrepen dat je voor kleine signalen beter andere types kunt gebruiken. Waarom? (Triode) Dick zegt hierover: 'Ik heb overal Auricaps gebruikt in deze phonotrap. Alle geprobeerde olie c Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 14 januari 2004 Report Share Posted 14 januari 2004 Ik dacht dat het over voedingscondensatoren ging in plaats van koppelcondensatoren. Black-Gates zouden het in de voeding ook goed in doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 14 januari 2004 Report Share Posted 14 januari 2004 Ik dacht dat het over voedingscondensatoren ging in plaats van koppelcondensatoren. Black-Gates zouden het in de voeding ook goed in doen. Dat dacht ik ook al! Link to comment Share on other sites More sharing options...
TannoJ Posted 15 januari 2004 Report Share Posted 15 januari 2004 Ik dacht dat het over voedingscondensatoren ging in plaats van koppelcondensatoren. Black-Gates zouden het in de voeding ook goed in doen. Oeps........... inderdaad, niet goed gelezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 15 januari 2004 Report Share Posted 15 januari 2004 Kun je ons geen schema bezorgen? Vooral bij niet-tegengekoppelde buizen phonoversterkers met RC filters in de voeding kan de waarde van de laatste C echt wel wat invloed hebben op de RIAA correctie! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 15 januari 2004 Report Share Posted 15 januari 2004 Ik heb overall Auricaps gebruikt in deze phonotrap. Alle geprobeerde olie c Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 15 januari 2004 Report Share Posted 15 januari 2004 Met die SRPPs in elke versterkertrap is de absolute waarde van de voedings-Cs inderdaad van geen enkele invloed op de RIAA. Dus probeer maar met die 30 of 33uF! Link to comment Share on other sites More sharing options...
dddac Posted 16 januari 2004 Report Share Posted 16 januari 2004 Met die SRPPs in elke versterkertrap is de absolute waarde van de voedings-Cs inderdaad van geen enkele invloed op de RIAA. Dus probeer maar met die 30 of 33uF! Het is (gelukkig !!!) geen SRPP, die zou namelijk door zijn zeer hoge uitgangsimepdantie WEL invloed hebben op de RIAA. De configuratie in de phonodude is een zogenaamde MU-Folower, die een behoorlijk lage uitgangsimepdantie heeft (vanwege de RIAA en het aansturen van de interlink ) SSRP: Zout = ~20kOhm (veel te hoog voor beide) MU-Fol: Zout = ~1,5kOhm (prima voor beide) Maar weer ON topic, de PSRR is erg hoog en de C is niet erg kritisch op die plek. BG, een JJ een Olie ??? alles kan en MAG..... Je zult zeker verschilletjes horen en dan gewoon nemen wat je mooi(er) vind Op mijn Site kun je ook lezen over de ontwikkeling van en testen met de PhonoDude. Ook de PCB wordt daar voorgesteld succes ermee ! doede www.dddac.de Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 19 januari 2004 Report Share Posted 19 januari 2004 Het is (gelukkig !!!) geen SRPP, Och, ik ben geen buizenjongen en ken het vocabularium niet uit het hoofd. Maar het schema maakte wel duidelijk dat die voeding geen probleem was ;-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts