Jump to content

Versterker advies

Patrick
 Share

Recommended Posts

Sinds kort een set B&W Nautilus 804 aangeschaft;ben nu op zoek naar een goede geintegreerde versterker.Denk zelf aan de Arcam Diva A90 of de Arcam FMJ A32.

Misschien dat NAD ook een optie is?Wil maximaal 2000 euro uitgeven.

Forget it. Geen Arcam of NAD kan die mooi aansturen. Te overwegen is een Rotel RB1090 of een 2de hands Bryston 4B. Je hebt iig een versterker nodig die een zeer hoge dempingsfactor heeft en genoeg vermogen kan leveren.

Die discussie is er eerder geweest, en daar heb ik nooit antwoord gehad. Volgens de fabrieksgegevens is de 804 helemaal niet moeilijk aan te sturen. Waarom meent een aantal dan toch dat ie een moeilijke speaker zou zijn? Kan het zo zijn dat de ervaring met andere Nautilus modellen wordt gegeneraliseerd?

Hoi CGM,

Ik heb de N804 zelf ook. Ik heb verschillende versterkers erop geprobeerd. Wil je 'm goed hebben klinken, zul je echt een zware versterker erop moeten aansluiten. De N804 is niet echt zo moeilijk, maar hij heeft liever wat krachtvoer. De engelse versterkers hebben over het algemeen geen hoge dempingsfactor en die is nou net heel erg belangrijk bij B&W, vanwege de losse ophanging (rubber randen) van de units. Het vermogen hoeft bij de N804 niet zo groot te zijn. Helaas is het zo dat je een hoge dempingsfactor meestal alleen bij de zware jongens tegenkomt.

Hoi CGM,

Ik heb de N804 zelf ook. Ik heb verschillende versterkers erop geprobeerd. Wil je 'm goed hebben klinken, zul je echt een zware versterker erop moeten aansluiten. De N804 is niet echt zo moeilijk, maar hij heeft liever wat krachtvoer. De engelse versterkers hebben over het algemeen geen hoge dempingsfactor en die is nou net heel erg belangrijk bij B&W, vanwege de losse ophanging (rubber randen) van de units. Het vermogen hoeft bij de N804 niet zo groot te zijn. Helaas is het zo dat je een hoge dempingsfactor meestal alleen bij de zware jongens tegenkomt.

Mijn vM ampje heeft een dempingsfactor van 1200-1500. Niet echt een zware jongen maar wel stabiel met controle.. B)

groeten, PD :)

Helaas is het zo dat je een hoge dempingsfactor meestal alleen bij de zware jongens tegenkomt.

Alsof alles begint en eindigt met een rubberrolrand, die overigens in bijna

gelijk welke woofer wordt gebruikt.

Het is aantoonbaar dat bij gebruikelijke woofers in gebruikelijke kasten (en B&W is echt helemaal niet speciaal) de dempingsfactor van de versterker boven

pakweg 40 geen invloed meer heeft op de werkelijke demping van de woofer.

En 40 is heel gemakkelijk te halen met een transistorversterker.

Dus dat is het niet ...

Wat je wel nodig hebt is een goede en enigszins warme versterker, want naar mijn ervaring (opgedaan met een arsenaal van 12W buizenversterkers tot Krell Reference Standard monsters) klinken de Nautili al snel analytisch, dun, en ronduit saai.

Sodejuu, dat van die dempingsfactor had ik nog niet eerder gehoord. Weet je toevallig ook over welke waarde we hier dan spreken? Ik dacht dat een NAD amp bv, die meestal ontraden wordt, een heel fatsoenlijke dempingsfactor heeft.

Kijk, als je NAD niet goed genoeg vindt voor die 804, zeg dat dan gewoon, helemaal niet erg hoor. ;)

Persoonlijk geef ik liever meer uit aan speakers en wat minder aan een amp, dan omgekeerd.

Pas heb ik trouwens zitten luisteren naar mijn monitoren op een NAD silverline set, en dat klonk toch wel erg mooi, beter dan mijn C370, maar daar betaal je dan ook wel voor..

Ik had nog niet eens aan de silverline gedacht, sorry. Die vind ik echt prima en kan zeker ook op de N804. De "normale" serie geniet niet mijn voorkeur.

Ik heb echt een hele rits versterkers erop uitgeprobeerd. De Bryston beviel mij het best. Velen beweren dat ie NIET warm klinkt. Ik vind het resultaat zeker niet plat en saai en het past uitstekend bij de N804. De AVM M3 monoblokken klonken bijv wel saai (hoge dempingsfactor en vermogen). De AVM M4 presteerde wel weer beter. Je kan dus nooit generaliserend zeggen dat een hoge dempingsfactor en hoog vermogen garant staan voor een mooie klank.

Bij versterkers met een lage dempingsfactor (beneden 120) was het laag absoluut niet onder controle. Als je dat mooi vind, prima, maar aub niet voor mij.

Als deze makkelijk aan te sturen blijkt,zou ik je aanraden de Unison Research S2K te proberen (buizen).

Hierin zit buistype KT88 en raad eens wie deze ook gaat fabriceren?

Juist,Western Electric.

En tegen de tijd dat de meegeleverde buisjes een beetje leeg beginnen te raken,vervang je ze door deze WE

:)

STIL! ;):lol:

Waarom....????

Array en B&W matcht heel goed hoor.

Leg je oor maar eens te luister bij professionele gebruikers zoals Polyhymnia, Philips Nat Lab en Sony SACD promotie.

:huh:

Waarom....????

Leg je oor maar eens te luister bij professionele gebruikers zoals Polyhymnia, Philips Nat Lab en Sony SACD promotie.

Het was maar een grapje hoor... <_<:huh:

:D:):D:lol::D:):D

Waarom....????

:D:):D:lol::D:):D

Zo grappig was het nu ook weer niet ;):D

Waarom....????

D'r zit altijd een kern van waarheid in <_<;)

:rolleyes::ph34r:

Ik heb de Arcam fmj a32 te op proef gehad en was (helaas)niet onder de indruk;komt qua vermogen te kort;koud,niet wat ik verwachte.Begrijp me niet verkeerd het klonk absoluut beter als mijn pioneer,maar niet op wat ik verwachtte.

Men advisseert mij nu de Musical Fidelity A308,hoe denken jullie daarover?

Dank je Sodejuu voor je advies!!!

Zal de Rotel RA-1070 zeker in overweging nemen en testen.Begrijp overigens uit jou bewoordingen dat je niet zo'n voorstander bent van geintregreerde versterkers,kijk dus nu ook naar de combinatie Rotel RB-1080(om het betaalbaar te houden ipv de 1090) en de RC-1070.Wat vindt jij hiervan?

Tweede optie zou ook nog kunnen zijn;de Bryston 3B-ST(wordt gebruikt aangeboden bij Organized Electr.Lelystad voor 1799 euro)icm de Bryston BP-20/25

Verbaast me overigens dat de heren verkopers mij niet attenderen op het gebruik van een versterker met een hoge dempingsfactor;je moet dus erg voorzichtig zijn als je er geen verstand van hebt.

Er is niks mis met geintegreerde versterkers hoor. Het komt zelfs niet zelden voor dat de eindtrap uit een geintegreerde versterker ook los als eindversterker wordt verkocht.

Het voordeel van een losse vv en ev is dat de voedingen gescheiden zijn (is meestal niet zo in een geintegreerde versterker) en dat je zelf een combinatie kunt uitzoeken. Nadeel is dat je weer extra interlinks nodig hebt en dat je dan daar weer over kunt gaan mieren (of niet natuurlijk en gewoon een degelijke kabel aanschaffen en nooit meer naar omkijken :) ). Ik zou die RA1070 zeker in overweging nemen. Al heeft een RB1080 natuurlijk wel ff wat meer in huis (qua vermogen iig, ik ken ze verder niet).

Hoi Patrick,

Ook de RB1080 zal het prima doen met de N804. Ik ken de eindtrap niet, maar het beloofd wel wat. Ik ben helemaal gecharmeerd van de kracht en controle van de RB1089. De RB1080 zal daar aan klank niet veel voor onderdoen.

Ik heb zelf een AVM V3 + Bryston 4B-ST combo op mijn N804. De door OE aangeboden combo zal iets minder dynamisch klinken dan de mijne. Het verschil in voorversterker (AVM tegen Bryston) is daar in grote lijnen de oorzaak van. De 3B-ST heeft absoluut geen moeite met de N804.

Naim is niet mijn pakkie an. Het ziet er niet uit, maar dat is van minder belang. Het kan echter wel goed gaan. Ze foetelen nl behoorlijk. Net als Quad in de 303 maakt Naim ook vaak gebruik van een serieweestand in de uitgang. Hierdoor ziet de versterker altijd minstens 8ohm. Dan kun je ook met een geringe dempingsfactor lastige speakers aansturen. Dit is echter niet de manier om dergelijke "problemen" op te lossen.

Ga eens kijken en luisteren bij Musifoon in Emmen. Hebben meerdere soorten B&W en Naim staan. Wat belangrijker is, ze hebben verstand van B&W en Naim.

Als je niet weet hoe je die 804 aan moet sturen dan is dit het adres om het uit te vinden.