Jump to content

In het hol van de (buizen)leeuw....

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Bow, buizen, en Manger...... daartussen alleen zelfbouw zilver.

Stefan woont samen met zijn vrouw en dochterje in een mooie oude woning in Utrecht.

De luisterkamer is ca 3,5 m breed, en can 9,5 m lang. Lang en smal dus.

Merkwaardigerwijs staan de luidsprelers midden in de kamer, op de bank gericht die voor het raam staat.

De kamer is vrij kaal aangekleed, maar wel gordijnen en een vloerkleed. :(

Op het kastje staat Stefan's trots... 2 zelfgebouwde buizenbakken, en wat voor. B)

In het kastje staat, op een op rubber opgelegde plank, een zwaar gemodificeerde Bow CD speler. Deze staat aan de voorkant met rubberdempers op een soort dik Masterbase. Aan de achterkant op een onder het loopwerk spike, ook op dat sandwichplaat.

Tussen de CD speler en versterkers lopen zelf gebouwde interlinks (zie topic zelf kabels maken). :)

Tussen de versterker en de luidsprekers twee apparte draden zilver (per luidspreker). Deze bestaan uit gelakte masieve zilverdraden in een teflon buisje.

Stefan verteld dat hij pas de voedingselco's heeft vervangen, en dat deze nog ingespeeld moeten worden. Hij vind het merkwaardig dat hij na de inbouw van die elco's elke dag een andere verrassing te horen kreeg. Van het ene uiterste (heel veel laag), naar de andere (heel fel hoog). :confused:

Het eerste CD-tje gaat erin......

Ik trof een heel fel hoge dag (om het zo maar te omschrijven). Enorm veel dynamiek en puntigheid in het hoog. Het laag blijft met de eerste CD toch wel wat achter. Wel staat er een enorme diepte achter de luidsprekers, maar hierover later meer.

Dan de tweede CD.

Eigenlijk hetzelfde als de eerste CD, fel dynamisch, diepte, maar erg weinig laag. Andr

Hans

Je hebt jezelf overtroffen. Een leuk verhaal en het maakt nieuwsgierig naar die Mangers...

Die Mangers zijn ook heel bijzonder. Het is een vlies wat door een spreekspoel wordt aangedreven.

Blijkbaar kan deze speaker een echte blokgolf weergeven.

Ze zijn bovendien inzetbaar tussen 200 en 250000 hz (vanaf 100 Hz kan ook).

Omdat het ding een diameter van ca 20 cm heeft is het nog een puntbron ook.

Ook is hij niet begrenst in zijn beweging, zodat ze heel dynamisch kunnen klinken.

Als daar nog een rendement van 91 dB bij komt is het een echt bijzondere speaker....

:)

leuk verhaal hans ,

alleen iets te veel audiofiel gehalte .

ik lees over zilver en masterbase , dynamiek , analytisch .

maar hoe was de muziek ?

en wat voor muziek ? ;)

Deze set is werkelijk het tegenovergestelde van wat mensen zoals Kermit en Erik graag horen. Enorm analitisch, met naar mijn gevoel iets te weinig "warmte". Maar als dit puntje ook nog opgelost wordt (verder inspelen elco's??), staat hier een set die technisch uit een CD haalt wat erin zit.

ik denk dat kermit en erik , niet zo van hifi speakers houden .

meer van een onopvallend zijn werk doende speaker , met de nadruk op onopvallend . :rolleyes:;)

bt w: nog iets gemerkt van het gebundelde afstraalgedrag ??

leuk verhaal hans ,

maar hoe was de muziek ?

en wat voor muziek ? ;)

Deze set is werkelijk het tegenovergestelde van wat mensen zoals Kermit en Erik graag horen. Enorm analitisch, met naar mijn gevoel iets te weinig "warmte". Maar als dit puntje ook nog opgelost wordt (verder inspelen elco's??), staat hier een set die technisch uit een CD haalt wat erin zit.

meer van een onopvallend zijn werk doende speaker , met de nadruk op onopvallend . :rolleyes:;)

Erik, als je een set en luidspreker gaat vergelijken, hoeft er niet perse over muziekkeuze gesproken te worden. Het was dus een puur technische sessie.

Een eigenschap van de Manger is inderdaad dat ze enorm bundelen. Dit heeft voor en nadelen.

Een voordeel is dat je minder last hebt van reflecties. Hiermee kun je een enorm mooie plaatsing en dynamiek beluisteren.

Een nadeel is dat je maar op

Stefan, welgefeliciteerd met je mooie buizenset ! Ik hoop dat je de frequentiekarakteristiek nog wat neutraler kunt krijgen. Eerlijk duurt nu eenmaal het langst.

En Hans, een goede buizenversterker kan een ENORME dynamiek leveren. Daar kunnen zeer weinig transistor vesrterkers tegenop. Ook velen niet die vele duizenden Euro's kosten en meerdere honderden watts aan de dag kunnen leggen.

Ik heb dat zelf eens ervaren.

De crux bij een buizenversterker zit em overigens vaak in het toepassen van goede uitgangstrafo's. Of was dit een trafoloos ontwerp ?

Paul.

Ze zijn bovendien inzetbaar tussen 200 en 250000 hz (vanaf 100 Hz kan ook).

Omdat het ding een diameter van ca 20 cm heeft is het nog een puntbron ook.

Ook is hij niet begrenst in zijn beweging, zodat ze heel dynamisch kunnen klinken.

Als daar nog een rendement van 91 dB bij komt is het een echt bijzondere speaker....

!00 Hz zou ik toch niet doen omdat hij dan al gauw tegen zijn grenzen aan gaat lopen bij harde en drukke muziekpassages, 200 Hz is beter.

Het is inderdaad een bijzondere weergever met veel kwaliteiten. Maar hij verlangt ook een goede versterker met hoge bandbreedte en een goede controle over de luidspreker, bij een middelmatige versterker wordt de weergave al snel beroerd.

De Manger is naar mijn idee een van de weinige luidsprekers waarbij je het gevoel krijgt dat er in levende lijve iemand voor je staat te zingen.

leuk verhaal hans ,

maar hoe was de muziek ?

en wat voor muziek ? ;)

6 meter diepte?????????????????????????????????????????????????????????

door de miuur naar de slaapkamer.?????????????

juist erik waar was de muziek nu? <_<

juist erik waar was de muziek nu? <_<

Tot 6 meter achter de luidsprekers..... lezen... Joopie...!!

En over een slaapkamer is niet geschreven....:confused:

juist erik  waar was de muziek nu? <_<

Tot 6 meter achter de luidsprekers..... lezen... Joopie...!!

En over een slaapkamer is niet geschreven....:confused:

dat 6 meter diepte komt waarschijlijk doordat de speakers op de helft van de kamer staan .(en daardoor nog 6 meter achter de luidsprekers is tot de wand)

het oog luistert ook mee nl :rolleyes:

Hier komen we dan op het punt waar het al eerder over ging. Als je set erg goed wordt, houdt je maar erg weinig goed opgenomen CD's over. <_<

Hans,

Dat vat ik niet. Mijn ervaring is precies tegenovergesteld bij alle upgrades die ik gemaakt heb, t.a.v. zwaardere versterkers, betere DA-converters, loopwerken, bekabeling. Mijn CD-collectie ziet er misschien wat anders uit dan de gemiddelde muziekliefhebber hier. Misschien is dat het...

Hier komen we dan op het punt waar het al eerder over ging. Als je set erg goed wordt, houdt je maar erg weinig goed opgenomen CD's over.  <_<

Hans,

Dat vat ik niet. Mijn ervaring is precies tegenovergesteld bij alle upgrades die ik gemaakt heb, t.a.v. zwaardere versterkers, betere DA-converters, loopwerken, bekabeling. Mijn CD-collectie ziet er misschien wat anders uit dan de gemiddelde muziekliefhebber hier. Misschien is dat het...

John,

We hebben inderdaad veel verschillende muziek gedraaid, maar ook wat oudere jazz opnamen (1961). Hier kun je duidelijk horen dat alles erg goed is opgenomen, maar ook dat een wat "klassieke" galm (of klank) te horen is, dit vond ik niet erg mooi.

Waarschijnlijk klinken deze opnamen op een iets mindere set veel beter.

Hier komen we dan op het punt waar het al eerder over ging. Als je set erg goed wordt, houdt je maar erg weinig goed opgenomen CD's over.  <_<

Hans,

In dit antwoord kan ik me zeker vinden :rolleyes: na de laatste "mod" weer een stapje in de goede richting ;)

• 2 weeks later...