Jump to content

Luidspreker ontwerpen

Duck-Twacy
 Share

Recommended Posts

• 4 months later...

Nog even nieuws van deze oude koe.

Vandaag 1 speaker bedraad en gevuld met demping materiaal. Pritex aan de meeste wanden, verder wol met hier daar wat BAF als vangnetje tegen het inzakken.

Ik had mijn wol aankoop begroot op de vuistregel die op de site van Speakerland staat (20 a 25 gram per liter) en de netto inhoud (2 * 130 liter),

Dus 4 kilo gekocht (3 vuilniszakken vol).

Wolstrengen lekker uitgeplozen en er luchtig in gedaan. Wat denk je, maar 1 zak wol is half leeg!!!!!

:blink::blink::ph34r::D

stuff1.jpg

stuff2.jpg

Laat het eerst maar eens een nachtje staan, kijken of het inzakt.

Iemand toevallig nog bezig met een 500 liter gesloten systeem? :unsure:

;)

Veel te luchtig, joh! Heeft geen zin zo. Wil je de interne staande golven wegwerken, omdat je redelijk hoog die woofer filtert, dan moet je ongeveer 16 gr wol per liter gebruiken. Maak maar lekker op dat spul. 25 gr vind ik daarentegen zwaar overdreven. De staande golven en het waterval diagram verbetert er niks van en het gaat ten koste van je rendement, vooral in het laag. Bovendien wordt het echt proppen dan. Ik begrijp dat advies van Speakerland niet.

Groetjes, Jeroen

Ik begrijp dat advies van Speakerland niet.

Ze verkopen graag wol :lol:

De hoeveelheid is een beetje experimenteel, ergens tussen de 10 en 20 gr/l Voor een mid is 10 gr/l wel genoeg is mijn ervaring, voor het laag idd ergens rond 15 gr/l. Maar ik heb niet die strengen gebruikt van S&C/Speakerland maar de losse "Bailey's" wol van Remo.

;)

Okay, ga ik tzt weer verder met stuffen.

Lekker werkje trouwens :P

Maak me overigens niet zo gek veel zorgen over staande golven (eigenlijk denk ik dat de crossover frequentie nog lager ga kiezen naar 100 Hz (ongeveer gelijk aan de afval frequentie van de C-Quenze middentoner in 10 liter gesloten behuizing). Ik wil wel graag de Qtc wat laten zakken (van 0,85 naar 0,8).

Okay, ga ik tzt weer verder met stuffen.

Lekker werkje trouwens :P

Maak me overigens niet zo gek veel zorgen over staande golven (eigenlijk denk ik dat de crossover frequentie nog lager ga kiezen naar 100 Hz (ongeveer gelijk aan de afval frequentie van de C-Quenze middentoner in 10 liter gesloten behuizing). Ik wil wel graag de Qtc wat laten zakken (van 0,85 naar 0,8).

Je QTC kan je redelijk laten zakken door meer demping er in te stoppen, uiteraard gaat dit wel ten koste van het rendement.

P.S. Duck Heb je de cquenze nu al een keer gehoord?

Voor de mensen die een 3 weg willen bouwen met de cquenze neem de 18H en niet de 15H. Ik heb met beiden een speaker ontworpen echter vind persoonlijk de 18H de betere keuze.

Ik krijg er ongeveer een kilo wol in (naast een BAF deken en 1 pritex plaat aan de wanden).

Ben toch een beetje bang om het te overstuffen. Het rendement is immers al laag (85 db/w/m). Hoplijk trekt de 250 watt Zappulse het nog, anders moet ik toch aan de 500 watt K2 ;)

(nee, de Skaaning ligt nog op zijn rug, erg he)

Ik schat rond 100 kilo met de unit erin (maar heb het nooit gewogen).

Binnenbedrading bestaat uit 5 mm2 Canare

canare.jpg

en dit moet er nog bovenop

http://www.xs4all.nl/~rwmmos/Lambda/topbox1.jpg (pic te groot)

Probleem is als ik het weer op een tegel zet (van 4 a 5 cm) dan komt de tweeter nog hoger (is nu al aan de hoge kant, 82 + 5 + 28 = 115 cm (de tweeter as).

Probleem is als ik het weer op een tegel zet (van 4 a 5 cm) dan komt de tweeter nog hoger (is nu al aan de hoge kant, 82 + 5 + 28 = 115 cm (de tweeter as).

Zet je je luisterstoel toch ook op tegels :P:lol:

Maar zonder gekheid, een grote tuintegel is een solide basis voor zo'n speaker. En als je er vilt onder plakt beschadigt het je Novilon ook niet.

Voor de mensen die een 3 weg willen bouwen met de cquenze neem de 18H en niet de 15H. Ik heb met beiden een speaker ontworpen echter vind persoonlijk de 18H de betere keuze.

Oh, waarom? Sta op het punt ja ;)

Ik heb het idee dat een 18cm juist weer iets te groot is voor een middentoner. Die 15H is een stuk sneller. XO gaat liggen rond de 250hz.

Duck, waarom geen speakon ipv dat dure wbt :) en wat kost die binnen bekabeling?

Duck, waarom geen speakon ipv dat dure wbt :) en wat kost die binnen bekabeling?

Achterafgezien heb je gelijk, die mooie WBT terminal dingen (dik 100 euro) op die kast is een beetje misplaatst.

Speakon is ook veiliger voor je amp.

Die Canare van mij komt uit Amerika (omdat de buitenbekabeling daar ook vandaan komt http://www.signalcable.com/ ). Het wordt ook in Nederland geimporteerd, maar heb geen idee wat het kost. Denk dat het wel mee valt (paar euro per meter of zo). De Amerikaanse prijs was $10 voor 10' (ofwel 3 meter). Tis heel mooi afgewerkte kabel, 4 zuiver koperen aders in PE met katoen en rijstepapier verpakt, daaromheen weer een rubber huls.

4s6horz.gif

Het magneetsysteem is aan de grote kant voor die 15 cm. Je kan beter dan de 15J nemen, dit magneet systeem is wat kleiner. Dat zorgt voor een betere ventilatie, als ik 1 op 1 de 15H met de 18H vergelijk dan vind ik de 18H natuurlijker klinken. Let wel de 15H had wat minder uren gespeeld, echter het verschil was nog behoorlijk groot. De 18H klinkt vooral in het hogere middengebied wat opener. Ik vermoed toch dat het dikke magneetsysteem van de 15H daar debet aan is en er dus microdetail verloren gaat. Hier een fototje van de 15H en zijn testkastje:

15H_waffer.jpg

testkastje (moest de dubbele baffle nog maken):

testopstelling.jpg

en de 18H, hier moet nog een andere tweeter bij (Morel Supreme 110)

18H.jpg

Een dinosaurus heeft nog rondingen :D :D. Ik ga nieuwe foto's maken als mijn nieuwe tweeters d'r zijn. Die magnetostaat van Raidho (www.eben.dk) is ook erg fraai.

Mijn randen zijn ook afgerond (r=0.5 mm)

Die Raidho is toch dezelfde als de FTT75? Alleen plakt eben er nog een soort hoorn op.

http://www.eben.dk/background/index-background.htm

http://www.soundline.nl/frontend/main/Audi...n%20Tweeter.htm

Is dat nou niet ontzettend kwetsbaar (of kijk je niet tegen het membraan aan?)

Nou, er staat 1 kast te spelen. Nog even parallel op out2 van de pre, aangesloten op een Marantz MA500. Niet ideaal natuurlijk want het laag komt nog ongefilterd uit out1 (naar de VS VR1).

Komt nog maar weinig geluid uit. Hopelijk heeft de xover regelbereik genoeg (+/- 6 db)

Eerst maar wat uurtjes lostrillen.

Een dinosaurus heeft nog rondingen :D :D. Ik ga nieuwe foto's maken als mijn nieuwe tweeters d'r zijn. Die magnetostaat van Raidho (www.eben.dk) is ook erg fraai.

Mijn randen zijn ook afgerond (r=0.5 mm)

Die Raidho is toch dezelfde als de FTT75? Alleen plakt eben er nog een soort hoorn op.

http://www.eben.dk/background/index-background.htm

http://www.soundline.nl/frontend/main/Audi...n%20Tweeter.htm

Is dat nou niet ontzettend kwetsbaar (of kijk je niet tegen het membraan aan?)

Ja het is de FTT75 jammer dat je die alleen aan een 15cm kan plakken. Voor die 300-400 euro/stuk doet ie het beter dan vele tweeters die ik gehoord heb. Helaas beperkt inzetbaar.

En ja het membraam is kwetsbaar, daarnaast het is de magneet verdomde sterk. Een schroef of iets anders van metaal slaat zo dwars door de tweet heen als je niet oppast.