jeroen_d Posted 13 oktober 2004 Report Share Posted 13 oktober 2004 helemaal eens. briggs filters, inderdaad oppassen daarvoor. ook oppassen dat je niet door teveel bracing inwendige helmholz resonators maakt. wat MDF betreft, voor mij voldoet het prima, het is makkelijk te verwerken en het is goedkoop. als je het goed doet is het eindresultaat top. de andere genoemde materialen zijn in principe beter, maar ook lastiger te verwerken (behalve misschien multiplex maar dat vind ik eigenlijk ook niet beter, wel anders). net wat je wilt dus. groetjes, Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Caratje Posted 14 oktober 2004 Report Share Posted 14 oktober 2004 Hoi Samen, Leuk zo'n discussie over bracing van een sub, want daar zit ik zelf ook aan te denken. Maar wat is volgens jullie teveel bracing??? Als ik bracing hoor, denk ik aan enkele platen in een kast, maar wel met relatief meer gaten dan plaat!!! De golf lengtes zijn groter dan de kast, dus maakte een obstructie significant kleiner dan de kast toch niets uit... Over het dempen middels absorberen in lood, bitumen of wat dan ook heb ik zelf nog de nodige twijfels. Van alles wat ik gelezen heb, kan ik begrijpen dat het voor die lage golflengtes eigenlijk toch niet werkt. Maar hoe zit het met ongewenst op gewekte frequenties??? Of doet een woofer dat gewoon niet... Hier hebben ze zachtboard gebruikt: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/376748/0 Groetjes, Joep Link to comment Share on other sites More sharing options...
Caratje Posted 14 oktober 2004 Report Share Posted 14 oktober 2004 LaMa, Wat bedoel je trouwens precies met afschuinen van een dikke baffle??? Stel je neemt 3 op elkaar gelijmde MDF platen, dan zou ik de woofer verzinken in de buitenste plaat en vast schroefen door alle drie de platen!!! Wat wil je dan afschuinen... Bedoel je geen scherpe rand ter voorkoming van turbulenties ofzo??? Groetjes en bvd, Joep Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 14 oktober 2004 Report Share Posted 14 oktober 2004 LaMa, Wat bedoel je trouwens precies met afschuinen van een dikke baffle??? Stel je neemt 3 op elkaar gelijmde MDF platen, dan zou ik de woofer verzinken in de buitenste plaat en vast schroefen door alle drie de platen!!! Wat wil je dan afschuinen... Bedoel je geen scherpe rand ter voorkoming van turbulenties ofzo??? Groetjes en bvd, Joep Juist, het gat aan de de binnenzijde van de baffle een afschuining geven. Voor een sub chassis valt het allemaal wel mee, echter voor een middentoner en midbas moet je daar wat aandacht aan besteden. Een ongestoorde akoestische koppeling aan de luchtinhoud van de behuizing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 14 oktober 2004 Author Report Share Posted 14 oktober 2004 Zoiets from http://indigo.ie/~walton/ariel5.html Of Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 14 oktober 2004 Report Share Posted 14 oktober 2004 Hoi Samen, Leuk zo'n discussie over bracing van een sub, want daar zit ik zelf ook aan te denken. Maar wat is volgens jullie teveel bracing??? Als ik bracing hoor, denk ik aan enkele platen in een kast, maar wel met relatief meer gaten dan plaat!!! De golf lengtes zijn groter dan de kast, dus maakte een obstructie significant kleiner dan de kast toch niets uit... Over het dempen middels absorberen in lood, bitumen of wat dan ook heb ik zelf nog de nodige twijfels. Van alles wat ik gelezen heb, kan ik begrijpen dat het voor die lage golflengtes eigenlijk toch niet werkt. Maar hoe zit het met ongewenst op gewekte frequenties??? Of doet een woofer dat gewoon niet... Hier hebben ze zachtboard gebruikt: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/376748/0 Groetjes, Joep Ik ben het met je eens, zolang het contact met het luchtvolume binnen de kast en de woofer niet verstoord wordt. Net als wat Lama zegt. Wat dat voorbeeld betreft, zachtboard zou ik nooit doen. MDF is een veel beter compromis. Verder heb ik ervaren dat een dunnere wand met meer bracing een veel stijvere kast oplevert dan een dikke wand met minder bracing. Wat is genoeg? Kijk eens naar dit voorbeeld, TAD Model 1, dat is ultiem. En voor een woofer nog steeds niet teveel bracing. Voor een simpeler voorbeeld, zie deze van mijzelf. De bracing kan mooi direct achter de spijlen van het woofer frame, zodat de woofer geen enkele belemmering heeft om te ademen. Lekker stijf kastje, prima voor een 25 cm unit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 7 november 2004 Author Report Share Posted 7 november 2004 Klein vraagje tussendoor (in dit everlasting topic) Ik was een beetje bezig aan het puzzelen met de baffle van de mid/hoog box. (zie dit plaatje voor een globaal idee). Nu vraag ik me af of het loont om de Accuton C23 off center te monteren. De kast wordt 26 cm breed, met afgeronde hoeken (zijkant en bovenkant, afrondingstraal circa 3 cm). Ik zou bv de C23 twee cm uit het midden kunnen plaatsen (hart tweeter tov midden kast). Is dat nuttig? Genoeg? andere suggesties? (overigens worden de units natuurlijk verzonken: http://home.new.rr.com/zaph/audio/mtg-surface.html eventueel nog met een vilt ovaaltje eromheen: http://www.audio-ideas.com/tweaks.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 7 november 2004 Report Share Posted 7 november 2004 Ja, loont zeker. Liefst met verhouding 1:1.618 uit het midden. Dat gaat mooi bij jou als je het centrum van de tweet 10 cm van de kant plaatst. En het wordt helemaal vrijwel vlak vanaf 3 kHz als je het centrum dan ook nog 12 cm van de bovenrand af plaatst. De afronding die jij voor ogen hebt doet trouwens ook al erg veel aan diffractievermindering en is wat dat betreft belangrijker dan het uit het midden plaatsen want daarmee pak je de bron aan. Met uit het midden plaatsen smeer je de overgebleven effecten uit. Groetjes, Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 7 november 2004 Author Report Share Posted 7 november 2004 Dank je Jeroen Dat van die bovenkant gaat niet lukken vrees ik (of ik moet er extra plankjes bovenop lijmen). Het hart zal nu circa 86 mm van de bovenkant liggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 7 november 2004 Report Share Posted 7 november 2004 In dat geval kun je hem beter 11,5 cm uit de kant oftewel slechts 1,5 cm uit het midden plaatsen. Maar het is dus de vraag of het nodig is gezien die forse afronding die je van plan bent. Als je het optisch niet mooi vind zou ik het gewoon in het midden plaatsen. Groetjes, Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 7 november 2004 Author Report Share Posted 7 november 2004 Die afrondingen baren me nog wel zorgen, hoe ik die er een beetje fatsoenlijk aankrijg Verder zijn de looks niet zo belangrijk. Met die mastadonten let niemand meer op de topkastjes. Als het beter klinkt (en t kost niets meer) zal ik toch wel maf zijn om dat niet te doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeuwarden Posted 7 november 2004 Report Share Posted 7 november 2004 Die afrondingen baren me nog wel zorgen, hoe ik die er een beetje fatsoenlijk aankrijg Ik frees Jij freest Wij vrezen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 7 november 2004 Author Report Share Posted 7 november 2004 Vreselijk. Zou niet weten hoe (als ik al een frees zou hebben) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 8 november 2004 Report Share Posted 8 november 2004 Bandschuurmachine met korrel 80? Daarna met korrel 120/180 voor de afwerking. Zo gepiept hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 8 november 2004 Report Share Posted 8 november 2004 Ik piep Jij piept Wij piepen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 8 november 2004 Report Share Posted 8 november 2004 Ik stuif. Jij stuift. Wij stuiven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeuwarden Posted 8 november 2004 Report Share Posted 8 november 2004 Die afrondingen baren me nog wel zorgen, hoe ik die er een beetje fatsoenlijk aankrijg Wat bedoelde je nu eigenlijk met die rondingen? Gewoon aan de zijkant van je baffle? Off-topic on: Ik ben begonnen aan mijn tweede Aleph en komtot de ontdekking dat ik de p Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 8 november 2004 Report Share Posted 8 november 2004 Ja, loont zeker. Liefst met verhouding 1:1.618 uit het midden. (...) Beste Jeroen_D, Vanwege Fibonacci? In verband met de "Gulden Snede"? 1: 1,61803 (enz.)? Hmmm... Leert eenvoudige (platte) meetkunde ons niet dat bij een rechthoekige behuizing het aantal verschillende denkbeeldige lijnen vanuit het centrum van de centraal gemonteerde unit tot de bafflerand precies gelijk is aan het aantal verschillende denkbeeldige lijnen vanuit het centrum van de niet-centraal gemonteerde unit? Alleen in een schijfvormige behuizing zou ik voordelen zien in een Fibonacci (of anderszins excentrische) opstelling van de unit in Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 9 november 2004 Author Report Share Posted 9 november 2004 Die afrondingen baren me nog wel zorgen, hoe ik die er een beetje fatsoenlijk aankrijg Wat bedoelde je nu eigenlijk met die rondingen? Gewoon aan de zijkant van je baffle? Yup en de bovenkant (misschien ook de onderkant, weet ik nog niet). Een beetje dus als bv deze Revel. http://www.revelspeakers.com/image_library/salon_hgr_lo.jpg http://www.revelspeakers.com/image_library...ot_front_lo.jpg (Mbt offtopic stuur ik nog wel een mailtje). -- Iets anders, hoe erg is het trouwens om de middentoner en tweeter naast elkaar te plaatsen (maw het topkastje op zijn zijkant te zetten ipv rechtop, dan komt de tweeter namelijk iets beter op oorhoogte)??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeuwarden Posted 9 november 2004 Report Share Posted 9 november 2004 Nou dat is m.i. onmogelijk om zo'n grote diameter ronding met een bovenfrees te frezen. Lijkt me erg ingewikkeld om dat voor elkaar te krijgen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 9 november 2004 Author Report Share Posted 9 november 2004 Dat komt mooi uit, hoef ik ook geen frees te kopen. De rondingen zullen wel iets kleiner uit gaanvallen (en minder mooi rond). Ik probeer het wel met een schaaf, vijl/rasp en schuurpapier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 9 november 2004 Report Share Posted 9 november 2004 Iets anders, hoe erg is het trouwens om de middentoner en tweeter naast elkaar te plaatsen (maw het topkastje op zijn zijkant te zetten ipv rechtop, dan komt de tweeter namelijk iets beter op oorhoogte)??? Onder bepaalde voorwaarden kan dit erg goed uitpakken. Heb je wel een hele kleine sweetspot, dus niet van je optimale luisterplek wijken Ik had hierover, alweer bijna 20 jaar geleden, een artikeltje gelezen in Electronics & wireless world en dat op zolder bewaard. Voor het geval dat ik er zelf ooit nog eens iets mee zou willen. Ik heb het even gescanned en op de 'hear'-folder van mijn homepage geplaatst. Hier zijn de links: Improving stereophonic image sharpness - deel 1 Improving stereophonic image sharpness - deel 2 Improving stereophonic image sharpness - deel 3 Groetjes, Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 november 2004 Report Share Posted 10 november 2004 jeroen_d,14 Oct 2004, 18:23:38] (...) Over het dempen middels absorberen in lood, bitumen of wat dan ook heb ik zelf nog de nodige twijfels. Van alles wat ik gelezen heb, kan ik begrijpen dat het voor die lage golflengtes eigenlijk toch niet werkt. Maar hoe zit het met ongewenst op gewekte frequenties??? Of doet een woofer dat gewoon niet... Hier hebben ze zachtboard gebruikt: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/376748/0 Groetjes, Joep Ik ben het met je eens, zolang het contact met het luchtvolume binnen de kast en de woofer niet verstoord wordt. Net als wat Lama zegt. Wat dat voorbeeld betreft, zachtboard zou ik nooit doen. MDF is een veel beter compromis. Verder heb ik ervaren dat een dunnere wand met meer bracing een veel stijvere kast oplevert dan een dikke wand met minder bracing. Wat is genoeg? Kijk eens naar dit voorbeeld, TAD Model 1, dat is ultiem. En voor een woofer nog steeds niet teveel bracing. Voor een simpeler voorbeeld, zie deze van mijzelf. De bracing kan mooi direct achter de spijlen van het woofer frame, zodat de woofer geen enkele belemmering heeft om te ademen. Lekker stijf kastje, prima voor een 25 cm unit. Beste, De beste houten luidsprekerkasten die ooit werden gebouwd, waren van de merken "Leak" en "Harwood". (Harwood was destijds chief-engineer bij de BBC, en was in hoge mate verantwoordelijk voor de beroemde BBC-monitoren. Later begon hij voor-zichzelf.) Bij de Leak "Sandwich" luidspreker was aan de achterzijde van de woofermagneet een tapeind geschroefd, dat door een houtblok stak en waarop aan de buitenzijde van de achterwand Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts