Jump to content

Luidspreker ontwerpen

Duck-Twacy
 Share

Recommended Posts

Er staan wel wat "definities" hier

Wat ik persoonlijk toch wel graag zou minimaliseren is het ontstaan van te gote dips of bulten door optellen van de niet infase zijnde frequenties van 2 units. Het weergeven van een blokgolf lijkt me minder relevant.

Overigens alles is tov de referentie as en wordt weer slecher daarbuiten. Is dat geen pleidooi voor coaxiale units (zoals die van Seas)?

Mbt het verlies in dynamiek bij hoge orde filtering, is dat een gevolg van meerdere filtercomponenten in de signaalweg. Ik kan me voorstellen dat elk toch wel een bepaald stempel op het geluid drukt. Is het te minimaliseren met "betere" componenten (hoewel dat in kosten meestal niet leuk meer is, condensatortjes van 50 euro en zo).

Heeft een actief/electronisch filter minder last hiervan?

En hoe zit het eigenlijk me de fase aspecten van serie filters?

ff boodschappen doen nu.

PS die Stereophile artikelen lees ik maandag pas, wil het uitprinten en heb thuis geen printer. Van een crt lappen tekst lezen vind ik niet prettig

DE mogelijkheid om een blokgolf weer te geven moet niet overschat worden maar lijkt mij toch wel interessant. Niet om naar blokgolven te luisteren natuurlijk. Maar het kan wel een indicatie zijn voor de juistheid in samenhang tussen een grondtoon en zijn harmonischen. En dat laatste is dus wel belangrijk.

Je hebt in

Een groot voordeel van een seriefilter is dat de tolerenaties van de gebruikte componenten groter kan zijn en toch nauwelijks anders klinken. Voor een parallel filter is het kritischer, bij hogere orde filters komt het nog kritischer 2% tolerantie is aan te bevelen om de werking van het filter te garanderen.

Wat ik van elektronische filters weet is dat het impedantie verloop van de driver niet van belang is (het filter zit immers tussen pre en eindbak) daardoor kunnen deze filters beter hun werk doen onafhankelijk van de driver zijn impedantie.

Zover ik weet hebben serie-filters hetzelfde fasegedrag als parallelle filters.

Het is niet op voorhand te zeggen wat de beste respons geeft, woofer uit fase en tweeter in fase of beide in dezelfde fase. Vergeet niet dat drivers ook lustig aan de fase draaien. Ik zou dan ook willen aanraden om de respons van de drivers in hun behuizing te meten, inclusief fase, en daaruit met lspcad een filter te modelleren, waarvan het fase, off-axis en frequentie gedrag op orde is. Vanuit dat filter kan 'op smaak' verder getweaked worden. Uiteraard met ondersteundende metingen. Het is geen tekstbook exercitie, je moet meetgegevens hebben!

Een groot voordeel van een seriefilter is dat de tolerenaties Het is niet op voorhand te zeggen wat de beste respons geeft, woofer uit fase en tweeter in fase of beide in dezelfde fase. Vergeet niet dat drivers ook lustig aan de fase draaien. Ik zou dan ook willen aanraden om de respons van de drivers in hun behuizing te meten, inclusief fase, en daaruit met lspcad een filter te modelleren, waarvan het fase, off-axis en frequentie gedrag op orde is. Vanuit dat filter kan 'op smaak' verder getweaked worden. Uiteraard met ondersteundende metingen. Het is geen tekstbook exercitie, je moet meetgegevens hebben!

Ik zal dus wat moeten investeren in meet hardware/software.

Wat heb je minimaal nodig?

Ik heb al een meet microfoon (van Behringer), moet nog een redelijke microfoon pre kopen (ik denk aan iets van M-Audio).

En welke software is het handigst (dwz voldoende moeglijkheden, maar niet al te moeilijk...)

Is een osciloscoop ook handig (die ga ik toch nog kopen)

Een groot voordeel van een seriefilter is dat de tolerenaties van de gebruikte componenten groter kan zijn en toch nauwelijks anders klinken. Voor een parallel filter is het kritischer, bij hogere orde filters komt het nog kritischer 2% tolerantie is aan te bevelen om de werking van het filter te garandere

Dat kopt. De som van laag+hoog bij een seriefilter is altijd een vlakke frequentie karakteristiek, althans bij 1e orde serie filters (en gelijk rendement van de units). Ze zijn daardoor idd veel minder kritisch voor afwijkingen in de filtercomponenten. Maar ze zijn even gevoelig voor afwijkingen in het impedantieverloop van de speaker units. Als je het goed wil doen moet je dus wel zorgen dat dat in orde is en eventueel eerst corrigeren met zobel netwerkjes

Hogere orde seriefilters kan ook maar die zijn weer een stuk lastiger en net als met parallel filters is daarvan de totale fasekarakteristiek beslist niet vlak. Dan is het toch eenvoudiger om parallelfilters te gebruiken.

Ik heb al een meet microfoon (van Behringer), moet nog een redelijke microfoon pre kopen (ik denk aan iets van M-Audio).

En welke software is het handigst (dwz voldoende moeglijkheden, maar niet al te moeilijk...)

Gewoon zo'n low cost mini-mengpaneeltje van Behringer met mic. phantom power erbij kopen. Is echt de goedkoopste en ook een goede oplossing.

Goede meetsoftware is de al vaak genoemde Audiotester, is simpel te bedienen, goed en goedkoop en verder de uitgebreidere SpeakerWorkshop.

Een scoop is alleen handig als je met/in versterkers aan het prutsen bent, moet je ook een goede toongenerator hebben. Voor speakerbouw heb je er weinig aan.

;)

Gewoon zo'n low cost mini-mengpaneeltje van Behringer met mic. phantom power erbij kopen. Is echt de goedkoopste en ook een goede oplossing.

Goede meetsoftware is de al vaak genoemde Audiotester, is simpel te bedienen, goed en goedkoop en verder de uitgebreidere SpeakerWorkshop.

Ik gebruik ook een minimengpaneeltje van Behringer icm met de ecm8000 microfoon. Als software gebruik ik de gratis JustMLS plugin voor lspcad. Werkt prima in mijn situatie.

even offtopic (de microfoon pre).

Ik dacht dus eerst aan 'zo'n M-audio buddy van 128 euro.

audiobuddy_med.jpg

Maar krijg ik nu echt van zo'n Behringer mengpaneel vergelijkbare kwaliteit

Deze is 94 euro, misschien in de winkel nog wel minder...

MX602A_medium.jpg click

Dat zijn toch belachelijke prijzen, waar doen ze het van?

Heb ook zo'n ECM8000. Maar zo uit de doos gaat ie boven de 90 dB SPL wel vervormen en compressie verschijnselen vertonen. Nu zul je bij het opmeten van x-overs niet gauw boven de 90 dB uitkomen (vinden je tweeters niet leuk), dus is het meestal niet zo'n probleem.

Er zit een Panasonic electret capsuletje in. Wil je boven de 90 dB SPL meten dan verdient het aanbeveling hem te modden a la de Linkwitz mod voor de Panasonic. Dan kun je tot zo'n 130 dB meten. Het modden is niet zo moelijk, het printje wat er in zit heeft er al voorzieningen voor. Het uit elkaar halen van de mic. is echter niet zo eenvoudig, je moet dan weten hoe anders verknal je hem.

even offtopic (de microfoon pre).

Ik dacht dus eerst aan 'zo'n M-audio buddy van 128 euro.

audiobuddy_med.jpg

Maar krijg ik nu echt van zo'n Behringer mengpaneel vergelijkbare kwaliteit

Deze is 94 euro, misschien in de winkel nog wel minder...

MX602A_medium.jpg click

Dat zijn toch belachelijke prijzen, waar doen ze het van?

Ik heb eurorack UB802 voor 70 euro ;), al die mixingfunctionaliteit hoef ik niet, koop niet de UB502 deze heeft geen phantoomvoeding.

Pjotr, ik gebruik mic alleen voor mijn metingen aan x-overs, dus aanpassen was ik (nog) niet van plan. Ik moet eigenlijk alleen nog een redelijke geluidskaart hebben, gebruik nu een sb128 :).

Met een SB Live + externe mic amp is uistekend te meten mits uitsluitend en alleen op 48 KHz. Alleen die gare mini-jacks blijven problematisch.

Zelf heb ik ook een M-Audio Audiophile 2496. Is wel stukken beter en is ook niet al te duur meer.

Krijg hem onder Win2K alleen niet aan de praat in 24 bits mode. Onder NT4 is dat geen probleem.

;)

[Edit]

De UB802 staat bij Feedback voor 59 EU'tjes incl. Ja hoe doen ze dat? Met Chinese kinderarbeid waarschijnlijk ;)

[/Edit]

Klinkt zo'n usb kaart ook beter dan gewone ingbouwde kaart (buiten de kast en zo)?

En is dat hoger dan 48 Khz sampling op zich nuttig voor dit soort metingen?

Het is iig wel het overwegen waard. Ik heb nu een Hercules Game Theater XP in/aan mijn PC zitten (met zo'n blauwe break out box) zitten wel normale rca inputs aan, en een 1/4" cinch mic ingang (niet mini).

Maar die heeft natuurlijk geen phantoom voeding (wat dat ook mogen zijn).

De Hercules heeft een 18 bits ADC/20 bits DAC max. 48 Khz (Crystal CS4630).

Wel een leuk ding overigens, was in de uitverkoop voor 50 euro gulden of zo (oud model).

index.1.gif

index.2.gif

Klinkt zo'n usb kaart ook beter dan gewone ingbouwde kaart (buiten de kast en zo)?

En is dat hoger dan 48 Khz sampling op zich nuttig voor dit soort metingen?

Nee, hij klinkt niet beter dan mijn Audiophile 2496 die momenteel iets van 150 EU kost. Mits je zo'n PCI kaart niet direct naast lawaaimakers als een videokaart zet is storing geen probleem. De meeste storing komt via de interlinks binnen als je niet oppast (van het netsnoer o.a.).

Voor speakermetingen heb je niet meer dan 16 bits / 48 kHz nodig, dat klopt.

Die USB DUO krijg ik overigens ook niet hoger aan de praat dan 16bit/48kHz vanwege de Win MME/WMD drivers van Win2K, die vrijwel alle meetsoftware gebruikt. Voor hoger heb je de ASIO drivers nodig maar ik heb nog geen meetsoftware gezien die ASIO ondersteund. Er zit wel een erg goede mic. amp in die DUO met zeer ruisarme BB instrumentatie amps.

Denk eigenlijk dat je met de Hercules ook goed uit de voeten kunt. Je moet dan zelf een extern phantomvoedinkje maken of kopen voor je ECM8000. Dat zelf maken is niet zo moeilijk, bestaat uit een 24V DC voeding, wat weerstandjes en elco'tjes.

Zou die Hercules eerst eens opmeten met een meetprogje in loop-through (in en uitgang met een kabeltje verbonden) om te zien wat ie kan. Maar ik heb wel twijfels over de kwaliteit van de mic. ingang.

Kan je er wat aan zien als ik hem openschroef (en een picje maak)?

Je hebt er meer aan als je hem gewoon eens opmeet: frequentiekarakteristiek en ruis. Voor de mic. ingang kun je een verzwakkertje gebruiken: 10k + 1K weerstandje in de jackplug solderen.

Begin eens of je hem met Audiotester V2.0 aan de praat krijgt:

http://www.audiotester.de/

De gratis demo shareware versie is volledig functioneel. Moet je allleen om de 20 minuten herstarten. Selecteer dan in Audiotester direct de Hercules (USB?) drivers voor in en ouput en disable eventueel die drivers in de windows mixer.

Oh ja als je Audiotester V2.0 download, download dan de .zip file en NIET de .exe file. De .exe file installeert niet goed (bij mij althans).

Begin eens of je hem met Audiotester V2.0 aan de praat krijgt:

http://www.audiotester.de/

De gratis demo shareware versie is volledig functioneel. Moet je allleen om de 20 minuten herstarten. Selecteer dan in Audiotester direct de Hercules (USB?) drivers voor in en ouput en disable eventueel die drivers in de windows mixer.

Oh ja als je Audiotester V2.0 download, download dan de .zip file en NIET de .exe file. De .exe file installeert niet goed (bij mij althans).

Ik had hem al gedownload, maar nog niet geinstalleerd. Ik dacht namelijk dat ze bedoelde dat je hem maar een maand kon gebruiken of zo (de shareware versie). Ik snap nu dat het gaat om de gebruiksduur.

Overigens vind ik het geen probleem om een licentie te kopen tzt (mits de functionaliteit in orde is), maar ik ben de laatste tijd een beetje huivierig voor creditcard transacties, vooral met kleinere bedrijven.

Is die "Share*it" instantie wel secure genoeg (ze hebben wel een certificaat)? Gebruik liever iets al Paypall.

Overigens Tony Gee gebruikt meen ik HobbyBox dat 148 euro kost.

Heb hem uiteindelijk ook gekocht en had geen probleem met ShareIt.

Overigens als je veel geld uit gaat geven kijk dan ook eens hier:

http://www.purebits.com/

Heb dit jaren geleden gekocht toen er alleen nog software van over de 1000 gulden te krijgen was en is beslist beter dan HobbyBox. Het is gewoon erg goed. Maar als ik nu zoveel geld uit zou geven dan zou ik toch meer aan SpeakerWorkshop denken, dat is een compleet ge-integreerd meet en ontwerp pakket.

Vind overigens Audiotester een handig programma wat erg makkelijk werkt en de maker maakt het steeds beter. De watervalplots vergt wel wat moete, dat zit nog niet zo lekker. Maar voor recht toe recht aan frequentie metingen en impedantiemetingen is het prima en zeker waar voor het geld.

Op de site van het FRD consortium staan heel wat programmaatjes die gebruikt kunnen worden bij het ontwerpen van speakes en filters. Je kunt ze hier vinden.

Dit is hun begeleidende tekst:

The FRD Consortium is group of designers, experts, hobbyists and programmers that develop specialized acoustic design tools and simple methodology that streamline inter program operation based on Frequency Response Data file exchange. The group currently includes Kristian Ougaard, Dave Scherf, Paul Verdone, John Kreskovsky, Bob Menken, Tony Gomez, Isaac MCN, Ron Ennenga, David Ralph, Yavuz Aksan, Jeff Bagby, Peter Rettweiler, Edward West, Andrew Ingram & Dan Cyr.

The tools below are intended to be used in combination. The programs near the top tend to be both in existence longer and are usually used earlier in the design process. Programs exploring related topics are grouped by row, and there is a general top to bottom, or outside to inside, progression in the page. The programs down the center column are the least specialized (most universal) and tend to be glue that holds together the overall process. Each user may find a different methodology works better and depends on their immediate goals. Sometimes this is to generally educate or to provide quick and dirty feedback rather than produce a precision visualization.

Heeft iemand ervaring met deze progjes ?

Pjotr, wat heb jij voor die Duo betaald als ik vragen mag ? Waarom heb je hem eigenlijk aangeschaft, aangezien je al een Audiphile PCI kaart had en zo'n Behringer paneeltje voor de fantoom voeding ?

Paul.

Even een kleine correctie: Ik zie dat LaMa al een tweetal progjes uit de FRD stal gebruikt heeft.

Dat hogere orde filters meer energie opslaan en dus de dynamiek negatief beinvloeden lijkt me aannemelijk.

B&W staat er bijvoorbeeld om bekend dat ze in de dure modellen zeer complexe filtering toepassen. De Nautilus 801 staat er ook om bekend dat het ding pas tot leven komt bij hogere geluidsdrukken. Dat heeft misschien iets met elkaar te maken ?

Een speaker die bij laag niveau niet goed klinkt vind ik niet acceptabel.

Ik ben echter niet van plan om passief te gaan filteren na de versterker. Actief op line-niveau is volgens mij the way to go. Zeker voor de zelfbouwer. Ik ga er van uit dat het bezwaar van verlies aan dynamiek i.g.g. hogere orde filtering hiermee vervalt.

Paul.

Pjotr, wat heb jij voor die Duo betaald als ik vragen mag ? Waarom heb je hem eigenlijk aangeschaft, aangezien je al een Audiphile PCI kaart had en zo'n Behringer paneeltje voor de fantoom voeding ?

Paul.

Hallo Paul,

Heb hem destijds enerzijds voor mijn werk aangeschaft om trillingsmetingen aan machines te doen. Had toen een USB card nodig om met een laptop op locatie te kunnen meten, de on-board soundchip van de laptop was ronduit bagger. Anderzijds om op locatie de zangkunsten van mijn schoonzusje te kunnen opnemen op DAT, het is n.l. ook een stand alone geintegreerde mic. amp en AD converter met S/PDIF uit. Heb er 1 1/2 jaar geleden 269 voor betaald, denk dat ie nu wel wat goedkoper is in de winkel.

Dat hogere orde filters meer energie opslaan en dus de dynamiek negatief beinvloeden lijkt me aannemelijk.

Dat is dus niet waar, hogere orde filters slaan niet meer energie op. Dat hangt helemaal van de Q factor van zo'n filter af. Wel wordt de opgeslagen energie van hogere orde filters over langere tijd uitgesmeerd als de Q factor hoog is ( > 0,71)

Wat dat betekent kun je horen bij een "boomy" afgestemde BR box. Dat is in feite ook een hoger orde filter op zich. Een overgedempte BR box met een lage Q klinkt heel anders maar is nog steeds een hoger orde filter op zich.

;)